بررسی پیشرانه مشهور LS7 شورولت کوروت Z06 نسل ششم

جمعه 18 اسفند 1402 - 11:30
مطالعه 8 دقیقه
46
در مقاله پیش رو به تکنولوژی‌های بکار رفته در پیشرانه مشهور LS7 شورولت کوروت Z06 نسل ششم خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ششمین نسل شورولت کورت در سال 2005 پدیدار شد. از شاسی جدید گرفته تا روش ساخت متفاوت و خانواده جدیدی از پیشرانه‌های LS، نسل ششم این خودروی اسپرت تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد. بی‌شک نسل یاد شده از کوروت را می‌توان جزو برجسته‌ترین نسل‌های این خودرو دانست. درحالی‌که نسخه پایه شورولت کوروت C6 با پیشرانه جدید 8 سیلندر LS2 معرفی شد، بهبودهای رخ داده نسبت به پیشرانه 5.7 لیتری LS1 قبلی باعث شد حجم پیشرانه به 6 لیتر و قدرت آن به 405 اسب بخار برسد. زمانی که بحث قطعات پرفورمنس افترمارکت باشد، پیشرانه‌های زیادی در دسترس هستند اما تنها برخی از آن‌ها می‌توانند دستاوردهای شورولت در زمینه طراحی، مهندسی و تست را ارائه نمایند. از جمله شاخص‌ترین پیشرانه‌های این برند می‌توان به پیشرانه LS7 اشاره کرد که در کوروت Z06 بکار رفت و سریعاً به یکی از محبوب‌ترین نیروگاه‌های پرقدرت تبدیل شد.

شورولت کوروت Z06 از سال 2005 تا 2013 تولید شد و دستاوردی مهم برای این خودروساز به شمار می‌رفت زیرا قوی‌ترین پیشرانه بلوک کوچک تنفس طبیعی آن دوران را در قلب خود جای داده بود. این پیشرانه با نام LS7 شناخته می‌شود. با اینکه مدل پایه C6 در آن زمان نظرات مثبت زیادی را به خود اختصاص داده بود اما مدل Z06 همه‌چیز را وارد سطح جدیدی کرد. شاید این خودرو در نگاه اول مشابه نسخه استاندارد کوروت نسل ششم باشد اما زیر پوست خودروست که تغییرات قابل‌توجهی دیده می‌شود.

در بطن کوروت Z06 پیشرانه تحسین‌برانگیز LS7 قرار دارد که با حجم 7011 سی‌سی خود عملکرد برجسته‌ای را نشان داده است. این نیروگاه 7 لیتری که به‌طور ویژه برای کوروت Z06 نسل ششم تولید شد در دور 6300 قدرت 505 اسب بخار و در دور 4800 گشتاور 637 نیوتون متر را ارائه می‌کند. تا زمان معرفی پیشرانه LT9 در مدل ZR1 سال 2011، پیشرانه LS7 قوی‌ترین پیشرانه تنفس طبیعی تاریخ جنرال موتورز به شمار می‌رفت.

مشخصات شورولت کوروت Z06 نسل ششم

پیشرانه

8 سیلندر 7 لیتری LS7

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

505/637

گیربکس

6 سرعته دستی

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

3.7

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

319

خودروی موردبحث جدای از پیشرانه‌ای احساس‌برانگیز دارای برخی ویژگی‌های دیگر نیز بود تا در پیست عملکرد بهتری داشته باشد. با توجه به مشخصات خاص LS7 جنرال موتورز بلوک سیلندر منحصربه‌فردی را تولید کرد. به این لیست باید برخی قطعات برگرفته از موتور اسپرت و تکنولوژی سطح بالا همچون سوپاپ‌های ورودی و یاتاقان‌هایی از جنس تیتانیوم را نیز افزود. همچنین توانایی عبور هوای استثنایی پیشرانه LS7 نقشی مهم در دستیابی به قدرت بالا ایفا می‌کرد. همچنین پورت‌ها و محفظه‌های احتراق نیروگاه کوروت Z06 با تکنولوژی CNC ساخته و پرداخته شدند تا حداکثر دقت در انتقال جریان هوا وجود داشته باشد. سر سیلندر نیز به‌طور اختصاصی طراحی شده بود تا هماهنگی بی‌نظیری با سایر اجزا داشته باشد.

علاوه بر استفاده از سوپاپ‌های تیتانیومی، LS7 به سوپاپ‌های خروجی پر از سدیم مجهز شد، چیزی که قبلاً در یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی پوشرود دیده نشده بود. این روش جدید نه تنها دوام پیشرانه و خنک کاری آن را بهبود بخشید بلکه روی پرفورمنس و راندمان کلی نیز تأثیر مثبتی داشت. همچنین پیشرانه 7 لیتری شورولت به گونه‌ای مهندسی شد که از سیستم کارتل خشک بهره‌مند شود. این ویژگی برای اولین بار در پیشرانه‌های جنرال موتورز دیده می‌شد.

بسیاری از طرفداران جنرال موتورز بی‌صبرانه منتظر معرفی نسخه ارتقا یافته و جایگزین پیشرانه LS7 بودند و سرانجام این خودروساز در سال 2020 پیشرانه جدید LS427/570 را معرفی کرد. شرکت موردبحث در تولید پیشرانه جدید خود به دنبال حل برخی از مشکلات کلیدی پیشرانه LS7 بود. یکی از این مشکلات به همان سیستم کارتل خشک مربوط می‌شد که جای خود را به نمونه مرسوم کارتل تر داد تا فرایند نصب ساده‌تر و مشکلات کمتری داشته باشد. این امر نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش داد بلکه باعث شد افراد بیشتری بتوانند پیشرانه جدید را خریداری و در خودروهای خود نصب کنند.

عدد 570 در نام پیشرانه LS427/570 نشان دهنده خروجی این پیشرانه است که نسبت به نسخه قبلی LS7 افزایش قابل‌توجه 65 اسبی را نشان می‌دهد. دلیل اصلی افزایش قدرت پیشرانه جدید جنرال موتورز استفاده از میل‌سوپاپ جدید بود. با این تنظیمات حداکثر قدرت در دور 6200 و حداکثر گشتاور در دور 4800 به دست می‌آمد. از دیگر ویژگی‌های پیشرانه LS427/570 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فنرهای سوپاپ کاراتر
  • منیفولدهای اگزوز جدید در پنجمین نسل کامارو Z/28
  • منیفولد ورودی دیواره کوتاه EFI به همراه ریل‌های سوخت، انژکتورها و دریچه گاز از پیش نصب شده، میل‌لنگ از جنس فولاد فورج کاری شده و یاتاقان‌های تیتانیومی

همان‌گونه که گفته شد شورولت کوروت Z06 نسل ششم در سه‌ماهه سوم سال 2005 و با مدل سال 2006 عرضه شد. شورولت با تولید این خودرو توانست مدل مسابقه‌ای C6R GT را نیز توسعه دهد که جزو سبک‌ترین کوروت های تاریخ است و ترکیبی عالی از قدرت و چابکی را به نمایش می‌گذارد. ساختار سبک‌وزن Z06 به دلیل استفاده از فریم آلومینیومی است که چند کیلوگرمی سبک‌تر از فریم فولادی استاندارد خواهد بود. همچنین از کف کامپوزیت فیبر کربنی/چوب بالزا و برخی قطعات دیگر نیز استفاده شده که نتیجه آن کسب نسبت قدرت به وزن استثنایی 2.8 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار در مدل Z06 است.

با وزن 1420 کیلوگرمی، کوروت Z06 نسل ششم پرفورمنسی عالی ارائه می‌کرد و درعین‌حال مصرف سوخت قابل‌احترام شهری/بزرگراهی به ترتیب 15.6/9.8 لیتر در هر صد کیلومتر داشت. ششمین نسل کوروت از نظر مصرف سوخت نتوانست به خوبی نسل قبلی خود عمل کند هرچند ضریب درگ نسبتاً پایین 0.28 و وزن کمی داشت. نکته دیگر اینکه Z06 به عنوان خودروی رسمی مسابقات دیتونا 500 و ایندیاناپولیس 2006 انتخاب شد تا بیش از پیش شایستگی‌های خود را نشان دهد.

علیرغم وجود فاصله بین محوری بیشتر نسبت به نسل پنجم، طول و پهنای کلی کوروت نسل شش اندکی کاهش یافت. البته این خودرو همانند تمامی کوروت های گیربکس دستی از سال 1989 تا آن زمان به کمک انتخاب‌گر دنده کامپیوتری CAGS مجهز شد تا مصرف سوخت بهبود یابد. این سیستم از رانندگان می‌خواست در سرعت‌های پایین مستقیماً از دنده 1 به دنده 4 تعویض نمایند تا مصرف سوخت کاهش یابد. اگرچه کوروت C6 طراحی پیشرانه جلو و گیربکس عقب نسل قبلی را حفظ کرده بود اما دگرگونی زیادی را تجربه کرد.

از نظر بصری باید گفت مدل Z06 دارای گلگیرهای جلو و عقب بزرگ‌تر و ورودی هوای با ابهت در سپر جلو بود. همچنین ساختار فیبر کربنی گلگیرهای جلو و مجاری هوای گلگیرهای عقب باعث بهبود آیرودینامیک و خنک کاری ترمزها می‌شدند. نکته دیگر به بدنه جدید با چراغ‌هایی مربوط می‌شود که ظاهری اسپرت و کلاسیک را ایجاد کرده بودند. شورولت از سال 2006 تا 2013 در مجموع 27,995 دستگاه کوروت Z06 را تولید کرد. این روزها از کوروت Z06 نسل ششم به عنوان یک خودروی اسپرت در دسترس نام برده می‌شود که ترکیبی بی‌نظیر از پرفورمنس در پیست را ارائه کرده است.

یکی از نسخه‌های خاص این خودرو را می‌توان Z06 کربن لیمیتد ادیشن دانست که به عنوان مدل 2011 و تنها به تعداد 252 دستگاه تولید شد. این نسخه سفارشی فقط با رنگ‌های نارنجی و آبی در دسترس بود و از جمله ویژگی‌های بدنه‌اش می‌توان به چراغ‌های جلو و آینه‌های مشکی، اسپویلر مشابه ZR1 و کاپوت و اسپلیتر فیبر کربنی اشاره کرد. رینگ‌های 19 اینچی جلو و 20 اینچی عقب هم علاوه بر ایجاد ظاهری خشن‌تر و گیراتر باعث بهبود کشش و قابلیت‌های عبور از پیچ مدل کربن لیمیتد ادیشن می‌شدند. ترمزهای کربن سرامیک برمبو هم وظیفه توقف خودرو را بر عهده داشتند.

از نظر پرفورمنس هم باید گفت مدل Z06 کربن لیمیتد ادیشن از کنترل سواری مغناطیسی انتخابی بهره‌مند شده بود تا هندلینگ و پایداری بهتری داشته باشد. پوشش پیشرانه کربنی هم جزو دیگر ویژگی‌های خاص این مدل بوده است. اگرچه شورولت در ابتدا به دنبال تولید 500 دستگاه از کوروت کربن لیمیتد ادیشن بود اما در نهایت 252 دستگاه از آن را ساخت. نهایتاً باید گفت پیشرانه LS7 این خودرو که جزو تحسین‌شده‌ترین پیشرانه‌هاست به‌صورت رسمی بازنشسته شده است. این پیشرانه پس از نصب در خودروهایی همچون کوروت Z06 نسل ششم و کامارو Z/28 در سال 2022 راهی موزه شد. شورولت همچنین تولید پیشرانه LS427/570 را نیز متوقف کرد هرچند علیرغم این کار همچنان شاهد استفاده از این پیشرانه‌ها در خودروهای گوناگون افترمارکتی هستیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.