بی ام و

بی‌ام‌و M3 CS جدید در مقایسه با بهترین مدل‌های تولید محدود M3 چگونه است؟

در این مطلب، ب‌ام‌و M3 CS جدید را با نسخه‌های تولید محدود و افراطی نسل‌های قبلی M3 مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم این مدل جدید چقدر به پیشینیان خود وفادار است.

ب‌ام‌و به‌تازگی اقدام به معرفی M3 CS کرده است. این ماشین ویژگی‌های M4 CSL را قرض گرفته تا سبک‌تر و سریع‌تر از M3 معمولی شود؛ اما هرچند این سدان تولید محدود از پیشرانهٔ ۵۵۰ اسب بخاری CSL، کاپوت کربنی و لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ بهره می‌برد، آیا واقعاً افراطی‌ترین M3 جاده‌ای از زمانی که حدود ۳۸ سال پیش این نام برای اولین بار متولد شد محسوب می‌شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به نسخه‌های ویژه و تولید محدود نسل‌های قبلی M3 نگاهی داشته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک بزرگ‌ترین ارتقاءها را نسبت به نسخهٔ استاندارد تجربه کرده است.

نسل E30

M3 اسپرت اوولوشن سال ۱۹۹۰

تعداد ساخت: ۶۰۰ دستگاه

اولین نسل M3 بر اساس سری ۳ نسل E30 در سال ۱۹۸۵ و برای شرکت در مسابقات متولد شد اما این ماشین برای اینکه همچنان رقابتی بماند، در اواخر دههٔ ۸۰ به ارتقاءهایی نیاز داشت. این باعث خلق نسخهٔ اوولوشن در سال ۱۹۸۸ شد. سپس حدود دو سال بعد، ب‌ام‌و نسخهٔ سبک‌تر و قوی‌تری بنام اسپرت اوولوشن را معرفی کرد که در تعداد محدود ۶۰۰ دستگاه ساخته شد. این نسخه به اسپویلرهای قابل تنظیم در جلو و عقب، گلگیرهای عریض‌تر، صندلی‌های ریکارو و غربیلک فرمان مدرن‌تر با روکش آلکانترا مجهز شده بود. جواهر واقعی M3 اسپرت اوولوشن اما موتور چهار سیلندر S14 بود که حجم آن از ۲.۳ به ۲.۵ لیتر افزایش پیدا کرد و حتی با وجود تجهیز به کاتالیزور که در آن زمان در تمام کشورهای اروپایی الزامی نبود، ۲۳۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نسل E36

M3 GT سال ۱۹۹۵

تعداد ساخت: ۳۵۰ دستگاه

تغییر پیشرانهٔ M3 در نسل E36 به شش سیلندر جهش بزرگی در قدرت ایجاد کرد و آن را به ۲۸۶ اسب بخار رساند اما ب‌ام‌و این پیشرانهٔ ۳ لیتری را در نسخهٔ GT ارتقاء داده و قدرت آن را به ۲۹۵ اسب بخار افزایش داد. این نسخه در اصل برای شرکت در مسابقات بریتیش گرین GT ساخته شده بود اما طبق قوانین باید تعدادی نمونهٔ جاده‌ای هم از آن تولید می‌شد. دیگر تغییرات M3 GT که روی پرفورمنس تمرکز داشتند نیز شامل اسپویلرهای قابل تنظیم جلو و عقب، یک استرس بار و درهای آلومینیومی سبک‌وزن می‌شد.

نسل E46

M3 CSL سال ۲۰۰۳

تعداد ساخت: ۱,۳۸۳ دستگاه

ب‌ام‌و حدود ۳۰ سال بود که از نام CSL (مخفف کوپه اسپرت سبک‌وزن) برای یک خودروی جاده‌ای استفاده نکرده بود اما زمانی که این نام در سال ۲۰۰۳ روی نسخهٔ وحشی‌تر M3 نسل E46 رفت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در این خودرو که شاسی پایین‌تر و مستحکم‌تری با رینگ‌های جلوی عریض‌تر و لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ به همراه فرمان سریع‌تری داشت و صرفاً با گیربکس شش سرعتهٔ SMG پدل شیفت ارائه می‌شد، قدرت موتور ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی S54 از ۳۴۳ به ۳۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. M3 CSL همچنین به حالتی بنام M Track مجهز شده بود که با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان آلکانترایی آن فعال می‌شد و امکان لغزش بیشتری را بدون غیرفعال کردن کامل سیستم‌های ایمنی فراهم می‌کرد. این خودرو در ظاهر نیز تغییرات ظریفی مثل تجهیز به پانل سقف فیبر کربنی، سپرهای کامپوزیتی جلو و عقب و اسپویلر یکپارچهٔ دم اردکی را تجربه کرده و در داخل به صندلی‌های جلوی اسپرت یک‌تکه، صندلی‌های عقب باریک ویژه و پانل سادهٔ درها مجهز شده بود.

نسل E90

M3 GTS سال ۲۰۱۱

تعداد ساخت: ۱۳۸ دستگاه

M3 GTS مدل خاصی که به الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد نبود اما با ویژگی‌هایی که داشت به نظر می‌رسید این چنین است. این خودرو به سیستم تعلیق ویژه، ترمزهای ارتقاءیافته، شیشه‌های نازک‌تر، پنجره‌های جانبی و عقب پلی‌کربنات و دو صندلی اسپرت در جلو مجهز و صندلی‌های عقب آن حذف شده بود تا ۷۰ کیلوگرم سبک‌تر شود اما بهترین قسمت M3 GTS زیر کاپوت آن بود. نسخهٔ استاندارد M3 نسل E90 از نسخهٔ قوی‌تری از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 تنفس طبیعی M3 GTR نسل قبلی استفاده می‌کرد اما M3 GTS به نسخهٔ حجیم‌تر ۴.۴ لیتری آن موتور مجهز شده بود که قدرت را از ۴۲۰ به ۴۵۰ اسب بخار افزایش داد. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل می‌شد.

نسل E92

M3 CRT سال ۲۰۱۲

تعداد ساخت: ۶۷ دستگاه

رابطهٔ M3 CRT سال ۲۰۱۲ با M3 GTS سال ۲۰۱۱ مثل M3 CS کنونی با M4 CSL سال گذشته است. نام این خودرو مخفف کربن ریسینگ تکنولوژی بود و استفادهٔ گسترده از متریال کامپوزیتی در آن را نشان می‌داد. کاپوت، صندلی‌های جلو و اسپویلرهای CRT همگی از کربن باقیمانده در فرایند تولید سلول سرنشینان مدل‌های i3 و i8 ساخته شده بودند. M3 CRT از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 همتای کوپهٔ خود استفاده می‌کرد اما شیشه‌های معمولی و ویژگی‌های نسبتاً لوکس‌تر، آن را بسیار قابل‌استفاده‌تر از M3 GTS کرده بود. همچنین درحالی‌که نسخهٔ کوپه فقط با رنگ نارنجی ارائه می‌شد، تمام نمونه‌های M3 CRT از رنگ نقره‌ای قطبی منجمد با کمی ‌تریم قرمز استفاده می‌کردند تا توجهات را جلب کنند.

نسل F80

M3 CS سال ۲۰۱۸

تعداد ساخت: ۱,۲۶۳ دستگاه

در سال ۲۰۱۶، ب‌ام‌و برای M3 نسل F80 پکیج سفارشی کامپتیشن را ارائه کرد که قدرت را به ۴۵۰ اسب بخار افزایش می‌داد. این پکیج آن‌قدر موفق بود که نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه فروخت درحالی‌که تنها ۱۰,۸۵۱ نفر M3 را بدون پکیج کامپتیشن انتخاب کردند. بااین‌حال، برای کسانی که حتی از این هم بیشتر می‌خواستند، ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۸ مدل وحشی‌تر M3 CS را ارائه کرد. وزن این نسخه به لطف کاپوت فیبر کربنی ۱۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده و به اسپلیتر و اسپویلر کربنی مجهز شده بود درحالی‌که تعلیق هم از نو تنظیم شد تا با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ مخصوص پیست هماهنگ شود. علاوه بر این، در M3 CS خروجی موتور از ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور به ۴۶۰ اسب بخار و ۶۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرد.

نسل G80

M3 CS سال ۲۰۲۳

CS در سال ۲۰۲۳ دوباره به خانوادهٔ M3 بازگشت اما این بار از ویژگی بسیار مهمی بهره می‌برد که در هیچ‌کدام از نسخه‌های قبلی وجود نداشت. این اولین CS است که صرفاً به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شود. البته سیستم xDrive ب‌ام‌و هوشمند بوده و کسانی که می‌خواهند شیطنت کنند می‌توانند آن را در حالت محرک عقب قرار دهند. هرچند M4 CSL که فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شود به میزان قابل‌توجه ۱۲۵ کیلوگرم از همتای چهاردر خود سبک‌تر است اما هردو خودرو از همان نسخهٔ ۵۵۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کنند و سامانهٔ چهارچرخ محرک M3 CS باعث می‌شود بتواند ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که ۰.۶ ثانیه از M4 CSL سریع‌تر است.

با نگاهی به این شجره‌نامه، دیدیم که CS جدید قوی‌ترین M3 تاریخ است و اولین نسخهٔ تولید محدودی است که از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد اما قطعاً نمی‌توان آن را دیوانه‌وارترین یا متمرکزترین نسخه روی رانندگی دانست. از بین این نسخه‌های مختلف، انتخاب شما کدام است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1676 ديدگاه)

    موضوع مهم دیگه ای که باعث میشه M4CSL و این ماشین جدید بین محصولات پرفورمنس گذشته، کارشناس ها و حتی طرفدارهای بی ام و جایگاهی نداشته باشه عدم ارائه سبک متفاوت در سبد خود محصولات بی ام و و عملکرد شاخص در کلاسشون هست.

    برای مثال M3 GTS E92 تا یک دهه تبدیل به بنچمارک اسپرت های موتورجلو شد.

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. N

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یکی به این جرمن ها بگه دست و پا نزنید به GTR کبیر پادشاه خودرو ها نمیرسید🤣🤣🤣🤣🤣🤣 .

      موافقم 9
      مخالفم 58
      1. phonix

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1798 ديدگاه)

        فیک جدید مبارک

        موافقم 37
        مخالفم 1
        1. Royal Driver

          ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          یک روز N یک روز M یک روز نمیدونم K. سایت رسماً مختل شده

          موافقم 34
          مخالفم 0
  2. احمدرضا

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (728 ديدگاه)

    معلومه دیگه E46

    موافقم 39
    مخالفم 0
  3. Arshia m3csl

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1017 ديدگاه)

    فقط سلطان m3 csl بهترین بی ام و سری ۳ تاریخه با اختلاف و جزو ۵ بی ام و تاریخ جهانه

    موافقم 33
    مخالفم 0
  4. Amirreza.M

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (272 ديدگاه)

    اون m3 csl نسل e46 خیلی خفن و باحاله

    همین طور M3 اسپرت اوولوشن

    موافقم 30
    مخالفم 0
  5. Royal Driver

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    ای۴۶ چرا اینقدر جذاب و تکرارنشدنی هستی…

    موافقم 35
    مخالفم 0
    1. احمدرضا

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (728 ديدگاه)

      جذاب عکس پروفایل شماس

      موافقم 24
      مخالفم 1
      1. Royal Driver

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (1293 ديدگاه)

        قربونت😁. من از مال شما هم بی‌نهایت لذت میبرم

        موافقم 16
        مخالفم 0
  6. امیررضا

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (267 ديدگاه)

    همشون🗿❤️
    نسل E46 که عشقه درش حرفی نیست
    بعدشم E90 که خیلی رخ جذابی داره
    اون بزرگوار E30 هم که ارادت داریم خدمتشون

    موافقم 26
    مخالفم 1
  7. مهران

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    یکی از یکی محشر تر

    موافقم 19
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (4895 ديدگاه)

    این جلوپنجره های جدید “بی ام و” اصلاً به ماشینای سدان و کوپه و هاچبک و …….. “بی ام و” نمیاد و فقط به ماشینای سایز بزرگی مثل X7 میاد

    موافقم 17
    مخالفم 1
  9. ARMAN سابق

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    همشون خیلی خیلی خیلی خفن بودن.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. TESLA

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    نسل بعدی m3 ( و کلا همه خودرو های m ) الکتریکی خواهد بود ، نسخه بنزینی انقدر سریعه دیگه فکرشو کنید مدل برقی چه هیولایی خواهد بود 🇩🇪🇩🇪⚡️⚡️⚡️🚀

    موافقم 6
    مخالفم 0
  11. TESLA

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    یه خبر خوب برای بیمر فن ها : بر طبق گفته سایت auto express : ب ام و با جدیت داره بر روی هایپر سدان ۴ موتوره ( که بهش میگن m ev ) کار میکنه و احتمالا تا اواخر ۲۰۲۴ به بازار عرضه بشه ، ۱۳۶۰ اسب بخار قدرت داره یعنی بیشتر از دو برابر یه m5 کامپیتیش 😱😱🇩🇪🚀🚀⚡️⚡️

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. ❤BMW❤

      ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (1246 ديدگاه)

      بی‌ام‌و
      گودرت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  12. امیرحسین

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    فقط e30

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. احسان

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    من عاشق اون E90شدم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  14. homayoun

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (579 ديدگاه)

    وای که چقدر E46 زیباست فقط دوست داری نگاهش کنی بدون شک زیباترین m3یا m4 تاریخ هستش.چجوری باید قبول کنیم که این نسل جدید نواده E46. هستش؟فقط آدم رو یاد بچه هایی میندازه که ناقص‌الخلقه بدنیا اومدن البته مشخصات فنیش بهترینه ولی ظاهرش واقعا نسبت به نسلهای قبلتر از خودش فاجعه هستش.یه زمانی به کریس بنگل چقدر بابت سری هفت گیر میدادن نشریات یادتونه؟الان کدوم طراح پشت این طراحیهای عجیب هستش؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  15. وی

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    اصالتتتت
    ولی اجازه بدید اون ای 92 موتور 4.4 رو حتی به csl هم ترجیح بدم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. Mf1

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    m3 e46 2003 یکی از خودروهای موندگار تاریخ خودروسازی 🤍🖤

    موافقم 4
    مخالفم 0
  17. maranello550

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    E36

    موافقم 5
    مخالفم 0
  18. ❤BMW❤

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    بی‌ام‌و خیلی عالیه
    E46 هم که حرف نداره

    موافقم 3
    مخالفم 0
  19. javadhy

    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    مطلب بسیار زیبایی بود
    شخصا e92 gts برای من بهترین m3 هست با وجود اینکه اصالت m3 با v6 گره خورده ولی e92 و بعدش e46 بهترین هستن
    با تشکر از آقای دهقان

    فقط جای e92 با e90 رو باهم عوض کنین

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. omid622

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (744 ديدگاه)

    رخ مدل ۲۰۱۸ دیوانه کنندست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا