تست شتاب و سرعت آلپینا D5 بای توربو در اتوبان
آیا پیشرانه دیزلی فوقالعاده به نظر میرسد؟ بله اینطور بوده است. کافی است با پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری خطی در یک اتوبان بدون محدودیت سرعت تخت گاز حرکت کنید و از آن لذت ببرید. این پیشرانه ابتدا در بیامو 535d F10 بکار رفته است و سپس در مدل لوکس و تیون شده آلپینا D5 بای توربو رؤیت شده است. این شرکت قدرت 350 اسب بخاری و گشتاور 700 نیوتون متری را از دل این نیروگاه آهنین خارج کرده است هرچند خودرویی که مشاهده میکنید قویتر هم هست.
این آلپینا D5 بای توربویی که مشاهده میکنید با برخی تغییرات قادر به تولید قدرت 425 اسب بخاری و گشتاور قابلتوجه 900 نیوتون متری است. همین مشخصات باعث میشوند سدان لوکس و میان سایز آلپینا در مدت 4.8 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. همانگونه که خواهید دید، این خودرو یکی از سریعترین دیزلیهای بازار است و به سرعت 269 کیلومتر در ساعت میرسد. علیرغم کارکرد بیش از 225 هزار کیلومتری، این خودرو در شتاب گیری هیچ مشکلی ندارد. جزئیات تغییرات رخ داده در این سدان مشخص نشدهاند اما قطعاً ارزشش را داشتهاند. احتمالاً فیلتر ذرات دیزل این خودرو حذف شده است تا پیشرانه تنفس بهتری داشته باشد.
آلپینا در سپتامبر 2011 از D5 بای توربو رونمایی کرد و دو سال بعد نیز نسخه فیس لیفتش را معرفی کرد. در اوایل سال 2017 این خودرو به پایان راه خود رسید. در همان سال مدل D5 S نسل G30 با سه توربوشارژر معرفی شد و در سال 2020 نیز نسخه فیس لیفت عرضه شد که فروشش تا به امروز ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که نسل بعدی سری 5 در سال 2023 با پیشرانه دیزلی عرضه خواهد شد یا خیر و آیا آلپینا نیز دست روی چنین محصولی خواهد گذاشت.
اگرچه گروه بیامو در حال نهایی کرد خرید آلپینا است اما این شرکت همچنان به تولید محصولات خود تا سال 2025 ادامه خواهد داد. هنوز نمیدانیم که خودروهای دیزلی تا چند سال آینده تولید خواهند شد یا خیر مخصوصاً اینکه قوانین یورو 7 نیز در سالهای پیش رو اعمال خواهند شد.