بی ام و M3 نسل G80 تیونینگ رکورد 400 متر دنیا را شکست!
استفاده از توربوهای بزرگ روی محصولات بیامو محبوبیت زیادی دارد و پلتفرم G8X نیز ثابت کرده در بحث تیونینگ قابلیتهای بسیار وسیعی را در اختیار شرکتها و مالکان قرار خواهد داد. به همین خاطر است که شاهد تیونینگ مدلهایی با دو برابر قدرت 473 اسب بخار نسخه استوک این خودرو هستیم. همهچیز به قابلیت ارتقای پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری S58 بیامو مربوط میشود که از دو توربوی نسبتاً کوچک در حالت استاندارد استفاده میکند؛ اما در زمان تیونینگ این نیروگاه آهنین باید به خوبی بدانید که قرار است چهکاری انجام دهید و شرکت یاد شده نیز قبلاً سابقه تعویض سیستم ترمز، سیستم تعلیق و قوای محرکه سری 5 نسل F90 و برخی مدلهای دیگر را داشته است.
اما زمانی که به دنبال ثبت رکوردهای جهانی باشید قابلیت اطمینان اهمیت زیادی نخواهد داشت و بیامو M3 نسل G80 نیز در تستها بوست 42 psi را ثبت کرده است. با توجه به زمان یاد شده و سرعت 220 کیلومتر در ساعت خودرو هنگام عبور از خط پایان، واضح است که این هیولا چه تواناییهای دارد. خودروی موردبحث همچون رکورد صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را با زمان 1.6 ثانیه شکسته و برای رسیدن از سرعت 96 به 210 کیلومتر در ساعت هم فقط به 3.4 ثانیه زمان نیاز داشته است که آنهم یک رکورد تحسینبرانگیز دیگر است.
تیونرها معمولاً علاقهای به صحبت کردن درباره کارهایی که روی پروژههای خود انجام دادهاند ندارند و اگرچه ما دوست داشتیم مشخصات دقیق این بیامو M3 نسل G80 را بدانیم اما برخی جزئیات منتشر شدهاند. این هیولا از توربوی جدید و بزرگ، گیربکس مرحله 3 افترمارکتی با مبدل مسابقهای، لاستیکهای میکی تامپسون با رینگهای درگ سبکوزن و همچنین برخی قطعات دیگر سود میبرد. برنامه نرمافزاری جدید را نیز باید به این لیست اضافه کرد.
ما همچنین میدانیم M3 تیون شده در چرخها 780 اسب بخار قدرت تولید میکند که شاید در ویدئوی منتشر شده بیشتر هم باشد اما همانطور که میدانید قدرت تولیدی پیشرانه همهچیز نیست و زیادهروی در این زمینه میتواند رکوردزنی را با شکست مواجه کند. باید به این نکته اشاره کرد که در انتهای رکوردگیری شاهد انتشار دود عظیمی بودیم که به انفجار تانک مایع خنک کننده مربوط میشود. M لایف اتو میگوید خودروی یاد شده در آینده دوباره رکوردهای دیگری را ثبت خواهد کرد.
اگرچه M3 همیشه به خاطر هندلینگ خود شناخته شده اما استفاده از توربو باعث شده این خودرو ظرفیتهای جدیدی داشته باشد و حتی برخی تیونرها با این خودرو به عملکرد محصولات لامبورگینی رسیدهاند. اگرچه طرفداران سرسخت بیامو این شرکت را به خاطر قوای محرکه برقی نخواهند بخشید اما عصری که در آن زندگی میکنیم کاملاً تغییر کرده است. امیدواریم تیونرهایی همچون M لایف اتو توسعه پیشرانههای درونسوز را همچنان ادامه دهند. در نهایت باید گفت تیونر یاد شده به دنبال چالشهای جدید است و میخواهد مسافت 400 متر را در حوالی 7 ثانیه طی کند.