بی ام وتجربه و آزمایش

اولین تجربهٔ رانندگی با آلپینا M8 گرن کوپه، بهتر از بی ام و M8؟

هنوز به یاد دارم زمانی که سوئیچ ب‌ام‌و M8 گرن کوپه را گرفتم، بسیار هیجان‌زده بودم اما بعداً به دلیل دینامیک رانندگی فاقد جذابیت و همین‌طور فقدان درگیری راننده با خودرو ناامید شدم. البته مطمئناً M8 خودروی بشدت سریعی است اما رانندگی چندان جالب یا هیجان‌انگیزی ندارد مگر اینکه فقط در خط مستقیم حرکت کنید. در طول آن بررسی گفتم اگر M8 گرن کوپه بیشتر به سمت طبیعت GT متمایل شود خودروی بهتری خواهد بود. برای این کار ب‌ام‌و باید تعلیق را نرم کند تا سواری خودرو راحت‌تر شود.

پس از این تجربهٔ رانندگی، احساس کردم نسخهٔ آلپینا از سری ۸ باید بهترین نسخهٔ این خودرو باشد و حالا پس از رانندگی با آلپینا B8 گرن کوپه با خوشحالی می‌توانم بگویم حق با من بود. بیایید بررسی این خودرو را با طراحی بیرونی آغاز کنیم. B8 گرن کوپه با خطوط ظریف بدنه، سپرهای خاص آلپینا و البته رینگ‌های نمادین و جذاب آلپینا، خودروی بی‌نهایت زیبایی است. البته مسلماً این ماشین تمام زیبایی خود را مدیون سری ۸ استاندارد است که حتی در پایه‌ای‌ترین نسخهٔ خود هم زیبا است اما بااین‌حال، تغییرات خاص آلپینا مثل لبهٔ پایینی سپر جلو، رینگ‌ها و سپر عقب با چهار سر اگزوز، آن‌را به خودروی جذاب‌تری تبدیل کرده‌اند.

تنها مورد آزاردهنده در ظاهر B8 مورد آزمایش من رنگ بیرونی بلواستون متالیک آن بود زیرا هرچند این رنگ خوبی است اما بدون شک انتخاب آن برای یک آلپینا اشتباه است. بلواستون فقط برای سری ۸ استاندارد رنگ جذابی است و برای پایه‌ای‌ترین نسخهٔ این خودرو یعنی ۸۴۰i گرن کوپه هم ارائه می‌شود. B8 گرن کوپه اما خودرویی بسیار خاص‌تر و نزدیک به ۶۰ هزار دلار گران‌تر از ۸۴۰i است پس نباید از رنگ یکسانی با سری ۸ استفاده کند. این در حالی است که برای B8 دو رنگ خاص آلپینا یعنی آبی متالیک و سبز متالیک هم ارائه می‌شود. هردوی این رنگ‌ها سال‌ها است که به نماد آلپینا تبدیل شده‌اند؛ بنابراین انتخاب رنگ‌های معمولی سری ۸ برای B8 اشتباه است اما بااین‌حال، این خودرو در هر رنگی خیره‌کننده است و سرها را برمی‌گرداند.

از رنگ بیرونی که بگذریم، کابین را می‌توان بزرگ‌ترین ناامیدی B8 گرن کوپه دانست. البته این بدان معنا نیست که کابین خودروی بد است. نه هرگز. اینجا با چرم باورنکردنی، کیفیت ساخت درخشان و متریال درجه‌یک، مکانی دوست‌داشتنی است اما مشکل اینجا است که اساساً از سری ۸ معمولی قابل‌تشخیص نیست تا جایی که بدون نشان‌های آلپینا و پلاک‌های فلزی روی کنسول مرکزی، تقریباً هیچ راهی برای تشخیص B8 از ۸۴۰i وجود ندارد.

این مشکل در خودروی آزمایشی من با چرم سفید عاجی و تزئینات چوبی خاکستری بیشتر نمود می‌کند زیرا هردوی این‌ها در نسخهٔ پایهٔ سری ۸ هم ارائه می‌شوند. بااین‌حال، مطمئناً هیچ‌کس نمی‌تواند گلایهٔ دیگری از کابین B8 داشته باشد. اینجا مکان فوق‌العاده‌ای برای گذراندن زمان است حتی در صندلی‌های عقب که نه‌تنها راحت هستند بلکه از کنترل‌های تهویه مطبوع و پورت‌های USB-C بهره می‌برند.

زیر کاپوت آلپینا B8 گرن کوپه نیروگاه آشنای ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که شبیه به پیشرانهٔ M8 است اما کاملاً با آن یکسان نیست. البته موتورهای M8 و B8 زندگی خود را در یک کارخانه آغاز می‌کنند و بر اساس پیشرانهٔ N63 ب‌ام‌و ساخته می‌شوند اما هرکدام به‌طور خاص برای نیازهای خودرویی که در سینهٔ آن قرار می‌گیرند تنظیم و اصلاح می‌شوند؛ بنابراین، برای B8 گرن کوپه، بسیاری از قطعات موتور N63 تعویض شده و ارتقاء پیدا کرده است.

آلپینا پیستون‌ها، توربوشارژرها، اینترکولر، منیفولد هوا، منیفولد اگزوز و سیستم اگزوز موتور N63 را با نمونه‌های جدیدی جایگزین کرده است. توربوشارژرهای جدید این موتور بزرگ‌تر و از نوع توئین اسکرول هستند که قدرت نرم‌تر و گشتاور بیشتری در دورهای پایین ارائه می‌کنند. درنتیجه، خروجی موتور حالا به ۶۲۱ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. این یعنی قدرت B8 تقریباً هم‌اندازهٔ M8 کامپتیشن با ۶۲۵ اسب بخار قدرت است اما گشتاور بیشتری از ۷۵۰ نیوتن متر همتای خود دارد.

به گفتهٔ آلپینا، این ماشین ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این یعنی حدود دو یا سه‌دهم ثانیه از M8 گرن کوپه کُندتر است اما بااین‌حال، B8 کاملاً به‌اندازهٔ M8 سریع احساس می‌شود. قدرت اما تنها بخشی از جذابیت این خودرو است. پیشرانهٔ B8 با وجودی که شتاب کمی کُندتری را به دنبال دارد، بهتر از M8 است زیرا بسیار نرم‌تر و لذت‌بخش‌تر احساس می‌شود. من نمی‌دانم آلپینا با پیشرانه چه می‌کند که این‌قدر نرم می‌شود اما درهرصورت، احساس می‌شود پیشرانهٔ هشت سیلندر B8 با ترکیبی از خامه و اشک فرشته کار می‌کند. درعین‌حال، این موتور آن‌قدر سریع خودرو را به پیش می‌برد که گویی از منجنیق شلیک شده است.

جالب اینجا است که این موتور تا حد زیادی با همان ۴.۴ لیتری هشت سیلندری که در بسیاری از محصولات ب‌ام‌و استفاده می‌شود یکسان است اما در آلپینا کمی متفاوت به نظر می‌رسد. در اینجا این V8 توئین توربو ساکت‌تر بوده و خشونت کمتری دارد. به همین دلیل، B8 گرن کوپه بیشتر آمریکایی احساس می‌شود تا آلمانی، مثل یک کوروت چهاردر. همچنین B8 صدای بسیار جذابی هم دارد که شخیصت متمایزتری به آن بخشیده است، شخصیتی که آن‌را از دیگر محصولات V8 ب‌ام‌و متمایز می‌کند.

بزرگ‌ترین گلایهٔ من از ب‌ام‌و M8 گرن کوپه شخصیت دوگانهٔ آن بود. دینامیک رانندگی این خودرو کرخت و مبهم بود و گویی ب‌ام‌و قصد داشته آن‌را به یک گرند تورر تبدیل کند اما از سوی دیگر، سیستم تعلیق آن بیش‌ازحد سفت و سواری آن برای یک گرند تورر کمی خشک بود. به همین دلیل به نظر می‌رسید ب‌ام‌و می‌خواسته M8 گرن کوپه خودروی اسپرتی هم باشد؛ اما این ماشین در هیچ‌کدام از این اهداف عالی عمل نکرده درحالی‌که از سوی دیگر، B8 گرن کوپه با دیدگاه روشنی توسعه پیدا کرده است.

B8 گرن کوپه حتی در حالت رانندگی اسپرت پلاس (که بهترین حالت رانندگی آن محسوب می‌شود)، نرم‌تر، راحت‌تر و پایدارتر از M8 گرن کوپه است. همچنین سواری این خودرو بهتر است، فرمان آن روان‌تر است و به درخواست‌های راننده بهتر پاسخ می‌دهد. همین ویژگی‌ها، B8 را به خودروی جذاب‌تر و بهتری نسبت به M8 تبدیل کرده‌اند.

آلپینا همچنین گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF را به‌طور خاصی تنظیم کرده است و حالا در حالت رانندگی راحت دنده‌ها را چندان نرم و غیرقابل احساس تعویض می‌کند که فکر می‌کنید سوار بر خودرویی الکتریکی هستید. در همین حال، در حالت اسپرت پلاس، گیربکس با تعویض دنده‌های بسیار سریع که کمی خودرو را تکان می‌دهد، عملکردی در حد نمونه‌های دوکلاچه را به نمایش می‌گذارد. همین ویژگی به B8 احساس هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تری می‌بخشد. درواقع، حالت اسپرت پلاس به‌طور کامل رفتار B8 را تغییر می‌دهد زیرا در این حالت، فرمان تیزتر می‌شود، تعلیق سفت‌تر می‌شود (اما همچنان راحت می‌ماند) و بادی‌رول کاهش پیدا می‌کند. این حالت، خودرویی که یک کروزر بسیار نرم، راحت و مجلل است را به یک خودروی اسپرت تبدیل می‌کند.

به‌طورکلی، آلپینا B8 گرن کوپه را باید یک تهدید بزرگ برای ب‌ام‌و M8 گرن کوپه دانست زیرا با وجود این ماشین، دلیلی برای انتخاب M8 وجود ندارد. آلپینا با اینکه ۱۰ هزار دلار هم از همتای ب‌ام‌و خود گران‌تر نیست اما رانندگی با آن بسیار لذت‌بخش‌تر است. همچنین این خودرو جذابیت و استایل منحصربه‌فردی دارد که خاص آلپینا است. M8 خیلی تلاش می‌کند که هم یک مدل M عالی و هم یک GT لوکس باشد اما هیچ‌کدام را به‌طور کامل ارائه نمی‌کند. این در حالی است که آلپینا B8 به‌عنوان یک گرند تورر بهتر عمل می‌کند و هنوز هم رانندگی واقعاً هیجان‌انگیزی دارد.

درواقع، اگر بخواهم آلپینا B8 گرن کوپه را با خودروی دیگری مقایسه کنم، آن آستون‌مارتین راپید است. چرا؟ چون B8 خودرویی زیبا و با رانندگی جذاب است اما چیزی که باید باشد را قربانی نمی‌کند یعنی همچنان یک گرند تورر بسیار سریع و راحت است؛ بنابراین، آلپینا B8 گرن کوپه بهترین نسخهٔ سری ۸ و همین‌طور یکی از بهترین ماشین‌های چهاردر جهان محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

Alpina B8 Gran Coupe

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۲۱ اسب بخار
گشتاور ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۱۷۵ کیلوگرم
قیمت ۱۴۰,۸۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
BMWBlog

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. GT

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    چه با وقار😍

    موافقم 34
    مخالفم 1
    1. مزدا

      ۱۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      با این لامصب میشه جاده رو جر داد

      موافقم 21
      مخالفم 2
  2. Shayan

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ارتفاعش یه ذره زیاد نیست؟

    موافقم 7
    مخالفم 15
  3. M.Kazem.K

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (860 ديدگاه)

    طراحیش خیلی بی روح شده . کاش از عناصر پویاتر و اکتیو تری استفاده میکرد ، بخصوص رنگش خیلی رو این موضوع تاثیر گذاشته. ولی در کل به شخصه با وجود محبوبیت و توانمندی های اسپرت و پیست و… سری های M ، آلپینا رو ترجیح میدم ، تو دنیای واقعی قطعا خیلی بهتر و بیشتر به کار میاد. ولی خب قیمتش ….

    موافقم 5
    مخالفم 24
  4. محمد امین

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    کلا m8 خیلی زیباست و این بهتر هم شده

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. Amir

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (6 ديدگاه)

      خواهشا بگید چه پدر کشتگی با m8 دارید؟😂
      تو هر مقاله ای که درباره سری هشت و خودرو های m هست ،گفته میشه m8 ماشین خوبی نیست!

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. R@m!n

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    تو این ماشین طراحی در عقب جوریه که انگار به زور یه دری چپوندن که مثلا اسمه سدان یا گرن کوپه بگیره :/

    باز هم M5C یا آلپینا B5 گزینه کاملی هستن تو سبد محصولاته بی ام و. البته بین سری 5 و 8 تفاوته خاصی وجود نداره و صرفا طراحی بدنه متفاوته.

    موافقم 3
    مخالفم 17
  6. ماکان

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (761 ديدگاه)

    سلام . من بی ام و آلپینا B8 را از قبل بیشتر از M8 دوست داشتم و دارم . البته چون که در کلاس کوپه سری 8 نسخه آلپینا ندارد ، در کلاس کوپه سری 8 نسخه M8 کوپه را خیلی دوست دارم .

    موافقم 6
    مخالفم 0
  7. AMG GT R

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    از بین کوپه های چهار در بیشتر از همه از M8 Gran coupe خوشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سهند

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (662 ديدگاه)

    این ماشین فوق‌العاده شده ولی m8 نه، چون هدف ساختش مبهم بود نه میشد مثل یک خودروی اسپرت باهاش رفتار کرد نه میشد مثل یک گرند تورر. ولی آلپینا خیلی بهتر شده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. مردیم از خوشی

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    عجب چیزیه 🤩
    آخرین نسخه اینا قبل الکتریکی شدن باید خرید

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Karl Benz

      ۱۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1962 ديدگاه)

      ما که از خوشی سر مستیم اینا حکم دمپایی ما رو داره 😂😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. ماکسیمیلیان

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود ایزد بخشنده بخشاینده!
    نظر بنده ی حقیر نسبت به این خودرو بدون احتساب بخش ظاهر ، تحسین برانگیز است اما ظاهر جلویی آن چنگی بر دل نمی‌زند!
    یا حق🌷

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. net

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3062 ديدگاه)

      ماکسیمیلیان
      😃در بین ماشینهای بی ام و این ماشین بی ام سری ۸ دو درب و سری ۸ چهاردرب زیباترین چراغ جلو و جلوپنجره داره

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. ماکسیمیلیان

        ۱۶ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (646 ديدگاه)

        سلام و درود ایزد بخشندهٔ بخشاینده بر شما!
        در پاسخ باید بگویم که ، سلیقه متفاوت است دیگر…از نِگَرِش بنده ی حقیر ، ظاهر رو به روی خودرو به اصطلاح نَچَسب است!
        با احترام به سلیقه ی شما بُزرگَوار ؛
        یا حق 🌷

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. یوسف

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (923 ديدگاه)

    اینقدر گفت m8 و b8 و آلپینا و تالپینا که کلا قاطی کردم🙄🙄

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. net

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3062 ديدگاه)

    یوسف
    نظرت خوب بود.این بی ام و سری ۸ چهار درب هست ، برای بی ام و سری ۸ دو درب
    هم همچین اسمهای گیج کننده m8 و …گذاشتند

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. net

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3062 ديدگاه)

    اگر بی ام و بجای سری ۷ با جلوپنجره بزرگ این سری ۸ چهار درب رو تولید میکرد برای رقابت با ایودی a8 و بنز سری اس به شرطی که صندوق عقبش کشیده تر میکرد و طراحی داخلی رو لوکستر میکرد و خط سفید اطراف شیشه دربها قرار میداد عالی میشد.واقعا چراغ جلو باریک و جلوپنجره کوچک سری ۸ زیباست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. ADAK

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    الان با دیدن این عکس ها میشه پی برد، جلو پنجره جدید انگار زیادم بی ربط نبوده

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا