اولین تجربهٔ رانندگی با شورلت تریلبلیزر جدید، ظاهر جذاب، پیشرانهٔ کمتوان
این روزها در بازار با کم شدن تعداد خودروهای سواری کوچک، در بسیاری از نمایشگاههای فروش خودرو این کراساوورهای کوچک هستند که نقش محصول پایهٔ خودروسازان را بازی میکنند و بهنوعی جایگزین هاچبکها و سدانهای کوچک شدهاند. هماکنون در بازار تعداد زیادی از این کراساوورهای کوچک پایهای وجود دارد اما بسیاری از آنها در ازای قیمت پایین، ویژگیهای قابلتوجهی را قربانی کردهاند. بهعنوانمثال، بعضی از این کراساوورها صرفاً بهصورت محرک جلو ارائه میشوند و برخی دیگر خیلی کوچک هستند.
اما این کلاس در حال گسترش است و مدلهای کمی بزرگتر و مجهزتری به آن اضافه شدهاند. البته قیمت این مدلها کمی بیشتر از کراساوورهای پایهٔ واقعی است اما بسیار جادارتر و کاربردیتر هستند. جدیدترین عضو این گروه شورلت تریلبلیزر جدید مدل 2021 است که با قیمت پایهٔ 19,995 دلار به میزان قابلتوجهی از رقبا ارزانتر است. تریلبلیزر عنوان محصول پایهٔ شورلت را از کراساوور ترکس گرفته است زیرا هرچند کمی از ترکس بزرگتر است اما قیمت پایهٔ کمتری نسبت به آن دارد. شاید این موضوع کمی گیجکننده و عجیب باشد اما با رشد کلاس کراساوورهای کوچک، بسیاری از برندها اقدام به ارائهٔ دو محصول در این بخش کرده و آنرا تقسیم نمودهاند. بهعنوانمثال، هیوندای مدلهای ونی و کُنا را ارائه میکند، مزدا مدلهای CX-3 و CX-30 را عرضه کرده و کیا هم مدلهای استونیک و سلتوس را روانهٔ بازار نموده است.
تریلبلیزر اما قبلاً خودروی بسیار متفاوتی نسبت به این مدل جدید بود. این ماشین قبلاً یک اسیووی میان سایز سه ردیفه بود که بر اساس ساختار بدنه روی شاسی پیکاپ ساخته شده بود و با پیشرانههای بزرگ V6 و V8 عرضه میشد اما حالا به یک کراساوور سابکامپکت با پیشرانهٔ سه سیلندر تبدیل شده است. دو تیپ بالا ردهٔ تریلبلیزر جدید اکتیو و RS نام دارند که هردو با قیمت پایهٔ 27,895 دلار بسیار گرانتر از تیپ پایه هستند. البته هردوی این تیپهای بالا رده بسیار شیکتر از تیپ پایه به نظر میرسند. تیپ اکتیو بهعنوان نسخهای آفرودی و خشن در نظر گرفته شده درحالیکه تیپ RS قرار است عضو اسپرت خانواده باشد.
هردوی این تیپها بهصورت استاندارد با رینگهای آلومینیومی 17 یا 18 اینچی و صفحهنمایش 8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به بازار عرضه میشوند. برای این تیپها همچنین پکیجی بنام تکنولوژی هم با قیمت 1720 دلار قابل سفارش است که در نمونهٔ مورد آزمایش ما هم موجود بود و اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم، پد شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند، کروز کنترل تطبیقی و چراغهای LED را به خودرو اضافه میکند.
در زیر کاپوت تمام تیپها و مدلهای تریلبلیزر پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ قرار میگیرد که دور از شأن نام تریلبلیزر و شورلت است. تیپهای پایهٔ این کراساوور آمریکایی با یک پیشرانهٔ 1.2 لیتری توربو ارائه میشوند که 137 اسب بخار قدرت دارد اما تیپهای بالایی اکتیو و RS به موتور 1.3 لیتری توربو با 155 اسب بخار مجهز شدهاند. گیربکس استاندارد برای انتقال نیروی هردو موتور یک نمونهٔ CVT است اما برای موتور قویتر امکان سفارش یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک هم فقط برای موتور 1.3 لیتری قابل سفارش است و صرفاً با گیربکس نُه سرعته ارائه میشود.
ما یک نسخهٔ RS چهارچرخ محرک را مورد آزمایش قرار دادیم و با هر معیاری باید گفت تریلبلیزر خودروی کُندی است. البته پیشرانهٔ سه سیلندر توربوشارژ خودرو در دورهای پایین کشش خوبی دارد اما با افزایش دور موتور و سرعت سریعاً تسلیم میشود. به همین دلیل تریلبلیزر برای رسیدن از سرعت 80 به 110 کیلومتر بر ساعت به 7 ثانیه زمان نیاز دارد که زمان زیادی است. این ماشین همچنین ظرف 9.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت 400 متر را در 17.1 ثانیه طی میکند.
البته اینها بدترین اعدادی نیستند که تاکنون در سگمنت کراساوورهای سابکامپکت تجربه کردهایم زیرا این عنوان به تویوتا C-HR با شتاب صفر تا 96 کیلومتر 10.9 ثانیه اختصاص دارد اما بااینحال اعداد ناامیدکنندهای هستند و نباید فراموش کرد که این پیشرانهٔ قویتر تریلبلیزر است. از سمت دیگر، در بالاترین پرفورمنس این بخش کیا سلتوس با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو و شتاب تنها 6.6 ثانیه قرار دارد. البته طبیعتاً یک پیشرانهٔ سه سیلندر کمحجم موجب کاهش مصرف سوخت میشود اما بااینوجود مصرف سوخت تریلبلیزر هم خیلی بهتر از رقبای چهار سیلندر نیست زیرا در آزمایش مصرف سوخت ما با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در بزرگراه، مصرف 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت رساند درحالیکه مصرف سوخت سلتوس و سوبارو کراستِرک در همین آزمایش به ترتیب 7.8 و 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.
هرچند ممکن است طراحی بیرونی تریلبلیزر RS از کامارو و همینطور برادر بزرگترش بلیزر الهام گرفته باشد اما رانندگی و هندلینگ آن اینگونه نیست. فرمان سریع خودرو در رانندگیهای شهری به آن احساس چابکی میدهد اما در سرعتهای بزرگراهی بیشازحد تیز و حساس است هرچند که بعد از کمی رانندگی راننده به آن عادت میکند. همچنین فرمان سریع در جادههای پیچدرپیچ به ویژگی مثبتی تبدیل میشود اما بااینحال تریلبلیزر احساس اشتیاق را مثل مزدا CX-30 به راننده منتقل نمیکند. علاوه بر این، رینگهای 18 اینچی تریلبلیزر RS هم سواری را خشک کردهاند.
در بخش فضای داخلی و راحتی سرنشینان اما تریلبلیزر میدرخشد زیرا فضای داخلی آن بیش از 140 لیتر از ترکس بیشتر است. در داخل این ماشین فضای زیادی وجود دارد، فضای پای عقب خوب است و چهار بزرگسال بهراحتی زیر سقف بلند آن جای میگیرند. پشت صندلیهای عقب هم 710 لیتر فضای بار وجود دارد که هم از ترکس بزرگتر است و هم میتوان کف صندوق بار را تنظیم کرد تا هنگام خواباندن صندلیهای عقب فضای مسطحی ایجاد گردد. همچنین پشتی صندلی سرنشین جلو را هم میتوان به سمت جلو خم کرد تا امکان حمل اشیاء طویل فراهم گردد.
تریلبلیزر یکی از بهترین طراحیهای بیرونی را در کلاس خود دارد و از کابین بسیار راحت و جاداری برخوردار است اما هرچند شورلت در طراحی داخل و خارج این کراساوور جدید موفق بوده است، پیشرانهٔ سه سیلندر از جذابیت رانندگی آن کاسته است. همچنین یکی دیگر از ویژگیهای منفی تریلبلیزر قیمت بالا در تیپهای RS و اکتیو است که اگر یک پیشرانهٔ قویتر برای آنها ارائه شود مطمئناً بهتر میتوانیم با این قیمت بالا کنار بیاییم اما با این پیشرانهٔ 1.3 لیتری سه سیلندر و این برچسب قیمتی، رقبایی مثل مزدا CX-30 و هیوندای کُنا تجربهٔ رانندگی بهتر و ارزش بالاتری دارند.
مشخصات فنی
Chevrolet Trailblazer RS 2021 | |
پیشرانه | 1.3 لیتری I3 توربو |
قدرت | 155 اسب بخار |
گشتاور | 235 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 9.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 17.1 ثانیه |
مصرف سوخت | 8.4 لیتر ترکیبی |
فاصلهٔ محوری | 2,639 میلیمتر |
طول | 4,412 میلیمتر |
وزن | 1507 کیلوگرم |
حجم صندوق بار | 710 لیتر |
قیمت پایه | 27,895 دلار |
قیمت مورد آزمایش | 30,580 دلار |