پشت فرمان آلپینا XB7 مدل 2025، شاسی‌بلند بزرگ، لوکس و زیبا

سه‌شنبه 7 مرداد 1404 - 12:00
مطالعه 6 دقیقه
آلپینا XB7
آلپینا XB7 با تیونینگ اختصاصی و 640 اسب بخار قدرت، شاسی‌بلند لوکس بزرگ و سطح بالایی است که رانندگی لذت‌بخشی دارد.
تبلیغات

ب‌ام‌و در سال 2023 شاسی‌بلند پرچم‌دار X7 را به‌روزرسانی کرد. مدل پایه xDrive40i که قبلاً آزمایش کردیم هرچند در پرفورمنس و فناوری کابین قابل‌توجه بود اما انتظارات ما را به‌عنوان یک شاسی‌بلند فول سایز برآورده نکرد. نسخه پرچم‌دار X7 یعنی آلپینا XB7 نیز هرچند مشکلات فضای بار X7 را حل نمی‌کند اما آنچه این پرچم‌دار را خاص می‌کند، تیونینگ آلپینا است. این شرکت موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و، سیستم تعلیق و عناصر طراحی داخلی XB7 را ارتقا داده تا نهایت X7 را خلق کند.

بهترین شتاب‌گیری را در حالت رانندگی Sport پلاس و با خاموش کردن سیستم‌های کنترل کشش و پایداری به دست آوردیم. با نگه‌داشتن ترمز تا رسیدن دور موتور به حدود 3 هزار rpm و سپس رها کردن پدال، پیشرانه XB7 وارد عمل شد. این غول بزرگ با چسبندگی عالی، مانند رعدوبرق حرکت می‌کند و در 4 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این زمان هرچند سریع است اما مشابه نسخهٔ قبلی XB7 است که با 620 اسب بخار قدرت و بدون سیستم هیبریدی خفیف همین شتاب را داشت. درنتیجه، XB7 از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی مرسدس GLS63 با 612 اسب بخار قدرت و شتاب 3.7 ثانیه عقب می‌ماند. بااین‌حال، XB7 سرعت را خیلی راحت ارائه می‌کند. با فشردن پدال گاز، خودرو با غرش موتور V8 توربو که به فریاد تبدیل می‌شود، شتاب می‌گیرد. موتور مانند یک هیولای قفس شکسته عمل می‌کند و گویی این شاسی‌بلند خود را یک ماسل‌کار می‌داند.

در ترمزگیری خط مستقیم از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، مدل قبلی XB7 کمی بهتر عمل کرد و در 30.5 متر متوقف شد که 90 سانتی‌متر کمتر از آلپینای جدید است اما AMG به فضای بیشتری نیاز داشت و در 32.6 متر توقف کرد. این اعداد با توجه به وزن خودرو قابل‌توجه هستند. شگفت‌آورتر اینکه وزن XB7 در ترمزهای اضطراری از صندلی راننده تقریباً احساس نمی‌شود. شاسی به‌خوبی شیرجه را کنترل می‌کند و این شاسی‌بلند لوکس بزرگ حتی در توقف‌های مکرر از 160 کیلومتر بر ساعت با فعال شدن ترمز ABS، ناپایدار نبود.

علاوه بر این، هرگونه شناوری شاسی که در مدل‌های قبلی دیده می‌شد تقریباً حذف شده است. قدرت آلپینا و تیونینگ سیستم تعلیق با کمک‌فنرهای پنوماتیک تطبیقی و آنتی‌رول بار فعال، بخشی از این جادو را رقم می‌زنند. خودروی ما همچنین مجهز به لاستیک‌های استاندارد پیرلی P Zero پهن 285 در جلو و 325 در عقب بود. دیفرانسیل عقب M Sport و اگزوز نیز به رفتار رانندگی هیجان‌انگیز آلپینا XB7 کمک می‌کنند. شتاب جانبی متوسط XB7 برابر با 0.89 جی است و در تست پیست Figure-8 هم تایم 24.8 ثانیه را ثبت کرد که بازهم از GLS63 جلوتر است. رانندگی XB7 مانند شاسی‌بلندی بسیار کوچک‌تر احساس می‌شود که یکی از دلایل این موضوع سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب است. به لطف این سیستم، مانورپذیری بهبود یافته و شعاع گردش از 13 متر بدون این سیستم به 12.4 متر کاهش یافته است. البته XB7 نمی‌تواند با همهٔ قوانین فیزیک مقابله کند. در پیچ‌ها با سرعت بالا همچنان کمی بادی‌رول وجود دارد اما خودرو مانند یک خودروی اسپرت ثابت می‌ماند و می‌تواند مانند یک گرند تورر سبک‌تر و نزدیک‌تر به زمین پیچ‌ها را پشت سر بگذارد.

XB7 در ظاهر با رنگ سبز متالیک آلپینا، رینگ‌های 23 اینچی چند پره اختصاصی و کیت بدنه آلپینا شامل فلپ زیر سپر جلو، دیفیوزر عقب و اسپویلر، خود را از X7 معمولی متمایز می‌کند. کابین این XB7 نیز با چرم مرینو سفید عاجی و خاکستری اطلس تزئین شده است. تریم چوب گردوی XB7 زیباست اما شاید نیاز به پرداخت نهایی بهتری داشته باشد چون پارچه روی سطح آن گیر می‌کند. آلپینا مجهز به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی قابل‌تنظیم و صفحه‌نمایش لمسی 14.9 اینچی با کنترل حرکتی و پشتیبانی بی‌سیم اپل کارپلی و اندروید اتو است. هر دو نمایشگر خوانا و سریع عمل می‌کنند و در قاب خمیده خود زیبا هستند. هدآپ دیسپلی و پد شارژ بی‌سیم به‌صورت استاندارد وجود دارد و گرم‌کن زیر آرنجی‌ها (علاوه بر صندلی و فرمان گرم)، تهویه و ماساژور صندلی‌های جلو، درهای خودکار سافت کلوز و گرم‌کن و سردکن جا لیوانی‌های کنسول مرکزی هم ازجملهٔ آپشن‌های لوکس هستند.

آلپینا XB7
آلپینا XB7
آلپینا XB7
آلپینا XB7
کپی لینک

جمع‌بندی

مانند دیگر نسخه‌های X7، آلپینا به خاطر فضای کمتر نسبت به رقبا موردانتقاد است و مصرف سوخت بالای موتور V8 نیز بهتر نشده است. درواقع، چیز زیادی در آلپینا XB7 منطقی به نظر نمی‌رسد و با قیمت پایه بیش از 157 هزار دلار، رقبای جادارتر و حتی لوکس‌تری با قیمتی مشابه مثل کادیلاک اسکالید V وجود دارند. بااین‌حال، XB7 تجربه رانندگی بی‌مانندی ارائه می‌دهد که حتی بیشتر از M5 تورینگ حس یک محصول M را دارد؛ بنابراین، برای کسانی که به یک خودروی خانوادگی نیاز دارند اما هیجان رانندگی می‌خواهند، با سواری سفت‌تر خودروهای پرفورمنس آشنا هستند و بودجه لازم را دارند، آلپینا XB7 گزینه‌ای ایده‌آل خواهد بود.

نقاط قوت

·         موتور V8 خشمگین

·         دینامیک رانندگی شبیه خودروهای کوچک‌تر

·         تکنولوژی‌ها و امکانات سطح بالا

 نقاط ضعف

·         پرفورمنس مشابه نسخهٔ قبلی

·         تریم چوب گردو نیاز به بهبود دارد

·         بسیار گران‌قیمت

کپی لینک

مشخصات فنی

Alpina XB7 2025

پیشرانه

4.4 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

640 اسب بخار

گشتاور

800 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

فاصلهٔ محوری

3,099 میلی‌متر

طول

5,171 میلی‌متر

عرض

1,999 میلی‌متر

ارتفاع

1,834 میلی‌متر

وزن خالص

2678 کیلوگرم

شتاب صفر تا 96

4.0 ثانیه

مسافت 400 متر

12.4 ثانیه

توقف از 96 کیلومتر

31.4 متر

شتاب جانبی

0.89 جی

مصرف سوخت

13.8 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

157,175 دلار

قیمت تست‌شده

162,925 دلار

 منبع: MotorTrend

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.