بوگاتی

پروتوتایپ سوپر سدان بوگاتی EB112 برای فروش گذاشته شد!

بوگاتی قبل از اینکه توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شود، در دههٔ ۹۰ فعالیت کوتاهی تحت مالکیت کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» داشت. در دوران وی، هایپرکار افسانه‌ای EB110 ساخته شد که سروصدای زیادی به راه انداخت اما آرتیولی قصد ساخت یک سوپر سدان را هم برای بوگاتی داشت که EB112 نام گرفته بود و ازآنجایی‌که هیچ‌گاه روی خط تولید نرفت، کمتر شناخته شده است.

سدان بوگاتی EB112

مدت کوتاهی پس از توسعهٔ EB112، بوگاتی ورشکست شد و به همین دلیل این خودرو رنگ خط تولید را ندید و فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۹۳ به نمایش درآمد، توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود. آرتیولی از جوجارو خواسته بود عناصری از تاریخچهٔ بوگاتی را در طراحی EB112 بگنجاند و به همین دلیل وی ویژگی‌هایی را از مدل‌های تایپ ۵۵ و تایپ ۳۲ وام گرفته بود. همچنین برای این سدان جدید ستون فقراتی به سبک تایپ ۵۷ آتلانتیک طراحی شده و حتی رینگ‌های آن‌هم مستقیماً از بوگاتی رویال الهام گرفته بودند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب EB112 زیر کاپوت آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 پیشرفته با پنج سوپاپ در هر سیلندر قرار گرفته بود. این موتور که به‌منظور ایجاد توزیع وزن بهینه در موقعیت مناسبی نصب شده بود، قدرت شگفت‌انگیزی برابر با ۴۵۰ اسب بخار تولید می‌کرد. به لطف این نیرو، سوپر سدان بوگاتی ظرف تنها ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

به گفتهٔ آرتیولی، این خودرو هندلینگی مشابه خودروهای کارتینگ داشت و رانندگی آن حتی از سوپرکار موتور وسط EB110 هم جذاب‌تر بود. متأسفانه اما وی نتوانست این سدان جذاب را به تولید برساند همان‌طور که گفته شد فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. حال یکی از این سه پروتوتایپ که دومین نمونه محسوب می‌شود، در آلمان برای فروش گذاشته شده است. این خودرو با شماره شاسی ۳۹۰۰۱ توسط ایتال‌دیزاین ساخته شده درحالی‌که دو نمونهٔ دیگر قرار بود توسط خود بوگاتی ساخته شوند اما این شرکت توانست فقط یکی از آن‌ها را تکمیل کند. پس از فروش بوگاتی اما تیم موناکو ریسینگ ساخت نمونهٔ سوم را تکمیل کرد و آن‌را به یک واردکنندهٔ سوئیسی تحویل داد.

سدان بوگاتی EB 112

نمونه‌ای که برای فروش گذاشته شده اما تنها ۳۹۰۰ کیلومتر کار کرده و کاملاً در شرایط استفاده قرار دارد. همچنین به نظر می‌رسد این EB112 تاکنون فقط یک مالک داشته است. فعلاً هیچ قیمتی برای این بوگاتی کمیاب اعلام نشده اما چنین خودروی خاصی مطمئناً ارزان نخواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ارش

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عالیه خوش به حال صاحبش.

    موافقم 19
    مخالفم 1
  2. امین

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (491 ديدگاه)

    چقدررررر بی ریخته این ماشین چقدر شبیه آشغاله واقعا اسم و لوگو چرا باعث میشه به هر چیزی بگین وااای ..

    موافقم 19
    مخالفم 54
    1. GT

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      به‌به چقدر از نظر های علمی و منطقی شما لذت میبریم🙂

      موافقم 42
      مخالفم 4
    2. پرهام رهام

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (223 ديدگاه)

      اشغال رو زیادی اومدی
      فقط پشتش به ذره نامتعارف است وگرنه هه چیش عالیه

      موافقم 32
      مخالفم 4
    3. Navid_A.J

      ۱۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (3680 ديدگاه)

      انصافا ماشین زشتیه.

      موافقم 2
      مخالفم 28
    4. Parham

      ۱۲ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (65 ديدگاه)

      ای بابا آنقدر پراید دیدی به این میگی زشت بابا کجاش زشته از ماشین های که تو کوچه خیابان میبینی خوشگل تره بعد تو باید بگی زشت کی به نظر تو اهمیت میده

      موافقم 13
      مخالفم 0
    5. SENNA

      ۲۲ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      شما که نمیدونی این ماشین چه اثر هنری هستش
      نظر نده لطفا

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. شاهرخ

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (338 ديدگاه)

    حالا اگه همین ماشین از یه برند ناشناخته بود همه میگفتن عجب آشغالیه ولی همین که مال بوگاتیه شده عزیز دل ها
    بیاین منطقی باشیم تمام طراحیش یه اشغال محظه

    موافقم 12
    مخالفم 27
    1. مازیار

      ۱۱ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (2320 ديدگاه)

      (بیاین منطقی باشیم)

      منطقی بودن اینه که از روی عکس به یکی از اثرهای مشهورترین طراح خودرو تاریخ که برای کمپانی های سیکو و نیکون و پارکر هم ساعت و دوربین و خودنویس طراحی کرده بگیم آشغال محض؟
      نه گمونم

      اگه چنین چیزی بود قطعا بازخوردش در رسانه ها دیده میشد توسط اونهایی که از نزدیک دیدنش

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. شاهرخ

        ۱۱ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (338 ديدگاه)

        ساعت و دوربین و خودنویس چه ربطی به ماشین دارن
        تازه چه ربطی به طراح داره پیکاسو هم آخر عمری نقاشیای بی معنی میکشید
        بعدشم مگه باز خوردشو نمیبینی حتی توی همین پدال
        واقعا ماشین مزخرفیه

        موافقم 2
        مخالفم 18
  4. Aran+Milan

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (280 ديدگاه)

    دوستان فبول کنیم که زشته

    موافقم 7
    مخالفم 22
  5. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    بوگاتی یل زمانی خیلی برای ساخت سدان تلاش میکرد ، eb112 , eb218 که دوتاشون طرح های شکست خورده ای بودن اما یکی از تلاش های بوگاتی واقعا جواب داد ، ماشینی بینهایت زیبا و با کابین بینهایت اشرافی به نام گالیبیر با موتور ۱۲۰۰ اسب بخاری که در واقع ارتقا یافته ویرون بود ، صفر تا صد ۳ ثانیه ای اونم حدود ۱۰ سال پیش اونم برای یه سدان فوق لوکس و سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعتی ، در کل من عاشق این خودرو بودم ولی حیف که اینم نتونست به شهرت برادرای کوپش برسه و هیچوقت تولید نهایی نشد و پروتوتایپ موند ، امیدوارم بوگاتی زیر دست ریماک ، دیگه تصمیم نهاییشو برای ساخت سدان قدرتمند ابر لوکس بگیره

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. امیرعباس

      ۱۳ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (118 ديدگاه)

      بله اون هم از روی همین پرتوتایپ ساخته شده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. HR3

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (213 ديدگاه)

    فولکس واگن از طراحی همین مدل پروتوتایپ بوگاتی برای توسعه ی نسل اول پورشه پانامرا استفاده کرد کاملاً هم شباهتاشون در طراحی خارجی مشهوده

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. Yasin

    ۱۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    چقدر شبیه این ماشینای گنگستریه

    موافقم 6
    مخالفم 0
  8. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۲ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    شاید از نظر طراحی یکم نامتعارف باشه
    ولی واقعا خاصه.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. حسین دهمرد

    ۱۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2400 ديدگاه)

    چراغاش ارزون قیمته یا حس ارزون قیمت بودن داره.با کمترین زحمت چندتا لامپ رو گذاشتن کنار هم.بدون اینکه حس خاصی رو منتقل کنه. این چراغا رو روی تویوتاهای اون زمان هم بزاری بازم فرقی نمیکنه. همین تو ذوق میزنه
    ولی بقیه ش خوبه.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  10. علی

    ۱۶ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پشتش شبیه رولز رویسه نمیدونم کدوم رولز رویس ولی شبیه به یکی از ماشیناشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. SENNA

    ۲۲ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    زیبایی خالص👌
    طراحش جیوجیارو بود؟
    خوش بحال دارندش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا