بی ام و بزرگترین تونل باد عمودی دنیا را افتتاح کرد

جمعه 23 آذر 1403 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
images (3)
شرکت بی ام و آلمان اعلام کرد بزرگترین تونل باد عمودی دنیا را تأسیس کرده است.
تبلیغات

پس از حدود 4 دهه، بی ام و در حال جایگزین کردن تونل باد آیرو آکوستیک خود در آلمان است. تأسیسات جدید این خودروساز که در مرکز تحقیقات و نوآوری مونیخ مستقر شده ابعاد بزرگی دارد. طول/عرض/ارتفاع این تونل باد جدید به ترتیب 100/25/45 متر است و آن را به بزرگترین تونل باد عمودی دنیا بدل می‌کند.

با این تونل باد جدید بی ام و می‌تواند مطالعات دقیق‌تری روی سر و صداهای موجود در خودروهای تولیدی داشته باشد. نکته مهم اینکه دوربین آکوستیک موجود در این تأسیسات از 216 میکروفون بهره می‌برد. ژرمن‌ها ادعا می‌کنند تونل باد جدید می‌تواند صداها را با دقت کمتر از یک سانتی‌متر تشخیص دهد. بی ام و همچنین سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی داینامومتر غلتکی چهار چرخ داشته تا درباره صداهای باد و رولینگ مطالعه نماید. یک سیستم لرزش سنج لیزری هم لرزش‌های مکانیکی وسایل نقلیه را اندازه‌گیری می‌کند.

تأسیسات جدید بی ام و به حدی بزرگ است که می‌تواند بزرگترین خودروهای این گروه همچون X7 و رولزرویس فانتوم را در خود جای دهد. از آنجایی که هیچ خبری از انعکاس صدا نیست بنابراین مهندسان به راحتی می‌توانند شرایط جاده را شبیه‌سازی کنند. یک دمنده بزرگ با ظرفیت 4.5 مگاوات نیز نصب شده که در هر دقیقه 100 هزار مترمکعب هوا را با سرعت 250 کیلومتر در ساعت تولید می‌کند. این برند می‌گوید تونل باد عمودی جدیدش ساکت‌ترین تونل باد ایستاده دنیاست و داده‌های جمع آوری شده در آن روی محصولات نئو کلاس جدید بکار گرفته خواهند شد.

در ابتدا قرار است حداقل 8 خودروی نئو کلاس تا سال 2028 تولید شوند که اولین آن‌ها کراس اور iX3 است که سال آینده معرفی خواهد شد و در سال 2026 نیز سدان i3 از راه خواهد رسید. تولید برخی مدل‌ها همچون i3 تورینگ و حتی iX4 تائید نشده اما شایعاتی درباره آن‌ها وجود دارد. گفته می‌شود iX4 جانشین X4 خواهد شد و دیگر خبری از نسخه درون‌سوز این کراس اور نخواهد بود؛ اما باید به این نکته اشاره شود که تونل باد و صدای جدید بی ام و بخشی از مرکز آیرو آکوستیک و الکتریک درایو AEC بی ام و است که مسئولیت تولید و تست پروتوتایپ های نسل بعدی باتری‌های خودروهای برقی را بر عهده دارد. همچنین AEC خط تولید آزمایشی برای اینورترهای موتورهای برقی را نیز در خود جای داده است. این بخش مساحت 800 مترمربعی داشته و از بخش 15 هزار مترمربعی مخصوص تولید باتری‌ها جدا می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.