درگ دیدنی بی ام و X4 M، آلفارومئو استلویو QV و مازراتی لوانته مودنا
محصولات بامو چه سدان و چه شاسیبلند، در مسابقات درگ عملکرد بسیار خوبی دارند و در اکثر موارد میتوان روی پیروزی یک بامو M مدرن در 400 متر شرط بست اما اگر یکی از رقبا سبکتر باشد و دیگری قدرت بیشتری داشته باشد چه؟ پاسخ این سؤال را در این درگ میبینیم که یک بامو X4 M کامپتیشن را در برابر آلفارومئو استلویو کوادریفولیو و مازراتی لوانته مودنا S قرار گرفته است.
نگاهی به جدول مشخصات نشان میدهد که هر سه خودرو از دو توربوشارژر، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک برخوردار هستند اما درحالیکه پیشرانهٔ بامو شش سیلندر خطی و از آلفا V6 است، مازراتی از موتور V8 استفاده میکند. قدرت استلویو و X4 M برابر است اما لوانته هم در قدرت و هم در گشتاور نسبت به آنها برتری دارد. موتور هشت سیلندر مازراتی که در اصل ساخت فراری است، 730 نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه این رقم برای موتور V6 آلفا 600 نیوتن متر و برای بامو 650 نیوتن متر است. بااینحال، قویترین عضو جمع با وزن 2170 کیلوگرمی از همه سنگینتر است. این کراساوور ایتالیایی 104 کیلوگرم از بامو و 213 کیلوگرم از آلفارومئو وزن بیشتری دارد.
البته صرفاً از روی اعداد و ارقام در جدول مشخصات نمیتوان برندهٔ مسابقات درگ را مشخص کرد زیرا عوامل دیگری مثل واکنش راننده و عملکرد گیربکس هم در این موضوع دخیل خواهد بود. به همین دلیل، در دو مسابقهٔ درگ از حالت سکون، بامو تقریباً بدون مشکل دو رقیب ایتالیایی را مغلوب کرد اما نتیجه در مسابقهٔ رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت متفاوت بود. در اینجا X4 آخر شد و پیروزی به آلفارومئو رسید. در رولینگ بعدی از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت اما بازهم کراساوور باواریاییها زودتر از بقیه به خط پایان رسید.
مقایسه مشخصات فنی
| بامو X4 M کامپتیشن | آلفارومئو استلویو QV | مازراتی لوانته مودنا S |
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توئین توربو | 2.9 لیتری V6 توئین توربو | 3.8 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 510 اسب بخار | 510 اسب بخار | 550 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر | 600 نیوتن متر | 730 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2066 کیلوگرم | 1956 کیلوگرم | 2170 کیلوگرم |
قیمت | 84,395 دلار | 87,770 دلار | 116,895 دلار |