نسل جدید M5 سنگین‌تر از شورلت تاهو، کندتر از مدل قبلی؛ بی ام و چه می‌کند؟

جمعه 8 تیر 1403 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
BMW-M5-3
ب‌ام‌و M5 که زمانی به وزن سبک و چابکی بالا شهرت داشت، در نسل جدید خود از بسیاری از خودروها مثل سدان‌های بزرگ الکتریکی و حتی پیکاپ‌ها سنگین‌تر شده است.
تبلیغات

اپیدمی افزایش وزن خودروها پدیدهٔ جدیدی نیست و ترکیبی از الزامات ایمنی اجباری، افزایش امکانات و رشد ابعاد باعث شده خودرها طی سال‌ها سنگین‌تر شوند. از زمانی که اولین ب‌ام‌و M5 در سال 1984 معرفی شد، در هر نسل بعدی شاهد افزایش مداوم وزن بوده‌ایم ولی بااین‌وجود، تاکنون هرگز چنین جهش وزنی که در جدیدترین نسل M5 رخ داده است را ندیده بودیم. این خودرو با وزن 2445 کیلوگرم، حتی از برخی شاسی‌بلندهای فول سایز و پیکاپ‌ها هم سنگین‌تر است.

خودرو

وزن

ب‌ام‌و M5

2445 کیلوگرم

شورلت تاهو

2430 کیلوگرم

مرسدس میباخ S کلاس

2425 کیلوگرم

لوسید ایر سافایر

2420 کیلوگرم

رنجروور اسپرت

2310 کیلوگرم

ب‌ام‌و 760i xDrive

2255 کیلوگرم

فورد F150 دو کابین

2240 کیلوگرم

این بزرگ‌ترین افزایش وزن در تاریخ M5 محسوب می‌شود. با نگاه به جدول زیر می‌توانید ببینید که روند افزایش وزن در نسل‌های مختلف M5 نسبتاً تدریجی بوده است. به‌عنوان‌مثال، نسل سوم یا E39 تنها 50 کیلوگرم از نسل دوم سنگین‌تر بود و نسل قبلی M5 فقط 25 کیلوگرم از نسل قبل‌تر از خود وزن بیشتری داشت درحالی‌که در نسل جدید ناگهان بیش از نیم تن به وزن سدان اسپرت ب‌ام‌و اضافه شده است.

نسل

سال‌های تولید

وزن

تفاوت وزن

اول E28

1984 تا 1988

1430 کیلوگرم

-

دوم E34

1988 تا 1995

1670 کیلوگرم

+240 کیلوگرم

سوم E39

1998 تا 2003

1720 کیلوگرم

+50 کیلوگرم

چهارم E60

2004 تا 2010

1780 کیلوگرم

+60 کیلوگرم

پنجم F10

2011 تا 2016

1870 کیلوگرم

+90 کیلوگرم

ششم F90

2017 تا 2023

1895 کیلوگرم

+25 کیلوگرم

هفتم G90

2024

2445 کیلوگرم

+550 کیلوگرم

M5 جدید در قیاس با رقبای آمریکایی که قبلاً به خاطر سنگین‌تر و تنبل‌تر بودن نسبت به سوپرسدان ب‌ام‌و مورد تمسخر قرار می‌گرفتند هم حالا سنگین‌تر شده است. برای مقایسه، دوج چارجر هلکت 2073 کیلوگرم وزن داشت که 372 کیلوگرم از M5 جدید کمتر است. کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ، رقیب مستقیم M5 در آمریکا نیز به میزان چشمگیر 575 کیلوگرم سبک‌تر است. شرم‌آور است که حتی i5 M60 تمام الکتریکی با باطری 80 کیلووات ساعتی هم 65 کیلوگرم سبک‌تر از M5 است. به گفته ب‌ام‌و، سیستم پلاگین‌هیبریدی M5 جدید 400 کیلوگرم وزن دارد و بدون این سیستم وزن خودرو به حدود 2040 کیلوگرم می‌رسید.

به نظر می‌رسد اضافه‌وزن به یک مشکل سیستماتیک در ب‌ام‌و تبدیل شده باشد زیرا این مشکل حتی در خودروهای غیرهیبریدی این شرکت مثل M2 با وزن 1730 کیلوگرم هم دیده می‌شود درحالی‌که در XM با 2750 کیلوگرم به اوج رسیده است. می‌توان موارد مختلفی مثل قوانین آلایندگی اروپا و استراتژی اشتراک پلت‌فرم ب‌ام‌و در الکتریکی‌سازی را مقصر این اتفاق دانست ولی میدانیم که از لحاظ تکنولوژی نباید چنین افزایش وزن چشمگیری را در M5 شاهد باشیم. خودروهای هیبریدی نباید این‌قدر سنگین باشند. برای گرفتن تنها 190 اسب بخار قدرت از سیستم هیبریدی، نیازی به پکیج باطری 18.6 کیلووات ساعتی نیست. به‌عنوان‌مثال، کوروت E-Ray برای 160 اسب بخار از یک پکیج باطری 1.9 کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و تنها حدود 30 کیلوگرم از M2 سنگین‌تر است.

همچنین خودروهای پرفورمنس هیبریدی لازم نیست از نوع پلاگین باشند زیرا شارژر داخلی باعث افزایش وزن می‌شود. یک نفر بگوید برد تمام الکتریکی 40 کیلومتری چه ضرورتی برای M5 دارد؟ البته مطمئناً قوانین آلایندگی اروپا سخت‌گیرانه‌تر از آمریکا هستند اما سدان‌های پرفورمنس مقدس ب‌ام‌و باید آخرین خودروهایی باشند که تسلیم این قوانین می‌شوند. ب‌ام‌و اما در پاسخ به این انتقاد می‌گوید سیستم هیبریدی معمولی پرفورمنس را به‌طور موقت تقویت می‌کند درحالی‌که سیستم پلاگین‌هیبریدی انرژی مداوم را ارائه خواهد کرد. این شرکت معتقد است وزن M5 با سیستم هیبریدی غیر پلاگین به حدود 2220 کیلوگرم می‌رسید اما رئیس بخش M گفته است:

منطقی بود که تمام مسیر را طی کنیم و از حداکثر مزیت الکتریکی‌سازی بهره ببریم

در همین حال، با استفاده از باطری‌های چگالی بالا می‌توان خودروی هیبریدی سبک‌وزنی ساخت و این موضوع را پورشه با 911 GTS جدید ثابت کرده اما ب‌ام‌و این مسیر را طی نکرده است. استراتژی این شرکت برای ادغام موتور الکتریکی در یک پیشرانهٔ بنزینی قدیمی قطعاً مزیت‌های خود را خواهد داشت اما کاهش وزن جزء آن‌ها نیست. M5 همچنان از سامانهٔ چهارچرخ محرک معمولی با گیربکس اتوماتیک و شافت‌های انتقال قدرت جلو استفاده می‌کند و حالا یک موتور الکتریکی هم به این قطعات اضافه شده است.

افزایش نیم تنی وزن، تأثیر خود را روی پرفورمنس M5 هم نشان می‌دهد زیرا درحالی‌که M5 کامپتیشن قبلی با 625 اسب بخار قدرت ظرف 3.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید، نسل جدید با وجود بیش از 100 اسب بخار قدرت بیشتر، این کار را در 3.5 ثانیه انجام می‌دهد. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست این اضافه‌وزن چه تأثیری روی شخصیت و رانندگی پیست محور M5 خواهد گذاشت یعنی چیزی که سوپرسدان ب‌ام‌و همیشه به آن شهرت داشته است.

هرچند ما از محدودیت‌های مهندسی ب‌ام‌و خبر نداریم ولی این چیزها از دید خریداران مخفی هستند. مهم نیست M5 چقدر قدرت دارد، این خودرو هرگز نخواهد توانست از این واقعیت که از شورلت تاهو و فورد F150 سنگین‌تر است فرار کند. زمانی را به یاد دارید که برندهایی مثل آئودی، کادیلاک، جگوار و مرسدس همگی به دنبال مغلوب کردن M3 و M5 بودند؟ هیچ‌کدام از آن‌ها واقعاً در این هدف موفق نشدند و سدان‌های اسپرت رقیب همیشه زیر سایهٔ غول باواریا قرار داشتند اما حالا مشخص شد رقبا تنها کاری که باید می‌کردند این بود که بنشینند و منتظر بمانند تا ب‌ام‌و با دست خودش M5 را نابود کند.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی M5 جدید با نسل قبلی و کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

کادیلاک CT5 بلک‌وینگ

ب‌ام‌و M5 F90

ب‌ام‌و M5 کامپتیشن

ب‌ام‌و M5 CS

ب‌ام‌و M5 G90

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

4.4 لیتری V8 توئین توربو

4.4 لیتری V8 توربو هیبرید

قدرت

668 اسب بخار

600 اسب بخار

625 اسب بخار

635 اسب بخار

727 اسب بخار

گشتاور

895 نیوتن متر

750 نیوتن متر

1000 نیوتن متر

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.7 ثانیه

3.4 ثانیه

3.3 ثانیه

3.0 ثانیه

3.5 ثانیه

وزن

1870 کیلوگرم

1895 کیلوگرم

1895 کیلوگرم

1825 کیلوگرم

2445 کیلوگرم

قیمت

94,895 دلار

111,895 دلار

117,495 دلار

143,995 دلار

120,675 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.