پیشرانه V8 هیبریدی خودروی LMDh بی ام و رونمایی شد

سه‌شنبه 28 تیر 1401 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
2023-bmw-m-hybrid-v8 (2)
پیشتر بی‌ام‌و از خودروی هیبریدی مخصوص مسابقات WEC خود به نام «M Hybrid V8 Prototype» رونمایی کرد. این شرکت آلمانی هم‌اکنون از قلب تپنده این...
تبلیغات

پیشتر بی‌ام‌و از خودروی هیبریدی مخصوص مسابقات WEC خود به نام «M Hybrid V8 Prototype» رونمایی کرد. این شرکت آلمانی هم‌اکنون از قلب تپنده این سوپرخودرو نیز رونمایی کرده که همان‌گونه که از نام خودرو پیداست، یک واحد V8 هیبریدی است و قرار شده در رقابت‌های دیتونا و لمان، یاور تیم باواریایی‌ها باشد.

واحد احتراق داخلی این موتور جدید براساس موتور بی‌ام‌و M4 DTM در فصل‌های 2017 و 2018 طراحی شده است که با کد P66/1 شناخته می‌شد. همان‌گونه که انتظار می‌رفت، این پیشرانه تغییرات بسیاری را به خود دیده است و برخلاف واحد تنفس‌طبیعی یادشده، از دو توربوشارژر نیز استفاده می‌کند.

بنابراین بی‌ام‌و موتور P66/2 را به‌همراه سیستم تزریق فشاری تولید کرد و سپس تست‌ها و بررسی‌های گوناگونی را روی پایه‌های تست و سیستم‌های شبیه‌ساز انجام داد تا به استقامت و عملکرد موردنظر برسد. پس از نهایی‌شدن شبیه‌سازی و انجام تست‌ها، نوبت به ساخت نسخه اصلی موتور مسابقه‌ای رسید که با کد P66/3 شناخته می‌شود. این موتور باید برای هماهنگی با پیش‌نیازهای شاسی اصلی مورداستفاده در مسابقات بازتنظیم می‌شد. شاسی یادشده متعلق به شرکت دلارا بوده که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کننده‌های این رقابت‌ها شناخته می‌شود. واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و M باید برای نهایی‌سازی طرح، از سیستم اگزوز و مخزن روغن مخصوص خودروهای LMDh استفاده می‌کرد.

P66/3 اواخر ماه گذشته میلادی برای نخستین‌بار وارد مرحله تست میدانی شد که مصادف با یک سالگی برنامه LMDh بی‌ام‌و می‌شد. بی‌ام‌و برای ساخت موتور این سوپرخودرو تنها به این دلیل به سراغ پیشرانه M4 DTM رفت که دوام و پایداری پیشرانه M4 DTM 2019 و 2020 با مشکلاتی روبه‌رو بود و از سوی دیگر، موتور M8 GTE با کد P63 نیز بیش‌از اندازه سنگین بود؛ بنابراین بهترین گزینه همان موتور P66/1 بود.

توسعه‌دهندگان و مهندسان درگیر در این پروژه برای هماهنگ‌کردن خودرو با قوانین مسابقات باید درکنار توسعه یک موتور احتراق‌داخلی جدید، سیستم‌های هیبریدی جدید را نیز درون خودرو نصب کرده و آن‌ها را با موتور بنزینی یکپارچه می‌کردند. براساس قوانین، تمام خودروهای این کلاس از یک موتور الکتریکی محصول «بوش»، یک بسته باتری محصول «Williams Advanced Engineering» و جعبه‌دنده «Xtrac» استفاده خواهند کرد.

موتور 4 لیتری V8 تویین توربو جدید بی‌ام‌و حدود 640 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. واحد موتوراسپرت بی‌ام‌و قصد دارد تا پیش از ورود این خودرو به مسابقه دیتونا در سال 2023 خودروی خود را در پیست «Varano de Melegari» ایتالیا موردبررسی قرار دهد. البته که این خودرو در سال 2023 وارد مسابقات IMSA خواهد شد و احتملا شاهد حضور آن در لمان 2024 باشیم. نظر شما درباره این خودروی جدید چیست؟! آیا بی‌ام‌و موفق به پیروزی دربرابر رقبای قدرتمندی چون کادیلاک و آکورا خواهد شد؟!

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.