اولین رانندگی با بی ام و XM، سوپر شاسیبلندی برای عصر اینستاگرام!
بامو XM محصول عصر اینستاگرام است. خودرویی برای تظاهر، خودنمایی و فخرفروشی. این ماشین بهعنوان اولین محصول اختصاصی بخش M بامو پس از سوپرکار M1، ترکیبی از ظاهر چشمگیر، تجمل و سرعت است که با الکتریکیسازی تزئین شده ولی هضم آن کمی زمان میبرد؛ بنابراین، سؤال بزرگ است که آیا شاسیبلند هیبریدی 160 هزار دلاری بامو با 653 اسب بخار قدرت ارزش دو بار ضربه زدن روی صفحهٔ گوشی برای لایک کردن را دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال سخت است.
XM که برای قرار گرفتن در بالای مدلهای X5 M، X6 M و آلپینا XB7 طراحی شده، پاسخ بامو به سوپر شاسیبلندهایی مثل پورشه کائن توربو S هیبریدی، لامبورگینی اوروس، بنتلی بنتایگا و حتی مرسدس G63 است. این باواریایی جدید یک شاسیبلند دو ردیفهٔ سنگین با وزنی در حدود 2770 کیلوگرم است که حتی از X7 سه ردیفه هم وزن بیشتری دارد. هرچند XM از لحاظ فنی با X5 و X6 اشتراکاتی دارد اما فاصلهٔ محوری 3,105 میلیمتری آن با X7 یکسان است هرچند که 61 میلیمتر طول کمتر و 79 میلیمتر ارتفاع کمتری نسبت به آن دارد.
XM که در کارولینای جنوبی تولید میشود، فعلاً فقط در یک مدل ارائه میشود که 653 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد و آن را به قویترین محصول حال حاضر بامو تبدیل میکند. اواخر امسال اما نسخهٔ رد لیبل با 745 اسب بخار قدرت و قیمت پایهٔ بیش از 185 هزار دلار هم اضافه خواهد شد. قوای محرکهٔ نسخهٔ کنونی شامل یک پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 490 اسب بخار قدرت به همراه 197 اسب بخار قدرت اضافی از یک موتور الکتریکی میشود که بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفته است. تمام این نیرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک متغیر متمرکز بر عقب با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی تحویل داده میشود.
XM با کمک لانچ کنترل، برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 3.8 ثانیه زمان نیاز دارد که با X7 M60i با تنها 530 اسب بخار قدرت برابر است. بااینحال، هرچند بسیاری از شاسیبلندهای پرفورمنس سریعتر از XM هستند اما تعداد کمی از آنها قابلیت پیمایش تمام الکتریکی پرچمدار باواریاییها را دارند. این ماشین به یک پکیج باطری 29.5 کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمودن حدود 50 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی فراهم میکند. با استفاده از شارژ استاندارد 7.4 کیلوواتی هم میتوان با برق 240 ولت، باطری را از صفر تا صد درصد ظرف حدود سه ساعت شارژ کرد.
در حالت تمام الکتریکی و همینطور حالت هیبریدی که حالت پیشفرض خودرو است، میتوان از توقف بهراحتی سرعت گرفت و بدون نیاز به استفاده از موتور بنزینی وارد بزرگراه شد زیرا XM میتواند صرفاً با استفاده از موتور الکتریکی تا سرعت 140 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در این شرایط، تنها صدایی که به گوش میرسد سروصدای خستهکنندهٔ تایرهای 23 اینچی و صدای باد در اطراف ستونهای A است. با فشردن بیشتر پدال گاز و عبور از مرز 140 کیلومتر بر ساعت، موتور V8 وارد عمل میشود و با قدرت بالای خود، ترافیک را در آینهٔ عقب محو میکند.
در جادههای کوهستانی و پرپیچوخم، XM مثل یک خودروی M رفتار میکند و به سنتهای خانوادگی خود پایبند است. هرچند وزن بسیار زیاد XM خوی تهاجمی که از یک محصول ساخت M انتظار میرود را کمرنگ کرده اما کمکفنرهای تطبیقی، آنتیرول بارهای فعال 48 ولتی و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب باعث میشود خودرو در پیچها کوچکتر از چیزی که هست احساس شود. همچنین کیفیت سواری و کنترل حرکات بدنه نیز بهخوبی مدیریت شده است. در حالت رانندگی اسپرت، تحویل قدرت بهخوبی صورت میگیرد و موتور الکتریکی به پر کردن وقفههای گشتاور در هنگام تعویض دنده کمک میکند.
بااینحال، کسانی که امیدوار به شنیدن صدای جذاب V8 هستند ممکن است ناامید شوند زیرا سیستم اگزوز فعال خودرو صدایی را پخش میکند که بیشتر مناسب یک موتور V6 است. همچنین، استفاده از فنرهای پیچشی فولادی معمولی بجای فنرهای بادی که باعث میشود دقت شاسی نسبت به راحتی سواری در اولویت قرار گیرد، برای خودرویی که صندلیهای عقب جادار و لیموزین مانندی دارد مشکلساز خواهد بود. البته سواری خودرو سفت نیست ولی حتی در حالت رانندگی راحت هم روی دستاندازهای کوچک آشفته میشود. علاوه بر این، صندلیهای نیمکتی عقب (صندلیهای کاپیتانی قابل سفارش نیستند) حمایت خوبی از بدن ندارند و اگر راننده تصمیم بگیرد پشت فرمان کمی تفریح کند، سرنشینان عقب باید دستگیرهٔ بالای پنجرهها را بگیرند.
البته این به معنای فقدان حس تجمل در کابین XM نیست زیرا چرم نرم و طرح دورنگ سفارشی که به شکل هنرمندانهای روی صندلیها، پانل درها و حتی آستر سقف کار شده به همراه نورپردازی داخلی محیط چشمگیری را ایجاد کرده است. همچنین تجهیزات لوکس فراوانی صندلیهای جلو را احاطه کرده و با نمایشگرهای 12.3 اینچی و 14.9 اینچی متصلبههم زیر یک صفحهٔ شیشهای، جدیدترین نسخهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 و تمام سیستمهای کمکرانندهٔ بامو همراه هستند. با باز کردن درب صندوق بار نیز شاهد فضای بار مناسب 540 لیتری هستیم.
بااینحال، عدم توجه کافی به جزئیات در صندلیهای عقب یکی از مشکلات XM است. هرچند در اینجا گرمکن صندلیها و زیر آرنجیها استاندارد هستند اما هیچ خبری از قابلیت تنظیم صندلی، ماساژور و یا سیستم سرگرمی اختصاصی نیست. حتی به نظر میرسد کنترلهای سیستم تهویه در کنسول میانی عقب از X5 قرض گرفته شده باشند و برخلاف دیگر شاسیبلندهای مجلل، غیر از چهار ترکیب رنگ استاندارد، امکان شخصیسازی کابین XM وجود ندارد. این در حالی است که قیمت نمونههای فول آپشن این ماشین به حدود 168 هزار دلار میرسد.
بهطورکلی، XM بهعنوان نقطهٔ اوج برند M بامو بجای اینکه مثل یک غذای لذیذ احساس شود، بیشتر مجموعهای از ویژگیها است که طعمی گیجکننده دارند. همچنین ویژگیهای خاص این مدل مثل قابلیت پیمایش تمام الکتریکی را میتوان در خودروهای دیگری مثل بنتلی بنتایگا و پورشه کاین توربو S هیبریدی پیدا کرد. البته برای کسانی که زندگیشان در گوشیهای هوشمند داخل جیبشان خلاصه میشود ممکن است این موضوعات اصلاً اهمیت نداشته باشد ولی ما فعلاً ترجیح میدهیم منتظر نسخهٔ جذابتر رد لیبل بمانیم.
مشخصات فنی
BMW XM 2023 | |
پیشرانه | 4.4 لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 653 اسب بخار |
گشتاور | 800 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 3.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 270 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 11.7 لیتر ترکیبی |
طول | 5,110 میلیمتر |
عرض | 2,004 میلیمتر |
ارتفاع | 1,755 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,105 میلیمتر |
وزن | 2770 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 540 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
قیمت پایه | 159,995 دلار |