مقایسه بی ام و i7 M70 و مرسدس EQS AMG، لوکس‌ترین سدان‌های برقی بازار

سه‌شنبه 2 خرداد 1402 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Cars-9
این دو خودرو به‌عنوان حد نهایی سدان‌های الکتریکی لوکس حال حاضر بازار، ویژگی‌های چشمگیری دارند اما کدام‌یک از آن‌ها انتخاب بهتری خواهد بود؟
تبلیغات

ب‌ام‌و سری 7 و مرسدس بنز S کلاس دهه‌های است که باهم رقابت کرده‌اند و حالا به نقطهٔ جدیدی در این حماسهٔ تاریخی رسیده‌اند. چندی پیش، ب‌ام‌و مدل i7 M70 را به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ سری 7 برای رقابت با مرسدس بنز EQS AMG معرفی کرد؛ بنابراین، مسیر رقابت سدان‌های پرچم‌دار آلمانی ازاین‌پس الکتریکی خواهد بود و مدل‌های M و AMG در این دنیا به مصاف هم خواهند رفت؛ اما حتی در دنیای الکتریکی هم این دو خودرو با قوای محرکهٔ دو موتوره، قدرت‌های چشمگیر، پکیج‌های باطری بزرگ، طراحی بحث‌برانگیز و طبیعتاً تجمل فراوان، بسیار شبیه هم هستند. پس بیایید این دو سدان لوکس و قدرتمند المانی را باهم مقایسه کنیم.

کپی لینک

طراحی بیرونی

در این بخش برتری را با ب‌ام‌و میدانیم زیرا مدل‌های سری EQ مرسدس بنز در ظاهر یکسان به نظر می‌رسند. همهٔ این مدل‌ها فرم کلی یکسانی دارند و مرسدس برای ساخت یک مدل جدید فقط اندازهٔ قبلی را 20 درصد افزایش یا کاهش می‌دهد. البته AMG برخی عناصر خاص خود مثل جلوپنجرهٔ پانامریکانا، رینگ‌های 21 اینچی و تزئینات مشکی براق را به EQS اضافه کرده اما حتی این هم باعث نشده بخواهیم یک بار دیگر به سدان پرچم‌دار مرسدس نگاه کنیم. البته باید توجه داشت که به لطف همین طراحی تخم‌مرغی، EQS آیرودینامیک بهتری دارد.

طراحی بیرونی i7 هم بحث‌برانگیز است و برخی آن را زشت می‌داند و برخی جالب ولی هرچند این طراحی قطعاً بسیار غیرمعمول است ولی به‌مرورزمان به آن علاقه‌مند شده‌ایم. جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ ب‌ام‌و هنوز هم بحث‌برانگیز است ولی حداقل با اندازهٔ خودرو تناسب دارد. همچنین رنگ بدنه نیز می‌تواند نمای بیرونی i7 را بهتر کند زیرا طرح دورنگی که ب‌ام‌و برای معرفی M70 انتخاب کرده بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

کپی لینک

پرفورمنس

قوای محرکهٔ دو موتور مرسدس 658 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این ارقام برای ب‌ام‌و 660 اسب بخار و 1015 نیوتن متر هستند. همچنین هردو خودرو از حالت اووربوست بهره می‌برند. در i7 با فعال کردن لانچ کنترل، گشتاور به 1100 نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند و در EQS هم لانچ کنترل که ریس استارت نام دارد خروجی موتورها را به‌طور موقت به 761 اسب بخار و 1020 نیوتن متر می‌رساند؛ بنابراین، مرسدس قدرت بیشتر و ب‌ام‌و گشتاور بیشتری دارد.

به گفتهٔ مرسدس، EQS ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که i7 برای انجام این کار به یک‌دهم ثانیه زمان بیشتری نیاز دارد. هرچند این شتاب برای چنین خودروهای سنگینی قابل‌توجه است اما سدان‌های الکتریکی آمریکایی یعنی تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر با شتاب 2 ثانیه‌ای رقبای آلمانی را شرمنده می‌کنند. بااین‌حال، EQS و i7 هردو با برخورداری از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب به‌صورت استاندارد چابکی بالایی دارند و از سیستم تعلیق اسپرت بهره می‌برند. i7 همچنین به‌صورت استاندارد به تعلیق بادی و سیستم آنتی‌رول هم مجهز است.

هردو خودرو به پکیج‌های باطری بزرگی مجهز هستند که در مرسدس 107.8 کیلووات ساعتی و در ب‌ام‌و 101.7 کیلووات ساعتی هستند. برد EQS AMG طبق اعلام EPA آمریکا 445 کیلومتر است و هرچند این سازمان هنوز برد M70 را اعلام نکرده اما ب‌ام‌و تخمین میزند چیزی در حدود 475 کیلومتر باشد. این در حالی است که سدان باواریایی‌ها با وزن 2695 کیلوگرم از رقیب اشتوتگارتی 2605 کیلوگرمی سنگین‌تر است و آیرودینامیک ضعیف‌تری هم دارد.

کپی لینک

داخل

i7 M70 در داخل تفاوت خاصی با نسخه‌های ضعیف‌تر خود ندارد و بنابراین، در اینجا هم شاهد همان نمایشگر خمیدهٔ ب‌ام‌و با گرافیک خاص M خواهیم بود که شامل صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی و یک صفحه‌نمایش 14.9 اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی می‌شود. برای عقب هم بزرگ‌ترین نمایشگر صنعت خودروسازی قابل سفارش خواهد بود. بااین‌حال، ب‌ام‌و هنوز می‌داند که ازدیاد نمایشگر برابر با تجمل بیشتر نیست و به همین دلیل، نمایشگرها بر داشبورد i7 سلطه ندارند. در اینجا هنوز هم می‌توان کنترل‌های فیزیکی و قسمت‌های چرمی را دید.

در مقابل اما به نظر می‌رسد مرسدس بنز بخش LCD فروشگاه زنجیره‌ای محلهٔ خود را سرقت کرده است. EQS AMG به‌صورت استاندارد با هایپراسکرین مرسدس ارائه می‌شود که از سه نمایشگر مجزا زیر یک پانل شیشه‌ای 56 اینچی منحنی تشکیل شده است. البته کارکرد این نمایشگرها خوب است. سرنشین جلو نمایشگر خود را برای نمایش محتوا دارد و استفاده از ناوبری نمایشگر مرکزی بسیار آسان است. بااین‌حال، از دید ما این طراحی خیلی زود کهنه خواهد شد زیرا تکنولوژی‌ها به‌سرعت منسوخ می‌شوند و بنابراین در خودرویی که برای بیش از یک دهه همچنان باید احساس زیبایی داشته باشد جایی ندارند.

کپی لینک

قیمت و جمع‌بندی

قیمت مرسدس EQS AMG از 147,550 دلار آغاز می‌شود و هرچند هنوز قیمت i7 M50 اعلام نشده اما با توجه به قیمت نسخه‌های ضعیف‌تر i7 انتظار می‌رود قیمت M70 چیزی در حدود 160 هزار دلار باشد. به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت در این کلاس خریداران خواهان سرعت و ظاهر چشمگیر هستند که توجهات را جلب کند و فقط یک خودرو می‌تواند به هردوی این اهداف جامهٔ عمل بپوشاند. EQS AMG سدانی دوست‌داشتنی است اما آن‌قدر خاص به نظر نمی‌رسد که لایق نشان AMG باشد. از سوی دیگر اما i7 M70 بسیار بهتر عمل کرده است. این خودرو ویترینی برای کارهایی است که بخش M ب‌ام‌و می‌تواند با برق انجام دهد؛ بنابراین در این مقایسه باید سدان باواریایی‌ها را پیروز دانست.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

مرسدس EQS AMG

ب‌ام‌و i7 M70

قوای محرکه

دو موتوره

دو موتوره

قدرت

658 (761) اسب بخار

660 اسب بخار

گشتاور

950 (1020) نیوتن متر

1015 (1100) نیوتن متر

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفر تا 96

3.4 ثانیه

3.5 ثانیه

حداکثر سرعت

250 کیلومتر بر ساعت

250 کیلومتر بر ساعت

وزن

2605 کیلوگرم

2695 کیلوگرم

طول

5,223 میلی‌متر

5,391 میلی‌متر

عرض

1,926 میلی‌متر

1,950 میلی‌متر

ارتفاع

1,518 میلی‌متر

1,544 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,210 میلی‌متر

3,215 میلی‌متر

حجم صندوق بار

610 لیتر

500 لیتر

ضریب درگ

0.23

0.26

باطری

107.8 کیلووات ساعت

101.7 کیلووات ساعت

برد

445 کیلومتر

475 کیلومتر

[poll id="144"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.