چرخ‌های فیبر کربنی ب ام و

سه‌شنبه 6 اسفند 1392 - 15:06
مطالعه 2 دقیقه
cfrp-wheel
بعد از سرمایه گذاری وسیع ب ام و روی تولید انبوه قطعات فیبر کربنی برای مدلهای i3 و i8 حالا باید منتظر نتیجه این ماجراجویی پر هزینه باشیم. یکی از...
تبلیغات

بعد از سرمایه گذاری وسیع ب ام و روی تولید انبوه قطعات فیبر کربنی برای مدلهای i3 و i8 حالا باید منتظر نتیجه این ماجراجویی پر هزینه باشیم. یکی از دست آوردهای ب ام و چرخهای سبک وزن فیبر کربنی است که می‌تواند روی آینده خودروهای اسپرت تأثیر بگذارد.

پلیمرهای تقویت شده با الیاف کربن یا به اختصار CFRP به تدریج جایگزین آلومینیوم، منیزیوم و فولاد می‌شوند. با وجود قیمت بالا و پیچیدگی تولید، یک دوجین از خودروهای ب ام و نظیر مدل‌های اسپرت و یا رولز رویس و مینی در آینده متقاضی این قطعات در بدنه، ی شاسی خواهند بود.

چرخهای فیبر کربنی می‌توانند ترکیبی از پره‌های آلیاژی و لبه‌های فیبر کربنی باشند. این یعنی 25 درصد صرفه جویی در وزن چرخها در مقایسه با چرخهای آلیاژی کنونی. اما مشکل اینجاست که چرخهای فیبر کربنی از انعطاف پذیری پایینی برخوردارند و ممکن است به راحتی آسیب ببینند. به همین دلیل قانون گذاران اروپایی هنوز در این مورد کاملاً متقاعد نشده‌اند. اما راه حل ب ام و ساخت چرخ‌ها به صورت یک تکه از فیبر کربن است. در این صورت حتی نسبت به چرخهای منیزیومی تا 20 درصد دیگر و نسبت به چرخهای آلیاژی متداول، 35 درصد هم کاهش وزن خواهیم داشت.

برنامه ب ام و، معرفی این چرخ‌ها ظرف 24 ماه آینده است. حتی استفاده از فیبر کربن در قسمت‌هایی از میل گاردان نیز در برنامه این شرکت قرار دارد. پیش از این شرکت Koenigsegg توانسته بود برای مدل Agera R خود در سال 2012 از چرخهای تمام فیبر کربنی استفاده نماید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.