نسل جدید M5 سنگینتر از شورلت تاهو، کندتر از مدل قبلی؛ بی ام و چه میکند؟
اپیدمی افزایش وزن خودروها پدیدهٔ جدیدی نیست و ترکیبی از الزامات ایمنی اجباری، افزایش امکانات و رشد ابعاد باعث شده خودرها طی سالها سنگینتر شوند. از زمانی که اولین بامو M5 در سال 1984 معرفی شد، در هر نسل بعدی شاهد افزایش مداوم وزن بودهایم ولی بااینوجود، تاکنون هرگز چنین جهش وزنی که در جدیدترین نسل M5 رخ داده است را ندیده بودیم. این خودرو با وزن 2445 کیلوگرم، حتی از برخی شاسیبلندهای فول سایز و پیکاپها هم سنگینتر است.
خودرو | وزن |
بامو M5 | 2445 کیلوگرم |
شورلت تاهو | 2430 کیلوگرم |
مرسدس میباخ S کلاس | 2425 کیلوگرم |
لوسید ایر سافایر | 2420 کیلوگرم |
رنجروور اسپرت | 2310 کیلوگرم |
بامو 760i xDrive | 2255 کیلوگرم |
فورد F150 دو کابین | 2240 کیلوگرم |
این بزرگترین افزایش وزن در تاریخ M5 محسوب میشود. با نگاه به جدول زیر میتوانید ببینید که روند افزایش وزن در نسلهای مختلف M5 نسبتاً تدریجی بوده است. بهعنوانمثال، نسل سوم یا E39 تنها 50 کیلوگرم از نسل دوم سنگینتر بود و نسل قبلی M5 فقط 25 کیلوگرم از نسل قبلتر از خود وزن بیشتری داشت درحالیکه در نسل جدید ناگهان بیش از نیم تن به وزن سدان اسپرت بامو اضافه شده است.
نسل | سالهای تولید | وزن | تفاوت وزن |
اول E28 | 1984 تا 1988 | 1430 کیلوگرم | - |
دوم E34 | 1988 تا 1995 | 1670 کیلوگرم | +240 کیلوگرم |
سوم E39 | 1998 تا 2003 | 1720 کیلوگرم | +50 کیلوگرم |
چهارم E60 | 2004 تا 2010 | 1780 کیلوگرم | +60 کیلوگرم |
پنجم F10 | 2011 تا 2016 | 1870 کیلوگرم | +90 کیلوگرم |
ششم F90 | 2017 تا 2023 | 1895 کیلوگرم | +25 کیلوگرم |
هفتم G90 | 2024 | 2445 کیلوگرم | +550 کیلوگرم |
M5 جدید در قیاس با رقبای آمریکایی که قبلاً به خاطر سنگینتر و تنبلتر بودن نسبت به سوپرسدان بامو مورد تمسخر قرار میگرفتند هم حالا سنگینتر شده است. برای مقایسه، دوج چارجر هلکت 2073 کیلوگرم وزن داشت که 372 کیلوگرم از M5 جدید کمتر است. کادیلاک CT5-V بلکوینگ، رقیب مستقیم M5 در آمریکا نیز به میزان چشمگیر 575 کیلوگرم سبکتر است. شرمآور است که حتی i5 M60 تمام الکتریکی با باطری 80 کیلووات ساعتی هم 65 کیلوگرم سبکتر از M5 است. به گفته بامو، سیستم پلاگینهیبریدی M5 جدید 400 کیلوگرم وزن دارد و بدون این سیستم وزن خودرو به حدود 2040 کیلوگرم میرسید.
به نظر میرسد اضافهوزن به یک مشکل سیستماتیک در بامو تبدیل شده باشد زیرا این مشکل حتی در خودروهای غیرهیبریدی این شرکت مثل M2 با وزن 1730 کیلوگرم هم دیده میشود درحالیکه در XM با 2750 کیلوگرم به اوج رسیده است. میتوان موارد مختلفی مثل قوانین آلایندگی اروپا و استراتژی اشتراک پلتفرم بامو در الکتریکیسازی را مقصر این اتفاق دانست ولی میدانیم که از لحاظ تکنولوژی نباید چنین افزایش وزن چشمگیری را در M5 شاهد باشیم. خودروهای هیبریدی نباید اینقدر سنگین باشند. برای گرفتن تنها 190 اسب بخار قدرت از سیستم هیبریدی، نیازی به پکیج باطری 18.6 کیلووات ساعتی نیست. بهعنوانمثال، کوروت E-Ray برای 160 اسب بخار از یک پکیج باطری 1.9 کیلووات ساعتی استفاده میکند و تنها حدود 30 کیلوگرم از M2 سنگینتر است.
همچنین خودروهای پرفورمنس هیبریدی لازم نیست از نوع پلاگین باشند زیرا شارژر داخلی باعث افزایش وزن میشود. یک نفر بگوید برد تمام الکتریکی 40 کیلومتری چه ضرورتی برای M5 دارد؟ البته مطمئناً قوانین آلایندگی اروپا سختگیرانهتر از آمریکا هستند اما سدانهای پرفورمنس مقدس بامو باید آخرین خودروهایی باشند که تسلیم این قوانین میشوند. بامو اما در پاسخ به این انتقاد میگوید سیستم هیبریدی معمولی پرفورمنس را بهطور موقت تقویت میکند درحالیکه سیستم پلاگینهیبریدی انرژی مداوم را ارائه خواهد کرد. این شرکت معتقد است وزن M5 با سیستم هیبریدی غیر پلاگین به حدود 2220 کیلوگرم میرسید اما رئیس بخش M گفته است:
منطقی بود که تمام مسیر را طی کنیم و از حداکثر مزیت الکتریکیسازی بهره ببریم
در همین حال، با استفاده از باطریهای چگالی بالا میتوان خودروی هیبریدی سبکوزنی ساخت و این موضوع را پورشه با 911 GTS جدید ثابت کرده اما بامو این مسیر را طی نکرده است. استراتژی این شرکت برای ادغام موتور الکتریکی در یک پیشرانهٔ بنزینی قدیمی قطعاً مزیتهای خود را خواهد داشت اما کاهش وزن جزء آنها نیست. M5 همچنان از سامانهٔ چهارچرخ محرک معمولی با گیربکس اتوماتیک و شافتهای انتقال قدرت جلو استفاده میکند و حالا یک موتور الکتریکی هم به این قطعات اضافه شده است.
افزایش نیم تنی وزن، تأثیر خود را روی پرفورمنس M5 هم نشان میدهد زیرا درحالیکه M5 کامپتیشن قبلی با 625 اسب بخار قدرت ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید، نسل جدید با وجود بیش از 100 اسب بخار قدرت بیشتر، این کار را در 3.5 ثانیه انجام میدهد. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست این اضافهوزن چه تأثیری روی شخصیت و رانندگی پیست محور M5 خواهد گذاشت یعنی چیزی که سوپرسدان بامو همیشه به آن شهرت داشته است.
هرچند ما از محدودیتهای مهندسی بامو خبر نداریم ولی این چیزها از دید خریداران مخفی هستند. مهم نیست M5 چقدر قدرت دارد، این خودرو هرگز نخواهد توانست از این واقعیت که از شورلت تاهو و فورد F150 سنگینتر است فرار کند. زمانی را به یاد دارید که برندهایی مثل آئودی، کادیلاک، جگوار و مرسدس همگی به دنبال مغلوب کردن M3 و M5 بودند؟ هیچکدام از آنها واقعاً در این هدف موفق نشدند و سدانهای اسپرت رقیب همیشه زیر سایهٔ غول باواریا قرار داشتند اما حالا مشخص شد رقبا تنها کاری که باید میکردند این بود که بنشینند و منتظر بمانند تا بامو با دست خودش M5 را نابود کند.
مقایسه مشخصات فنی M5 جدید با نسل قبلی و کادیلاک CT5-V بلکوینگ
کادیلاک CT5 بلکوینگ | بامو M5 F90 | بامو M5 کامپتیشن | بامو M5 CS | بامو M5 G90 | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.4 لیتری V8 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توربو هیبرید | ||
قدرت | 668 اسب بخار | 600 اسب بخار | 625 اسب بخار | 635 اسب بخار | 727 اسب بخار |
گشتاور | 895 نیوتن متر | 750 نیوتن متر | 1000 نیوتن متر | ||
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | |||
محور محرک | عقب | چهارچرخ | |||
شتاب صفرتاصد | 3.7 ثانیه | 3.4 ثانیه | 3.3 ثانیه | 3.0 ثانیه | 3.5 ثانیه |
وزن | 1870 کیلوگرم | 1895 کیلوگرم | 1895 کیلوگرم | 1825 کیلوگرم | 2445 کیلوگرم |
قیمت | 94,895 دلار | 111,895 دلار | 117,495 دلار | 143,995 دلار | 120,675 دلار |