مقایسه شورلت بلیزر برقی با رقبا: موستانگ مکایی، تسلا مدل Y و فولکس ID.4
بلیزر EV خودروی بسیار مهمی برای شورلت خواهد بود زیرا این ماشین بهعنوان اولین حضور جدی برند آمریکایی در بخش کراساوورهای الکتریکی نهتنها باید با رقیب قدرتمندی به اسم تسلا مدل Y مبارزه کند بلکه از خودروهای دیگری مثل موستانگ مکایی و فولکسواگن ID.4 هم نباید غافل شود. بلیزر در چهار تیپ مختلف بنامهای 1LT، 2LT، RS و SS به بازار عرضه خواهد شد که هرچند هنوز مشخصات کامل آنها اعلام نشده ولی از قیمت و برد هرکدام خبر داریم. همچنین سایز نمایشگر اطلاعات-سرگرمی این تیپها را هم میدانیم. نخندید، این روزها این موضوع برای بسیاری از خریداران اهمیت زیادی دارد. پس بد نیست مقایسهای بین این کراساوور الکتریکی جدید آمریکایی با رقبای اصلی آن داشته باشیم.
قیمت بلیزر از 45 هزار دلار در تیپ پایهٔ 1LT تک موتوره محرک جلو آغاز میشود. این تیپ بهصورت استاندارد به چراغهای LED، رینگهای 19 اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 17.7 اینچی و قابلیت شارژ سریع 190 کیلوواتی مجهز است. بااینحال، در تیپ پایه از گرمکن صندلیها و آپشن چهارچرخ محرک که در تیپهای گرانتر ارائه میشود خبری نیست. بلیزرهای گرانتر همچنین از باطریهای بزرگتری هم برخوردار هستند که این یعنی 1LT کمترین برد را در این خانواده خواهد داشت. این تیپ با هر بار شارژ کامل میتواند تا 400 کیلومتر را طی کند درحالیکه برد تیپ 2LT با باطریهای سفارشی بزرگتر به 472 کیلومتر میرسد. پس از این به تیپ RS میرسیم که بهصورت تک موتوره محرک عقب یا جلو (به انتخاب خریدار) ارائه میشود و برد 515 کیلومتری دارد. تیپ پرچمدار SS هم که پاسخ مستقیم شورلت به موستانگ مکایی GT است، بهصورت استاندارد با قوای محرکهٔ چهارچرخ محرک عرضه میشود و 467 کیلومتر برد خواهد داشت.
مقایسهٔ قیمت بلیزر 1LT با رقبا
بلیزر با قیمت پایهٔ 44,995 دلاری نهتنها بهطور قابلتوجهی از تیپ پایهٔ فولکسواگن ID.4 پرو با قیمت 41,230 دلار گرانتر است بلکه از موستانگ مکایی پایه با 43,895 دلار هم قیمت بیشتری دارد. این در حالی است که فولکسواگن بهزودی حتی مدلی ارزانتر با باطری کوچکتر 62 کیلووات ساعتی را هم به خانوادهٔ ID.4 اضافه خواهد کرد. تسلا در ایالاتمتحده مدل قابلمقایسهای با بلیزر پایه ندارد زیرا ارزانترین مدل Y در این بازار نسخهٔ دوربرد با قیمت 65,990 دلار است.
مقایسه برد بلیزر 1LT با رقبا
همانطور که گفتیم، بلیزر 1LT بردی 400 کیلومتری دارد که با نسخهٔ پایهٔ موستانگ مکایی برابری میکند اما برد هردوی این کراساوورهای آمریکایی به میزان قابلتوجهی از ID.4 پرو با 445 کیلومتر کمتر است؛ اما فولکسواگن حتی در بالاترین تیپهای ID.4 هم همان باطریهای 82 کیلووات ساعتی پایه را ارائه میکند و بنابراین هرچه به سمت تیپهای بالاتر آن برویم برد کمتر میشود. برای مقایسه، یک ID.4 پرو S چهارچرخ محرک فول آپشن بردی تنها 395 کیلومتری دارد درحالیکه دوربردترین مدل بلیزر یعنی RS دوچرخ محرک میتواند تا 515 کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. در خانوادهٔ مکایی هم بیشترین برد 490 کیلومتر است که با باطری 88 کیلووات ساعتی و قوای محرکهٔ تک موتوره محرک عقب ارائه میشود. بااینحال، تسلا مدل Y دوربرد با 530 کیلومتر از همهٔ این خودروها شعاع حرکتی بیشتری دارد.
مقایسهٔ سایز نمایشگر بلیزر 1LT با رقبا
یکی از خوبیهای بلیزر و مکایی این است که شورلت و فورد خریداران را مجبور نمیکنند برای بهرهمندی از کابین جذاب فقط سراغ تیپهای گرانقیمت بروند. البته تیپ پایهٔ این دو خودرو از گرمکن صندلیها و غربیلک فرمان که بهصورت استاندارد در ID.4 ارائه میشود بیبهره هستند اما در عوض هردو از همان نمایشگر بزرگی استفاده میکنند که در بالاترین تیپها ارائه میشود. از بین این دو، نمایشگر فورد کوچکتر است. این صفحهنمایش عمودی 15.5 اینچی 2.2 اینچ اندازهٔ کوچکتری نسبت به نمونهٔ افقی بلیزر دارد هرچند که 0.5 اینچ از نمایشگر تسلا مدل Y و بیش از 50 درصد از نمایشگر تیپ پایهٔ ID.4 بزرگتر است. نسخهٔ پایهٔ این کراساوور آلمانی به نمایشگر 10 اینچی بسنده کرده و حتی در تیپهای بالایی آنهم نمایشگری بزرگتر از 12 اینچی ارائه نمیشود. علاوه بر این، تمام تیپهای بلیزر بهصورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی 11 اینچی هم مجهز هستند که از تمام رقبا بزرگتر است.
مقایسهٔ قیمت بلیزر SS با رقبا
تا اینجا ارزانترین تیپ بلیزر را با رقبا مقایسه کردیم اما شرایط گرانترین عضو این خانواده چگونه است؟ تیپ SS پرچمدار خانوادهٔ این کراساوور آمریکایی خواهد بود که در سال 2023 با قیمت پایهٔ 65,995 دلار به بازار عرضه خواهد شد. برای مقایسه، قیمت موستانگ مکایی GT از 61,995 دلار آغاز میشود درحالیکه برای خرید نسخهٔ GT پرفورمنس باید 5 هزار دلار بیشتر پرداخت کرد. فولکسواگن نسخهٔ پرچمدار و قدرتمندی در خانوادهٔ ID.4 ندارد اما تسلا مدل Y پرفورمنس را با قیمت 69,990 دلار ارائه میکند که تنها 4 هزار دلار از مدل Y دوربرد گرانتر است.
مقایسهٔ قدرت بلیزر SS با رقبا
موستانگ مکایی GT خودروی سریع و قدرتمندی است بهگونهای که با 480 اسب بخار قدرت و 813 نیوتن متر گشتاور، ظرف 3.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. در نسخهٔ پرفورمنس نیز هرچند قدرت تغییری ندارد اما با افزایش 46 نیوتن متری گشتاور، شتاب خودرو 0.3 ثانیه سریعتر میشود؛ اما هردو نسخهٔ مکایی GT از بلیزر SS کندتر خواهند بود. البته شورلت هنوز شتاب دقیق این خودرو را اعلام نکرده و صرفاً به کمتر از 4 ثانیه اشاره داشته اما با توجه به قدرت 557 اسب بخاری و گشتاور 878 نیوتن متری بلیزر SS، بهاحتمالزیاد شتاب آن به سه ثانیه نزدیکتر خواهد بود. تسلا قدرت مدل Y پرفورمنس را اعلام نکرده اما این خودرو با قدرت حدودی 470 اسب بخار ظرف 3.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
مقایسهٔ برد بلیزر SS با رقبا
هرچند SS گرانترین و قویترین عضو خانوادهٔ بلیزر است اما بیشترین برد را ندارد زیرا این عنوان در اختیار مدل RS دوچرخ محرک با 515 کیلومتر است درحالیکه SS پس از پیمودن 467 کیلومتر به شارژ نیاز خواهد داشت. این یعنی پرچمدار خانوادهٔ بلیزر در پس مدل Y پرفورمنس با برد 488 کیلومتر قرار میگیرد اما نسبت به مکایی GT با 435 کیلومتر و GT پرفورمنس با تنها 418 کیلومتر عملکرد خیلی بهتری دارد.
مشتاقانه منتظر اعلام جزئیات کامل بلیزر الکتریکی در تابستان سال آینده هستیم یعنی زمانی که تیپهای 2LT و RS به بازار عرضه خواهند شد (تیپ SS اواخر سال 2023 و تیپ 1LT در بهار سال 2024 به بازار خواهند آمد) تا مقایسهٔ کاملتری با رقبا داشته باشیم اما با توجه به همین اطلاعاتی که تاکنون داریم، بلیزر میتواند خودروی الکتریکی خانوادگی واقعاً توانمند و مطلوبی باشد؛ اما آیا شما هم این کراساوور جدید شورلت را نسبت به رقبا ترجیح میدهید؟