بی ام و

باتری های جدید بی ام و iX، توان پیمایش هزار کیلومتر خواهند داشت!

قرارداد همکاری بی‌ام‌و با یک شرکت امریکایی، می‌تواند شعاع حرکتی شاسی بلند لوکس iX  را به ۶۰۰ مایل معادل ۹۹۶ کیلومتر برساند.

شرکت تازه‌ تاسیس وان (Our Next Energy: ONE)  در میشیگان امریکا فعال است و تلاش می‌کند تا باتری‌های جدید مخصوص خودروهای الکتریکی تولید کند. این فناوری با نام تجاری جمینی (Gemini) سال ۲۰۲۱ در یک پروژه آزمایشی،  شعاع حرکتی تسلا مدل S را دو برابر کرد و به ۱۲۱۰ کیلومتر رساند.

بی ام و i

دپارتمان تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی بی‌ام‌و با نام BMW i Ventures در کالیفرنیا امریکا فعال است. این مجموعه به تازگی، ۶۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و حتی موفق به جلب همکاری شرکت Breakthrough Energy تحت سرپرستی بیل گیتز شد.

فناوری جمینی، دو نوع باتری با ساختار شیمیایی متفاوت را ترکیب می‌کند. بخش کوچک‌تر، برای مصارف قدرتی خودرو مناسب است و هنگامی که خودرو به انرژی بالا احتیاج دارد، وارد عمل می‌شود؛ اما بخش بزرگ‌تر، دارای لیتیوم، منگنز و اکسیژن، مختص شرایط رانندگی با سرعت ثابت و افزایش شعاع حرکتی خواهد بود.

باتری جمینی وان

جزئیات ساختار شیمیایی در باتری‌های شرکت وان، هنوز محرمانه است اما بنابر اطلاعات موجود، ترکیبی از لیتیوم، آهن، فسفر، اکسیژن و کربن دارد. مجید ایجاز (Mujeeb Ijaz)، مدیر عامل پاکستانی‌الاصل شرکت وان، باتری‌های تولیدی را متفاوت از نمونه‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) معمول در خودروهای برقی امروزی می‌داند.

سرعت شارژ پایین، مهم‌ترین نقطه ضعف فناوری جمینی محسوب می‌شود که البته توسط محققان شرکت سازنده در حال بهبود است. این نوع باتری، اگر بتواند شعاع حرکتی هزار تا ۱۲۰۰ کیلومتری را حتی با وجود زمان شارژ طولانی فراهم کند؛ احتمالا طیف وسیعی از مشتریان خودروهای الکتریکی را جذب خواهد کرد.

برای بسیاری از علاقه‌مندان مدل‌های برقی، رانندگی طولانی‌مدت برای مصارف روزانه با شتاب‌گیری پایین، اهمیت بیشتر نسبت به حالت اسپرت و پرشتاب دارد . همچنین، مسافرت‌های بین شهری بی‌نیاز از شارژ حین سفر، رویایی قدیمی برای خودروهای الکتریکی است که احتمالا با فناوری شرکت وان، محقق خواهد شد.

تسلا اس

سال گذشته، تسلا مدل S مجهز به باتری ۲۰۳/۷ کیلووات ساعتی جمینی، موفق شد با سرعت ثابت ۸۸/۵ کیلومتر برساعت، مسافت ۱۲۱۰ کیلومتر را طی کند. نسخه‌ی اصلی این خودرو، باتری ۱۰۰ کیلووات ساعت با توان پیمایش ۶۵۱ کیلومتر دارد.

یکی از چالش‌های مهم شرکت وان، وزن بالای بی‌ام‌و iX و ساختار آیرودینامیک متفاوت این شاسی‌بلند نسبت به تسلا مدل S است. برای مشتریان محصول ساخت بی‌ام‌و، شتاب‌گیری بالا اهمیت زیادی دارد و فراهم شدن توان پیمایش هزار کیلومتر، بدون هیجان رانندگی در شرایط مشابه پیست، جالب توجه نخواهد بود. بی‌ام‌و iX هم‌اکنون باتری ۱۱۱/۵ کیلووات ساعت با شعاع حرکتی ۵۲۱ کیلومتر دارد.

نسخه‌ی پرتوتایپ از بی‌ام‌و iX مجهز به باتری جمینی، اواخر سال جاری رونمایی خواهد شد.

 

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. JDM lover

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (292 ديدگاه)

    والا من که تو بحث باتری ها و موتور های الکتریکی خیلی وارد نیستم
    ببینیم نظر حضرات چیه

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
    1. افشار

      ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (508 ديدگاه)

      ما هم مثل شما زیاد وارد نیستیم چون تا زمانی که همه مردم از نزدیک خودروهای الکتریکی را ببینن و لمس کنن رانندگی با اونها رو تجربه کنن و وارد بشن زمان میبره

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۶
  2. M

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (66 ديدگاه)

    Jeff Bezos
    Marc Benioff
    Michael Bloomberg
    Richard Branson
    Reid Hoffman
    Jack Ma
    George Soros
    Tom Steyer
    Meg Whitman
    Mark Zuckerberg
    University of California,]
    Nat Simons
    Mukesh Ambani
    لیست سرمایه گذارای Breakthrough Energy هست!!!!!!
    از همه جالب تر حضور Meg Whitman که یکی از CEO های جنرال موتوز هست و Mukesh Dhirubhai Ambani صاحب یکی از بزرگترین شرکت های نفتی(Reliance Industries)!

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۲
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (7212 ديدگاه)

    واقعاً که زیباست .
    هیچ زمانی فکر نمیکردم از bmw ای چنان خوشم بیاید و همیشه تک محصول M5 و سری ۶ سال ۲۰۰۷ را دوست داشتم اما این خودرو هم از داخل و هم از بیرون زیباست !

    امروز جایی خواندم که تا سه سالِ دیگر بازارِ برقی‌ها دست فولکس می‌اُفتد و بالای ۵۰٪ فروش مُختص این شرکت هست !

    کلاً خواستم بگم آلمانی‌ها همیشه پیشرو بودن و پیشرو خواهند ماند !

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۱۹
    1. شاعر

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (157 ديدگاه)

      تو بحث ماشین برقی البته آمریکایی ها پیشرو بودن
      در کل دم همه کشورهایی که به علم و صنعت اهمیت میدن گرم
      ما هم که اینجا گیر افتادیم و دستمان کوتاه و خرما بر نخیل

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۵
    2. سپهر

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (205 ديدگاه)

      فقط المان و دیگر هیچ

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱۶
      1. پویان

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (647 ديدگاه)

        سلام نوید. خیر در بحث برقی ها المانی ها پیشرو نخواهند بود. امریکا و چین پیشرو هستن. ولی اروپاییها با سیاسی کاری همیشه کاری میکنن خودرو خودشون در اروپا فروش بره

        موافقم ۷
        مخالفم ۱۴
    3. Amard

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (455 ديدگاه)

      فعلا که چینی ها تولید کننده اول هستن

      موافقم ۲
      مخالفم ۱۵
    4. پویان

      ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (647 ديدگاه)

      سلام نوید. خیر در بحث برقی ها المانی ها پیشرو نخواهند بود. امریکا و چین پیشرو هستن. ولی اروپاییها با سیاسی کاری همیشه کاری میکنن خودرو خودشون در اروپا فروش بره.

      موافقم ۴
      مخالفم ۹
  4. آدمیزاد

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    جدا از بحث باطری من طراحی بی ام و های سال ۱۹۷۵ بیشتر می پسنم

    موافقم ۴
    مخالفم ۱۰
  5. ماشین باز

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خوب کی می‌ندازیتش رو پراید این مهمه 😂😂😂😂😂

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۶
  6. ح

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    شیره پاکستان. یه پراید برقیم برامون بزنید

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  7. سپهر

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (205 ديدگاه)

    تو ترکیه از نزدیک دیدمش فوق العادس طراحیش

    موافقم ۹
    مخالفم ۵
  8. mahdi-es17

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    جلو پنجره ای از دریچه سد بزرگ تر نصف بود چیز قشنگ تری بود

    موافقم ۴
    مخالفم ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا