اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید شورلت تاهو، بهتر از همیشه
نسل جدید اسیوویهای فول سایز جنرال موتورز یعنی شورلت تاهو و سابربن، جیامسی یوکان و کادیلاک اسکالید تقریباً بهطور همزمان معرفی و به بازار آمدهاند تا در بازار پررونق شاسیبلندها همچنان به موفقیت اسلاف خود ادامه دهند. خبر بزرگ در مورد این غولهای آمریکایی در زیر پوست آنها پنهان شده زیرا مهندسان جنرال موتورز سرانجام آنها را به سیستم تعلیق مستقل عقب مجهز کردهاند. این سیستم تعلیق مستقل به فضای کمتری نسبت به تعلیق صلب نیاز دارد و امکان پایینتر بردن کف خودرو را فراهم میکند. علاوه بر این، شورلت فاصلهٔ محوری تاهوی جدید را 124 میلیمتر و طول کلی آنرا 170 میلیمتر افزایش داده است.
در تاهوهای قبلی، سرنشینان ردیف سوم نزدیک به کف خودرو روی صندلیهایی به سبک صندلیهای ساحلی مینشستند اما این تغییرات در نسل جدید موجب شده برای اولین بار ردیف سوم تاهو به مکانی عالی برای نشستن تبدیل شود. در این ردیف، فضای پا 254 میلیمتر افزایش یافته و حالا بزرگسالان بیش از پنج دقیقه میتوانند در صندلیهای ردیف سوم دوام بیاورند! همچنین صندلیهای ردیف دوم علاوه بر اینکه به سمت جلو حرکت میکنند و تا میشوند تا دسترسی آسانی به ردیف سوم فراهم گردد، بهصورت کشویی به سمت جلو و عقب هم قابل تنظیم هستند که این میتواند به فضای پای ردیف سوم اضافه کرده یا از آن بکاهد. این طراحی هوشمندانهای است که ردیف سوم تاهو را بسیار بهتر کرده است.
ازجملهٔ دیگر ویژگیهای کاربردی و خوب تاهو نیز میتوان به پنج پورت USB-C و شیشهٔ عقب اشاره کرد که بهصورت مستقل از درب صندوق باز میشود، چیزی که در شاسیبلندهای امروزی در حال انقراض است. با باز کردن این شیشه میتوان وسایل کوچک را داخل صندوق قرار داد و در صورت نیاز به حمل اشیاء دراز مثل نردبان، فضای بار 708 لیتری پشت ردیف سوم را به حداکثر میرساند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این فضای بار 280 لیتر بیشتر از نسل قبلی شده است.
نسل جدید تاهو برخلاف برادر پیکاپ خود، سیلورادو، در داخل هم بسیار پیشرفت کرده است. در اینجا یک نمایشگر بزرگ 10.2 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد قرار گرفته و شیفتر دنده که قبلاً در ستون فرمان قرار داشت حالا با دکمههایی در سمت راست صفحه آمپر جایگزین شده است. برای محفظهٔ اشیاء روی کنسول مرکزی خودرو نیز یک درب جمعشونده طراحی شده اما عجیب اینکه دکمهٔ کنترل آن روی سقف نصب شده است. ارگونومی دیگر قسمتهای کابین اما بهتر است و شورلت تعدادی از کنترلهای فیزیکی مثل دکمهها و سوئیچها را به صفحهنمایش لمسی منتقل کرده است. در کابین تاهوی جدید همچنان پلاستیکهای ناخوشایند وجود دارد اما برای پیدا کردن آنها واقعاً باید ریزبین باشید زیرا کیفیت متریال قسمتهای قابلمشاهده و قابللمس خوب بوده و با قیمت 76 هزار دلاری مدل Z71 مورد آزمایش ما متناسب است.
احتمالاً از دیدن برچسب قیمت تاهو شوکه شدهاید زیرا این مبلغ برای خرید بامو X7 و مرسدس GLS پایه کافی است اما باید بدانید که قیمت پایهایترین تیپ تاهو یعنی LS محرک عقب از کمی بیش از 50 هزار دلار آغاز میشود درحالیکه نمونهٔ مورد آزمایش ما از تیپ آفرودی Z71 با پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8، گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک و گیربکس کمکی دو سرعته است. این تیپ در بیرون هم به سپر جلوی ویژه با صفحهٔ محافظ مجهز است که از قطعات زیرین محافظت میکند.
فنرهای بادی Z71 ما بخشی از پکیج آفرود 2450 دلاری است که کمکهای مغناطیسی را هم به همراه دارد. با این کمکفنرها، سواری خودرو از سفتی و کنترلی که از یک اسیووی بدنه روی شاسی با تمایل به آفرود انتظار میرود برخوردار است و سرنشینان را به اندازهٔ کافی تکان میدهد تا یادآوری کند که بین آنها و سرعتگیرها، قطعات آفرودی قرار دارد. فنرهای بادی در بالاترین سطح خود میتوانند فاصلهٔ خودرو از سطح زمین را از 203 میلیمتر تا حداکثر 254 میلیمتر افزایش دهند.
پیشرانهٔ 5.3 لیتری 355 اسب بخاری آشنای جنرال موتورز برای حمل وزن 2660 کیلوگرمی تاهو Z71 کافی است. البته کافی در اینجا به معنای زمان 7.5 ثانیه برای شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت است. انتظار داریم پیشرانهٔ 6.2 لیتری 420 اسب بخاری تیپ «های کانتری» این زمان را دو ثانیه کمتر کند و غیر از تیپ Z71، دیگر تیپهای تاهو شامل LS، RST، LT و پریمر نیز باید با همین موتور 5.3 لیتری سریعتر باشند. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دیزلی جنرال موتورز نیز از اوایل سال آینده برای تاهو قابل سفارش خواهد بود. البته در این موتور دیزلی، در ازای مصرف سوخت بهتر، شتاب قربانی میشود.
طبق اعلام EPA، تاهوی جدید با پیشرانهٔ 5.3 لیتری بهطور ترکیبی در هر صد کیلومتر 13 لیتر بنزین مصرف میکند که 0.8 لیتر بهتر از نسل قبلی است و مطمئناً بخشی از این کاهش مصرف به دلیل استفاده از سیستم پیچیدهتر غیرفعالسازی سیلندرها است. هنگام رانندگی با تاهو Z71 نکتهٔ قابلتوجه این است که لاستیکهای گودیر رانگلر تریلرانر آن صدایی که از تایرهای آفرود انتظار میرود را تولید نمیکند. به همین دلیل، هنگام رانندگی با سرعت بالا بجای صدای بلند تایر و جاده، غرش موتور صدای غالب است. در آزمایش میزان سروصدا در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت، در کابین تاهو مثل یک خودروی لوکس، 66 دسیبل صدا ثبت شد. همچنین ترمزها هم موجب اعتمادبهنفس راننده میشوند زیرا از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت خودرو را در 56 متر متوقف میکنند.
بهطورکلی، در نسل جدید شورلت تاهو ویژگیهای مثبت زیادی وجود دارد. با سیستم تعلیق بادی، کمکفنرهای مغناطیسی و تعلیق مستقل عقب، سواری آن بسیار بهتر از نسل قبلی است و درعینحال در تیپ Z71 قابلیتهای آفرود قابلتوجهی دارد. صندلیهای ردیف سوم آن کاملاً بهتر از قبل است، در حجم صندوق بار بالاتر از رقیب اصلی خود یعنی فورد اکسپیدیشن قرار میگیرد، از لحاظ یدک کشی با حداکثر ظرفیت 3.6 تن، نسبت به ظرفیت بکسل 3 تنی نسل قبلی افزایش قابلتوجهی داشته است و نهایتاً پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 آن هنوز هم توانایی رقابت با موتورهای مدرن توربو را دارد.
مشخصات فنی
Chevrolet Tahoe Z71 2021 | |
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 355 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 7.5 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر ترکیبی |
طول | 5,352 میلیمتر |
عرض | 2,057 میلیمتر |
ارتفاع | 1,928 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,071 میلیمتر |
وزن | 2660 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 3.6 تن |
حجم صندوق بار | 708 لیتر |
قیمت پایه | 60,495 دلار |
قیمت تستشده | 76,175 دلار |