اولین رانندگی با شورلت کوروت ZR1 جدید، قدم به بُعدی دیگر!
کوروت ZR1 جدید با 1064 اسب بخار، قدرتی بیسابقه ارائه میدهد. این خودرو با سرعت 375 کیلومتر بر ساعت و شتاب خیرهکننده، آماده به چالش کشیدن هر پیست مسابقهای است.
هزار اسب بخار صدایی خاص دارد. این صدای نسیمی آرام در یک بعدازظهر است که ناگهان با ورود شورلت کوروت C8 ZR1 دگرگون میشود، با دو توربوشارژر بلبرینگی که تا 26.1 psi فشار بوست را به موتور 5.5 لیتری V8 مدل LT7 تزریق میکنند. ZR1 با قدرت عجیب 1064 اسب بخار در 7 هزار دور بر دقیقه، اینطور نشان میدهد که هدف جنرال موتورز رسیدن به 1000 اسب بخار بوده و از آن فراتر رفته است؛ اما اینطور نیست. هدف صرفاً «حداکثر قدرت ممکن» بود و مشخص شد که این حد به خروجی چهاررقمی، سرعت نهایی 373 کیلومتر بر ساعت و زمان دور پیست نوربرگرینگ میرسد که هنوز اعلام نشده، اما احتمالاً موستانگ GTD با قیمت بیش از 300 هزار دلار را حسابی شرمنده خواهد کرد.
وقتی برای اولین بار سوار ZR1 میشوید، بهتر است با پدال گاز مانند یک تیم خنثیسازی بمب با بستهای از مواد منفجره رفتار کنید. ما ZR1 را در پیست جینجرمن در میشیگان راندیم و صبح با باران سرد آغاز شد. این فرصت خوبی بود تا تأیید کنیم یک خودروی دیفرانسیل عقب با 1064 اسب بخار و 1120 نیوتن متر گشتاور، مجهز به لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 R در یک روز سرد و مرطوب ایدهآل نیست. ZR1 روی آسفالت خیس مانند یک خودروی معمولی روی برف است، با لاستیکهای جلوی 275 که در پیچهای تند با سرعت کمی بیش از 50 کیلومتر بر ساعت لیز میخورند و لاستیکهای عقب 345 که با شاید 25 درصد فشار گاز به هرزگردی میافتند. خوشبختانه آسمان صاف شد، پیست خشک شد و درنهایت ZR1 توانست استعدادهایش را به نمایش بگذارد.
جینجرمن پیستی نسبتاً کوچک با طول 3.4 کیلومتر است اما ZR1 هر پیستی را کوچک جلوه میدهد؛ مانند یوزپلنگی رها در یک رستوران یا جنگنده F-22 که در زیر شیروانی خانهٔ مادربزرگ شما مانور میدهد. شتاب ZR1 آنقدر انفجاری است که یافتن معیاری برای مقایسه دشوار است، اما بیایید تلاش کنیم. این ماشین در 23.8 ثانیه به 322 کیلومتر بر ساعت میرسد و این کار را با بال عقب بزرگ سفارشی انجام میدهد که سرعت را کاهش میدهد. قدرت عظیم ZR1 از همان خط شروع قابلاستفاده است. زمان 2.2 ثانیهای برای رسیدن به 96 کیلومتر بر ساعت، بهترین عددی است که تابهحال از یک خودروی دیفرانسیل عقب دیدهایم و با پورشه 911 توربو S چهارچرخ محرک برابری میکند. سیستم لانچ کنترل کوروت بسیار هوشمند و قابل تنظیم است و باعث میشود خودرو بتواند 400 متر را ظرف تنها 9.5 ثانیه طی کند.
توجه داشته باشید که این اعداد روی آسفالت معمولی به دست آمد و در پیست درگ با سطح چسبناک، قطعاً عملکرد بهتری ممکن است. البته این یک خودروی درگ نیست. ZR1 برای نابود کردن رکوردهای پیستهای جادهای بهینه شده، بهویژه با پکیج پرفورمنس ZTK به قیمت 1,500 دلار، رینگهای فیبر کربنی 13,995 دلاری و پکیج آیرودینامیک فیبر کربنی 8,495 دلاری. این پکیج آیرودینامیک با بال عقب عظیمی که بیش از 544 کیلوگرم داونفورس تولید میکند، قابلشناسایی است. در جلو، صندوق بار کوچک کوروت برای خنکسازی و آیرودینامیک قربانی شده و جریان هوا از زیر خودرو به سمت بالا حرکت کرده و از طریق کاپوت خارج میشود. همچنین کانالهای خنککننده ترمز در گلگیرهای عقب و کانالهای بیشتری برای تغذیه هوای خنک به توربوها تعبیه شده است.
اینها ویژگیهای ظاهری واضح ZR1 هستند، اما اگر هنوز مطمئن نیستید، شیشه عقب دوتکه نشانه قطعی ZR1 است. این پانل مرکزی که به کوروت C2 سال 1963 اشاره دارد، برای خنکسازی بیشتر دارای منافذ است. با گرم شدن لاستیکها و خشک شدن پیست، متوجه شدیم که نیروی عظیم ZR1 سبک رانندگی خاصی را میطلبد. خوشبختانه موتور LT7 بازخورد صوتی فراوانی از وضعیت آمادگی خود ارائه میدهد اما اساساً میتوانید فرض کنید که در کسری از ثانیه آماده جهش است. توربوها در منیفولدهای اگزوز ادغام شدهاند و حسگرهای سرعت خاص خود را دارند، با سیستم مدیریت موتور که همیشه تلاش میکند توربینها را در حال چرخش نگه دارد. حتی وقتی بهسرعت پدال گاز را رها میکنید، صدای سوت ادامهداری میشنوید که نشاندهنده ادامه چرخش توربوها است، صدایی پسزمینه که بر غرش عمیق موتور میللنگ تخت LT7 سوار است.
جنرال موتورز هنگام توسعه موتور LT6 تنفس طبیعی Z06 میدانست که نسخه توربوشارژ وجود خواهد داشت، بنابراین LT7 از روز اول با ورودی جدید، پیستونها و شاتونهای تقویتشده و یک سیستم تزریق سوخت MPI اضافی که مکمل سیستم تزریق مستقیم است، برای مأموریتش بهینه شد. ممکن است از سیستمهای تزریق سوخت دوگانه استنباط کنید که LT7 سوخت زیادی مصرف میکند و حق با شماست. درواقع، تشنگی سیریناپذیر ZR1 و مخزن سوخت نسبتاً کوچک 70 لیتری آن، عوامل محدودکننده در روزهای پیست خواهند بود. ما سعی در ثبت رکورد دور نداشتیم و بااینحال ZR1 بهسختی 80 کیلومتر را قبل از نیاز به توقف برای سوخت طی کرد. طبق اعلام EPA، کوروت ZR1 در رانندگیهای شهری 19.6 لیتر بنزین و در بزرگراه 13 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف میکند.
ثبت شتاب جانبی 1.13 جی در آزمایش چسبندگی هرچند عدد قابلتوجهی است اما هنوز بهاندازه 1.16 جی کوروت Z06 مجهز به Z07 نیست. با وزن 1737 کیلوگرم، ZR1 تنها 75 کیلوگرم سنگینتر از Z06 است که هرچند افزایشی تحسینبرانگیز است اما همچنان اضافهوزن محسوب میشود. همچنین اگرچه ZR1 از دیسکهای ترمز جلوی 400 میلیمتری بهره میبرد که بزرگترین دیسکها در تاریخ کوروت هستند اما عملکرد ترمزگیری آن مشابه Z06 است و توقف از 110 کیلومتر بر ساعت به 42.7 متر مسافت نیاز دارد و از 160 کیلومتر بر ساعت در 83.2 متر متوقف میشود، در مقایسه با 42.4 متر و 83.5 متر برای Z06.
کابین نیز کپی Z06 است اگر نگوییم استینگری پایه. در اینجا صرفاً یک نشانگر بوست و حالت سرعت بالای اختصاصی ZR1 وجود دارد که اساساً به کنترل پایداری میگوید قصد دارید در خط مستقیم بسیار سریع بروید، اما کابین تیپ پایهٔ 1LZ آزمایشی ما اساساً همان کابین استاندارد کوروت است. در این تیپ حتی از گرمکن صندلیها هم خبری نیست اما وقتی 1064 اسب بخار دارید، چه کسی به امکانات رفاهی نیاز دارد؟
از دید ما، ZR1 خودرویی قابلتأمل است. باید ایستاد و لحظهای فکر کرد که ساخت چنین خودرویی چقدر باورنکردنی است. حدود دو دهه پیش، شورلت هنگام توسعهٔ C6 ZR1 با 638 اسب بخار قدرت حتی مطمئن نبود که بتواند شتاب صفر تا 96 کیلومتری Z06 با 505 اسب بخار را بهبود بخشد، چون لاستیکهای عقب در تمام دنده یک در حال هرز گردی بودند. در آن زمان، 638 اسب بخار بیش از آن چیزی بود که کوروت میتوانست تحمل کند. سپس نسل هفتم کوروت، Z06 با 650 اسب بخار و ZR1 با 755 اسب بخار را به ارمغان آورد. یکی از مهندسان کوروت در آن زمان گفت:
یک هفته Z06 را میرانید و فکر میکنید میتوانست صد اسب بخار دیگر داشته باشد اما هیچوقت پس از راندن ZR1 فکر نمیکنید صد اسب بخار دیگر لازم دارد.
حالا به اینجا رسیدهایم. آنها صد اسب بخار دیگر اضافه کردند و صد اسب بخار دیگر بعدازآن و صد اسب بخار دیگر بعدازآن. کوروتهای پرچمدار قبلی هرچقدر هم خوب بودند، طبق قوانین سال 1953 بازی میکردند یعنی موتور جلو، دیفرانسیل عقب و پیشرانهٔ V8 پوشراد. چه کسی فکر میکرد 755 اسب بخار روزی خیلی معمولی به نظر برسد، آنهم اینقدر زود؟ معیارها بهسرعت در حال تغییرند. 375 اسب بخار ZR1 مدل 1990 که در زمان خود حیرتانگیز بود حالا برای یک شاسیبلند خانوادگی عادی است. آیا 1064 اسب بخار هم روزی عادی خواهد شد؟ بعید میدانیم اما اگر بهاندازه کافی جسور هستید که بخواهید طعم آن آینده را بچشید، ZR1 همین حالا آماده است.
مشخصات فنی
Chevrolet Corvette ZR1 2025 | |
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 1064 اسب بخار |
گشتاور | 1120 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.2 ثانیه |
مسافت 400 متر | 9.5 ثانیه |
شتاب جانبی | 1.13 جی |
توقف از 110 | 42.7 متر |
حداکثر سرعت | 375 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر ترکیبی |
طول | 4,721 میلیمتر |
عرض | 2,024 میلیمتر |
ارتفاع | 1,234 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,723 میلیمتر |
وزن | 1738 کیلوگرم |
قیمت پایه | 178,195 دلار |
قیمت تستشده | 205,265 دلار |