بی‌ام‌و M3 CS جدید در مقایسه با بهترین مدل‌های تولید محدود M3 چگونه است؟

دوشنبه 10 بهمن 1401 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
BMW-M3-8
در این مطلب، ب‌ام‌و M3 CS جدید را با نسخه‌های تولید محدود و افراطی نسل‌های قبلی M3 مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم این مدل جدید چقدر به پیشینیان خود...
تبلیغات

در این مطلب، ب‌ام‌و M3 CS جدید را با نسخه‌های تولید محدود و افراطی نسل‌های قبلی M3 مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم این مدل جدید چقدر به پیشینیان خود وفادار است.

ب‌ام‌و به‌تازگی اقدام به معرفی M3 CS کرده است. این ماشین ویژگی‌های M4 CSL را قرض گرفته تا سبک‌تر و سریع‌تر از M3 معمولی شود؛ اما هرچند این سدان تولید محدود از پیشرانهٔ 550 اسب بخاری CSL، کاپوت کربنی و لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 بهره می‌برد، آیا واقعاً افراطی‌ترین M3 جاده‌ای از زمانی که حدود 38 سال پیش این نام برای اولین بار متولد شد محسوب می‌شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، به نسخه‌های ویژه و تولید محدود نسل‌های قبلی M3 نگاهی داشته‌ایم تا ببینیم کدام‌یک بزرگ‌ترین ارتقاءها را نسبت به نسخهٔ استاندارد تجربه کرده است.

نسل E30

کپی لینک

M3 اسپرت اوولوشن سال 1990

تعداد ساخت: 600 دستگاه

اولین نسل M3 بر اساس سری 3 نسل E30 در سال 1985 و برای شرکت در مسابقات متولد شد اما این ماشین برای اینکه همچنان رقابتی بماند، در اواخر دههٔ 80 به ارتقاءهایی نیاز داشت. این باعث خلق نسخهٔ اوولوشن در سال 1988 شد. سپس حدود دو سال بعد، ب‌ام‌و نسخهٔ سبک‌تر و قوی‌تری بنام اسپرت اوولوشن را معرفی کرد که در تعداد محدود 600 دستگاه ساخته شد. این نسخه به اسپویلرهای قابل تنظیم در جلو و عقب، گلگیرهای عریض‌تر، صندلی‌های ریکارو و غربیلک فرمان مدرن‌تر با روکش آلکانترا مجهز شده بود. جواهر واقعی M3 اسپرت اوولوشن اما موتور چهار سیلندر S14 بود که حجم آن از 2.3 به 2.5 لیتر افزایش پیدا کرد و حتی با وجود تجهیز به کاتالیزور که در آن زمان در تمام کشورهای اروپایی الزامی نبود، 238 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نسل E36

کپی لینک

M3 GT سال 1995

تعداد ساخت: 350 دستگاه

تغییر پیشرانهٔ M3 در نسل E36 به شش سیلندر جهش بزرگی در قدرت ایجاد کرد و آن را به 286 اسب بخار رساند اما ب‌ام‌و این پیشرانهٔ 3 لیتری را در نسخهٔ GT ارتقاء داده و قدرت آن را به 295 اسب بخار افزایش داد. این نسخه در اصل برای شرکت در مسابقات بریتیش گرین GT ساخته شده بود اما طبق قوانین باید تعدادی نمونهٔ جاده‌ای هم از آن تولید می‌شد. دیگر تغییرات M3 GT که روی پرفورمنس تمرکز داشتند نیز شامل اسپویلرهای قابل تنظیم جلو و عقب، یک استرس بار و درهای آلومینیومی سبک‌وزن می‌شد.

نسل E46

کپی لینک

M3 CSL سال 2003

تعداد ساخت: 1,383 دستگاه

ب‌ام‌و حدود 30 سال بود که از نام CSL (مخفف کوپه اسپرت سبک‌وزن) برای یک خودروی جاده‌ای استفاده نکرده بود اما زمانی که این نام در سال 2003 روی نسخهٔ وحشی‌تر M3 نسل E46 رفت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در این خودرو که شاسی پایین‌تر و مستحکم‌تری با رینگ‌های جلوی عریض‌تر و لاستیک‌های چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ به همراه فرمان سریع‌تری داشت و صرفاً با گیربکس شش سرعتهٔ SMG پدل شیفت ارائه می‌شد، قدرت موتور 3.2 لیتری شش سیلندر خطی S54 از 343 به 360 اسب بخار افزایش پیدا کرده بود. M3 CSL همچنین به حالتی بنام M Track مجهز شده بود که با فشردن یک دکمه روی غربیلک فرمان آلکانترایی آن فعال می‌شد و امکان لغزش بیشتری را بدون غیرفعال کردن کامل سیستم‌های ایمنی فراهم می‌کرد. این خودرو در ظاهر نیز تغییرات ظریفی مثل تجهیز به پانل سقف فیبر کربنی، سپرهای کامپوزیتی جلو و عقب و اسپویلر یکپارچهٔ دم اردکی را تجربه کرده و در داخل به صندلی‌های جلوی اسپرت یک‌تکه، صندلی‌های عقب باریک ویژه و پانل سادهٔ درها مجهز شده بود.

نسل E90

کپی لینک

M3 GTS سال 2011

تعداد ساخت: 138 دستگاه

M3 GTS مدل خاصی که به الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد نبود اما با ویژگی‌هایی که داشت به نظر می‌رسید این چنین است. این خودرو به سیستم تعلیق ویژه، ترمزهای ارتقاءیافته، شیشه‌های نازک‌تر، پنجره‌های جانبی و عقب پلی‌کربنات و دو صندلی اسپرت در جلو مجهز و صندلی‌های عقب آن حذف شده بود تا 70 کیلوگرم سبک‌تر شود اما بهترین قسمت M3 GTS زیر کاپوت آن بود. نسخهٔ استاندارد M3 نسل E90 از نسخهٔ قوی‌تری از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 تنفس طبیعی M3 GTR نسل قبلی استفاده می‌کرد اما M3 GTS به نسخهٔ حجیم‌تر 4.4 لیتری آن موتور مجهز شده بود که قدرت را از 420 به 450 اسب بخار افزایش داد. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل می‌شد.

نسل E92

کپی لینک

M3 CRT سال 2012

تعداد ساخت: 67 دستگاه

رابطهٔ M3 CRT سال 2012 با M3 GTS سال 2011 مثل M3 CS کنونی با M4 CSL سال گذشته است. نام این خودرو مخفف کربن ریسینگ تکنولوژی بود و استفادهٔ گسترده از متریال کامپوزیتی در آن را نشان می‌داد. کاپوت، صندلی‌های جلو و اسپویلرهای CRT همگی از کربن باقیمانده در فرایند تولید سلول سرنشینان مدل‌های i3 و i8 ساخته شده بودند. M3 CRT از همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 همتای کوپهٔ خود استفاده می‌کرد اما شیشه‌های معمولی و ویژگی‌های نسبتاً لوکس‌تر، آن را بسیار قابل‌استفاده‌تر از M3 GTS کرده بود. همچنین درحالی‌که نسخهٔ کوپه فقط با رنگ نارنجی ارائه می‌شد، تمام نمونه‌های M3 CRT از رنگ نقره‌ای قطبی منجمد با کمی ‌تریم قرمز استفاده می‌کردند تا توجهات را جلب کنند.

نسل F80

کپی لینک

M3 CS سال 2018

تعداد ساخت: 1,263 دستگاه

در سال 2016، ب‌ام‌و برای M3 نسل F80 پکیج سفارشی کامپتیشن را ارائه کرد که قدرت را به 450 اسب بخار افزایش می‌داد. این پکیج آن‌قدر موفق بود که نزدیک به 15 هزار دستگاه فروخت درحالی‌که تنها 10,851 نفر M3 را بدون پکیج کامپتیشن انتخاب کردند. بااین‌حال، برای کسانی که حتی از این هم بیشتر می‌خواستند، ب‌ام‌و در سال 2018 مدل وحشی‌تر M3 CS را ارائه کرد. وزن این نسخه به لطف کاپوت فیبر کربنی 10 کیلوگرم کاهش پیدا کرده و به اسپلیتر و اسپویلر کربنی مجهز شده بود درحالی‌که تعلیق هم از نو تنظیم شد تا با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 مخصوص پیست هماهنگ شود. علاوه بر این، در M3 CS خروجی موتور از 450 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور به 460 اسب بخار و 600 نیوتن متر افزایش پیدا کرد.

نسل G80

کپی لینک

M3 CS سال 2023

CS در سال 2023 دوباره به خانوادهٔ M3 بازگشت اما این بار از ویژگی بسیار مهمی بهره می‌برد که در هیچ‌کدام از نسخه‌های قبلی وجود نداشت. این اولین CS است که صرفاً به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شود. البته سیستم xDrive ب‌ام‌و هوشمند بوده و کسانی که می‌خواهند شیطنت کنند می‌توانند آن را در حالت محرک عقب قرار دهند. هرچند M4 CSL که فقط به‌صورت محرک عقب عرضه می‌شود به میزان قابل‌توجه 125 کیلوگرم از همتای چهاردر خود سبک‌تر است اما هردو خودرو از همان نسخهٔ 550 اسب بخاری پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کنند و سامانهٔ چهارچرخ محرک M3 CS باعث می‌شود بتواند ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که 0.6 ثانیه از M4 CSL سریع‌تر است.

با نگاهی به این شجره‌نامه، دیدیم که CS جدید قوی‌ترین M3 تاریخ است و اولین نسخهٔ تولید محدودی است که از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد اما قطعاً نمی‌توان آن را دیوانه‌وارترین یا متمرکزترین نسخه روی رانندگی دانست. از بین این نسخه‌های مختلف، انتخاب شما کدام است؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.