بی ام و

پیشرانه V8 هیبریدی خودروی LMDh بی ام و رونمایی شد

پیشتر بی‌ام‌و از خودروی هیبریدی مخصوص مسابقات WEC خود به نام «M Hybrid V8 Prototype» رونمایی کرد. این شرکت آلمانی هم‌اکنون از قلب تپنده این سوپرخودرو نیز رونمایی کرده که همان‌گونه که از نام خودرو پیداست، یک واحد V8 هیبریدی است و قرار شده در رقابت‌های دیتونا و لمان، یاور تیم باواریایی‌ها باشد.

واحد احتراق داخلی این موتور جدید براساس موتور بی‌ام‌و M4 DTM در فصل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ طراحی شده است که با کد P66/1 شناخته می‌شد. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، این پیشرانه تغییرات بسیاری را به خود دیده است و برخلاف واحد تنفس‌طبیعی یادشده، از دو توربوشارژر نیز استفاده می‌کند.

بنابراین بی‌ام‌و موتور P66/2 را به‌همراه سیستم تزریق فشاری تولید کرد و سپس تست‌ها و بررسی‌های گوناگونی را روی پایه‌های تست و سیستم‌های شبیه‌ساز انجام داد تا به استقامت و عملکرد موردنظر برسد. پس از نهایی‌شدن شبیه‌سازی و انجام تست‌ها، نوبت به ساخت نسخه اصلی موتور مسابقه‌ای رسید که با کد P66/3 شناخته می‌شود. این موتور باید برای هماهنگی با پیش‌نیازهای شاسی اصلی مورداستفاده در مسابقات بازتنظیم می‌شد. شاسی یادشده متعلق به شرکت دلارا بوده که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کننده‌های این رقابت‌ها شناخته می‌شود. واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و M باید برای نهایی‌سازی طرح، از سیستم اگزوز و مخزن روغن مخصوص خودروهای LMDh استفاده می‌کرد.

P66/3 اواخر ماه گذشته میلادی برای نخستین‌بار وارد مرحله تست میدانی شد که مصادف با یک سالگی برنامه LMDh بی‌ام‌و می‌شد. بی‌ام‌و برای ساخت موتور این سوپرخودرو تنها به این دلیل به سراغ پیشرانه M4 DTM رفت که دوام و پایداری پیشرانه M4 DTM 2019 و ۲۰۲۰ با مشکلاتی روبه‌رو بود و از سوی دیگر، موتور M8 GTE با کد P63 نیز بیش‌از اندازه سنگین بود؛ بنابراین بهترین گزینه همان موتور P66/1 بود.

توسعه‌دهندگان و مهندسان درگیر در این پروژه برای هماهنگ‌کردن خودرو با قوانین مسابقات باید درکنار توسعه یک موتور احتراق‌داخلی جدید، سیستم‌های هیبریدی جدید را نیز درون خودرو نصب کرده و آن‌ها را با موتور بنزینی یکپارچه می‌کردند. براساس قوانین، تمام خودروهای این کلاس از یک موتور الکتریکی محصول «بوش»، یک بسته باتری محصول «Williams Advanced Engineering» و جعبه‌دنده «Xtrac» استفاده خواهند کرد.

موتور ۴ لیتری V8 تویین توربو جدید بی‌ام‌و حدود ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و قصد دارد تا پیش از ورود این خودرو به مسابقه دیتونا در سال ۲۰۲۳ خودروی خود را در پیست «Varano de Melegari» ایتالیا موردبررسی قرار دهد. البته که این خودرو در سال ۲۰۲۳ وارد مسابقات IMSA خواهد شد و احتملا شاهد حضور آن در لمان ۲۰۲۴ باشیم. نظر شما درباره این خودروی جدید چیست؟! آیا بی‌ام‌و موفق به پیروزی دربرابر رقبای قدرتمندی چون کادیلاک و آکورا خواهد شد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. phonix

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1798 ديدگاه)

    اکورا تیم ریسینگش از هوندا جداس؟
    چون فکر کنم چند وقت پیش هوندا تیم ریسینگشو تعطیل کرد

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. Humer

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    عجیبه از این حجم موتور و تعداد سیلندر این قدرت رو بیرون کشید
    بی ام وه با یک ۶ سیلندر خطی این قدرت رو تولید می کنه
    عجیبه

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Amin

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2168 ديدگاه)

      محدودیت وجود داره

      موافقم 13
      مخالفم 0
    2. AMANTE

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1854 ديدگاه)

      محدودیت قدرت موتور در مسابقات هست و همه شرکت کننده باید متوسط قدرت تقریبا یکسانی داشته باشن.

      موافقم 13
      مخالفم 0
    3. کیانوش

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      کدوم شیشسیلندر خطی بی ام و اینقدر قدرت داره ؟؟!؟!؟!درسته محدودیت وجود داره اما ی انجین واسه رقابت های استقامتی در همین حد هفتصد تا قدرت میگیرن ازش نه بیشتر قراره بین شیش تا بیست چهار ساعت تو رقابت های مختلف کار کنه انجین اره میشه دو برابر این هم از انجین های هشت سیلندر گرفت نه فقط مال بی ام و مال همه کمپانی ها ولی بستگی داره واسه چه کاری ،راجب شیش سیلندر های بی ام و هم نهایت پونصد اسب بخار دیدیم ازش نه بیشتر

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. Amin

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    اول از همه باید بگم که این زیباترین ماشین رونمایی شده تا الان بوده در کلاسش ، لیوری فوق‌العاده جذاب و برازنده ی بیمر رو هم داره
    ولی موضوعی که کمی من رو کمی تحت تاثیر قرار داد ، این بود که ، رقبا ی این ماشین ، به عنوان مثال تویوتا gr010 ، موتور بنزینی ۳.۵ لیتر توربو ۶ سیلندر با قدرت ۶۸۰ اسب بخار داره ، یا پژو 9×8 موتور ۲.۶ لیتر ۶ سیلندر توربو با ۶۸۰ اسب بخار قدرت داره ، scg 007 lmh ، موتور ۳.۵ لیتر ۸ سیلندر توربو با ۶۹۰ اسب بخار قدرت داره ، و همینطور آلپاین a480 ، موتور ۴.۵ تیتر تنفس طبیعی ۸ سیلندر با ۶۷۰ اسب بخار قدرت داره و ……
    ۶۴۰ اسب بخار قدرت ، به نظر کار رو برای بیمر خیلی خیلی سخت میکنه ، مخصوصا برای پیست های مثل لمان که حدود ۷۰ درصد از مسیر رو کفی ها بلند تشکیل دادن و تخت گاز طی میشن و سرعت گاها از مرز ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت رد میشه ، مخصوصا در کفی سکتور اول ، شاید بیمر بیشتر روی ایرودینامیک ماشین کار کرده باشه ، ولی به نظر روی کاغذ این پکیج قدرت کافی برای رقابت در سکتور یک و دو لمان رو نداره ، ممکنه در سکتور سوم رقابتی باشه، ولی جبران کردن سخته
    البته اینا فرضیه هست ، ولی خب ۴۰ تا ۵۰ اسب بخار قدرت یه دنیا هست ، ۵ اسب و ۱۰ اسب خودش ولی تفاوت ایجاد میکنه ، چه برسه به این مقدار

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. بهزاد

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      نهایت توان انجین درون سوز کلاس LDMH نباید بیشتر از ۶۴۰ اسب بخار باشه و نهایت توان موتور برقی هم ۲۵۰ اسب بخاره و در زمان مسابقه توان مورد استفاده هم دارای محدودیت هست.
      در سرعت کمتر از ۱۲۰ کیلومتر سیستم هیبرید نباید استفاده بشه.
      نهایت قدرت ترکیبی مورد استفاده از موتور درون سوز و برقی هم ۶۷۰ اسب بخار هست.
      درسته ترکیب انجین درون سوز و برقی نزدیک ۹۰۰ اسب بخاره اما همزمان نمیشه از هر دو بیش از ۶۷۰ اسب بخار استخراج کنند.
      FIA با استفاده از سنسورهای تعبیه شده بر این موضوع نظارت میکنه و اگر تخلفی انجام بگیره ماشین مورد نظر دیسکوالی میشه که هیچوقت تیم ها از محدودیت عبور نمیکنند.
      همه ی تیم های شرکت کننده در این کلاس قدرت برابری دارند اما ترکیب این سیستم هیبرید در زمان مسابقه امری پیچیده و دشواره و به همراه شاسی و آیرو و محورهای عقب و جلو و قابلیت اطمینان در آخر یک خودرو اول میشه.

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. Amin

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2168 ديدگاه)

        منبع‌حرف اولتون رو میشه داشته باشم
        نکته ی بعد این هست که این ماشین قراره با ماشین های lmh مسابقه بده که در این زمینه قوانین متفاوتی دارن و محدودیت براشون متفاوته
        دقیقا در سایت شرکت های سازنده این مقدار قدرت هایی که گفتم نوشته شده

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. کیانوش

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      ورت انجین هم قطعا حداقل پنجاه کیلو بیشتر از شیش سیلندر های تویوتا و پژو هستش در کل بنظرم هشتسیلندر انتخاب اشتباهیه واسه این کلاس شاید کلاس هایپر کار هشت سیلندر بهتر باشه اما این کلاس شیش سیلندر انتخاب بهتریه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. AMIR / ARMI

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    یکی از نکاتی که متوجه شدم
    وقتی داشتم مطالبی در مورد توسعه موتور LT6 می‌خوندم متوجه شدم برای اینکه قرار بود موتور در مسابقات استفاده بشه از اول
    هرچقدر با خودشون کلنجار رفتن مهندس ها نتونستن قانع بکنن تیم مدیریت رو که موتور توربو توسعه بدن نه تنفس طبیعی ولی تیم مدیریتی فقط میخواست موتور تنفس طبیعی باشه معتقد بودن برای داشتن دوام و برتری در پیست انتخابی جز این ندارن
    نتیجه هم گرفتن C8R فوق‌العاده ظاهر شد و مسابقات درو کرد
    کادیلاک هم احتمالا از همین موتور با تغیرات اساسی استفاده بکنه

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. mos

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      یا مسابقات wec رو دنبال نمی‌کنی و صرفا بخاطر تعصب یه چیزی میپرونی یا اینکه مفهوم عبارت درو کردن عوض شده.

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. akrh78

        ۲۸ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1358 ديدگاه)

        حق پلاس توربو با سقف شیشه ای

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. AMIR / ARMI

        ۲۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (1286 ديدگاه)

        یه سری مسابقات دیگه استقامتی در شمال امریکا برگذار میشه اسمش imsa هست
        توی سال های 2020 و 2021 از 24 مسابقه 12 مقام کسب کرد 2022 هم اون کلاس جمع شد رفتن یه کلاس پایین تر
        توی wec هم توی سال 2022 فعلی از 4 مسابقه توی monza اول شد توی سربرینگ دوم شد
        توی لمان لحظات اخر تصادف کرد با اینکه سریع ترین خودروی کلاس خودش بود
        سال 2021 از شش مسابقه فقط توی لمان حضور داشت که با اختلاف نا چیز دوم شد
        و توی پیست اسپا هم اولین حضور c8r بود توی wec که چهارم شد
        و همه این ها درحالی بود که تیم کوروت فقط یه ماشین توی این دو سال در مسابقات wec داشته
        توی imsa هم دو ماشین داشتن
        از 28 مسابقه ای که شرکت کردن 14 بار روی سکو بودن
        حالا من خبر ندارم یا تو
        حداقل توی این سه سال هیچ ماشینی به اندازه c8r موفق نبوده

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Amin

          ۲۹ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (2168 ديدگاه)

          C8r که موفق عمل کرده ، ولی اصلا نمیشه گفت در این سه سال موفق طریق کلاسش بوده

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. Kf

      ۲۸ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (506 ديدگاه)

      چیو درو کرد چرا الکی میاین یع چی میگین

      موافقم 4
      مخالفم 0
  5. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    تا اینجا صدای کدیلاک از بقبه بهتره بوده یعنی عالی بوده اگر بیمر هم صداش شبیه به dtm باشه حتمن جذابه.از فراری پژو پورشه آکورا خوشم نیومد پژو که افتضاه بود

    موافقم 1
    مخالفم 10
  6. JDM lover

    ۲۸ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    رقابت خیلی جذابی در پیش هست
    بشدت منتظر عملکرد تمام تیم ها هستم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. محمد هادی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2133 ديدگاه)

    ببین
    من فقط یه چیزو مطمئنم
    بی ام و وقتی میخواد وارد یه رویدادی بشه،به قصد نبرد آخر وارد میشه
    پس شک نکنید این فصل از مسابقات استقامت،گریه همه میخواد دربیاد
    جنگی راه بیوفته تمام عیار
    بین معتبر ترین نام های جهان
    که هرکدومشون هم در تاریخ مسابقات اتوموبیل رانی یک قطب کاملن برای خودشون
    چه بشود…

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. کیانوش

      ۲۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      خخخ اره نبر اخرشم تو فرمول یک دیدم ده پونزده سال پیش چرا الکی جو میدی مومئن خود بی ام و برو از مدیراش بپرس میگه چند سال اول به میانه جدول هم راضیم تو از روز اول انتظار قهرمانی داری

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمد هادی

        ۲۹ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (2133 ديدگاه)

        آقای کیانوش عزیز
        شما چرا بحث رقابتهای استقامت رو الکی ربط میدی به فرمولا وان؟؟!
        حضرت بی ان و یکبار طی دوسال با خودروی V12 LMR تو سالهای اخیر وارد رقابت های استقامت شد که سال نخست با قدرت قهرمان بلامنازع مسابقات ۲۴ ساعته شد
        و سال بعد اگه اشتباه نکنم دوم
        این ماشین جدید هم نسل جدید اون خودروی اسطوری سال ۱۹۹۹ میلادی حضرته
        کجاش به مسابقات فرمولا وان ربط داشت؟؟
        علاوه بر اون یکی از محبوب ترین خودروهای شرکت کنندت در مسابقات DTM اروپا همیشه M4 های مسابقه ییه
        که بازهم طبق متن این پست،قلب تپنده خودروی اون مسابقات در این ماشین جدید استقامت استفاده شده
        بازهم اینجا تو اثری از خودروعای فرمولا وان میبینی؟
        که بی ربط ربطش میدی به اون مسابقات؟؟
        من میدونم چرا این اسرار رو داری
        چون میخوای از ظعف نتایج سالهای آخر حضور بی ام و تو فرمولا وان،عملکردشو زیر سوال ببری
        اما حواست نیست که بی ام و،بازیگر اصلی مسابقات DTM و WEC و استقامته!!
        از این به بعد متن اخبار ماشین های مسابقه یی بی ام و رو بادقت و تمرکز بیشتری مطالعه کن،تا تو هم مثل من عاااشق تیم ریسینگ حضرت باواریا بشی❤️❤️

        موافقم 1
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا