بوگاتی

بوگاتی شیرون پور اسپورت، هیولایی بسیار سریع و دیوانه کننده!

پیشرانه ۱۶ سیلندر نصب شده در بوگاتی شیرون پور اسپورت به نوعی گل سرسبد پیشرانه‌های درون‌سوز بوده و به این هایپرکار اجازه می‌دهد تنها در عرض ۲.۳ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. هیولای ۱۵۰۰ اسب بخاری مولشایم یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای دنیا بوده هرچند وزن آن به اندازه شاسی‌بلندی میان سایز است. حتی در زمانی که این خودرو نتوانسته به هدف شتاب گیری مدنظر بوگاتی برسد هم شیرون پور اسپورت از نظر شتاب گیری فوق‌العاده عمل می‌کند. مت واتسون فرصت تست این خودرو را داشته و توانسته شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸۶ ثانیه‌ای را بر جای بگذارد. او می‌گوید انتقال قدرت در اولین تست‌ها خیلی بهینه نبوده زیرا سیستم پایداری وارد مدار شده و شما می‌توانید متوجه اندکی هرزگردی در چرخ ها شوید.

واتسون لانچ کنترل را در دومین تلاش خود نیز نگه می‌دارد اما تنظیمات پیشرانه ۸ لیتری کواد توربو را در اسپورت ترین حالت قرار می‌دهد. البته نتیجه کار کم و بیش مشابه قبل بوده و او شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۸۵ ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. اما سومین تلاش او بسیار بهتر بوده و زمان ۲.۵۹ ثانیه‌ای را نشان می‌دهد که هنوز هم با مشخصات رسمی اعلامی توسط بوگاتی فاصله دارد. در بسیاری از موارد، سوپرکارها و هایپرکارها اندکی سریع‌تر از ادعاهای سازندگان هستند اما این موضوع درباره شیرون پور اسپورت صدق نمی‌کند. شاید لاستیک‌ها سرد بوده و اجازه نداده‌اند هایپرکار مشهور بوگاتی شتاب رسمی اعلامی را تکرار کند.

پور اسپورت یکی از چندین نسخه خاص شیرون بوده و در مقایسه با نسخه استاندارد این هیولا مدلی کندتر است. اگرچه حداکثر سرعت این خودرو کمتر از برادران خود بوده اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن دو هم ثانیه بهتر از شیرون استاندارد است. این خودرو برای رسیدن از سکون به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۵.۹ ثانیه زمان نیاز دارد که شش‌دهم ثانیه بهتر از شیرون استاندارد بوده و شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت آن نیز طی ۱۲.۴ ثانیه ثبت می‌شود که ۱.۲ ثانیه بهتر است. این شتاب بهتر به لطف کاهش وزن، کوتاه کردن ۱۸ درصدی نسبت‌های دنده و تغییراتی در پیشرانه به منظور ارائه زودتر گشتاور حاصل شده است. همچنین شیرون پور اسپورت داون فورس بیشتری را تولید می‌کند.

در نهایت باید گفت شتاب ۲.۵۹ ثانیه‌ای برای چنین خودرویی اصلاً کند نخواهد بود و خودروهای درون‌سوز معدودی هستند که می‌توانند چنین رکوردی را ثبت کنند.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ممد هلکت سوار

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (241 ديدگاه)

    بد نیست ولی هیچ وقت به دول ۱۶ نمیرسه دول خدای سرعته

    موافقم ۶
    مخالفم ۴۸
    1. OMID

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (2150 ديدگاه)

      دول یه ماکت بود هیچ وقت تولید نشده و قرار هم نیست بشه

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۸
      1. ممد هلکت سوار

        ۱۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (241 ديدگاه)

        نه داداش برو یوتیوب ببین که تست شده و موتورش هم کاملن واقعیه و روشن میشه این حرفا چیه

        شده من بهار یه بلیط دبی میگیرم برم ببینمش

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۳۳
        1. OMID

          ۱۳ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (2150 ديدگاه)

          اون تست موتور مال چند سال پیشه اون ماشینی که هم حرکت می‌کنه سوپر کار بلوندی بررسیش کرده و اصلا بهش گاز نداده معلوم نیست چه موتوری روش باشه حتی کابین درست حسابی هم نداشت
          هیچ تست و فورمنسی نداره چند سال پیش هم موعد تحویل بوده که هیچ کدوم رو تحویل ندادن
          پول خریدارا رو زدن به جیب و رفتن

          موافقم ۸
          مخالفم ۴
    2. viper

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (206 ديدگاه)

      برام خیلی جالب بود که موتورش پوش رود هست
      بعد بعضی از دوستان میگن پوش رود قدیمیه

      موافقم ۳
      مخالفم ۱۰
      1. AMIN (M.A.S)

        ۱۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (619 ديدگاه)

        راستش واقعاً نمیدونم اون موتور پوشراده یا نه حتی نمیدونم اصلا وجود داره یا نه!!
        ولی علت استفاده نکردن از ساختار پوشراد قدیمی بودنش نیست

        به خاطر استفاده کردن از میل تایپیت ( میل تایپیت همون پوشراده یه میله که توی این ساختار رابط بین سوپاپ و میل سوپاپه) این موتور ها در رسیدن به دور بالا عاجزن و برای همین توی سوپرکارهای اروپایی دوربالا کاربرد ندارن
        مثلا انجین هلکت که بهترین مثال انجین پوشراده ردلاینش ۶۰۰۰RPM هست
        و بالاترین ردلاین بین تمام انجین های پوشراد رو هم انجین LT4 داره که حدود۷۰۰۰RPM هست (کادیلاک CT5 بلک وینگ)
        این موتور ها مقداری هم در دورگیری تنبل تر از OHC ها هستن و امکان استفاده از فقط دو سوپاپ رو دارن و نمیتونن مثل OHC ها چهار یا پنج سوپاپ رو پشتیبانی کنن که بازده کلی موتور بیشتر باشه و موتور ها خیلی برای دور بالا ساخته نمیشن
        و با وجود اینکه طی این سالها بازم خیلی بهتر شدن ولی به طور کلی پرسروصدا هم هستن
        مثلا پیکان زمانی که استارت میخوره چه صدایی میده
        ۲۰۶چه صدایی میده
        کاری به بد یا خوب بودن صداش ندارم اما صدای موتور های پوشراد خیلی بلنده که توی یه ماشین شهری که میخواد صب به صب روشن شه حتی اگه خوش صدا هم باشه برای مردم و همسایه ها خیلی خوشایند نیست
        حالا کنار عیباشون مزیتایی هم دارن
        اصلی ترین مزیتشون دوام بالاتر و پیچیدگی بسیار پایینتر موتوره و چون سرسیلندر کوچیکتری دارن حجم کلی موتورشون کمتر میشه و زیر کاپوت های کوچیک تر راحت جا میشن
        یکی دیگه از مزیت های چنین طرحی اینه که وقتی سرسیلندرو باز میکنی تایمینگ موتور بهم نمیخوره چون میل سوپاپ توی بلاک انجین هست و این کارو راحت تر میکنه
        من به شخصه عاشق این موتور ها مخصوصاً همی ها هستم ولی خب همه جا کاربرد ندارن

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۴
        1. MC20

          ۱۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (787 ديدگاه)

          ماشاالاه حاج امین . . . مثل همیشه بی نقص و آموزنده و کاربردی . . . لذت بردم . . . ارادت . . .

          موافقم ۷
          مخالفم ۳
        2. viper

          ۱۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (206 ديدگاه)

          ۳سلام به به اقا امین
          باز هم مطالب عالی مثل قبل
          واقعا خیلی اطلاعات قوی ای دارید
          ممنونم
          درسته که نمیتونن دور بالا بگیرن ولی خب توی کتاب تقویت موتور خونده بودم که میشه با تقویت ادوات موتور رد لاین رو حتی به ۱۱۰۰۰ هم افزایش داد و در این کتاب منظورش پوشرود بوده چون کلا این کتاب کارش با موتور های امریکایی قدیمی هست

          اون موتور هم که گفتم
          Steve morris engine 16v که ۵۰۰۰ اسب داره البته با توربو
          توی عکس که دیدم پوشرود هست

          ولی خب الان کتاب در دسترسم نیست ولی بعدا میرم نگاه میکنم

          راستی اقا امین شما شغلتون با ماشین امریکایی هست؟

          البته اینم بگم طبق ازمایش هایی که خودم به شخصه در برنامه داینو ۲۰۰۰ که پیشبینی ای برای تقویت موتور هست روی موتور ۴۴۰ مگنوم استروکر به ۵۱۲ اینچ مکعب و سوپاپ های پهن تر و هدرز و کاربراتور با سی اف ام بالا انجام دادم و طبق ویدیو هایی که در یوتیوب دیدم این موتور های پوشراد بیشتر اسب بخارشون رو تو دور ۵۲۵۲ (فرمول داره) تا ۶۰۰۰ و خورده میدن و خب بیشتر هم برن خم گشتاور کمتر میشه هم اسب بخار تازه به موتور ضرر هم میرسه (البته گشتاورشون تو دور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ بیشترینش هست)

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
        3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

          ۱۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1678 ديدگاه)

          توصیه میکنم بری انجینهای نسکار رو ببینی که به راحتی به ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه میرسن.انجین پوشراد اتفاقا کم صدا هست به خاطر مطعلقات کمتر و میتونی رو اسکالید ببینی که چقدر بی صدایت.بسته به کاربردش ازش صدا میگیرن وقتی بره رو کوروت غرشهاش دیوانه کنندس وقتی بره رو اسکالید بی صداست.قابلیت پشتیبانی از ۴ سوپاپ دارن برو انجینهای دورامکس دیزل رو ببین ولی تو دور بالا به مشکل میخوره چونکه به جای یه سوپاپ باید دو سوپاپ رو هدایت کنه ولی رو دیزل محشره.هر تکنولوژی که بخوای روشون هست.و تنها انجینهای دنیا هستند که مرزی برا استخراج قدرت ندارن.

          موافقم ۹
          مخالفم ۳
        4. AMIN (M.A.S)

          ۱۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (619 ديدگاه)

          اقای MC20(فک کنم اسمتون اقا مهدیار بود)
          خواهش میکنم امیدوارم مورد پسند بوده باشه
          وایپر جان
          موتور هلکت هم برای یک سری تست های استقامتی تا ۱۳۰۰۰RPM مورد ازمایش قرار گرفته
          ولی در بلند مدت ممکنه تحت فشار زیاد میل تایپیت اسیب ببینه یا بشکنه و موتور شدیدا اسیب ببینه
          و خب اگه میل تایپیت مستحکم تر باشه میشه به دور بالا رسوندش ولی کماکان ریسک اسیب به موتور وجود داره حالا تقویت کردن یه کم ریسکش بیشتره ولی شایدم بشه به همچون دوری رسید ولی احتمالا خیلی خرج بخواد
          یعنی شما عملا از یه موتور پوشراد جاده ای موتوری مثل پوشراد نسکار ها بسازی که قضیه موتورهای مسابقه ای با جاده ای متفاوته اونجوری موتور های فرمول یک تا ۱۸۰۰۰RPM هم گاز میخورن
          اکثر موتور های قدیمی و پوشراد حداکثر دورشون حدود همین ۵۲۰۰ تا ۵۴۰۰RPM یا کمتر هست و حتی موتور ۳۹۲ اپاچی (اسکات پک چلنجر و چارجر و…) ردلاین ۵۴۰۰RPMداره

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۲
        5. viper

          ۱۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (206 ديدگاه)

          باز هم ممنون اقا امین متوجه شدم

          موافقم ۳
          مخالفم ۱
      2. ممد هلکت سوار

        ۱۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (241 ديدگاه)

        نه هنوزم توی نسکار استفاده میشه

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
    3. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (525 ديدگاه)

      دول😐😂
      خداااا
      اسم این لامصب چرا انقد سمه😂
      ولی دول یه نسخه ازش ساختن و خداحافظ

      موافقم ۱۰
      مخالفم ۲
    4. Philipp

      ۱۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (882 ديدگاه)

      دول ۱۶ که به تسلا رودستر پیوست

      الان تنها چیزی که بهش امیده ازین هیولای قدرتیا اون یونانیس که اونم بهش شک دارم

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
  2. Mf1

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (97 ديدگاه)

    داخل فیلم اینقدر زیباست از نزدیک چه زیبای وحشییه

    موافقم ۶
    مخالفم ۴
  3. Regra loaded

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (123 ديدگاه)

    آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری۱😍😘😍😘😍😘😍

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  4. Philipp

    ۱۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (882 ديدگاه)

    اولا که چلنجر دیمن با حدودا نصف قدرتش توی خط مستقیم قورتش میده شتابشم ۲.۳
    ولی الان توربو اس و M5 cs شتابشون ازین بیشتر شد😂 با پول شیرون میتونی یکی ده تا از هردوشون بخری

    موافقم ۲
    مخالفم ۸
  5. .....

    ۱۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام با تشکر از پدال
    از ویدیو های کارواو بیشتر بزارید و زیرنویس کنید البته دوبله های آقای اشتری هم خوبه اما زیرنویس بزارید

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  6. مهدی

    ۱۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چقدر وحشیه۱۲،۴ثانیه۳۰۰تا😑ولی چقدر باحاله صفر۲۰۰از صفر تا ۱۰۰۹۹درصد ناشینا تو ایران سریع تره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  7. Nima

    ۱۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (55 ديدگاه)

    در شان یک بوگاتی نیست که سریعترین خودروی جهان نباشه.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا