بی ام وتجربه و آزمایش

پشت فرمان بی‌ام‌و M4 CSL، وحشی‌ترین کوپه باواریا

ب‌ام‌و از نام CSL (مخفف کامپتیشن اسپرت لایت) زیاد استفاده نمی‌کند و طی پنجاه سال گذشته این نام مقدس فقط روی دو خودروی دیگر دیده شده است اما باواریایی‌ها هر وقت این کار را انجام می‌دهند، نتیجهٔ آن بسیار چشمگیر می‌شود و به نظر می‌رسد این M4 CSL جدید ۱۲۹ هزار پوندی هم از این قاعده مستثنی نباشد. این خودرو نه‌تنها سریع‌ترین ب‌ام‌و تولیدی در نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود بلکه قوی‌ترین ب‌ام‌و شش سیلندر تاریخ هم به‌حساب می‌آید.

البته پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک این ماشین اساساً مشابهی همانی است که در M4 کامپتیشن معمولی می‌بینیم ولی به لطف تغییرات زیادی که تنفس و دور گیری بهتر موتور کمک می‌کنند، خروجی آن به ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است درحالی‌که گیربکس هم برای انجام تعویض دنده‌های سریع‌تر، ری‌مپ شده است. علاوه بر این، خنک‌کنندگی و روغن‌کاری قوای محرکهٔ M4 CSL نیز بهبود قابل‌توجهی داشته‌اند تا خودرو بتواند در پیست بهتر عمل کند درحالی‌که سیستم تعلیق کاملاً از نو طراحی شده و ترمزها نیز به‌صورت استاندارد کربن سرامیکی هستند.

شاید مهم‌تر از همهٔ این‌ها اما کاهش وزن ۱۰۰ کیلوگرمی M4 CSL نسبت به M4 معمولی محرک عقب باشد که به لطف حذف صندلی‌های عقب و استفاده از کاپوت و درب صندوق جدید حاصل شده است. بااین‌حال، CSL هنوز هم ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد که هرچند سبک‌تر شده اما بازهم نمی‌توان آن را خودروی سبک‌وزنی دانست. برای مقایسه، آخرین ب‌ام‌ویی که از این نام استفاده کرد، M3 CSL نسل E46 سال ۲۰۰۳ بود که تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم وزن داشت.

در ظاهر تشخیص CSL از M4 معمولی به لطف جلوپنجرهٔ متفاوت، نوارهای مشکی و قرمز روی بدنه، ۸ میلی‌متر ارتفاع کمتر و رینگ‌های اختصاصی فورج‌کاری شدهٔ ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب آسان خواهد بود درحالی‌که در داخل نیز راننده با تریم فیبر کربنی و صندلی‌های اسپرت سبک‌وزن خواهد فهمید که این یک M4 عادی نیست. البته این صندلی‌ها برای نسخهٔ معمولی M4 هم قابل سفارش هستند اما این کار هزار دلار هزینه به دنبال خواهد داشت.

ب‌ام‌و ادعا می‌کند M4 CSL می‌تواند ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد که برای خودرویی که همچنان محرک عقب است زمان قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. علاوه بر این، کوپهٔ تولید محدود باواریایی‌ها با وجود وزن و قیمت سنگین، پشت فرمان نه‌فقط با توانایی‌هایی که دارد بلکه با روشی که این توانایی‌ها را نشان می‌دهد، راننده را تحت تأثیر قرار خواهد داد. CSL نسبت به M4 فوراً سبک‌تر و چابک‌تر احساس می‌شود و صندلی کاملاً شما را پشت غربیلک فرمان با روکش جیر، ثابت نگه می‌دارد. همچنین هرچند کابین با همان نمایشگر لمسی بزرگ و کنترلر سیستم iDrive در کنسول مرکزی هنوز هم پیچیده به نظر می‌رسد اما حالا در داخل خودرو احساس تمرکز بیشتری خواهید داشت.

به خاطر صدای بلندتر اگزوز و حذف مقدار زیادی از مواد عایق صدا، در کابین خودرو حالا صدای بسیار بیشتری هم شنیده می‌شود تا جایی که حتی می‌توان صدای جابجایی سوخت در باک را هم شنید درحالی‌که سروصدای جاده نیز بلندتر و شدیدتر از M4 معمولی به گوش می‌رسد. بااین‌حال، کیفیت سواری خودرو هنوز به‌طور شگفت‌انگیزی مناسب است مگر اینکه کمک‌فنرهای الکترونیکی را در سطح ۱۱ قرار دهید و حالت اسپرت پلاس را انتخاب کنید که در این صورت باید انتظار سواری سفت و خشکی را داشته باشید. بااین‌حال، CSL برخلاف ظاهر وحشی و خشنی که دارد، در حالت پیش‌فرض آن‌طور که انتظار می‌رود خشک و ناراحت نیست.

اما شاید فرمان را بتوان ناامیدترین قسمت CSL دانست زیرا تفاوت چندانی با M4 معمولی ندارد. این ماشین در بسیاری از قسمت‌های دیگر مثل سواری، توقف، شتاب، تعویض دنده، ظاهر و… نسبت به M4 کامپتیشن گامی عالی به سمت جلو برداشته است و قیمت گزاف خود را توجیه می‌کند اما در قسمتی که بیشترین اهمیت را دارد یعنی شیوه هدایت، هنوز هم سرافکنده خواهد بود خصوصاٌ با توجه به اینکه فرمان CSL E46 فوق‌العاده بود.

البته به‌طورکلی، M4 CSL هرگز خودروی ناامیدکننده‌ای نیست و پرفورمنس بهتر آن تقریباً برای توجیه قیمت بیشترش کافی است. علاوه بر این، توانایی‌های شاسی و ترمزهای خودرو نیز بسیار بیشتر از نسخهٔ معمولی هستند و مهم‌تر از همه اینکه از CSL تنها ۱۰۰۰ دستگاه ساخته خواهد شد که فقط ۱۰۰ دستگاه آن‌ها فرمان راست خواهند بود و درنتیجه در آینده قطعاً قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع هم‌اکنون و در اینجا اهمیتی ندارد ولی بااین‌وجود، M4 CSL ثابت کرد که لیاقت استفاده از این نام باارزش را دارد حتی اگر نتوانسته باشد به آن نقطهٔ مطلوبی که سلف خود رسیده بود دست پیدا کند.

جمع‌بندی

این خودرویی دیوانه‌وار با برچسب قیمتی حتی دیوانه‌وارتر است اما M4 CSL صرفاً به خاطر اینکه یک خودروی رانندهٔ درخشان است، قیمت گزاف خود را توجیه می‌کند. این ماشین نه‌تنها سریع‌تر و متمرکزتر از M4 معمولی است بلکه رانندگی بهتری هم دارد. CSL نامی افسانه‌ای است و حالا یک عضو دیگر هم به این خانواده اضافه شده حتی اگر فرمان آن همچنان ناخوشایند باقیمانده باشد.

مشخصات فنی

BMW M4 CSL

پیشرانه۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت۵۵۰ اسب بخار
گشتاور۶۵۰ نیوتن متر
گیربکس۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقب
شتاب صفرتاصد۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۳۰۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت۱۰.۱ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۲۲۷ گرم/کیلومتر
قیمت پایه۱۲۸,۸۲۰ پوند

 

منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. HR3

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (104 ديدگاه)

    خاک پای M3 و M5 افسانه ایی هم نمیشه تازه سری هشت هم هست

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۳۶
    1. Porsche 911

      ۱۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1120 ديدگاه)

      خب اصلا فلسفه M4 اینه که شخصی میخواد ماشین کوپه و پرفورمنس بخره و میخواد به سر و گردن بالاتر از M2 باشه و نمیخواد در حد سری ۸ خرج بکنه
      البته این نسخه CSL قیمتش خیلی بالاتر از نسخه کامپیتیشن هست و جنبه کلکسیونی و خاص هم داره

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۳
  2. T

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    جلوش زشته و یک چیز زشت هرگز عادی نمیشه. همینطوری که چیز زیبا عادی نمیشه

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۳۸
    1. کرگدن باواریا

      ۱۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (353 ديدگاه)

      کاملا غلطه ؛ زیبایی یه صفته که بسته به سلیقه افراد مختلف هست ؛ چیزی که زیباس یا زشته بعد مدتی عادی میشه ، تجربه زندگی کردن تو هر شرایطی رو داشته باشی متوجه میشی مردم ۸۰ میلیونی خیلی هم عالی ۴۰ سال و اندی به زشتی عادت کردن .
      ضمن این که هیچ کدوم از محصولات باواریا زشت نیست ؛ فقط درکش برای جهان چهارمی هایی مثل ما سخته همین

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲۰
      1. Porsche 911

        ۱۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1120 ديدگاه)

        تمام حرفات درسته
        فقط جمله آخرت بنظرم خیلی درست نیست
        نمیشه چون یه ایرانی میگه از فلان چیز خارجی خوشم نمیاد
        بگیم چون جهان چندمی هستیم و فلان…
        کل دنیا نسبت به ابن طراحی های جدید ب ام و موضع گرفتن حالا شدید یا ضعیف یا موافق
        پس اینکه کسی ازش خوشش نمیاد ربطی به جهان چندمی و ایرانی بودنش نداره

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۱
  3. ShoBeIR

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    واقعا جا داشت بیشتر توی طراحی نمای بیرون وقت بذارن
    این نسلش، نبستا خوبه ولی به نظرم اصلا به نسل قبلش نمیرسه

    واقعا ابهتی که نسل قبلی این ماشین داشت ، فوق العاده افسانه ای و تو دل برو بود .

    کابین این نسل واقعا یه پیشرفت خیلی خوبی داشته و همچنین موتور بسیار عالی هم داره و پیشرفت سطح بالایی محسوب میشه

    اما انتظار میرفت توی طراحی نمای بیرون از جمله نمای جلو ، خلاقیت بیشتری صرف میکردن

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۴
  4. Reza Waffen SS

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4573 ديدگاه)

    خیلی ناراحتم از شکست سنگینش مقابل ۹۱۱ GT3 ولی باز عاشقشم ❤️❤️❤️

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۶
    1. احمدرضا

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (471 ديدگاه)

      ناراحت نباش
      تو رولینگ ترکوندش

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  5. احمدرضا

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (471 ديدگاه)

    این ماشین به دو دلیل مشکل داره
    ۱- قیافش غیر عادیه
    ٢- E46 بیش از حد مجاز زیبا و بی نقص بود
    این ماشین هیچوقت به جایگاه E46 افسانه ای نمیرسه
    ب ام و بخاطر فرمونش زبانزد بود اما متاسفانه چند سالیه زده جاده خاکی

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۸
    1. امیرحسین

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (222 ديدگاه)

      ای ۴۶ رو داری با این عقب مونده مقایسه میکنی سری ۳ خاص ترین مدل و سری هست برای بی ام و فقط و فقط کافیه چراغ جلو با هواکش جلو رو تعقیر بده و کوپش کنه سری ۳ کافیه تازه میره تو اوج

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  6. KF

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (364 ديدگاه)

    فقط کامنتا

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. مهردادکمال

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    بی ام و بازی رو خوب بلده!!! وقتی که دید چقد از ظاهر این سری ایراد میگیرن دست به خیلی اقدامات زده که موضوع طراحی رو مردم فراموش کنن!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. احمدرضا

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (471 ديدگاه)

      ولی فراموش نمیکنن

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  8. کسرا

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    عاشقشم

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. رضا

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بنظرم طراحی بیرونی ماشین خیلیییی غلط اندازه

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  10. حسام

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    میخواااااام!!!☹️☹️

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. Comodor

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    خیلی نقد ضعیفی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا