بی ام ودوج

درگ بی ام و M3 F80 و چلنجر هلکت، قدرت همه‌چیز نیست!

خودروهای قوی‌تر همیشه در مسابقات درگ برنده می‌شوند؟ نه! بله این بی ام و M3 F80 که تماشا می‌کنید با تیونینگ به قدرت ۴۹۰ اسب بخاری رسیده است اما هنوز هم ۲۱۷ اسب بخار ضعیف‌تر از هلکت است. همچنین سدان پرفورمنس بی ام و از نظر گشتاور قافیه را به رقیب آمریکایی خود می‌بازد؛ اما پیش از آنکه بگویید این خودروی آلمانی شانسی در برابر چلنجر آمریکایی ندارد باید به فاکتورهای مختلفی هم توجه کنید.

در آغاز باید گفت M3 F80 از گیربکس دوکلاچه استفاده می‌کند درحالی‌که چلنجر هلکت از گیربکس اتوماتیک استاندارد با مبدل گشتاور سود می‌برد. نکته بعدی اختلاف وزن دو خودروست و بی ام و حدود ۳۶۳ کیلوگرم سبک‌تر از دوج است. لاستیک‌ها نیز نقش مهمی دارند مخصوصاً اینکه قرار باشد قدرت زیادی به چرخ های عقب منتقل شود.

شلیک یک خودروی دیفرانسیل عقب با قدرت ۷۰۷ اسب بخاری کار سختی است زیرا دستیابی به کشش بهینه نیز یک چالش بزرگ است. چلنجر هلکت در خط استارت خودروی کندتری است و با اینکه شروع به رقابت فشرده با حریف می‌کند اما برای پیروز شدن دیر شده است. شاید چلنجر این مسابقه را باخته باشد اما قطعاً صدای تولیدی بهتری دارد.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که احتمالاً لاستیک‌های هلکت به دمای بهینه نرسیده‌اند. گرم کردن این لاستیک‌ها یکی از نکات کلیدی در ارائه پرفورمنسی خوب است. البته که قدرت ۷۰۷ اسب بخاری روی لاستیک چسبنده بهتر عرضه می‌شود اما این خودرو در درگ از لاستیک‌های خیابانی استفاده کرده است.

درگ بعدی از سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت است که مشکل کشش را تا حد زیادی برطرف می‌کند. اینجاست که پیشرانه ۶.۲ لیتری سوپرشارژردار همی می‌درخشد و شانسی برای M3 باقی نمی‌گذارد، هرچند این موضوع سورپرایز کننده نیست. علیرغم ارتقای پیشرانه ۶ سیلندر بی ام و، دوج چلنجر هلکت در سطح متفاوتی از بازار حضور دارد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. ارین صاحب جمعی

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (732 ديدگاه)

    نمیدونم چرا بی ام و یک سوپرکار تولید نمیکنه واقعا چرا شایدم یک هدفش اینه که مکلارن رو بخره و یک موتور بینظیر و شاهکار باواریایی رو روش نصب کنه

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۹
    1. Humer

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (171 ديدگاه)

      یه بار سوپر اسپرت ساخت بی ام وه i8
      فقط ظاهر خفنی داشت وگرنه چیز جالب و باحال دیگه ای نداشت اگه تمام الکتریکی بشه و حداقل قدرتش ۹۰۰ اسب بخار باشه اون موقع یک سوپر اسپرت میشه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳۱
      1. BMW/M-POWER

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (13 ديدگاه)

        همون موتور ۱۲ سیلندر s70/2 بی ام و که روی مکلارن f1 (بهتره بگیم بی ام و f1) سوار شد نشون داد که bmw اگر سوپر اسپرت بسازه بقیه باید برای دومی بجنگن
        f1 با اون موتور هنوز هم سریعترین خودروی تنفس طبیعی دنیاست
        خدا شاهده اگر چند سال بعد بوگاتی ویرون با اون موتور w16 و اون همه قدرت رکورد مکلارن رو نمیزد امثال فراری و لامبورگینی و سوپر اسپرت ساز های پر ادعا تا صد سال دیگه هم نمیتونستن ماشینی مثل f1 تولید کنن
        بی ام و عجب هدیه ای داد به مکلارن
        bmw شاه همه ی ماشیناست
        BMW FOR EVER

        موافقم ۵۱
        مخالفم ۳۵
        1. Amoo HamiD

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (2160 ديدگاه)

          اوکب

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۲
        2. 2311

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (445 ديدگاه)

          اگه بی ام و انجین رو تامین نمیکرد یکی دیگه همین کار یا شاید بهترش رو انجام میداد

          موافقم ۱۸
          مخالفم ۱۸
        3. مهدی

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1076 ديدگاه)

          سردرد گرفتیم بابا این حرفا …
          بی ام و تو اووووج خودش از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ که بهترین خودروهای شهری خودش رو می‌ساخت شانس خودش رو تو بالاترین سطح موتور اسپرت که فرمول وان باشه امتحان کرد و ۶ سال پشت سرهم با تیم بی ام و ویلیامز گرد لاستیک های فراری رو خورد حالا شما این افتضات رو از کجاتون در میارین واسم عجیبه

          موافقم ۲۵
          مخالفم ۱۶
    2. کافر مقدس

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1380 ديدگاه)

      طبیعی نیست این همه درگ

      لاستیک خیابانی و لانچ های ناشیانه راننده ها که خودشونم تو کامنت یوتیوبشون اشاره کردن و گفتن درسته کار عقلانی نبود 🙂

      چرا جای درگ نمیرن پیست این یوتیوبر ها اونجا که میشه از شتاب تا هندلینگ و ترمز و کشش و… ماشین هارو بررسی کرد

      این درگها کی منقرض میشن خدایا از درگ اسکانیا تا هزارجور درگ بی دلیل دیگه

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۸
  2. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1866 ديدگاه)

    تا کی باید این درگهای احمقانه رو کار کنید.از نحوه روندن چلنجر قشنگ میشه فهمید دایتان از چه قراره.به هر حال دیگه این ثابت شدست که پدال با ذره بین میگرده این مسخره بازیها رو پیدا کنه.انصافا اگر با آمریکاییها خصومت ندارید درگهای استاندارد و قانونی رو هم بزارید

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۲۳
  3. mm-yarlou

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (216 ديدگاه)

    M3 نسل قبل چقدر جذاب هست

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
  4. mohamadreza83

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (465 ديدگاه)

    نمیخوام حرفای یه عده از رفیقای خودم مثل یانکی ( که از همینجا اعلام میکنم مخلصش هستم ) رو تکرار کنم که پدال دشمن فلان و بهمان هست .

    و اینکه برخلاف گذشته اصلا طرفدار موپار نیستم ( البته بودم ؛ ولی خب قسمت شد سوار یه چارجر ۵.۷ شدم که یه تیون کوچیکی هم شده بود ( سیستم اگزوز ) و اینکه کلا نظرم نسبت به موپار عوض شد و فهمیدم ک دنیای واقعی خیلی با اینستا و یوتوب متفاوته . و الان معتقدم اینکه توی سال ۲۰۲۲ تنها افتخارت این باشه که سوپرشارژر اینقدری دارم و توی یه ثانیه لاستیک ها رو دود میکنم و پرفورمنس رو فقط توی ۴۰۰ متر خلاصه کنی ؛ خیلی مضحک هس !( نظر شخصی )

    ولی آدم همیشه باید با انصاف و وجدان نظر بده .

    از زمان معرفی هلکت در اواخر ۲۰۱۴ درگ های بسیاری از چلنجر هلکت پوشش داده شده و اون روزهایی که دیمن حسابی سر و صدا به پا کرده بود ما تقریبا هر ۴_۵ روز یه درگ از دیمن داشتیم .
    اما خب من در تعجبم که اینهمه درگ توی یوتوب از هلکت و دیمن هس که توی پیست مخصوص درگ ( پیست با آسفالت چسب ) و با ابزارهای مخصوص اندازه گیری تایم درگ که کاملا استاندارد هستن و میشه بهشون اعتماد کرد و دیمن و هلکت خیلی از سوپرکار و هایپر کارایی که قیمت چندین برابری دوج رو دارن حتی توی درگ از حال سکون له و لورده کرده ؛ هیچ وقت پوشش داده نشده ؛ البته ناگفته نماند ۱_۲ مورد از این درگ هایی که دیمن هایپرکار ها رو شکست داده توی سایت هست ولی خب تعدادش در مقابل درگ هایی که دیمن توش شکست خورده اصلااا و ابدا به چشم نمیاد !( البته فشارهیدرولیکی ناشی از سیستم ترنس بریک مدل دیمن خودش باعث میشه ۳ _ هیچ جلو بقبه ماشین های استوک جلو باشه .)

    ۹۵ درصد درگ هایی که از دیمن و هلکت توی سایت قرار گرفته بدترین تایم هایی هستن که این ماشین ها ثبت کردن و اکثرا درگ هایی که توشون شکست میخورن پوشش داده میشه .

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۵
    1. [email protected]!n

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (2121 ديدگاه)

      یه مشکلی هست و اون هم اینه که یوتیوبرهای معروف راننده های مبتدی هستن و راننده های حرفه ای امکانات و سرزبون مجری های کانال های معروف رو ندارن. تناقض احمقانه ای هست که کاریش هم نمیشه کرد.

      در کل تایم زدن با ماشین موتور جلو دیفرانسیل عقب و بالای ۵۰۰ اسب کاره سختی هست.

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۱
      1. امیرمحمد

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        والا
        اونم دیمون با این همه قدرت وحشی
        بی ام و وحشی نیست

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  5. AMIN (M.A.S)

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (677 ديدگاه)

    اول اینکه ممنون بابت پوشش ویدیو
    فقط اینقدر ویدیو های شکست های هلکت و داج هارو رو پوشش میدید لطفا ویدیو های پیروزی های زیادشون از همین کانال یا کانالای دیگه روهم پوشش بدید
    خسته نباشید

    اگه اشتباه نکنم اونطوری که مالک هلکت توی بخش کامنتای همین ویدیو گفته بی ام و توی ویدیو حداکثر ۹۴۰HP قدرت داره ولی برای این مسابقه قدرتش رو ۷۱۰ اسب تنظیم شده
    اصلا توی رول ریس اول مشخصه قدرتش ۴۹۰ تا نمیتونه باشه مرسدس C63Sکوپه استوک با همین حدود قدرت خیلی ازهلکت (همین هلکت قرمز توی ویدیو) عقب موند

    یه M3 دیگه (یا شاید همین ماشین چون همین رنگی بود) با چارجر اسکات پک استوک(۴۸۵HP) مسابقه داد و درگ ریس هارو به چارجر باخت اما رول ریس هارو برد (برای اون M3 هم۴۹۰HP ادعا کرده بودن)
    منطقی نیست اینجا هم همون قدر قدرت داشته باشه
    البته نمیشه از لانچ های ضعیف هلکت هم گذشت

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۹
  6. Jdm باز

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (855 ديدگاه)

    عقل میگه m3
    دل میگه هلکت

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
    1. امیرمحمد

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (20 ديدگاه)

      همیشه دل راست میگه
      نظره شخصیمه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  7. احمدرضا

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (149 ديدگاه)

    هلکت فقط چشماش بسه تا نتونی به ماشین دیگه ای فکر کنی

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۱۰
  8. viper

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (485 ديدگاه)

    اقا یه کلام . پارس ای ای ال ایکس و زانتیا برای چی مورد استفاده قاچاق چی ها قرار میگیره ؟؟؟؟؟ شتاب زیاد قیمت کم . دوجم همینه . اگر بی ام و شتاب خوب داشت و تو هر شرایط کم نمی اورد که خلافکارای امریکا از دوج استفاده میکنن . هر ماشینی که مورد علاقه خلافکار قرار بگیره ماشین درجه یکیه . چون قیمتش خوبه زیر فشار هم کم نمیاره . مثلا همین تویوتا ۳ اف . ای ال ایکس . زانتیا . ۴.۵ اف ( داعش). دوج چارجر ۷۰ . شول . و…… همشون بهترین ها هستن تو رنج قیمتشون

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۵
    1. 2311

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (445 ديدگاه)

      قیمت چارجر کلاسیک کجاش مناسبه؟

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  9. امیر حسین

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درگ مسخره ترین شکل مسابقه هست و برای استفاده معمول نباید کمترین اهمیتی به درگ داد.رولینگ ریس صدها بار معیار بهتری هست برای مقایسه.تو جدا شما ناگهان نیاز به سبقت دارید کدام ماشین به کارتون میاد؟ماشینی که توی صفر تا صد قوی هست یا رولینگ ریس؟

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  10. Abolfazl

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باخت دوج چلنجر ب خاطره راننده بود که به نظرم بدترین راننده بود چون دوج چلنجر پورشه ۹۱۱ هم شکست داده

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
  11. محمد

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوج قدرتش زیاده راننده لعنتیش ترمز کرد من بودم اگه فورد آمریکایی هم بود شکستش میدادم هرکسی را بهر کاری ساختند!!!

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا