رانندگی با کادیلاک دویل 1994، سدان لوکس سنتی آمریکایی!

سه‌شنبه 7 شهریور 1402 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Cadillac-DeVille-1
در این مطالب خاطره‌انگیز، سراغ تجربهٔ رانندگی کارانددرایور با نسل هفتم کادیلاک دویل مدل 1994 رفته‌ایم. این خودرو در آن سال‌ها چهارمین سدان لوکس...
تبلیغات

در این مطالب خاطره‌انگیز، سراغ تجربهٔ رانندگی کارانددرایور با نسل هفتم کادیلاک دویل مدل 1994 رفته‌ایم. این خودرو در آن سال‌ها چهارمین سدان لوکس پرفروش آمریکا بوده است.

دویل پرفروش‌ترین محصول کادیلاک محسوب می‌شود و بیش از نصف کل فروش این برند را به خود اختصاص داده است. این خودرو همچنین با قیمت پایهٔ 34 هزار دلار، ارزان‌ترین محصول کادیلاک به‌حساب می‌آید و از بیوک پارک اونیو، الدزمبیل 98 و لینکلن کانتیننتال قیمت کمتری دارد. نسل ششم دویل با طول 5,220 میلی‌متر، سدان بسیار بزرگی بود اما کادیلاک این ماشین را در نسل هفتم حتی از این هم بزرگ‌تر کرده است. دویل جدید که حالا فقط به‌صورت سدان تولید می‌شود و خبری از نسخهٔ کوپهٔ آن نخواهد بود، 100 میلی‌متر کشیده‌تر و 112 میلی‌متر عریض‌تر از نسل قبلی است. این یعنی طول دویل به‌اندازه دو سوزوکی سامورایی است.

نتیجهٔ بازطراحی کامل این سدان آمریکایی، کادیلاک بزرگی است که بدنه‌ای مستحکم‌تر و سیستم تعلیق قوی‌تری دارد. این خودرو بر اساس همان پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی K Body سدان کوچک‌تر اما لوکس‌تر سویل ساخته شده ولی فاصلهٔ محوری دویل 71 میلی‌متر کشیده‌تر است. همچنین برای کاهش هزینه‌ها، برخی قطعات فنی دویل مثل طراحی تعلیق با سویل مشترک است. پلت‌فرم جدید بهبودهای گسترده‌ای را در احساس سواری و فرمان خودرو به دنبال داشته است تا جایی که حس می‌کنید پشت فرمان یک سویل بزرگ و خوش‌دست نشسته‌اید.

بااین‌حال، در پیچ‌ها، ناگهان فریاد لاستیک‌های دورسفید میشلن بلند می‌شود و به دویل‌های گذشته بازخواهید گشت. این خودرو هیچ علاقه‌ای به پیچیدن ندارد و دوست دارد فقط در مستقیم حرکت کند. بااین‌حال به خودمان دلداری می‌دهیم که رفتار این کادیلاک در پیچ‌ها بدتر از دو نسل قبلی دویل نیست و مطمئناً خریداران وفادار این ماشین در نسل جدید هم احساس آشنایی خواهند داشت.

در داخل خودرو، صندلی‌های جلو و عقب شبیه کاناپه‌های راحت منزل به نظر می‌رسند. این صندلی‌ها که طراحی جدید دارند، با زاویهٔ مناسبی پشتی و نشیمنگاه بلند، برای گذراندن ساعت‌ها کاملاً راحت هستند. فضای پای عقب هم وسیع است و درها بیشتر از قبل باز می‌شوند. ظرفیت 565 لیتری صندوق بار نیز 11 درصد بیشتر از قبل شده است. صفحه آمپر دویل برخی نشانگرهای زیبا را از سویل قرض گرفته ولی به خواست خریداران همچنان دیجیتالی است درحالی‌که کل داشبورد با تریم چوبی تزئین شده است. بااین‌حال، طراحی داشبورد خودرو خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

دویل در بیرون ظاهری کاملاً سنتی دارد و ممکن است برخی آن را با مدل عظیم‌الجثه فلیت‌وود اشتباه بگیرند. زیر کاپوت، دویل تنها کادیلاکی است که همچنان از پیشرانهٔ 4.9 لیتری هشت سیلندر L26 استفاده می‌کند که زمانی موتور اصلی این برند محسوب می‌شد. این موتور با 200 اسب بخار قدرت، به نرمی از حالت درجا به ردلاین نسبتاً پایین 5,250 rpm خود می‌رسد و این کادیلاک تقریباً دو تنی را ظرف 8.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. به گفتهٔ کادیلاک، نسخهٔ دویل کنکورس با پیشرانهٔ 270 اسب بخاری V8 نورث‌استار، با وجود 90 کیلوگرم وزن سنگین‌تر، حدود یک ثانیه سریع‌تر است.

صدای موتور V8 دویل خیلی خوب خفه شده و چیزی که در کابین به گوش می‌رسد صرفاً آوای ضعیفی از اگزوز است. به همین دلیل، در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، میزان سروصدای داخل خودرو به‌طور شگفت‌انگیزی از لکسوس LS400 و مرسدس بنز 600SEL که هردو معیار سکوت داخلی هستند کمتر است. همچنین بدنهٔ دویل هم آیرودینامیک‌تر از قبل شده و ضریب درگ آن از 0.38 به 0.35 رسیده است. این ماشین سواری نرمی دارد اما حالت شناوری کمتری نسبت به‌اندازهٔ خود نشان می‌دهد. استحکام شاسی سویل نیز در اینجا با وجود طول بیشتر دویل از بین نرفته است و فرمان به‌اندازهٔ سویل دقیق و سریع است.

کمک‌فنرهای این سدان بزرگ لوکس سه حالت مختلف دارند. این کمک‌فنرها در سرعت‌های پایین نرم هستند و در سرعت‌های 55 و 105 کیلومتر بر ساعت به‌طور خودکار سفت‌تر می‌شوند. همچنین هنگام شتاب گیری شدید، ترمز گیری و پیچیدن نیز کمک‌فنرها در سفت‌ترین حالت خود قرار می‌گیرند. دویل آزمایشی ما به سیستم کنترل کشش سفارشی هم مجهز بود که حالا مورد بازبینی قرار گرفته و برای خودرویی با 200 اسب بخار قدرت و لاستیک‌هایی که بیشتر مناسب سواری نرم هستند که موهبت خواهد بود. بااین‌حال، هنگام شتاب گیری، تأثیر گشتاور روی فرمان بیشتر از دویل کنکورس احساس می‌شود زیرا در آن نسخه از شافت‌هایی با طول مساوی استفاده شده درحالی‌که در دویل معمولی این‌طور نیست.

هرچند هنوز نمی‌دانیم چه کسی خودرویی به این بزرگی می‌خواهد (شاید شکیل اونیل یا رانندگانی که بدون 2 متر کاپوت احساس امنیت نمی‌کنند!) اما حالا که فرمان دویل بازخورد بهتری دارد، کنترل حرکات بدنه بسیار بهتر شده و ساختار خودرو مستحکم‌تر شده، خانواده‌های پرجمعیت دلیل بهتری برای خرید آن خواهند داشت. به‌طورکلی، دویل هرچند خودرویی به‌اندازهٔ کشتی است اما یک کشتی سرگردان نخواهد بود و اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به بیوک پارک اونیو یا الدزمبیل 98 به راننده می‌دهد هرچند که این سواری خوب به قیمت کم‌فرمانی تمام شده است. درهرحال، کادیلاک در مسیر درستی قرار دارد زیرا از سال 1994، تمام محصولات این شرکت توسط مهندسان و مونتاژکنندگان اختصاصی کادیلاک طراحی و ساخته می‌شوند و همهٔ آن‌ها واقعاً شبیه کادیلاک هستند. دویل جدید نمونه‌ای عالی از یک کادیلاک سنتی است.

کپی لینک

مشخصات فنی کادیلاک دویل 1994

1994 Cadillac DeVille

پیشرانه

4.9 لیتری V8

قدرت

200 اسب بخار

گشتاور

373 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب صفر تا 96

8.3 ثانیه

مسافت 400 متر

16.5 ثانیه

توقف از 110

61.5 متر

حداکثر سرعت

185 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

12.4 لیتر ترکیبی

طول

5,320 میلی‌متر

عرض

1,945 میلی‌متر

ارتفاع

1,430 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,890 میلی‌متر

وزن

1715 کیلوگرم

حجم صندوق بار

565 لیتر

ظرفیت سرنشین

6 نفر

قیمت تست‌شده

35,800 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.