بی ام و

بی ام و M با پیشرانه 4 سیلندر تولید نمی‌شود، عرضه گیربکس دستی ادامه خواهد یافت

بی‌ام‌و M می‌گوید تا زمانی که پیشرانه‌های درون‌سوز وجود داشته باشند به تولید پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر ادامه خواهد داد و این روند برخلاف شرکت‌هایی همچون مرسدس-ای ام جی است که در دوران الکتریکی سازی اقدام به استفاده از پیشرانه‌های کم‌حجم کرده‌اند. فرانک فن میل رئیس بی‌ام‌و M در مصاحبه با رسانه‌ها به این سؤال که آیا پیشرانه ۶ سیلندر را با گزینه ۳ سیلندر قوی‌تر در نسخه‌های M خالص جایگزین خواهند کرد یا خیر پاسخ داده است. او گفته است:

امیدوارم که این سؤال تنها برای شوخی باشد زیرا بدیهی است که ما از هیچ پیشرانه ۳ سیلندر استفاده نمی‌کنیم. ما حتی در محصولات پرفورمنس خود از پیشرانه‌های ۴ سیلندر نیز استفاده نخواهیم کرد. من می‌دانم شرکت‌های دیگری وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم.

 

اظهارات فن میل به معنی تحقیر پیشرانه‌های کم‌حجم و با تعداد سیلندرهای پایین است و این سخنان در حالی به زبان آورده می‌شوند که بی‌ام‌و M قبلاً خودروی ۴ سیلندر یعنی M3 E30 را بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ تولید کرده است. رسانه‌ها با این برند برای تائید سخنان فن میل و تناقض آن با استراتژی پیشین بی‌ام‌و تماس گرفته‌اند و سخنگوی این برند در آمریکا ضمن تائید اظهارات فن میل افزوده است:

بی‌ام‌و اظهار می‌دارد تا زمان تقاضای بازار به عرضه پیشرانه‌های درون‌سوز متعهد خواهد بود. البته حرکت به سمت الکتریکی سازی که با تولید محصولاتی همچون بی‌ام‌و XM و M هیبرید V8 GTP مسابقه‌ای برجسته شده نقش مهمی در آینده محصولات پرفورمنس بی‌ام‌و M خواهد داشت.

سخنگوی بی‌ام‌و ادامه می‌دهد:

قطعاً M3 E30 نقش مهمی در تثبیت برند M ایفا کرده و حتی خودروهای فرمول ۱ با پیشرانه ۴ سیلندر نیز وجود داشته‌اند اما این اتفاق حدود ۴۰ سال پیش رخ داده و از آن زمان تاکنون تغییرات بسیار زیادی را شاهد هستیم.

احتمالاً سخنگوی بی‌ام‌و به این حقیقت اشاره می‌کند که خودروهای مدرن امروزی سنگین‌تر و حجیم‌تر از مدل‌های پیشین هستند. M3 آن زمان وزن ۱۱۶۵ کیلوگرمی داشت درحالی‌که سبک‌ترین خودروی کنونی بی‌ام‌و M یعنی M2 جدید وزن ۱۷۳۰ کیلوگرمی دارد. همچنین استانداردهای مربوط به پرفورمنس نیز بسیار تغییر یافته‌اند و سدان ها و شاسی بلندهای پرفورمنس مدرن بسیار سریع‌تر و قوی‌تر از خودروهای گذشته هستند. البته همان‌طور که مرسدس-ای ام جی C63 S E پرفورمنس نشان داده است، پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربو می‌توانند قدرت زیادی داشته باشند و این موضوع به خصوص در زمان همکاری با واحدهای الکتریکی نمود بیشتری دارد. ما همچنین می‌توانیم به پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری پرقدرت تویوتا در GR یاریس و GR کرولا اشاره کنیم. همین موضوع باعث می‌شود باور کنیم تصمیم بی‌ام‌و M دراین‌باره اکثراً به شخصیت و صدای محصولاتش مربوط می‌شود تا به این ترتیب از رقبا متمایز شود.

بی‌ام‌و XM اولین خودروی الکتریکی شده و کامل از بخش M است و پرچم‌دار پرفورمنس این شرکت به شمار می‌رود. خودروهای i4 M50، iX M60 و i7 M70 نیز جزو دیگر محصولات جدید این شرکت هستند. بی‌ام‌و M اخیراً تیزری از یک خودروی الکتریکی چهار موتوره را منتشر ساخته است. این خودرو بر پایه i4 شکل گرفته و می‌تواند معادل الکتریکی M3 و M4 بنزینی باشد.

ژرمن‌ها همچنین گفته‌اند به ادامه عرضه گیربکس‌های دستی متعهد هستند. همان‌طور که می‌دانید نسل جدید بی‌ام‌و M2 چند هفته پیش با طراحی جنجالی اما قوای محرکه جذاب معرفی شد. این خودرو یکی از معدود محصولات پرفورمنس بازار است که همچنان با گیربکس دستی عرضه می‌شود. هم‌اکنون این خودروساز مشهور می‌گوید گیربکس دستی را تا پایان سال ۲۰۳۰ عرضه خواهد کرد. فرانک فن میل رئیس بی‌ام‌و M درباره آینده گیربکس دستی پاسخی رضایت‌بخش داده است. او می‌گوید:

گیربکس دستی متأسفانه طرفداران زیادی ندارد. این نوع گیربکس بیشتر در کلاس خودروهای M2، M3 و M4 دیده می‌شود و ما برای این خودروها همچنان گیربکس دستی را ارائه خواهیم کرد. این خودروها تا پایان دهه جاری میلادی در دسترس خواهند بود.

به گزارش پدال و به نقل از موتور وان، ظاهراً درخواست‌ها و کمپین‌های طرفداران خودرو در فضای مجازی برای حفظ گیربکس دستی توسط سایر خودروسازان نیز در تصمیم بی‌ام‌و مؤثر بوده‌اند. تیمو رش نایب‌رئیس بخش فروش و مشتریان بی‌ام‌و M خاطرنشان می‌سازد:

مشتریان کارزارها و نظرسنجی‌های اینترنتی را درباره حفظ گیربکس دستی به راه انداخته‌اند.

البته جلب نظر مدیران رده‌بالای بی‌ام‌و به منظور حفظ این نوع گیربکس‌ها راحت نبوده است. رش می‌گوید مدیران بی‌ام‌و دلیل حفظ گیربکس‌های دستی را در دورانی که نمونه‌های اتوماتیک تعویض‌های سریع‌تری دارند پرسیده‌اند اما بخش بازاریابی پاسخ ساده‌ای داشته و آن اینکه مشتریان خواهان این نوع گیربکس‌ها هستند. این اتفاق در نسل جدید M2 رخ داده، خودرویی که آخرین نسخه از نوع خود است چراکه از هیچ دستیار الکتریکی سود نمی‌برد. گیربکس ۶ سرعته دستی بصورت استاندارد در بازار آمریکا عرضه خواهد شد اما مشتریان آلمانی برای سفارش آن باید مبلغی اضافی پرداخت کنند. این گیربکس در M3 و M4 نیز عرضه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1854 ديدگاه)

    چیزی که تا الان در دنیای خودرو ثابت شده اینه که بازار و خریداران تایین کننده هستن.
    و اینکه BMW زیاد روی حرف اش نمی‌مونه و ممکنه یکهو نظر اش رو تغییر بده و با دلایلی که میاره کار اش رو توجیح کنه.

    موافقم 41
    مخالفم 3
  2. chevo

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    بی ام و بهتره اول یه فکری به حال طراحی های دموده شده خودروهاش بکنه و گرنه در پرفورمنس و تکنولوژی چیزی کم نداره

    موافقم 9
    مخالفم 34
  3. مینو

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    من عاشق cvt هستم ، مخصوصا اگه ماشین قدرتمند باشه که عالیه

    موافقم 4
    مخالفم 61
    1. کرگدن باواریا

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (570 ديدگاه)

      عجیب ترین کامنت با اختلاف !

      موافقم 61
      مخالفم 0
      1. شامپو

        ۲۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1036 ديدگاه)

        Cvtاونقدر که فکر میکنید بد نیست اگر روی برند معتبر باشه الان محصولات تویوتا با گیربکس cvt از خیلی خودروساز های غیرمطرح بهتر هستند مثلا خودروهای موجود در ایران الانترا با وجود گیربکس 6 سرعته تو خواب هم حریف کرولا cvt نمیشه

        موافقم 27
        مخالفم 7
        1. mercedesbenz

          ۲۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (527 ديدگاه)

          تالیسمان هم cvt یه و از یک برند کاملا معتبر ولی باز هم cvt عه و میشه اینو حس کرد ، تیانا همینطور ، ایکس تریل همینطور این برندای معتبرن ولی cvt هاشون با اینکه بهترین نوع cvt عه ولی بازم به خوبی رقبا از هر برندی نیستن

          موافقم 4
          مخالفم 16
        2. شامپو

          ۲۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1036 ديدگاه)

          اون دوتارو اظهار نظر نمیکنم چون تجربه ای ندارم
          ولی حرفتون درمورد تالیسمان کاملا اشتباهه از لحاظ شتاب هیچی کم نداره رقبا هم حرفی ندارن دقیقا چه مواقعی شما حس ضعف میکنید من برم پایین چک کنم سریع بگم نتیجشو

          موافقم 1
          مخالفم 2
        3. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

          ۲۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (712 ديدگاه)

          داداش تالیسمان cvt نیست 7 دنده دوکلاج ست

          موافقم 5
          مخالفم 0
        4. رامتین

          ۲۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (3038 ديدگاه)

          البته فناوری گیربکس 6 سرعته النترا قدیمی هست و به سال 2012 برمیگرده که از 2014 تا 2018 استفاده شد. من خودم النترا دارم و احتمالا شما بر مبنای حرفهای ملت این بحث را کردید. وگرنه گیربکس النترا خیلی هم خوبه. ضمنا گیربکس 8 سرعته جدید هیوندا که روی سوناتا اومد بسیار بهتر از هر CVT موجود در دنیاست.

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. حسین

      ۲ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سی وی تی گیربکسی است بس پر مشکل که دمار از روزگاره خودروسازایی مسه نیسان و میتسوبیشی و تویوتا اورد و حتی نیسان رو به ورطه نابودی کشونده. سی وی تی شاید با سرعت تعویض دنده میکنه و یا خیلی نرم تعویض داره اما بعد از ۴۵ تا ۶۰ هزار میلومتر شما باید تعویضش کنید چون زنجیره داخلش خراب میشه و این باعثه هزینه بسیار زیادی در حدوده ۱۰ هزار دلار از جیبه مبارک میشه و همیشه قبل از دوس داشتن چیزی به مزایا و معایبش کمی توجه کنید و مطالعه بفرمایید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مینو

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    چرا کامنتای من منتشر نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 18
    1. علی ریحانی

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (45 ديدگاه)

      این یکی که منتشر شد معلوم شد که چرا منتشر نمیشه!
      ماشین قدرتمند و گیربکس cvt و لذت!!!😐

      موافقم 24
      مخالفم 0
  5. شاهین

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    واضح هستش که بی ام و روی لذت رانندگی تمرکز داره و به این تصمیم تا جایی که بازار بخواد پایبند میمونه. ولی با این جو الکتریکی سازی ای که راه افتاده اوضاع در همین چند سال آینده بسیار متفاوت خواهد بود.

    موافقم 28
    مخالفم 0
    1. شامپو

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      آقای شاهین گیربکس دستی روی الکتریکی ها هم قابل اجراست نمونش یک بی وای دی که یکی دوسال پیش گذاشته بودید

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۲۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        سلام بله ولی کلا خودروهای الکتریکی نمیتونن تو بحث لذت رانندگی خیلی مطرح باشن ولی قطعا برای ترددهای روزمره گزینه خوبی خواهند بود.
        فکر میکنم تو اینده خودروهای بنزینی تنها به دسته سوپر اسپرت ها و هایپرکارها محدود بشن.

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. شامپو

          ۲۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1036 ديدگاه)

          بله و احتمالا همون هایی هم که بنزینی میمونند محدود به پیست خواهند شد چون دولت هایی مثل کانادا برای تردد خودرو های درون سوز مدت زمان تعیین کردند

          موافقم 5
          مخالفم 1
  6. کرگدن باواریا

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (570 ديدگاه)

    رابط کاربری اینفوتیمنت bmw خیلی پیشرفت کرده قبلا “۲۰۲۰” که نشانگر دور موتور و کیلومتر شمار تم قرمز داشت همه منتقدان میگفتن خیلی لَگ و باگ داره ولی سرشار از امکانات شَلَخته سَرهم شده هست الآن بهتر شده گویا

    ولی اینا دلیل نمیشه ماشین اسپورت تبلت پشت فرمون داشته باشه!

    موافقم 8
    مخالفم 0
  7. امیرحسین

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    بی ام و یعنی سری ۳

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. بهزاد

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    منتظر m4 جدیدهستیم با گیربکس cvt🤣🤣🤣

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. احمدرضا

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (727 ديدگاه)

    چرا آلمان باید واسه گیربکس دستی پول بده اما آمریکا نه ؟!

    موافقم 10
    مخالفم 2
  10. Porsche 911

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    امیدوارم روی حرفشون بمونن
    چون با توجه به شرایط موجود که همه سیل آسا به سمت الکتریکی سازی و سوخت جایگزین میرن بعید نیست که ب ام و هم با اون موج هماهنگ بشه و زیر حرفش بزنه
    اگر هم روی حرفش بمونه کار بسیار سختی خواهد داشت
    پاس کردن استاندار های یورو برای موتور ها خیلی سخت خواهد بود
    برای همین قدرت گیری از این موتور ها با وجود قوانین جدید محیط زیستی بشدت چالش بر انگیز خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. RezaRs

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    دمتون گرم لذت رانندگی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    افرین یکی از لذت های رانندگی را حفض کردن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. حسین

    ۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سی وی تی گیربکسی است بس پر مشکل که دمار از روزگاره خودروسازایی مسه نیسان و میتسوبیشی و تویوتا اورد و حتی نیسان رو به ورطه نابودی کشونده. سی وی تی شاید با سرعت تعویض دنده میکنه و یا خیلی نرم تعویض داره اما بعد از ۴۵ تا ۶۰ هزار میلومتر شما باید تعویضش کنید چون زنجیره داخلش خراب میشه و این باعثه هزینه بسیار زیادی در حدوده ۱۰ هزار دلار از جیبه مبارک میشه و همیشه قبل از دوس داشتن چیزی به مزایا و معایبش کمی توجه کنید و مطالعه بفرمایید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا