اولین رانندگی با کادیلاک اسکالید IQ برقی؛ عظیم، مجلل، سنگین

شنبه 1 شهریور 1404 - 12:00
مطالعه 5 دقیقه
کادیلاک اسکالید IQ برقی
کادیلاک اسکالید IQ، شاسی‌بلند الکتریکی غول‌پیکر با برد ۶۱۰ کیلومتر، ظاهری باشکوه و کابینی لوکس، ابهتی چشمگیر اما با هندلینگ نه‌چندان چابک ارائه می‌دهد
تبلیغات

چرا گوزن شمالی این‌قدر بزرگ به نظر می‌رسد؟ درست است که گوزن بزرگ است اما فیل‌ها و گاومیش‌ها بزرگ‌تر هستند. راز ابهت شگفت‌انگیز گوزن در تناسبات آن است. کادیلاک اسکالید IQ نیز همین‌گونه است. با فنرهای بادی در حالت عادی، این شاسی‌بلند الکتریکی بزرگ تنها حدود ۱۳ میلی‌متر بلندتر و ۳۰ میلی‌متر عریض‌تر از شورلت سیلورادو ۱۵۰۰ دو کابین با اتاق بار کوتاه است ۱۹۳ میلی‌متر طول کمتری هم دارد. این یعنی بسیاری از پیکاپ‌های فول سایز و همه مدل‌های سنگین از این غول الکتریکی بلندتر و کشیده‌تر هستند اما این کادیلاک است که در خاطر می‌ماند. تناسبات اسکالید IQ عظمتی دیداری غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کند.

این کادیلاک عظیم فضای کافی برای باتری ۲۰۵ کیلووات ساعت دارد که در تست شعاع حرکتی بزرگراهی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۱۰ کیلومتر برد ارائه داد. شاسی‌بلند الکتریکی پرچم‌دار کادیلاک با وجود این ابعاد عظیم، ظرافت هم دارد؛ فرم کلی بدنه اسکالید IQ با نمای جلوی صاف که به شانه‌های پهن و انحنای زیبا در عقب منتهی می‌شود، جذاب است و زبان طراحی الکتریکی کادیلاک در این ابعاد زیباتر به نظر می‌رسد.

به‌جز سلستیک، این لوکس‌ترین کابین کادیلاک از زمان الدورادو بروهام دهه ۶۰ است؛ چرم مصنوعی با ضخامتی شایسته، مقدار معقولی کروم توری‌های زیبای بلندگوها سیستم صوتی AKG از ویژگی‌های چشمگیر داخل خودرو هستند. کابین اسکالید آن‌قدر مجلل است که معدود نقاط کمتر لوکس به چشم می‌آیند. کاور مشبک سه‌لایه سقف پانورامیک با کیفیت پایین و وابستگی به گیره‌هایی برای ثابت ماندن، در این سطح قیمتی نابخشودنی است.

صفحه‌نمایش خمیده ۵۵ اینچی که سراسر داشبورد را در برگرفته، ظرافت را در کابین پخش می‌کند هرچند برخی رانندگان ممکن است زاویه کمی متمایل صفحه آمپر را ناخوشایند بدانند. تناسبات عجیب در ردیف سوم دوباره خودنمایی می‌کنند. اسکالید IQ با وجود ۳۱۵ میلی‌متر طول بیشتر و فاصله محوری ۳۸۶ میلی‌متر بلندتر از اسکالید معمولی، فضای پای کمتری در ردیف سوم دارد. برای فضای مناسب در عقب، باید سراغ اسکالید IQL رفت یعنی نسخه کشیده که فضای پای ردیف سوم آن با اسکالید ESV بنزینی برابری می‌کند.

کادیلاک اسکالید IQ برقی
کادیلاک اسکالید IQ برقی
کادیلاک اسکالید IQ برقی
کادیلاک اسکالید IQ برقی

عجیب است که رانندگی این اسکالید الکتریکی لوکس‌تر از همتای بنزینی خود نیست. کادیلاک نتوانسته چابکی و آرامش اسکالید V را به IQ منتقل کند؛ این خودرو در هر کاری جز پیمایش‌های سرعت پایین، ناآرام می‌شود. قطعاً بخشی از تقصیر به وزن سرسام‌آور ۴۱۳۶ کیلوگرمی برمی‌گردد. شتاب در حالت رانندگی پیش‌فرض با ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۳۵ نیوتن متر گشتاور، سریع اما نه‌چندان هیجان‌انگیز است. حالت ولوسیتی مکس تمام ۷۵۰ اسب بخار و ۱۰۶۵ نیوتن متر گشتاور را آزاد می‌کند که با کمی تأثیر گشتاور روی فرمان است. توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم ۶۱.۹ متر طول می‌کشد.

حتی در سرعت مجاز در جاده‌ای دوبانده، نیاز به حرکت مداوم فرمان برای نگه‌داشتن مسیر IQ وجود دارد و پدال‌های گاز و ترمز به‌صورت مصنوعی سبک هستند. رینگ‌های ۲۴ اینچی به طرز تحسین‌برانگیزی تکان‌های زیادی را به کابین منتقل نمی‌کنند اما لاستیک‌های میشلین پرایمسی LTX در برابر شتاب جانبی با وزن بالای خودرو مبارزه می‌کنند و زوزه می‌کشند. حرکات ناآرام بدنه روی ناهمواری‌های جاده، میل به رانندگی پرهیجان را از ابتدا کاهش می‌دهد. حقیقت عجیب اینکه شورلت سیلورادو EV با وجود پلت‌فرم مشترک با اسکالید IQ و ابعاد بزرگ‌تر، از نظر دینامیکی برتر است. اسکالید IQ، مانند گوزن شمالی که از آن یاد کردیم، ترکیبی از عظمت، شکوه و ناهنجاری در حرکت است. بااین‌حال، هنگام رانندگی با این غول عظیم‌الجثه در خیابان‌های شهری، هیچ‌کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

نقاط قوت: ابهت غیرقابل‌انکار، کابین واقعاً مجلل، برد ۶۱۰ کیلومتری در دنیای واقعی

نقاط ضعف: وزن بیش‌ازحد سنگین، فضای تنگ ردیف سوم، مسافت توقف طولانی

کپی لینک

مشخصات فنی

2025 Cadillac Escalade IQ

پیشرانه

الکتریکی دوموتوره

قدرت

۷۵۰ اسب بخار

گشتاور

۱۰۶۵ نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

۴.۵ ثانیه

مسافت ۴۰۰ متر

۱۳.۰ ثانیه

شتاب جانبی

۰.۷۱ جی

توقف از ۱۱۰

۶۱.۸ متر

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

باطری

۲۰۵ کیلووات ساعت

برد

۷۴۰ کیلومتر

طول

۵,۶۹۷ میلی‌متر

عرض

۲,۰۹۳ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۸۵۴ تا ۱,۹۵۸ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۳,۴۵۹ میلی‌متر

حجم صندوق بار

۶۸۰ لیتر

وزن

۴۱۳۷ کیلوگرم

قیمت پایه

۱۳۰,۰۹۰ دلار

قیمت تست‌شده

۱۵۴,۹۱۰ دلار

منبع: Car&Driver

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.