پشت فرمان بیوک انویستا، شاسیبلند کوپه ارزان با پیشرانه کمتوان
بیوک انویستا با قیمت پایهٔ 23 هزار دلار، شاسیبلندی راحت و بسیار ارزانقیمت است و تنها مشکلی که دارد، پیشرانهٔ سه سیلندر ضعیف با تنها 137 اسب بخار قدرت است.
انویستا محصول پایهٔ جدید بیوک است که پایینتر از انکور GX قرار میگیرد اما با نگاه به آن متوجه نخواهید شد که ارزانترین خودروی بیوک است. این ماشین حدود 2.5 سانتیمتر کشیدهتر از انکور GX است و فاصلهٔ محوری 2,700 میلیمتری آن 104 میلیمتر بیشتر است. در داخل خودرو فضای پای صندلیهای عقب زیاد است و کابین جادار احساس میشود. سقف انویستا طبق رویهٔ طراحی این روزها بهصورت کوپه مانند طراحی شده اما خوشبختانه روی فضای سر عقب تأثیر منفی نگذاشته و نزدیک به 600 لیتر فضای بار را در صندوقعقب فراهم میکند.
همین طراحی کوپه مانند همچنین به انویستا جذابیتی بخشیده است که بسیار بیشتر از قیمت پایهٔ 23,495 دلاری آن به نظر میرسد. حتی نمونهٔ آزمایشی ما که از تیپ پرچمدار اونیر است، با قیمت 31,430 دلاری هنوز هم خودروی ارزشمندی بهحساب میآید. ماشین ساختار مستحکمی دارد و در مواجه با ضربههای بزرگ به تعلیق هرگز دچار لرزش نمیشود. علاوه بر این، سواری نرم خودرو هیچگاه احساس شناور بودن نخواهد داشت. کابین انویستا با 68 دسیبل سروصدا در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، کاملاً ساکت و در حد خودروهای لوکس است اما گاهی سروصدا از در صندوق آرامش را برهم میزند.
در جلوی کابین روی داشبورد یک صفحه آمپر دیجیتالی 8 اینچی و یک نمایشگر 11 اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی دیده میشود که پاسخگویی خوبی دارد و استفاده از آن آسان است. در اینجا پلاستیک خشک زیادی به کار رفته و کفپوشها مشابه خودروهای اقتصادی هستند اما طراحی فوقالعادهٔ نمایشگرها و تودوزی جذاب بخشی از کاهش هزینهها را پنهان میکند. نسخهٔ اونیر بهصورت استاندارد با صندلیهای چرمی به همراه تنظیم شش جهتهٔ برقی ارائه میشود که بهراحتی در موقعیت ایدهآل راننده تنظیم میشود. بهطورکلی، کابین انویستا مکان دلپذیری برای گذراندن وقت است.
روی جاده، دقت فرمان عادلی است و وزن آن بهتر و طبیعیتر از برخی شاسیبلندهای گرانقیمت از برندهای لوکس احساس میشود. رانندگی انویستا در شهر و بزرگراه حس آرامش و اعتمادبهنفس دارد که همهٔ اینها خیلی عالی به نظر میرسند اما قیمت ارزان خودرو باید یکجا خود را نشان دهد که آن پیشرانه است. تمام تیپهای انویستا فقط با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ ارائه میشوند که تنها 137 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور دارد. عایقهای خوب صدا تا حد زیادی تلاشی که این پیشرانهٔ کوچک انجام میدهد را مخفی نگه میدارد و حتی در حالت تختهگاز هم صدای موتور از 71 دسیبل فراتر نمیرود.
این موضوع خوبی است زیرا موتور باید خیلی سخت کار کند تا این کراساوور 1400 کیلوگرمی را به سرعتی بیش از 80 کیلومتر بر ساعت برساند. البته گشتاور دور پایین موتور و ضرایب کوتاه گیربکس باعث میشود انویستا بتواند ظرف 6.7 ثانیه به این سرعت برسد اما سریعتر رفتن نیاز به صبر بیشتری دارد زیرا رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت 9.3 ثانیه طول میکشد و برای پیمودن 400 متر باید 17 ثانیه دندان روی جگر گذاشت. همچنین ازآنجاییکه مجبور بودیم دائماً این موتور کوچک را در سه دندهٔ اول از شش دندهٔ گیربکس به محدودهٔ ردلاین برسانیم تا شتاب مناسبی داشته باشیم، میانگین مصرف سوخت 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که با مصرف ترکیبی اعلامی 7.8 لیتر فاصلهٔ زیادی دارد.
بهطورکلی، انویستا خودرویی راحت و مجهز است و قیمت مناسبی دارد که از زیر 30 هزار دلار آغاز میشود و بهجز چند نکته در مورد کیفیت متریال داخلی، با دیگر نقاط قوت خود کمبود قدرت 70 اسب بخاری را جبران میکند.
نقاط قوت: رفتار جادهای راحت، کابین جادار، قیمت پایهٔ بسیار پایین
نقاط ضعف: بهجز برخی مشکلات در متریال داخلی، انویستا فقط به قدرت بیشتری نیاز دارد
چکیده: گزینهای مناسب با ارزش بالا در برابر قیمت تا زمانی که خیلی برای رسیدن عجله نداشته باشید
مشخصات فنی
Buick Envista Avenir 2024 | |
پیشرانه | 1.2 لیتری I3 توربو |
قدرت | 137 اسب بخار |
گشتاور | 220 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا 96 | 9.3 ثانیه |
مسافت 400 متر | 17.0 ثانیه |
توقف از 110 | 55.8 متر |
شتاب جانبی | 0.83 جی |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 7.8 لیتر ترکیبی |
طول | 4,638 میلیمتر |
عرض | 1,816 میلیمتر |
ارتفاع | 1,557 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,700 میلیمتر |
وزن | 1417 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 595 لیتر |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
قیمت پایه | 29,695 دلار |
قیمت تستشده | 31,430 دلار |