اولین رانندگی با بی ام و i5 M60 کاملترین سدان برقی جهان!
هر نسل از بامو سری 5 نشاندهندهٔ گامی بزرگ برای برند آلمانی بوده اما جدیدترین نسل این ماشین بدون شک یکی از بزرگترین جهشها در تاریخ باواریا محسوب میشود زیرا سری 5 در نسل هشتم برای اولین بار تمام الکتریکی شده است. البته مدلهای بنزینی و پلاگینهیبریدی همچنان ارائه میشود اما بامو انتظار دارد در اروپا حدود نصف فروش سری 5 به i5 اختصاص پیدا کند. در این آزمایش ما پشت هردو مدل محرک عقب eDrive40 و چهارچرخ محرک M60 xDrive نشستیم.
eDrive40 از یک باطری 81.2 کیلووات ساعتی استفاده میکند که برد 580 کیلومتری را به همراه دارد اما باید توجه داشت که قیمت ارزانترین مدل i5 از 74,105 پوند آغاز میشود که یعنی با خودروی گرانی طرف هستیم تا جایی که مرسدس EQE در مدل 300 اندکی ارزانتر است. بااینحال، به نظر میرسد این قیمت بیشتر ارزش پرداخت دارد زیرا i5 تقریباً از هر لحاظ از EQE بهتر است.
I5 eDrive40 به یک موتور الکتریکی در عقب مجهز است که 340 اسب بخار دارد. به لطف این نیرو، خودرو ظرف شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که شتابی مناسب و در حد سدانی با پیشرانهٔ بنزینی قدرتمند است. همچنین درحالیکه نسل قبلی سری 5 از لحاظ راحتی چیزی کم و کسر نداشت، این i5 جدید فوقالعاده است و با رفتار بسیار آرام هنگام حرکت، بیشتر شبیه سری 7 احساس میشود. به لطف کمکفنرهای وابسته به تکان، سواری حتی روی جادههای بشدت خراب هم روان و کنترلشده است.
البته روی دستاندازهای بسیار خشن، وزن بالای سدان الکتریکی بامو احساس میشود زیرا این ماشین بیش از 2.2 تن وزن دارد و به همین دلیل، سیستم تعلیق گاهی برای مهار حرکت چرخها تلاش میکند و سفتی موردنیاز فنرها برای کنترل وزن خودرو آشکار میشود اما هرگز ناراحتکننده نیست. بااینحال، سری 5 همیشه بهراحتی سواری در کنار پویایی رانندگی شهرت داشته است و هرچند بامو در این زمینه هم کاملاً موفق شده اما در انتقال سری 5 به یک سدان تمام الکتریکی، بخشی از درگیری راننده و چابکی خود را از دست داده است.
فرمان سبک اما دقیق است و میتوان خودرو را با سطح خوبی از چسبندگی و هندلینگ مطمئن بهسرعت از پیچها عبور داد ولی احساس بیحالی به دلیل وجود باطریهای بزرگ و همینطور رفتار کلی i5 هنگام افزایش سرعت به این معنی است که i5 نهایت لذت رانندگی که از یک بامو انتظار میرود را ارائه نمیکند. البته با توجه اینکه بهبود راحتی خودرو پیشرفت بزرگتری است، احتمالاً این موضوع برای بسیاری از خریداران مهم نخواهد بود.
بامو برای کسانی که خواهان پرفورمنس بیشتری هستند، مدل i5 M60 xDrive را با قیمت 97,745 پوند ارائه میکند. این مدل به یک موتور اضافی در جلو مجهز است که مجموع خروجی را به 600 اسب بخار قدرت و 830 نیوتن متر گشتاور میرساند تا شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیه فراهم شود. این مدل واقعاً سریع است خصوصاً وقتی پدال eBoost برای ارائهٔ حداکثر پرفورمنس کشیده شود. چسبندگی فوقالعاده است و M60 نیروی قابلتوجه خود را بدون هیچ مشکلی به کار میگیرد. تعادل هم خوب است اما توزیع وزن همیشگی سری 5 را در اینجا نمیبینیم و وزن سنگین کاملاً احساس میشود.
بدیهی است که مرکز ثقل i5 پایین است و M60 آزمایشی ما با سیستم تعلیق ارتقاءیافته که ارتفاع از زمین را 8 میلیمتر نسبت به نمونهٔ استاندارد کاهش میدهد، بیشتر با این وزن مبارزه میکند. همچنین آنتیرول بار فعال و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم برای افزایش چابکی قابل سفارش خواهد بود. در M60 اما برد خودرو به 515 کیلومتر کاهش پیدا میکند. بااینحال، هردو مدل i5 از قابلیت شارژ سریع تا 205 کیلوواتی مجهز هستند که از 10 تا 80 درصد باطریها را ظرف نیم ساعت شارژ میکند.
مثل همیشه، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو جای انتقاد باقی نمیگذارد. i5 برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به همان نمایشگر خمیدهٔ آشنا مجهز است که به لطف میانبرهای مختلف، استفاده از آن آسان و سریع خواهد بود و از تمام تکنولوژیها و اتصالاتی که از جدیدترین خودروی الکتریکی بامو انتظار میرود هم بهره میبرد. فضای داخلی هم عالی است و i5 فضای پا و سر مناسب به همواره صندوق بار 490 لیتری را ارائه میکند که البته با توجه به طول بیش از پنج متر خودرو عجیب نخواهد بود. همچنین خودرو هنگام مانور دادن بزرگ احساس میشود و شباهت با i7 را بیشتر میکند زیرا i5 کمتر از چهار سانتیمتر کوتاهتر از نسل قبلی سری 7 است.
جمعبندی
بامو i5 کاملترین خودروی الکتریکی بازار است و رقبا نمیتوانند در راحتی، پالایش، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دینامیک رانندگی به آن نزدیک شوند. البته در مسیر انتقال به خودرویی تمام الکتریکی، سری 5 کمی از جذابیت و پویایی خود را از دست داده است اما i5 دقیقاً همان چیزی که خریداران نیاز دارند را ارائه میکند و هنوز هم یک بامو سدان لوکس عالی است.
مشخصات فنی بی ام و i5
BMW i5 eDrive40 | |
قوای محرکه | تک موتوره |
قدرت | 340 اسب بخار |
گشتاور | 400 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 6.0 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر/ساعت |
باطری | 81.2 کیلووات ساعت |
برد | 580 کیلومتر |
قیمت پایه | 74,105 پوند |
امتیاز | 4.5 از 5.0 |