پروتوتایپ سوپر سدان بوگاتی EB112 برای فروش گذاشته شد!

پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 10:30
مطالعه 5 دقیقه
Bugatti-EB112-4
بوگاتی قبل از اینکه توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شود، در دههٔ 90 فعالیت کوتاهی تحت مالکیت کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» داشت. در دوران وی،...
تبلیغات

بوگاتی قبل از اینکه توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شود، در دههٔ 90 فعالیت کوتاهی تحت مالکیت کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» داشت. در دوران وی، هایپرکار افسانه‌ای EB110 ساخته شد که سروصدای زیادی به راه انداخت اما آرتیولی قصد ساخت یک سوپر سدان را هم برای بوگاتی داشت که EB112 نام گرفته بود و ازآنجایی‌که هیچ‌گاه روی خط تولید نرفت، کمتر شناخته شده است.

مدت کوتاهی پس از توسعهٔ EB112، بوگاتی ورشکست شد و به همین دلیل این خودرو رنگ خط تولید را ندید و فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. این خودرو که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 1993 به نمایش درآمد، توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود. آرتیولی از جوجارو خواسته بود عناصری از تاریخچهٔ بوگاتی را در طراحی EB112 بگنجاند و به همین دلیل وی ویژگی‌هایی را از مدل‌های تایپ 55 و تایپ 32 وام گرفته بود. همچنین برای این سدان جدید ستون فقراتی به سبک تایپ 57 آتلانتیک طراحی شده و حتی رینگ‌های آن‌هم مستقیماً از بوگاتی رویال الهام گرفته بودند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب EB112 زیر کاپوت آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه 6 لیتری V12 پیشرفته با پنج سوپاپ در هر سیلندر قرار گرفته بود. این موتور که به‌منظور ایجاد توزیع وزن بهینه در موقعیت مناسبی نصب شده بود، قدرت شگفت‌انگیزی برابر با 450 اسب بخار تولید می‌کرد. به لطف این نیرو، سوپر سدان بوگاتی ظرف تنها 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به حداکثر سرعت 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

به گفتهٔ آرتیولی، این خودرو هندلینگی مشابه خودروهای کارتینگ داشت و رانندگی آن حتی از سوپرکار موتور وسط EB110 هم جذاب‌تر بود. متأسفانه اما وی نتوانست این سدان جذاب را به تولید برساند همان‌طور که گفته شد فقط سه پروتوتایپ از آن ساخته شد. حال یکی از این سه پروتوتایپ که دومین نمونه محسوب می‌شود، در آلمان برای فروش گذاشته شده است. این خودرو با شماره شاسی 39001 توسط ایتال‌دیزاین ساخته شده درحالی‌که دو نمونهٔ دیگر قرار بود توسط خود بوگاتی ساخته شوند اما این شرکت توانست فقط یکی از آن‌ها را تکمیل کند. پس از فروش بوگاتی اما تیم موناکو ریسینگ ساخت نمونهٔ سوم را تکمیل کرد و آن‌را به یک واردکنندهٔ سوئیسی تحویل داد.

نمونه‌ای که برای فروش گذاشته شده اما تنها 3900 کیلومتر کار کرده و کاملاً در شرایط استفاده قرار دارد. همچنین به نظر می‌رسد این EB112 تاکنون فقط یک مالک داشته است. فعلاً هیچ قیمتی برای این بوگاتی کمیاب اعلام نشده اما چنین خودروی خاصی مطمئناً ارزان نخواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.