تست داینوی بوگاتی شیرون 1600 اسب بخاری چگونه انجام می شود؟

جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
2022-Bugatti-Chiron-dyno-5
اگرچه استفاده از داینامومترها امری عادی بنظر می رسد اما این وسیله ها کاربردهای زیادی دارند و از تکنولوژی بالایی سود می برند. داینو به حدی مهم است...
تبلیغات

اگرچه استفاده از داینامومترها امری عادی بنظر می رسد اما این وسیله ها کاربردهای زیادی دارند و از تکنولوژی بالایی سود می برند. داینو به حدی مهم است که بوگاتی نیز برای تست هایپرکارهای خود از آن استفاده می کند.

داینوی بوگاتی که بطور خاص برای کاربردهای پرسرعت طراحی شده است توانایی تست تا سرعت 480 کیلومتر در ساعت را دارد. اگرچه این سرعتی بسیار بالاست اما فقط اندکی بالاتر از سرعت محدود شده 440 کیلومتر در ساعت شیرون محسوب می شود. البته نیروهای موجود حتی در سرعت های کمتر نیز قابل توجه هستند.

لاستیک های شیرون در سرعت 420 کیلومتر در ساعت هر ثانیه بیش از 50 بار خواهند چرخید و  نیروی حدود 4 هزار جی را روی آنها اعمال می شود. طبق گفته بوگاتی، وزن سوپاپ هوا در این سرعت ها به 55 کیلوگرم می رسد.

طبیعتا فقط جاذبه نیست که چنین نیروهای شدیدی را به چرخ وارد می کند چراکه خود شیرون نیز در صورت مساله قرار دارد. به منظور اطمینان از اتصال ایمن خودرو به داینو در هر زمانی، شیرون باید با 20 پیچ محکم بسته شده به زیر بدنه در جای خود قرار بگیرد. این پیچ ها به صفحاتی که روی مونوکوک قرار دارند بسته می شوند. سپس هر صفحه به دیگر زنجیرهای قوی بسته می شود و خودرو در جای خود مستحکم می ماند. زنجیر باید بتواند در برابر 24 تن نیرو دوام بیاورد تا خودرو را همیشه روی داینو نگه دارد.

برخلاف دیگر داینوهای چهار چرخ که هر اکسل چرخاننده خودش را دارد، داینوی بوگاتی فقط یک چرخاننده دارد. این خودروساز می گوید چنین چیزی باعث کاهش لغزش چرخ و اتلاف پرفورمنس می شود.

میشائیل گریک مهندس بوگاتی می گوید:

در داینامومتر تک چرخاننده همه قطعات را می توان در شرایط رانندگی واقعی تست کرد. میزان مقاومت رانندگی این داینو مشابه همان چیزی است که در جاده می بینیم

چنین چیزی نه تنها برای ارائه آمار درست مهم است بلکه بخشی از توانایی های تولید قدرت عظیم پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری شیرون به حساب می آید. با لغزش و اتلاف کمتر داغ شدن لاستیک ها نیز کمتر می شود و امکان تست خودرو در سرعت های بالاتر فراهم خواهد شد.

البته این به معنی وزن بالای چرخاننده نیز هست زیرا وزن آن به 3.5 تن می رسد و جرم چرخشی آن حدود 720 کیلوگرم است. این چرخاننده همچنین حداکثر قدرت توقف 1609 اسب بخاری دارد.

یک فن بزرگ نیز در تاسیسات بوگاتی وجود دارد که 300 هزار مترمکعب هوا را در هر ساعت جابجا می کند تا وزش باد واقعی در جاده ها را شبیه سازی کند. این فن همچنین باعث خنک شدن پیشرانه در مواقع ضروری می شود.

مهندس بوگاتی اظهار می دارد:

به این ترتیب ما می توانیم تست آزاد و ایمن را در حتی در حداکثر سرعت شیرون بررسی و تضمین کنیم. ما همچنین می توانیم تست ها را در هر زمانی از سال انجام دهیم و شرایط آب و هوایی تاثیری روی آن ندارند. این امر به ایده آل شدن بخش فنی کمک می کند

در نهایت باید گفت تست داینوی شیرون و تایید اینکه واقعا قدرت 1596 اسب بخاری و گشتاور 1600 نیوتون متری تولید می کند یک امر ضروری خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.