دوئل بامو سری 3 و اینفینیتی Q50
همچنان دور چهارم مرحلۀ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال ادامه دارد و امروز به سراغ گروه سدانهای کامپکت لوکس رفتهایم یعنی گروهی که در سومین دوئل آن شاهد رقابت بین مرسدس بنز C کلاس و لکسس IS بودیم. در این نبرد مجموعاً تعداد 2133 رأی به ثبت رسیده است که نمایندۀ ژرمنها با کسب 1617 عدد از آنها یا بهعبارتدیگر 76 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز رقابت شده است درحالیکه IS تنها 516 رأی دریافت نموده است. حال امروز در چهارمین دوئل این گروه بازم دو سدان لوکس آلمانی و ژاپنی در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند یعنی بامو سری 3 به جدال با اینفینیتی Q50 پرداخته است.
مرسدس بنز C کلاس | لکسس IS | بامو سری ۳ | اینفینیتی Q50 |
مرسدس بنز C کلاس | ؟ | ||
آئودی A4 | ولوو S60 | جگوار XE | آلفارومئو جولیا |
؟ | آلفارومئو جولیا | ||
کادیلاک ATS | آکورا TLX | فولکسواگن آرتئون | کیا استینگر |
؟ | فولکسواگن آرتئون | ||
جنسیس G70 | بیوک ریگال | آئودی A5 اسپرتبک | بامو سری 4 گرن کوپه |
؟ | ؟ |
بامو سری 3
سری 3 که یکی از شناختهشدهترین محصولات بامو است برای نخستین بار در سال 1975 با کد E21 و برای جایگزینی با سری 02 معرفی شد. نسل اول این خودرو که به کشورمان هم راه پیدا کرد فقط بهصورت کوپه و کابریولت دودر تولید شد اما پس از معرفی نسل دوم با کد E30 در سال 1982، این رویه تغییر کرده و نمونههای سدان و استیشن هم به خانوادهٔ سری 3 اضافه شد. در همین نسل برای اولین بار نسخهٔ اسپرت و قدرتمند M3 نیز متولد شد که البته فقط بهصورت کوپه و کابریولت تولید میشد. بدین ترتیب نسلهای مختلف سری 3 یکی پس از دیگری معرفی شده و به بازار آمدند تا اینکه سرانجام نسل کنونی یا ششم آن با کد F30 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو 2012 رونمایی شد؛ اما این نسل تغییر عمدهای را نسبت به نسلهای قبلی خود تجربه کرده است چراکه از این نسل، نسخههای کوپه و کابریولت سری 3 تحت نام سری 4 عرضه شدند و بنابراین خانوادهٔ سری 3 صرفاً به دو نسخهٔ سدان و استیشن محدود شد؛ اما بااینحال چندی بعد در سال 2013 بامو عضو سومی را به این خانواده اضافه کرد که سری 3 گرن توریزمو نام دارد. نسل کنونی سری 3 تقریباً به پایان عمر خود نزدیک میشود و در آیندهٔ نزدیک نسل هفتم آن با کد G20 معرفی خواهد شد. بامو این سدان کامپکت خود را با پیشرانههای مختلفی شامل نمونههای چهار سیلندر و شش سیلندر بنزینی و دیزلی توربوشارژ عرضه میکند که قویترین آنها یک واحد 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است. این موتور که 425 اسب بخار قدرت دارد، در مدل M3 عرضه میگردد. ولی ما برای این دوئل مدل 340i را انتخاب کردهایم که آنهم به همین موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی اما با یک توربوشارژر مجهز است و 320 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد.
اینفینیتی Q50
Q50 خود بهتنهایی نام کمسابقهای در سبد محصولات اینفینیتی محسوب میشود اما این سدان کامپکت لوکس که از شیوهٔ نامگذاری جدیدی اینفینیتی استفاده میکند، بهعنوان جایگزینی برای سری G این شرکت معرفی شده است یعنی خودرویی که پیشینهٔ آن به سال 1990 بازمیگردد. این خودرو در چهار نسل تا سال 2015 به تولید رسید درحالیکه از نسل سوم نسخهٔ کوپه و از نسل چهارم نسخهٔ کابریولت هم به آن اضافه شد. اما در نمایشگاه دیترویت 2013 بود که اینفینیتی مدل Q50 را بهعنوان سدان کامپکت جدید خود و جایگزینی برای سدان سری G معرفی کرد. چندی بعد نیز کوپهٔ G60 بهعنوان جایگزین نسخهٔ کوپهٔ سری G معرفی شد. Q50 که کوچکترین سدان اینفینیتی محسوب میشود، روی پلتفرم FM نیسان ساخته شده است. این پلتفرم در محصولات دیگر این شرکت مثل نیسان 370Z و اینفینیتی QX50 هم بکار میرود. این سدان کامپکت ژاپنی با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که شامل نمونههای 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی، 2.2 لیتری چهار سیلندر دیزلی، 3 لیتری V6 توئین توربو و 3.7 لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه یک نسخهٔ هیبریدی میشود. در دوئل امروز با Q50 با پیشرانهٔ 3.7 لیتری V6 خود شرکت کرده است که 330 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانهای است که در نیسان 370Z هم بکار میرود. برای انتقال نیروی موتورها نیز دو گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است. Q50 مانند سری 3 در حالت استاندارد با انتقال قدرت دیفرانسیل عقب عرضه میگردد اما برای تمامی مدلهای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است. قویترین مدل این خودرو نیز Q50 3.0t Red Sport نام دارد که از پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 405 اسب بخار قدرت استفاده میکند.
مشخصات فنی
بامو 340i | اینفینیتی Q50 | |
پیشرانه | 3 لیتری I6 | 3.7 لیتری V6 |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 320 اسب بخار | 330 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر | 365 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 4.8 ثانیه | 4.9 ثانیه |
مسافت 400 متر | 13.3 ثانیه | 13.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 9.4 لیتر (ترکیبی) | 9.6 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1672 کیلوگرم | 1684 کیلوگرم |
طول | 4.64 متر | 4.80 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.80 متر | 2.85 متر |
قیمت پایه | 46,795 دلار | 44,445 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9816443]