بی ام و

هر آنچه از فناوری خودران سطح 4 بی ام و می‌دانیم

بی‌ام‌و آماده معرفی سیستم خودران سطح ۳ خود در اواخر سال جاری میلادی می‌شود اما به نظر می‌رسد ژرمن‌ها به چیزی فراتر از این تکنولوژی یعنی خودران سطح ۴ می‌اندیشند.

دکتر نیکولانی مارتین نایب‌رئیس بخش توسعه تجربه سواری گروه بی‌ام‌و اظهار داشته است سیستم خودران سطح ۴ می‌تواند برنامه بعدی این خودروساز مشهور باشد. صنعت خودرو در مقطع حساسی قرار دارد و تکنولوژی خودران نیز با سرعت بالایی در حال‌ توسعه و پیشرفت است. از آنجایی که تقاضا برای خودروهای خودران در حال افزایش است بنابراین خودروسازان در زمینه ارائه سیستم خودران سطح ۴ نیز تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند.

خودروهای مجهز به این سطح از تکنولوژی خودران نیازی به دخالت راننده ندارند اما در شرایط خاص او می‌بایست آماده هدایت خودرو باشد. البته یکی از سؤالات مهم درباره بی‌ام‌و به این موضوع مربوط می‌شود که آیا ژرمن‌ها در نهایت این بازی را به نفع خود تمام خواهند کرد یا خیر. یکی از فاکتورهای کلیدی در پیشرفت تکنولوژی خودران بی‌ام‌و سرعت توسعه هوش مصنوعی است. با تکامل این تکنولوژی توانایی‌های خودران نیز پیشرفت خواهد کرد. دکتر مارتین می‌گوید:

برای مصرف‌کننده نهایی، تکنولوژی خودران سطح ۴ تنها به دو چیز بستگی دارد: سرعت توسعه هوش مصنوعی و تغییر معماری دوران گذر و تشخیص بهتر اشیا و پیش‌بینی موقعیت بعدی

رئیس بخش تجربه سواری بی‌ام‌و خاطرنشان می‌سازد شرکت‌هایی همچون ویمو در حال پیشتازی هستند و پتانسیل‌های تکنولوژی موردبحث را به خوبی شناخته‌اند. دیگر جنبه کلیدی تکنولوژی خودران به کیفیت و برد حسگرها به ویژه لیدار مربوط می‌شود. سنسورهای لیدار در ارائه نقشه سه‌بعدی از اطراف خودرو نقش مهمی دارند و باعث تردد ایمن و دقیق خودرو می‌شوند. مارتین اهمیت این تکنولوژی را به خوبی می‌داند و قول می‌دهد نسل بعدی لیدارها برد ۸۰۰ متری داشته باشند. البته در حال حاضر تنها یک راه‌حل فنی برای بازار وجود دارد که چنین چیزی را نشان می‌دهد و آن‌هم به شرکت ویبو تعلق دارد.

مارتین می‌گوید اگرچه شرکت‌های زیادی روی توسعه نرم‌افزاری تمرکز دارند اما ویبو در تولید قطعات سخت‌افزاری وارد شده که از جمله آن‌ها می‌توان به دوربین جلوی ۱۷ مگا پیکسلی و سیستم لیدار مخصوص خودش اشاره کرد. این روش منحصربه‌فرد باعث می‌شود ویبو ویژگی‌هایی را ارائه کند که فعلاً در دسترس شرکت‌ها نیستند. همچنین آن‌ها از سیستم چیپ پیکسل گوگل استفاده می‌کنند و داده‌ها و هوش مصنوعی را از طریق سرویس‌های ابری خود جمع‌آوری می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود ویبو در بحث تکنولوژی خودران جزو پیشتازان باشد. اما تکنولوژی خودران سطح ۴ چگونه تعریف می‌شود؟ قبل از آنکه وارد این بحث شویم بهتر است تفاوت‌های بین سطوح خودران ۲، ۳ و ۴ را بدانیم. در سطح ۲ پلاس که نزدیک‌تر به سطح ۳ خواهد بود سیستم اگرچه مسئولیت کلی را بر عهده دارد اما راننده هنوز هم امر رانندگی را بر عهده خواهد داشت. از نظر فنی خودران سطح ۲ پلاس کاملاً نزدیک سطح ۳ است و نیازی به سیستم اضافی نیست.

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین سطح خودران ۳ و ۴ به توانایی هدایت خودرو در شرایط مختلف مربوط می‌شود. راننده در سطح می‌تواند به‌طور موقت هدایت را به خود خودرو بسپارد و در صورت نیازی دوباره آن را کنترل کند اما در خودران سطح ۴ راننده به مدت طولانی‌تری هدایت خودرو را به خودش می‌سپارد. مارتین می‌گوید:

خودران سطح ۴ در بزرگراه‌ها یک ویژگی جذاب خواهد بود. این سیستم برای هدایت خودرو در موقعیت‌های خاص و چالش‌برانگیز همچون نزدیک شدن به مناطق ساخت‌وساز با لاین های رانندگی کمتر و… طراحی شده است. اگرچه خودران سطح ۳ سرراست‌تر طراحی شده اما خودران سطح ۴ این موقعیت‌ها را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت

مارتین آینده را این‌گونه تصور می‌کند که با ورود به بزرگراه راننده می‌تواند یک دکمه را فشار داده و سیستم هدایت خودرو را بر عهده بگیرد. زمانی که خودرو به جاده‌های شهری برسد راننده دوباره کنترل خودرو را در دست خواهد داشت. البته چنین نقل و انتقالی می‌تواند متنوع باشد و از چند دقیقه تا چند ساعت را بسته به موقعیت و شرایط شامل شود. آیا ما خودران سطح ۳ یا ۴ را در مرکز شهرها نیز خواهیم دید؟ مارتین می‌گوید چنین چیزی به زیرساخت‌های شهری بستگی دارد. در شهرهایی که برای خودروهای خودران طراحی شده‌اند مناطق عبور عابران از سایر بخش‌ها جدا شده و شاید خودران سطح ۴ در این مناطق قابل‌استفاده باشد؛ اما در شهرهای شلوغی همچون رم چالش‌های زیادی وجود دارد. استفاده از این تکنولوژی در چنین شهرهایی با چالش‌هایی در زمینه ایمنی، زیرساخت‌ها و قوانین همراه خواهد بود.

اما بی‌ام‌و در زمینه ارائه خودران سطح ۴ شاید به اندازه ویبو پیشرفت نداشته باشد ولی می‌تواند با دیگر شرکت‌ها رقابت کند. شرکت‌هایی همچون پونی و کروز قبلاً پیشرفت‌های زیادی در زمینه هوش مصنوعی داشته‌اند و چارچوب زمانی معرفی خودران سطح ۴ آن‌ها شاید به پایان دهه جاری میلادی نزدیک باشد، چیزی که حدود یک دهه دیرتر از زمان اولیه پیش‌بینی شده رخ خواهد داد. دلیل این تأخیر نیز پیچیدگی‌های توسعه هوش مصنوعی و سنسورهاست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. rita

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    به نظرم نباید زیاد بهش اعتماد کرد

    موافقم 5
    مخالفم 29
    1. X

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      تسلا سطح 2 رو تبدیل به خودران کرد بهش میشد اعتماد کرد
      بنز و بی ام و انقدر برای سرنشین ارزش قائل بودن سطح 3 رو خودران نکردن تا سطح 4 بیاد خیالشون راحت باشه
      بشناس تفاوت خودروسازان که اسم شماره یک رو یدک میکشن و جاروبرقی ساز رو

      موافقم 45
      مخالفم 8
  2. AMANTE

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1881 ديدگاه)

    به نظرم رانندگی خودکار رو باید یک شرکت یا مجموع چند شرکت توسعه بدن و بعد برای تمام کمپانی ها ارائه بدن.
    در کنار اش شهر ها، خیابان ها و جاده ها رو هم باید پیشرفت بدن تا در خودران ها جاده، انسان، حیوانات و…. به صورت دقیق تری اسکن بشه.

    موافقم 19
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (230 ديدگاه)

      دقیقا فرمایش شما درسته.اینکه هر شرکتی بیاد بر اساس استاندارد ها و آنالیزهای خودش یه محصولی رو طراحی و تولید کنه در مقابل محصولات دیگر کمپانی ها به مشکل میخوره.نمونه بارز این عرض بنده رو میتونید توی سوکت شارژ خودرو های برقی مشاهده کنید.از کشور ژاپن تا کشور آمریکا هر کشور یا هر منطقه استاندارد طراحی شارژر مخصوص به خودش رو داره.البته الان چند وقتییه چند تا از کمپانی های بزرگ به این نتیجه رسیده که بیان از طراحی شارژر واحد استفاده کنند.خبرش رو هم چند وقت پیش پدال منتشتر کرده بود

      موافقم 12
      مخالفم 0
  3. مجتبی .

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1223 ديدگاه)

    کم کم داریم به دوران یخی نزدیک میشیم.همه ماشینا سرد وبی روح. البته خودران برای مسیرهای طولانی خوبه راننده علاوه برخستگی کمتر میتونه ازمناظر اطراف لذت ببره.

    موافقم 3
    مخالفم 7
  4. امیر

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    سیستم های خودران تکنولوژی خیلی جدیدی نیستن که این همه مردم رو شگفت زده میکنن !! الان خیلی از ماشین های تو ایران هم کروز کنترل تطبیقی ، ترمز اضطراری خودکار و دستیار نگهدارنده بین خطوط رو دارن پس فقط راننده لازم که حواسش به جاده باشه و بقیه کار ها و خود ماشین انجام میده ! حالا این سیستم های سطح ۳ و ۴ قطعا باهوش تر و دقیق تر هستن اما در کل فرق چندانی ندارن و اینو بگم : تا وقتی که خودران سطح ۵ که حد نهایی رانندگی خودکار هست به بازار نیاد ، بهتره که خود راننده رانندگی کنه چون اطمینانش بیشتر

    موافقم 1
    مخالفم 6
  5. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فکر کنم سطح های 6 یا بالاتر دیگه برای ماشین ها فرمون نذارن

    موافقم 6
    مخالفم 6
  6. 18:45

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (513 ديدگاه)

    عالی بود آقا شاهین🙏❤️❤️
    ب ام و همیشه تو بحث رانندگی خودران پیشتاز بوده و نقاط ضعف این فناوری و کاملا مشخصه که میخواد به کمترین حد خودش برسونه…
    قطعا استفاده از سطح 4 این فناوری تو پرچم داران این کمپانی نظیر سری7، ایکس 7 و xm حال و هوای لذت بخشی ایجاد میکنه😉

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. شاهین

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (4574 ديدگاه)

      ارادتمندم حسین جان

      موافقم 4
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا