تجربهٔ رانندگی با بی‌ام‌و i4 M50، معادل الکتریکی M3؟

شنبه 18 دی 1400 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
BMW-i4-4
i4 اولین خودروی الکتریکی ب‌ام‌و محسوب می‌شود که بخش M روی آن کار کرده است و بنابراین، اگر بخواهیم یکی از خودروهای الکتریکی بازار را نام ببریم که...
تبلیغات

i4 اولین خودروی الکتریکی ب‌ام‌و محسوب می‌شود که بخش M روی آن کار کرده است و بنابراین، اگر بخواهیم یکی از خودروهای الکتریکی بازار را نام ببریم که برای علاقه‌مندان به رانندگی هیجان‌انگیز باشد، همین ماشین خواهد بود. ویژگی‌های i4 روی کاغذ امیدوارکننده به نظر می‌رسند زیرا این خودرو بر اساس سری 4 گرن کوپه ساخته شده و از موتورهای الکتریکی eDrive نسل پنجم ب‌ام‌و استفاده می‌کند که 544 اسب بخار قدرت و 795 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند و هر چهارچرخ این نسخهٔ M50 را به حرکت درمی‌آورند.

هرچند ویژگی‌های زیر پوست i4 M50 خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما طراحی بیرونی آن نمی‌تواند این‌طور باشد. البته تناسبات کشیدهٔ استایل گرن کوپهٔ این خودرو جذابیت خاص خود را دارد اما آن جلوپنجرهٔ کلیوی شکل عظیم، لطمهٔ بزرگی به طراحی دلپذیر خودرو زده است. البته نظر کسانی که این ظاهر را دوست دارند هم قابل‌احترام است.

کابین i4 با کیفیت استثنایی و طراحی شیک و مدرن داشبورد، برای مالکین سری 3 و سری 4 کنونی آشنا خواهد بود. نمونهٔ آزمایشی ما در کنار تودوزی چرمی و تریم فلزی مات، از تزئینات فیبر کربنی فراوانی هم بهره می‌برد که حال و هوای محصولات M را بیشتر می‌کند هرچند که وزن 2.3 تنی بااین‌حال و هوا منافات دارد. در اینجا سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 ب‌ام‌و از طریق یک نمایشگر بزرگ افقی ارائه می‌شود که درواقع از صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر مرکزی 14.9 اینچی تشکیل شده است.

گرافیک این سیستم بسیار واضح و رابط کاربری آن پاسخگویی مناسبی دارد اما گشتن در مجموعه‌ای از آیکون‌ها و منوهای فرعی در هنگام رانندگی دشوار است. ازجملهٔ دیگر تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ i4 هم می‌توان به ناوبری ماهواره‌ای، اینترنت 4G و دستیار شخصی هوشمند اشاره کرد. با وجود نصب یک موتور الکتریکی در عقب، صندوق بار این ماشین 470 لیتر ظرفیت دارد که تنها 10 لیتر از سری 4 گرن کوپه کمتر است.

موقعیت پایین رانندگی در i4، پشت فرمان به راننده حس خفگی می‌دهد و سرنشینان عقب هم چندان راحت نیستند. همچنین باطری‌هایی که در کف خودرو نصب شده‌اند هم بخشی فضای پا را قربانی کرده‌اند و هرچند فضای زانو برای سرنشینان بلندقد کافی خواهد بود اما ارگونومی خودرو ایده‌آل نیست. بااین‌حال، مزیت‌های نصب باطری در زیر کف خودرو در هنگام حرکت خود را نشان می‌دهند. هرچند i4 خودروی الکتریکی سنگینی است اما به لطف مرکز ثقل پایین، اسپرت و دقیق احساس می‌شود و وزن آن کمتر از واقعیت به نظر می‌رسد.

i4 M50 به‌خوبی تغییر جهت می‌دهد و از پیچ‌ها عبور می‌کند و این احساس را به راننده می‌دهد که روی هرکدام از چرخ‌ها بار یکسانی قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها در دینامیک رانندگی i4 فرمان است. این فرمان دقیق است و امکان هدایت با دقت خودرو را فراهم می‌کند که درنتیجه سرعت پیمودن پیچ‌ها افزایش پیدا می‌کند. M50 هنگام تخته‌گاز روی چرخ‌های عقب خود چمباتمه میزند و با سرعتی چشمگیر به جلو شلیک می‌شود. روی مسیر خشک، برای کشش هیچ مشکلی وجود ندارد و خودرو به‌راحتی قدرت خود را به شتابی سریع تبدیل می‌کند.

البته در سرعت‌هایی پایین اگر از تمام 544 اسب بخار قدرت موتورها استفاده کنید باید فرمان را سفت بگیرید زیرا 430 نیوتن متر گشتاوری که فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، فرمان را در دستان راننده می‌چرخاند. در هوای بارانی هم برخی مشکلات آشکار می‌شوند. i4 M50 به دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی مجهز نیست و در عوض از ترمزها برای کنترل هرز گردی چرخ‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل، در پیچ‌های تنگ روی مسیر خیس همه‌چیز می‌تواند خراب شود اما کمی مدارا با پدال گاز اوضاع را بهتر می‌کند. البته باید توجه داشت که M50 یک مدل M تمام‌عیار نیست و به‌طورکلی رفتار آرام‌تری دارد.

به لطف سیستم تعلیق بادی در عقب، سواری i4 هم با این شخصیت آرام مطابقت دارد و روی مسیرهای ناهموار خوب عمل می‌کند. این موضوع در حالت رانندگی راحت بیشتر خود را نشان می‌دهد اما از سوی دیگر، در این حالت وزن خودرو خیلی کمتر کنترل می‌شود. پالایش خودرو هم عالی است و صدای باد و لاستیک‌ها به‌خوبی کنترل شده است. این ویژگی وقتی با سکوت موتورهای الکتریکی ترکیب می‌شود، i4 را به خودروی بسیار دلپذیری برای رانندگی‌های طولانی بزرگراهی تبدیل می‌کند. کشش خودرو در خط مستقیم در سرعت‌های بالا خیره‌کننده نیست اما پرفورمنس خودرو بسیار قوی بوده و برای سبقت گرفتن نیاز به تلاش زیادی ندارد.

جذابیت i4 M50 با برد اعلامی 510 کیلومتری بیشتر می‌شود. ما آزمایش خود را با 90 درصد شارژ باطری‌ها آغاز کردیم که طبق اعلام خودرو باید بردی 375 کیلومتری را فراهم کند اما پس از 145 کیلومتر رانندگی در جاده‌های مختلف، شارژ باطری‌ها به 44 درصد کاهش یافت و از برد خودرو 180 کیلومتر باقی ماند. با استفاده از شارژ سریع 210 کیلوواتی میتوان از 10 تا 80 درصد از باطری‌ها را ظرف 31 دقیقه شارژ کرد.

i4 M50 با قیمت 63,905 پوند، حدود 4 هزار پوند از تسلا مدل 3 پرفورمنس گران‌تر است که برد اعلامی آن 55 کیلومتر بیشتر بوده و در شتاب صفرتاصد هم 0.8 ثانیه از ب‌ام‌و سریع‌تر است؛ اما صرف‌نظر از اعداد و ارقام، i4 با کابین خوش‌ساخت، سرعت فوق‌العاده و دینامیک رانندگی بالا همچنان پکیجی قوی محسوب می‌شود. بااین‌حال، شاید مدل ارزان‌تر i4 eDrive40 انتخاب بهتری باشد زیرا 12 هزار پوند از M50 ارزان‌تر است و با حذف موتور جلو، 165 کیلوگرم وزن کمتری دارد. این نسخه هرچند با 340 اسب بخار قدرت که صرفاً به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود، پرفورمنس ویرانگر برادر قوی‌تر خود را ارائه نمی‌کند اما در عوض 75 کیلومتر برد بیشتری دارد.

کپی لینک

جمع‌بندی

i4 M50 کیفیت سنتی ب‌ام‌و را در قالب یک پکیج الکتریکی کم نقص ارائه می‌کند. ممکن است این خودرو جذابیت رانندگی مطلق مدل‌های M بنزینی را نداشته باشد اما i4 از پرفورمنس انفجاری، شاسی اسپرت و پالایشی استثنایی برخوردار است که این ویژگی‌ها وقتی با برد مناسب، کیفیت ساخت عالی، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جذاب و توانایی شارژ سریع ترکیب می‌شود، آن‌را به یک شاهکار چشمگیر تبدیل می‌کند.

کپی لینک

مشخصات فنی بی ام و i4 M50

BMW i4 M50

قوای محرکه

دو موتوره

قدرت

544 اسب بخار

گشتاور

795 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.9 ثانیه

حداکثر سرعت

225 کیلومتر/ساعت

باطری

80.7 کیلووات ساعت

برد

510 کیلومتر

قیمت پایه

63,905 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.