نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳: کامارو Z/28 ساخته شده تا فاصله خالی میان SS و ZL1 را پر کند؛ خودرویی که البته از بهار ۲۰۱۴ تحویل مشتریان می شود . . .
شورولت درکنار رونمایی مدل ۲۰۱۴ کامارو SS که از زمستان ۲۰۱۳ عرضه می شود، مدل Z/28 را نیز به عنوان اولین سری ارتقا یافته از آن در نیویورک رونمایی نمود. اول از فیس لیفت نسل پنجم کامارو شروع کنیم که آقای Tom Peters (سرپرست گروه طراحی خارجی) در معرفی آن گفته بود “مدل ۲۰۱۴ کامارو یک فرصت برای ما بود تا خواسته ها و انتظاراتی را که از مشتریان شنیده بودیم، به واقعیت تبدیل کنیم”
با یک نگاه سریع به SS جدید می توان به تغییر چراغ های جلو و عقب، تغییر کاپوت که موجب افزایش نیروی عمودی و بهبود خنکاری موتور شده، کاهش ضخامت جلوپنجره به همراه افزایش طول آن پی برد. تکمیل کننده نمای خارجی SS وجود دیفیوزر بسیار ساده و باله جدیدی است که در انتهای صندوق تعبیه شده است. از آنجاییکه شورولت هنوز هم از انتشار جزییات فنی SS خوداری کرده پس همچنان باید منتظر ماند.
حال به سراغ Z/28 برویم؛ خودرویی که نخستین عرضه آن به سال ۱۹۶۷ میلادی بازمی گردد. کیت بدنه آن شامل اسپلیتر جلو، زه های گلگیر و رکاب های عریض جانبی می شود. در نمای عقب نیز در کنار دیفیوزر جدید از سراگزوزهای دوبل در طرفین سپر استفاده شده؛ همچنین Z/28 بصورت استاندارد با رینگ های ۱۹ اینچی و با تایرهای پیرلی از مدل PZero Trofeo R عرضه می شود.
در کابین Z/28 تغییرات اندکی صورت گرفته که مهم ترین آنها در صندلی های جدید ریکارو، فرمانی که قسمت زیرین آن تخت شده، تریم Octane و صندلی های جدید عقبی که قابشان از فوم ساخته شده، خلاصه می شود.
در زیر کاپوت Z/28 (البته برخلاف مدل های ۱۹۶۷ که موتور ۵.۰ لیتری V8 داشتند!) پیشرانه LS7 شورولت جاگرفته؛ یعنی یک موتور ۷.۰ لیتری V8 که قدرت و گشتاور تولیدی آن به بیش از ۵۰۰ اسب بخار و ۶۳۷ نیوتن متر میرسد. این موتور پیش از این بر روی مدل های Z06 کوروت نیز نصب شده بود. وظیفه انتقال قدرت برعهده گیربکس جدید هفت سرعته دستی Tremec است.
با آنکه مشخصات فنی Z/28 به پای پیشرانه تا دندان مسلح کامارو ZL1 نمی رسد اما در تست های شورولت معلوم شده که Z/28 حدود ۳.۰ ثانیه سریع تر از برادر بزرگتر خود می تواند یک دور کامل پیست (کدام پیست؟!) را طی کند.
سریع تر بودن Z/28 را باید مدیون کاهش وزن های صورت گرفته در آن نظیر استفاده از رینگ های سبک و یا شیشه های نازکتر عقب که ضخامتشان از ۳.۵ میلیمتر به ۳.۲ میلیمتر کاهسته شده، دانست طوریکه وزن خالص خودرو را در مقایسه با ZL1 چیزی حدود ۱۳۶ کیلوگرم سبکتر کرده است. البته موارد دیگری مثل سیستم ضدلغزش دیفرانسیل، خشک تر شدن تعلیق و استفاده از دیسک های کربن/سرامیکی برمبو که با سایز ۳۹۴×۳۶ میلیمتر در جلو و ۳۹۰×۳۲ میلیمتر در عقب می توانند حداکثر شتاب منفی ۱.۵G را به راننده تحمیل کنند نیز بی تاثیر نبوده اند.
JINPACHI
۹ فروردین ۱۳۹۲حرف نداره . شورولت سنگه تموم گذاشته . معرکست.
خیلی زیباست ….
feri
۱۰ فروردین ۱۳۹۲دوستان عزیز انصافا یه بارهم که شده کلاهتون رو قاضی کنید و حقیقت رو بگید…
این کامارویی که من تو عکسا میبینم ظاهرش تقریبا مثل همون نسل اولشه که چندین سال پیش دادن بیرون فقط یه کمی چراغای عقبشو تغییر دادن بعد شما نظر دادین که خیلی زیباست… خداییش… نه جون من… تو رو هرکی دوس داری; اگه الآن سایپا ور میداشت چراغ عقب پرایدو عوض میکرد; همین شماها میومدین چه نظرایی میدادین… چقد تو سر این سایپای بدبخت میزدین…
من نمیخوام بگم از سایپا و پراید خوشم میاد; ولی بد نیست یه ذره انصاف داشته باشین; حرف من اینه که تو نظر دادن یه مقدار صادق باشین و تعصبی نظر ندین!!
amir
۱۰ فروردین ۱۳۹۲مقایسه و استدلال شما از پایه اشتباه هست;داخل ایران مثل آمریکا و …. تعرفه 110 درصد واردات خودرو خارجی رو بردارند و مردم حق انتخاب داشته باشند و بازار خودرو و …. رقابتی و جهانی کنند بعد ایران خودرو و سایپا چراغ های پراید و 405 و 206 و ….. رو تا دلشون خواست هر روز تغییر بدند و بعد هر فردی خواست از ایران خودرو و سایپا خرید میکنه و هر فردی هم نخواست از ایران خودرو و سایپا خرید نمیکنه و خودرو خارجی و وارداتی میخره و هیچ اعتراضی هم به اینکه ایران خودرو و سایپا هر سال فقط چراق خودرو های 30 سال پیش رو تغییر میدند و قیمت خودرو رو هر سال افزایش و کیفیت خودرو هر سال کاهش پیدا میکنه از طرف مردم نمیشه برای اینکه حق انتخاب وجود داره و بازار رقابتی هست و …. و اگر فردی خواست از لگو سازهای داخلی که قطعات خودرو های موجود رو به هم میچسبونند و 1 میلیون مدل جدید خودرو تولید میکنند خرید میکنه و هر فردی هم که نخواست خودرو خارجی خریداری میکنه زمانی که بازار خودرو رقابتی نیست و مردم حق انتخابی ندارند و مجبورند حتی با 1 میلیارد شدن قیمت پراید و 405 این خودروهای از رده خارج رو که به صورت اشانتیون به عراق میداند و عراق داره وارداتش رو متوقف میکنه مردم ایران از روی اجبار خریداری کنند;پورشه و لامبورگینی و …… خیلی از کمپانی های دیگه هر روز طراحی خودرو هاشون رو تغییر نمیدند و سعی میکنند تا حد ممکن اصالت طراحی خودرو رو در کنار بروز رسانی امکانات خودرو مثل سیستم تعلیق و تویض دنده و گیربکس و موتور و امکانات رفاهی و …… حفظ کنند و اگر مردم خارج از ایران در بازار رقابتی محصولات این کارخانه ها رو با وجود طراحی ثابت خریداری میکنند از روی انتخاب هست و هیچ اجباری روی مردم نیست و مسلما در بازار رقابتی جهانی خودروهایی مثل پورشه و لامبورگینی و فورد موستانگ و دوج چالنجر و شورلت و …. به اندازه ای کیفیت و قیمت مناسب و رقابتی دارند که تولید این خودرو ها ادامه داره و مصرف کننده ها از این خودرو ها در بازار رقابتی جهانی که حق انتخاب دارند و مجبور به خرید خودرو خاصی مثل مردم ایران بخاطر تعرفه واردات 110 درصد خودرو و دولتی بودن صنعت خودرو و…. نیستند استقبال میکنند
مهدی
۱۰ فروردین ۱۳۹۲دقیقا حرف امیر درسته.کمپانیهایی مثل شورولت یا بنز و سایر خودرو سازهای معتبر هرکدوم یه اصالت و طراحی و استایل خاص خودشونو دارن که تو همه تولیداتشون به وضوح مشخصه. الان شما از یک کیلومتری یه بنز رو ببینی میفهمی این بنزه. مهم اینه که این خودرو سازها به مرور زمان به سبک خاص خودشون دست پیدا کردن. اما سایپا و ایرانخودرو چی ؟ تا حالا چی تولید کردن که مال خودشون باشه. اینا خودرو ساز نیستن مونتاژ کارن. و متأسفانه ماشینهای خوبی رو هم مونتاژ نمیکنن. یعنی اینقدر سطحشون پایینه که یه شرکت معتبر نمیاد ماشیناشو بده اینا مونتاژ کنن. کسی با تغییر چراغ نخالف نیست ولی نه مثل سایپا که هم با تغییر چراغها ماشینو زشت کنن و هم از بس رو یه مدل اصرار دارن دیگه حال آدم بهم میخوره. کامارو از اول همین شکلی بود ؟ مسلماً نه. به مرور رسید به اینجا. چند وقت دیگه یه مدل دیگه ازش میاد بیرون که کلا با این مدل فرق خواهد داشت. هیوندای توسان مدل 2010 رو با 2013 مقایسه کن. خوشبختانه هیوندای هم داره به یک طراحی خاص می رسه و کم کم شخصیت پیدا میکنه. ولی ایرانخودرو و سایپا هر روز بدتر و بدتر میشن.
مهدی
۴ خرداد ۱۳۹۲به نظر من هم نسل قبلی خیلی زیباتر بود مخصوصا اون حالت خشن چراغهای عقبش اما تو سری جدید از خشونت تو کل چهرش خبرب نیست. نسل قبلی خیلی قشنگتر و خشن تر بود
hamed
۷ خرداد ۱۳۹۲اقا این یه مدل بر پایه مدل اصلی گیر نده دیگه.
مثل مرسدس amg با مرسدس amg بلک سیریس.
ز ل 1
۵ شهریور ۱۳۹۲دوست گلم حرف شما هم صحیحه و باید بیشتر به خودرو هامون احترام بزاریم اما اگه سایپا بیاد کل پرایدو متحول کنه اصل کارش اشتباهه و هر تغییری مارو مجبور به انتقاد میکنه چون شایسته ایراد گرفتنه.. اما کامارو در ابتدا ضرب شصت و نشون داده و حالا فقط اگه یه خط یا بر امدگی اضافه یا کم کنه باعث شگفتی و دانشه چون چیز خاصی برای اصلاح نداره
lord
۱۹ دی ۱۳۹۲اولا تنها چراغای عقب و جلوش نیست،موتورش رو هم تقویت کرده،دوما به کیفیت ماشین نگاکن نه به قیافش
سروش
۲۹ فروردین ۱۳۹۳واقعاً فکر میکنی چراغ هارو تغییر داده؟؟ من کیش زندگی میکنم ادعایی ندارم ولی مدل جدید و قدیم رو از نزدیک ببینی نظر کملاً اشتباهت عوض میشه ،، حالا گیریم فقط تو ظاهرش چراغاش عوض شده ولی باطن چی؟؟ 6 تا air bag کمه؟ اینو با 100 kilometer بکوب به دیوار نگاش کن بعد پراید اگه به 100 kilometer رسید بکوب به دیوار اگه چیزیش موند نگاش کن این ماشینیه که 70, سال هم درست استفاده بشه سالم میمونه حالا پراید رو نگاه کن 5 سال کار کرد تعمیرگاه نخواست یعنی برو عشق کن امکانات رو هم در نظر بگیری ایران خودرو و سایپا فکر کنم تا 30 سال دیگه دنده هاشون دستی بمونه اگه سفارش ندی ،،، با این ماشینا رانندگی نکردی بفهمی چی میگم حالا هنوز به چراغ به نظرت باید توجه کرد یا امنیت قدرت سرعتو….شورولت رو با ماشینای خودمون مقایسه نکن
محمد
۶ خرداد ۱۳۹۳آقای جیمز باند، پراید الان 20 ساله که تو کشورمونه جدا از تاریجچه قبلیش که مال کیا و فورد به اسم فورد فیستا بود، همش با همین قیافه بود. شورلت کامارو سال 2009 وارد بازار شد و سال 2013 فیس لیفت شد، یعنی بعد از چهار سال. حالا خودت انصافا بگو این سایپای بدبخت که میگی، حقش نیست با اون قوطی 22 ملیونیش بزنیم تو سرش؟
عارف
۲۸ بهمن ۱۳۹۶عزیز دلم این ماشینو هرکی میبینه دهنش کف میکنه تغییر چراغ باعث کم شدن ارزش شرکتش نمیشه نه مثل پراید که شبیه قورباقهاس اونوقت اگه چراغشو عوض کنن بکننش ۱۸۱ که دیگه واویلا کم مونده پراید ناو و پراید جنگنده رو رونمایی کنن
Ali .A
۲۵ دی ۱۳۹۸عزیزم از متنی که نوشتی معلوم میشه که اساسا اطلاعات کافی از ماشین نداری . اولا این کمپانی ها مثل ایران خودرو و پراید نیستن که یه جوشکار با دستگاه فرز بیارن و جای چراغ رو گشاد و تنگ کنند و چراغ جدید رو کار بزارن . یه آدم معمولی ماشین شناس می فهمه که در هر مدل جدیدی که کمپانی های معتبر به بازار عرضه می کنن کل بدنه ماشین طراحی میشه و لذا با طرح قبلی تفاوت داره . ثانیا تفاوت مدل های جدید با نسل های قبل تنها در طراحی بدنه و ظاهر اتومبیل نیست ، بلکه علاوه بر آن امکانات و تغییراتی بر اساس یافته های روز از لحاظ فنی در موتور ، گیربوکس ، سیستم تعلیق ، فرمان و . . . اعمال می گردد
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴کامارو عالیه
JAGUAR
۹ فروردین ۱۳۹۲چیزی که مطمئنم اینه که نسل قبلی زیباتر بود
علی
۹ فروردین ۱۳۹۲منم موافقم
توی نمای عقب نسل قبل خیلی عالی بود
کسایی که میان دیسلایک میزنن لطفا یه نگاهی به عکس های قبلی بندازن
hamed
۷ خرداد ۱۳۹۲این مدرنیته ی اجباریه.
مثل بلایی که سر نسل هی جدید سری 6 و اس ال کی و وایپر و… اومد
(**)
۱۰ فروردین ۱۳۹۲بح بح ماشین داره با لب دهنت بازی میکنه میگه گازشو بگیر موتور جر بخوره.. طرح جدید یه مقدار که بگذره جا میوفته بین مردم.. احتمالا در موقع تولید انبوه یه مقدار تغییرات ظاهری بدند فعلا دارن ریکشن مردمو پالایش میکنند شاید تغییراتی بدند شایدم نه. ولی در کل باقلواست.. عکسو نگاه نکن از نزدیک که ببینیم نظرمون عوض میشه مطمعنن توی مناطق ازاد ایران و یا بصورت گذر موقت در تهران و شهرستانها خواهیم دید!
sina
۱۰ فروردین ۱۳۹۲کلا نسبت به قیمتش خوبه ولی من مدله 2lt rs رو میپسندم چون دو دیفرانسیله واکر عقبش سه نفره بود عالی میشد اگه اوضاع دولار خراب نمیشد با قیمت تمام شده هفتاد میلیون خیلی از این سانتافه مانتافه و سونتوسوله ها بهتر و جوون پسند تره و ضاهرش با رنگ ترکیبیه قرمز و سیاهش خشن و مغرور و دختر کشه!!! ولی یه سوال داشتم چرا مدله zl1 که هشت سیلندره و 6.3 لیتریه از lt ,و ls که شش سیلندرن و3.5 لیترین مصرف بنزینش کمتره !!!!!!؟
Infinite
۱۰ فروردین ۱۳۹۲فرم جلوی خودرو > بسیار زیبا
فرم عقب (به خصوص چراغ ها) > بسیار زشت
sina
۱۰ فروردین ۱۳۹۲زیاد که تغییری نکرده تازه همون مدل 2012 خوشکلتر بود مخصوصا چراغهای عقبش پس دیگه واسه چی پول اضاف بدین برا مدل جدید!!!
باقر خان
۱۳ فروردین ۱۳۹۲حالم از قیافش به هم خورد بابا شرکت امریکایی باید توپ وتانک بسازه نه ماشین برید بابا اگه میدونستم طراهش کیه به افتخارش یه دست میرفتم گلاب به روتون
reza
۱۲ تیر ۱۳۹۲سلام ………..
شما اول برو درس ادبیات فارسی رو یاد بگیر بعد بیا درمورد این ماشین نظر بده………
طراهش نه مردم میگن طراحش ok
علیرضا اسدی
۱۶ فروردین ۱۳۹۲گندزدن به ماشین
ماشین آمریکایی باید گنده و یوقور و ماسل باشه نه این شکلی انگار طراحی رو سپردن دست چشم تنگ ها
کیوان
۱۷ فروردین ۱۳۹۲ماشین نگو باقلوا توی این ماشین دوغ بخور گاز بده طراحی زیبا خشن اخر ماشین
پدرام
۲۱ فروردین ۱۳۹۲طراحی عقب خودرو بسیار ناامید کنندس, شبیه میتسوبیشی ایووهای نسل قدیم شده… خسته کننده, خسته کننده, خسته کننده
aria
۲۴ فروردین ۱۳۹۲یه نگاه به فضای موتورش کنید جای رگولاتور cng رو نداره پس بیخیالش
امین
۳۰ فروردین ۱۳۹۲خداوکیلی یکی به کارخونه شورلت بگه دیگه از این ماشین نسازه تا جگر من کباب نشه ..!! هرکدومشو که میبینم حسرت میخورم.
دیشب یکیشو دیدم دپرس شده بودم. پول ندارم بخرمش..فقط باید دق کنم:((((
علی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲دیگه با این قیمت ارز اگه تعرفه های گمرکی را صفر هم بکنند مردم عادی فقط همون پراید و 405 رو می تونند بخرند.
مسعود
۲۲ شهریور ۱۳۹۲خیلى خشکله یه روزى میخرمش خیلى زود
SiNa
۲۶ مهر ۱۳۹۲واقعا هم از نضر قیافه 20 ته هم از نظر فنی..
من قبل این عاشق Camaro Zl1 بودم ولی Z28 یه چیــــــــــــــــز دیگست <3
SINA SZSH
۶ آبان ۱۳۹۲بجای بحث های سیاسی و ناامید کننده که ربطی به این مطلب نداره بهتره دربهره ی این خودرو نظر بدید تا دیگرانم استفاده کنند اینجا سایته خودروس نه سایته سیاسی….بجای جربحث سر چیزی که سلیقه ای یه بهتره نظرتونو درباره این مطلب بگید…
بنظر من این خودرو از نظر داخلی پیشرفته تره ولی ظاهر نسل های قدیمی بهتر بود و ابهت ماشین های آمریکای رو بیشتر نشون میداد….رنگش رو دوس دارم…
سروش
۲۹ فروردین ۱۳۹۳هر کی یه ایرادی گرفت ولی منم عکسشو دیدم همین حرف رو زدم اگه از نزدیک ببینید شک نکنید نظرتون عوض میشه هم چهره ماسل خودشو داره هم جلوش خشن تر و بهتر شده همه چیش عالی شده ایشالا اگه کارام اوکی بشه میخوام تا چند ما دیگه zl1 رو از دوبی سفارش بدم که تقریباً 200 به بالا در میاد اما شک نکنید که از قبلی خیلی بهتره چون rs 2012 سوار شدم خیلی ساده بود ولی rs 2014 یه چیزه دیگه بود
ali
۱۴ بهمن ۱۳۹۳سلام اقا فری که اون بالا تر نظر دادی اینم بگو که موتور این کامارو با اون نسل قبلیش که گفتی فقط چراغاشون فرق میکنه چقدر فرق داره سایپا تو موتور چی کار کرده هیچچچی…
Ftma
۱ بهمن ۱۳۹۶چرا توی هیچ سایتی قیمت این ماشین رو نگفتن؟؟؟ ?
قیمت منطقه ی آزاد رو نمیخوام قیمت اصلیشو میخوام بدونم چند هزار دلاره؟