رانندگی با بوگاتی میسترال، ابرخودروی روباز خارقالعاده
رانندگی با بوگاتی همیشه یک موهبت بزرگ است اما میسترال بهعنوان آخرین و گرانترینهای نسخهٔ نسل قبلی هایپرکار بوگاتی، تجربهای فراتر از تصور است. میسترال که نامش از بادی قوی در جنوب فرانسه گرفته شده، با تولید محدود ۹۹ دستگاه، جشنی برای پایان دوران شیرون است. این خودرو با بدنه روباز اختصاصی و پیشرانهای برگرفته از شیرون سوپر اسپرت ساخته شده که رکورد سرعت را شکسته است. این پیشرانه را نمیتوان صرفاً یک موتور نامید و شبیه واحدهای محرکه لوکوموتیوهای بخار است که البته عجیب هم نیست زیرا چون پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی بوگاتی در دوران جنگ جهانی دوم قطارهای بخار پرسرعت را به حرکت درمیآورد.
موتور W16 میسترال با ۸ لیتر حجم و چهار توربوشارژر، بدون کمک الکتریکی، 1600 اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. این اعداد شاید در عصر ابرخودروهای الکتریکی شگفتانگیز نباشند اما دستیابی به چنین عملکردی با مهندسی مکانیکی خالص، تجربهای کاملاً متفاوت است. هرچند شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیهای قابلتوجه است اما میسترال برای سرعت نهایی ساخته شده است. نمونههای تحویلی به خریداران روی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شدهاند اما بوگاتی با یک نمونه خاص با رنگ کربن و نارنجی، به سرعت خیرهکننده 454 کیلومتر بر ساعت رسید و رکورد سریعترین خودروی روباز جهان را شکست.
از دور، میسترال به طرز شگفتانگیزی جمعوجور به نظر میرسد. با وجود موتوری چهار برابر بزرگتر از موتورهای معمولی و چهار توربوشارژر، این خودرو در شاسی فیبر کربنی دونفرهاش، حس رانندگی با خودرویی مثل آئودی TT را منتقل میکند. وقتی موتور روشن میشود، میسترال حتی سادهتر از TT به نظر میرسد. گیربکس دوکلاچه تعویض دندهها را نرم انجام میدهد و هیچ صدای ناهنجاری از اجزای پیشرانه یا تعلیق که برای سرعتهای چهار برابر محدودیت ۱20 کیلومتری اکثر کشورهای دنیا طراحی شدهاند، شنیده نمیشود؛ اما چیزی که تجربهای کاملاً متفاوت ایجاد میکند، غرش بینظیر W16 است. این موتور صدایی عمیق و خشن تولید میکند که با سوت توربوشارژرها همراه شده و حس لوکوموتیو بخار را بیشتر میکند.
با فشار پدال گاز، هماهنگی اجزای پیشرانه حس میشود. گشتاور در دورهای پایین به لطف توربوشارژرها بهسرعت اوج میگیرد و حتی با چهارچرخ محرک، نیاز به تمرکز کامل دارد. در حدود 4,500 rpm، تغییر مسیر جریان هوا از دو به چهار توربوشارژر با صدای سولنوئید مشخص میشود. حالا میسترال با بیاعتنایی به قوانین فیزیک، شما را به جلو پرتاب میکند؛ حسی کاملاً متفاوت با هایپرکارهای الکتریکی 2000 اسب بخاری که بدون هیاهو عمل میکنند. در باران شدید، جریان آب از بالای شیشه جلو و پنجرههای جانبی وارد کابین میشود اما حتی این هم هیجانانگیز است. قدرت عظیم میسترال تجربهای اعتیادآور ایجاد میکند و حالا درک میکنم چرا دیکتاتورها نمیتوانند از قدرت دست بکشند؛ این سطح از قدرت در دست یک نفر واقعاً شگفتانگیز است.
وقتی جادهها کمی خشک میشوند، نوبت به بررسی چابکی و هندلینگ خودرو میرسد. با قیمت بیش از ۵.۲ میلیون پوند، انتظار میرود میسترال از بهترین قطعات ساخته شده باشد، اما ظرافت و دقت در تمام عناصر رانندگی از فرمان و کیفیت سواری روی جادههای ناهموار گرفته تا نرمی پیشرانه، واقعاً غافلگیرکننده است. بوگاتی میسترال کیفیتی دارد که هیچ خودروی دیگری به آن نزدیک نمیشود. متأسفانه زمان، آبوهوا و قوانین محلی مانع کاوش عمیقتر تواناییهای این خودروی استثنایی شدند اما حتی این تجربه کوتاه نشان داد که چرا بوگاتی طی ۲۰ سال گذشته در دوران مدرن خود توانسته مشتریان را به پرداخت میلیونها پوند متقاعد کند.
جمعبندی
مقایسه بوگاتی با یک خودروی معمولی مثل مقایسه کنکورد با هواپیمای کاغذی است. میسترال به نمایندگی از همه مدلهای دوران W16، نقطهای در تاریخ مهندسی بشر است که مرزهای خودروهای جادهای را جابهجا کرد؛ اما شگفتانگیزتر از همه، سهولت استفاده و تجربه رانندگی بینهایت شستهرفتهٔ آن است. با پایان فصل میسترال و موتور W16، بوگاتی با توربیون فصل جدیدی را آغاز میکند که حتی تصور آنهم هیجانانگیز است.
مشخصات فنی
Bugatti Mistral | |
پیشرانه | 8.0 لیتری W16 چهار توربو |
قدرت | 1600 اسب بخار |
گشتاور | 1600 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 2.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 420 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 18 لیتر ترکیبی |
قیمت | 5.2 میلیون پوند |
امتیاز | 5.0 از 5.0 |