معرفی بی ام و M5 تورینگ، بازگشت استیشن پس از 24 سال
پس از مدتها انتظار، بامو سرانجام M5 تورینگ را رونمایی کرده است. این سومین نسخهٔ استیشن در تاریخ M5 محسوب میشود و برای اولین بار در آمریکا هم عرضه خواهد شد. برای یادآوری، بامو آخرین بار نسخهٔ استیشن را در M5 نسل E60 ارائه کرده بود که در سال 2007 معرفی و تا سال 2010 تولید شد. درحالیکه M5 سدان از شورلت تاهو و فورد F150 سنگینتر است، نسخهٔ استیشن حتی از آنهم وزن بیشتری دارد. بامو برای این خودرو وزن عجیب 2508 کیلوگرم را اعلام کرده که 63 کیلوگرم از نسخهٔ سدان بیشتر است.
همچنین بخوانید: معرفی نسل جدید بی ام و M5، ابرسدان هیبرید با 727 اسب بخار قدرت
بااینحال، M5 تورینگ برخلاف همتای سدان خود از توزیع وزن 50-50 بهره میبرد که به لطف فاصلهٔ محوری کشیده، فاصلهٔ عرضی بیشتر چرخها و مرکز ثقل پایینتر حاصل شده است. البته همانطور که انتظار میرفت، قطعات فنی نسخهٔ استیشن کاملاً با M5 سدان یکسان هستند و هیچ تغیری در قوای محرکه، اندازهٔ لاستیکها یا سیستم تعلیق ایجاد نشده است. این یعنی در اینجا هم همان پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو را میبینیم که 727 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور دارد.
M5 تورینگ به دلیل وزن بیشتر، کمی کندتر از همتای سدان است و ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه M5 سدان این کار را در 3.4 ثانیه انجام میدهد. این استیشن قدرتمند همچنین پس از 11.1 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در صورت سفارش پکیج رانندهٔ M میتواند به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت دست یابد درحالیکه این عدد در حالت استاندارد روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
در بیرون، M5 تورینگ ممکن است شبیه یک استیشن معمولی به نظر برسید اما گلگیرهای برجسته، جابجایی شبرنگهای طرفین سپر عقب و اسپویلر عقب اختصاصی نشان میدهند که این یک سری 5 تورینگ معمولی نیست. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای این ماشین هم میتوان به سقف پانورامای استاندارد و ریلهای سقفی به رنگ مشمی براق اشاره کرد.
با باز کردن در صندوق برقی این خودرو، فضای باری به حجم 500 لیتر ارائه میشود که با خواباندن صندلیهای عقب، این رقم به 1630 لیتر میرسد. حتی میتوان برای حمل اشیاء درازی مثل چوب اسکی، صندلی وسط را بهتنهایی تا کرد. دیگر قسمتهای کابین M5 تورینگ با نورپردازی داخلی اختصاصی، نمایشگر منحنی با گرافیک ویژهٔ M و طراحی جدید غربیلک فرمان، با M5 سدان یکسان است.
بامو M5 تورینگ برای اولین بار در هفتهٔ اتومبیل مونتری به نمایش درخواهد آمد و عرضهٔ آن به بازار در سهماههٔ پایانی سال جاری صورت خواهد گرفت. قیمت این ماشین در آمریکا از 121,500 دلار آغاز میشود که 2 هزار دلار از نسخهٔ سدان بیشتر است.