بی ام و i3 برقی در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی پرشیا خودرو
برای ورود خودروهای بنزینی به ایران، همچنان محدودیت حجم پیشرانه وجود دارد و مدلهایی که موتور بزرگتر از 2/5 لیتر داشته باشند؛ ترخیص گمرک نمیشوند. از سویی دیگر، سهمیهی جانبازان برای انواع خودرو تا سقف قیمت 35 هزار یورو آزاد است و مدلهای برقی یا پلاگین هیبرید، تا قیمت 50 هزار یورو نیز اجازه ورود به کشور دارند. این شرایط، واردات خودروهای الکتریکی با پیشرانههای قدرتمند ساخت برندهای مشهور را تسهیل میکند.
بیشتر بخوانید:
بیامو (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت و حالا یکی از مهمترین گروههای صنعتی دنیا در ساخت خودرو و موتورسیکلت است. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی زیرمجموعهی بیامو هستند؛ ضمن اینکه دپارتمان M برای تولید مدلهای ویژه با تجهیزات اسپرت و امکانات سفارشی نیز وجود دارد.
پس از موفقیت تسلا در فروش جهانی خودروهای برقی، توجه برندهای آلمانی و خصوصا بیامو به مدلهای تمام الکتریکی افزایش یافت. سری 3 بیامو که از سال ۱۹۷۵ سابقهی تولید دارد حالا با نمونهی برقی و ظاهر مشابه نسخهی بنزینی، عرضه میشود. اولین i3 به شکل هاچبک شهری، سال ۲۰۱۳ معرفی شد اما i3 امروزی، سدان خانوادگی براساس نسل هفتم سری سه (G20) است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی بی ام و i3 سدان
تفاوت ظاهری i3 مدل 2025 با M3 و سری 4، جالب توجه به نظر میرسد. به بیان ساده، خودروی برقی از سری 3 استاندارد پیروی میکند و فاقد جلوپنجرهی بزرگ بیامو است. همچنین، نسخههای وارداتی از نوع L مونتاژ چین، فاصله محوری بلندتری دارند و ابعاد نزدیک به سری 5 فراهم میکنند.
در نمای اصلی، چراغهای کشیده با ساختار دوگانه، هماهنگی بسیار خوب با برشهای بدنه دارند. لبهی کاپوت به شکل خط جداگانه دیده نمیشود و به جلوپنجره میرسد. حجمدهی سپر، جذاب است و انحنای چشمنواز زیر چراغهای جلو و حفرهی طرفین، حس اسپرت i3 را تقویت میکنند. ادوات پلاستیکی در نمای روبرو، بسیار اندک هستند.
حالت ساده با پرهیز از خطوط عمیق، در نمای جانبی بیامو سری ۳ دیده میشود. رینگ ۱۸ اینچ با تایر فاق کوتاه ۲۲۵×۴۵ برای i3 وجود دارد. حجمدهی بسیار خوبی که پایین درها و روی گلگیرها شکل گرفته، ظرافت خاص در طراحی یک خودروی آلمانی را نشان میدهد.
نمای پشت بیامو i3 جدید، حس اسپرت و تهاجمی را به خوبی القا میکند. لبهی کاپوت عقب و سپر، برجستگی جذابی دارند که همراه چراغهای باریک، شخصیت انتقامجو برای i3 ارایه میدهند. مدل برقی، طبیعتا فاقد اگزوز است اما همراه سپر سیاه پلاستیکی، حس لوکس کمتری نسبت به سری 3 بنزینی دارد.
بیامو i3 جدید از سری L با طول 4,829 و عرض ۱,۸۲۷ و ارتفاع ۱,۴۴۲ میلیمتر، همراه فاصله محوری 2961 میلیمتر تولید میشود. این مدل نسبت به نسخهی استاندارد سری سه، 120 میلیمتر از طول و 110 میلیمتر فاصله محوری بیشتر دارد.
طراحی داخلی و کابین بی ام و i3 سدان
از سال ۲۰۲۰ به بعد، داشبورد سری ۳ متحول شد و ضمن افزایش ابعاد نمایشگر اصلی، نوعی پیوستگی با پنل دیجیتال پشت فرمان، شکل گرفت. نکتهی جالب اینکه، تفاوت مهمی در کابین سری 3 استاندارد و i3 جدید وجود ندارد.
دو خروجی هوای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، جلوپنجرهی بیامو را تداعی میکنند. مدل برقی، فاقد دستهدنده است و صرفا جویاستیک مدور با کلیدهای متنوع، بین صندلیها دیده میشوند. قاب کشویی، دو جالیوانی و شارژر وایرلس را مخفی میکند. نمایشگر لمسی ۱۴/۹ اینچ و پنل دیجیتال ۱۲/۳ اینچ با ساختار خمیده، برای سری ۳ جدید ارایه میشود.
صندلیهای بیامو i3 حتی در ارزانترین مدل، تمام چرم هستند. راحتی سرنشینان در ردیف اول، قابل قبول است و افراد بلند قد به لطف فاصله محوری خودرو، روی صندلی عقب، فضای جلوی زانو کافی دارند. این خودرو، ۴۸۰ لیتر برای حمل بار داخل صندوق فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی بی ام و i3 سدان
سدان برقی i3 در دو نسخه ۳۵ و ۴۰ وارد ایران خواهد شد که توان فنی متفاوت با تجهیزات رفاهی مختلف، ارایه دهد. در مدل 35L از یک موتور برقی تک موتور خود، ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۶ ثانیه و توان پیمایش ۵۲۰ کیلومتر با یک شارژ، دیگر مشخصهی فنی i3 35L است.
نسخهی 40L مشابه 35L از یک موتور برقی و ساختار محرک عقب استفاده میکند اما ۲۸۶ اسب بخار و ۴۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل در زمان ۵/۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و با یک شارژ، ۵۹۰ کیلومتر طی میکند. گیربکس تک سرعته و نهایت سرعت محدود شده به ۱۸۰ کیلومتر برساعت، در هر دو مدل 40L و 35L مشابه است.
مهمترین تفاوت 40L و 35L در بحث امکانات، مربوط به گرمکن صندلیهای جلو، شارژر وایرلس و فناوری تنظیم نور اتوماتیک است که فقط برای 40L ارایه میشود. تجهیزات مشترک این خودروها کیسه هوای راننده و سرنشین و ایربگ پردهای، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین پارک، سانروف، صندلیهای برقی جلو، استارت و ورود بدون کلید، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم حفظ و کنترل خودرو در شیب، رادار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، مودهای رانندگی متنوع، سنسور باران، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم صوتی هارمن کاردن هستند.
قیمت بی ام و i3 سدان 40L و 35L در بازار جهانی و ایران
براساس آنچه در وبسایتهای چینی دیده میشود، حدود قیمت i3 سدان برقی معادل ۵۰ تا ۵۵ هزار دلار است. این شرایط، اگر با نرخ دلار آزاد صد هزار تومان و تخفیف گمرکی مخصوص خودروهای برقی برآورد شود؛ هزینه خرید بیامو i3 را به ۶ تا ۶/۵ میلیارد تومان میرسد.
در بازار آزاد هماکنون قیمت بیامو ۳۲۰ مدل ۲۰۱۴ با کارکرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۴ میلیارد تومان است و برای نسخههای ساخت ۲۰۱۸، حدود قیمت ۷ میلیارد تومان وجود دارد. فروش آئودی Q4 و فولکس واگن id4 برقی در سال 1403 نشان داد، گروه ثروتمند و مرفه جامعه ایران، برای خودروهای برقی ساخت برندهای مشهور، حاضر به پرداخت مبالغ سنگین چند میلیارد تومانی، مشابه مدلهای بنزینی هستند.