بوگاتیهفته نامه

چرا بوگاتی و هنسی هردو مدعی داشتن رکورد سریع‌ترین خودروی روباز جهان هستند؟

چند روز پیش از معرفی بوگاتی میسترال در هفتهٔ اتومبیل مونتری، مردان مولشایم دهمین سالگرد تولد ویرون گرند اسپرت ویتس که در سال ۲۰۱۳ در پیست آزمایشی فولکس‌واگن به رکورد سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرد را جشن گرفتند. این سرعت، ویرون گرند اسپرت را به سریع‌ترین خودروی روباز جهان تبدیل کرد و به اعتقاد بوگاتی، این رکورد همچنان پابرجا است؛ اما پس از این ادعای بوگاتی، «مایک هارلی» معاون بازاریابی و ارتباطات هنسی با ارسال ایمیلی به وب‌سایت کاراسکوپ یادآوری کرده است که ونوم GT اسپایدر در مارس ۲۰۱۶ با دستیابی به سرعت ۴۲۷ کیلومتر بر ساعت در پایگاه نیروی هوایی در کالیفرنیا، رکورد ویرون را شکسته است.

بوگاتی همچنین در زمان رونمایی از میسترال نیز صراحتاً اعلام کرد یکی از اهداف کلیدی این پروژه ثبت رکورد جدیدی برای سریع‌ترین خودروی روباز جهان است. این شرکت اما معتقد است که برای ثبت این رکورد جدید فقط باید از سرعت ویرون گرند اسپرت ویتس فراتر برود و هیچ اشاره‌ای به ونوم GT نکرده است؛ بنابراین، آیا بوگاتی رکورد هنسی را فراموش کرده یا بنا به دلایلی آن را نادیده گرفته است؟ در این رابطه از بوگاتی سؤال شده است که چرا با وجودی که هنسی مدارک ویدئویی و اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد رکورد ویرون را شکسته است، این شرکت هنوز هم خود را رکورددار می‌داند؟ سخنگوی بوگاتی در پاسخ به این سؤال گفته است:

بوگاتی ۱۵۰ دستگاه از ویرون گرند اسپرت و گرند اسپرت ویتس تولید کرد و بنابراین این به‌عنوان یک خودروی تولیدی در نظر گرفته می‌شود. هنسی تعداد کمتری تولید کرد و بنابراین واقعاً یک خودروی تولید سری محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، حداکثر سرعت بوگاتی توسط شرکت آلمانی مستقل TÜV Saar ثبت و تأیید شد.

بیایید ابتدا از زاویهٔ تولیدی بودن به این موضوع نگاه کنیم. بوگاتی مجموعاً ۴۵۰ دستگاه ویرون تولید کرد که ۹۲ نمونهٔ آن‌ها از نوع گرند اسپرت ویتس بودند. از سوی دیگر، هنسی تنها شش دستگاه ونوم اسپایدر به‌علاوهٔ هفت دستگاه نسخهٔ کوپه تولید کرد. هیچ تعریف رسمی وجود ندارد که نشان دهد از یک خودرو چه تعدادی باید ساخته شود تا تولیدی به‌حساب آید اما در موضوع بحث ما، بوگاتی قطعاً دست بالاتر را دارد. علاوه بر این، ویرون خودروی کاملاً منحصربه‌فردی بود درحالی‌که ونوم GT بر اساس یک خودروی دیگر (لوتوس اگزیج) ساخته شده بود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که هنسی چند دستگاه از ونوم GT تولید کرد که هرکدام شماره VIN اختصاصی خود را دارند، حق دارد که آن را یک خودروی تولیدی بداند.

موضوع بعدی اینکه رکوردهای سرعت چگونه تأیید می‌شوند. در سراسر جهان هیچ سازمانی مسئول تأیید این نوع رکوردهای سرعت نیست و اساساً هرکسی که دستگاه ثبت‌کنندهٔ داده (دیتا لاگر) و چند دوربین گوپرو داشته باشد می‌تواند ادعا کند که رکورد سرعت را ثبت کرده است. بااین‌حال، رکورد بوگاتی توسط توف (TÜV) تأیید شد یعنی مجموعه‌ای از سازمان‌ها در آلمان که حدود ۱۶۰ سال است در زمینهٔ آزمایش و صدور گواهی سلامت برای کالاهای صنعتی فعالیت دارند؛ بنابراین، وقتی توف سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت ویرون را تأیید کرده است، جای هیچ شکی باقی نیست و می‌توان مطمئن بود که بعداً مثل رکورد SSC چند یوتیوبر متوجه دروغین بودن آن نخواهند شد.

هنسی در سال ۲۰۱۶ هنگام ثبت رکورد خود توف را در کالیفرنیا نداشت اما این شرکت هم ادعا می‌کند که سرعت ونوم GT توسط شرکت معتبر Racelogic تأیید شده است. دلیل مهم‌تر اینکه هنگام رکورد زنی، مدیر فنی Racelogic شخصاً آنجا حضور داشته است؛ اما چرا برای اینکه جای هیچ حرف‌وحدیثی نباشد، تأیید رکوردهای سرعت به گینس سپرده نمی‌شود؟ خب این کار در برخی موارد انجام می‌شود اما دو خودروی روباز بحث ما هیچ‌کدام تأیید گینس را ندارند. دلیل این است که برای ثبت یک رکورد در گینس باید شرایط خاصی رعایت شود. به‌عنوان‌مثال، یکی از مهم‌ترین این شرایط این است که خودرو باید در عرض ۶۰ دقیقه در دو جهت مخالف یک مسیر اقدام به ثبت رکورد کند تا میانگین آن ثبت گردد.

این در حالی است که هم ونوم GT و هم ویرون گرند اسپرت ویتس رکورد خود را فقط در یک جهت ثبت کردند همان‌طور که رکورد سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ نیز در سال ۲۰۱۹ فقط در یک جهت ثبت شد. به همین دلیل، گینس هیچ‌کدام از این رکوردها را به رسمیت نمی‌شناسد. علاوه بر این، برای ثبت رکورد در گینس، خودروی رکوردشکن باید کاملاً با نمونه‌ای که در نمایندگی‌ها برای فروش ارائه می‌شود یکسان باشد. به همین دلیل، در سال ۲۰۱۳ وقتی گینس فهمید حداکثر سرعت ویرون سوپراسپرت تولیدی روی ۴۱۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، رکورد سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت آن که در سال ۲۰۱۰ ثبت شده بود را نامعتبر اعلام کرد.

گینس همچنین از لحاظ تعداد ساخت هم برای خودروی تولیدی تعریف خود را دارد. به اعتقاد گینس، خودرویی تولیدی به‌حساب می‌آید که حداقل ۳۰ دستگاه از آن ساخته شود. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا بوگاتی و هنسی برای ثبت رکورد آیندهٔ خودروهای روباز جدید خود سراغ گینس خواهند رفت یا نه ولی با توجه به اینکه از میسترال ۹۹ دستگاه و از ونوم F5 رودستر ۳۰ دستگاه ساخته خواهد شد، هردوی آن‌ها شرایط ثبت رکورد در گینس را خواهند داشت. البته هنوز هیچ‌کدام از این شرکت‌ها ادعای دقیقی در مورد حداکثر سرعت خودروهای روباز جدید خود نداشته‌اند.

در این رابطه، بوگاتی در هنگام معرفی میسترال صرفاً گفته است آمپرها و نشان‌دهنده‌های داخلی میسترال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت به‌راحتی قابل‌مشاهده باشند. این یعنی شاید رودستر جدید بوگاتی فقط کمی از ویرون گرند اسپرت ویتس با رکورد ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر باشد و شاید حتی به رکورد ۴۲۷ کیلومتر بر ساعت ونوم GT اسپایدر هم نرسد. در همین حال، هنسی هم اعلام کرده است که ونوم F5 رودستر برای سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است هرچند که برای رسیدن به این سرعت پانل سقف باید در جای خود قرار داشته باشد.

خب با توجه به تمام مواردی که در بالا مطرح کردیم، به نظر شما قانوناً بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس سریع‌ترین خودروی روباز جهان محسوب می‌شود یا هنسی ونوم GT اسپایدر؟ به اعتقاد شما، از یک خودرو باید چند دستگاه ساخته شود تا بتوان آن را تولیدی دانست؟

منبع
CarScoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (434 ديدگاه)

    هیچکدوم

    توی هایپر فقط فراری و کوئنیگزگ و پاگانی

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۷۵
    1. محمد رستمی نژاد

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      تنها چیزی که میدونم با توجه به اطلاعات و اخباری که از بوگاتی توی این چند سال هست ، میشه این نتیجه رو از همه اخبار های بوگاتی گرفت :
      توسعه و هزینه ویرون آنقدر برای فولکس واگن هزینه بردار بوده که بعد از تولید شیرین هم در تکاپو هستن که هزینه ایی که برای تولید و ساخت ویرون کردند رو برگردونن و از اونجایی که زمانی که ویرون اومد فولکس فکر نمی‌کرد ۲۰ سال بلد چندین شرکت جدید بیایند ( هنسی‌‌…..کویینیگ زگ و سایر شرکت ها ) تصور این رو داشت که با تولید مدل های مختلف بوگاتی میتونه هزینه هنگفت توسعه ویرون رو برگردونه که چیزیکه از اخبار و حرف های بوگاتی معلومه ( هر چند ماه یک بار یک مدل با رنگ جدیدی معرفی کردن ) اینه که بوگاتی با درنظر گرفتن هزینه ساخت شیرون و سودی که از فروش هر دستگاه به دستش میاد و هزینه های سرویس مدل های بوگاتی، اینه که هنوزم داره سعی میکنه هزینه توسعه ویرون رو جبران کنه که احتمال زیاد هنوز موفق نشده.

      موافقم ۳۷
      مخالفم ۷
    2. حق گوی باطل

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (451 ديدگاه)

      به نظرم هایپر باید هیبرید باشه گشتاور آنی شروع رو از موتور های الکتریکی بگیره صفر تا صد رو حدود یک ثانیه بزنه و دور های بالا که زیاد کاری از موتور الکتریکی برنمیاد ۱۶ سیلندر چهار توربو بوگاتی وارد مدار بشه و به تاپ اسپید برسونه با این ترکیب فکر کنم رکورد همه رو بزنه

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۴
      1. Payfast

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (503 ديدگاه)

        وزنش ۳ تن میشه

        موافقم ۷
        مخالفم ۰
    3. Reza Waffen SS

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (4350 ديدگاه)

      پاگانی که هایپرکار نیست

      موافقم ۸
      مخالفم ۳۱
    4. A.A.S

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (71 ديدگاه)

      هیچوقت بوگاتی رو با هنسی یکی نکن

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۱۷
    5. نوید AJ

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3438 ديدگاه)

      حاج مش لارن هم یادت نره

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
  2. Payfast

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (503 ديدگاه)

    چون که هنسی یک تیونر هست و میخواد با ۱ ۲ تا رکورد یکم پول دربیاره

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۹
  3. ایلیا

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (140 ديدگاه)

    الان از هر سازنده هاپرکاری بپرسی میگه ماشین ما سریع ترین ماشین دنیاست چه برسه به این دوتا

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱
    1. فرامرز

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1564 ديدگاه)

      آره تو شبیه سازی تو نرم افزار متلب با اعدادی که واسه وزن و قدرت و ضریی آیرودینامیک میدن به یه عددی میرسن ولی کافیه خطای شبیه سازی و اندازه گیری فقط ۵ درصد باشه، کل رکورد میره رو هوا. هر وقت هنسی تو واقعیت به سرعت بالای ۴۹۰ برسه رکورد بوگاتی رو میشکنه و دمش حسابی گرم وگرنه همش ادعا هست. هر چند رسیدن به سرعت ۴۰۰ هم کار خودروسازی نیست

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
  4. رضا

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    هنسی داره دروخ میگه

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲۶
    1. ایلیا

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (140 ديدگاه)

      دروغ یا دورخ؟

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۱
    2. ARMAN سابق

      ۹ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (96 ديدگاه)

      خودتم داری دروغ میگی

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱
  5. corvette

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    خلاصه . هنسی سریعتره
    ولی چون تعدادش پایینه و بر اساس یه خودروی دیگس ( لوتوس ) رکوردش رو قبول ندارن
    البته هیچکدوم تو گینس نیستند ولی
    خو رکورد بوگاتی رو رسمی تر میدونن
    هر چند همین که یک شرکت تیونینگ اینکارو کرده . جای تقدیر داره
    ولی خب من خودم باشم بوگاتی رو برمیدارم چون قابل اعتماد تره

    موافقم ۴۰
    مخالفم ۶
  6. Reza Waffen SS

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (4350 ديدگاه)

    کاری به درست و غلط بودن حرفاشون ندارم ولی تکنولوژی و مهندسی ناب بکار رفته تو بوگاتی اصلا و به هیچ عنوان قابل مقایسه با هنسی نیست

    موافقم ۴۳
    مخالفم ۹
    1. پارسا

      ۱۱ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      بوگاتی موتور بزرگ کرده با مصرف سوخت بسیار زیاد
      مهندسی یعنی با مصرف سوخت منطقی هایپرکار بسازی مثل کونیگ زگ

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
      1. امیرمحمد

        ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (56 ديدگاه)

        بوگاتی قصر متحرکه
        اما کونیخ زگ فقط میخواد تند بره
        پس بوگاتی خیلی بهتره

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  7. T

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (291 ديدگاه)

    پدال در مورد اشکودا s7 جدید که امروز رونمایی شد مطلب بزار

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۱
  8. T

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (291 ديدگاه)

    هنسی اگه سریع ترم باشه باز انتخاب من بوگاتی

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۶
  9. رامتین

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2559 ديدگاه)

    والا گینس چی هست که اهمیت داشته باشه! در حال حاضر سریعترین خودرو شیرون با ۴۹۰ هست. هنسی یا هر خودروی دیگه در یک مسیر (نیازی به رفت و برگشت نیست) بیاد و بالای ۴۹۰ بزنه.

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۵
  10. JDM lover

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    رکوردشم شکسته بشه بازم بوگاتی انتخابمه
    یه هایپرکار ساز با سابقه با یه تیونر قابل مقایسه نیست به هیچ عنوان
    البته که کار هنسی هم قابل احترامه ولی من بوگاتی رو بیشتر میپسندم

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۲
  11. Swedish Arrogant Tiger

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1890 ديدگاه)

    “هرچند که برای رسیدن به این سرعت پانل سقف باید در جای خود قرار داشته باشد”
    آخه دیگه چرا میگی سریع ترین خودروی روباز وقتی برای زدن رکورد باید سقفش بسته باشه و عملا فرقی با نمونه معمولی نداره!!

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۱
    1. امیرمحمد

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (56 ديدگاه)

      والا😐😂

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  12. A.A.S

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (71 ديدگاه)

    چون هنسی فقط ادعا داره

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۷
  13. Sobhan

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (133 ديدگاه)

    هنسی کجا بوگاتی کجا صد درصد بوگاتی بهتره

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۵
  14. Elmiraj

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2668 ديدگاه)

    رکورد سرعت وقتی ارزش داره و صحیحه که در جاده عمومی و با حضور داوران گینس در مسیر رفت و برگشت ثبت بشه…

    میشه گفت رکورد هر دو بی ارزشه و فقط بدرد خودشون میخوره .

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۶
    1. امیرمحمد

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (56 ديدگاه)

      چرا باید ماشین چند میلیون دلاری رو بیارن رو جاده؟
      مهم اینه که واقعا یه همچین سرعتی داره
      تازه همه رکورد های سرعت بدون داوران گینس ثبت شده
      پس…

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  15. مجید

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    اینکه میگن تو دو جهت مخالف، فقط بخاطر خنثی کردن اثر شیب زمینه ؟

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. Payfast

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (503 ديدگاه)

      واسه جهت باد هم هست که بعضیا تو حالت سکون رکورد گیری میکنن

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  16. Elemento

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (11589 ديدگاه)

    این هنسی هم همیشه مثل تنبل ها که از شاخه درخت آویزون میشن از رکوردهای بوگاتی آویزانه
    فقط هم قمپز و ادعای الکی

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۷
  17. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (508 ديدگاه)

    فعلا که یسکو از هر دو سریع تره

    موافقم ۳
    مخالفم ۸
  18. PURIYA

    ۹ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (136 ديدگاه)

    صد در صد بوگاتی بدون هیچ منطقی😎
    پادشاه هایپر کار ها بوگاتیه👑
    روی صحبتم با دوستانی هست که طرفدار کوینگزگ و هنسی و تواتارا هستن تا بیاین رکورد شیرون ۳۰۰ رو بزنین بولید ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت رو ثبت کرده

    موافقم ۷
    مخالفم ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا