تجربهٔ رانندگی با کوروت کانورتیبل فرمان راست در اروپا، بی‌نقص و بی‌نظیر!

سه‌شنبه 14 دی 1400 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
Chevrolet-Corvette-1
تاکنون مالکیت و رانندگی با کوروت در بریتانیا در بین عموم مردم جذابیت زیادی نداشته است زیرا این خودرو فقط به‌صورت فرمان چپ عرضه می‌شد؛ اما نسل هشتم...
تبلیغات

تاکنون مالکیت و رانندگی با کوروت در بریتانیا در بین عموم مردم جذابیت زیادی نداشته است زیرا این خودرو فقط به‌صورت فرمان چپ عرضه می‌شد؛ اما نسل هشتم کوروت که به‌تازگی فروش آن در بریتانیا با قیمت 74 هزار پوند در نسخهٔ کوپه و 79 هزار پوند در نسخهٔ کانورتیبل آغاز شده است، بالاخره به‌صورت فرمان راست هم ساخته شده است و هم‌اکنون امکان خرید کوروت C8 فرمان راست از نمایندگی رسمی شورلت در بریتانیا وجود دارد.

خبر مهم دیگر هم این است که کوروت برخلاف گذشته دیگر موتور جلو نیست و حالا مثل آئودی R8 و سوپرکارهای سطح پایین مک‌لارن، فراری و لامبورگینی که شورلت قصد رقابت با آن‌ها را دارد، پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 آن پشت صندلی‌ها نصب شده تا سوپراسپرتی موتور وسط خلق شود. علاوه بر این، C8 از گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ هوشمند جدیدی بهره می‌برد که به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. این ماشین همچنین از لانچ کنترل هم برخوردار است و به همین دلیل ظرف تنها 3.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 296 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

البته این پرفورمنس در درجهٔ اول به لطف پیشرانهٔ V8 بزرگ کوروت حاصل می‌شود که 475 اسب بخار قدرت و 613 نیوتن متر گشتاور دارد (کوروت در بازار اروپا برای مطابقت با قوانین آلایندگی باید به فیلتر ذرات بنزین مجهز شود که خروجی پیشرانهٔ آن‌را کاهش می‌دهد). همهٔ کوروت‌هایی که در بازار بریتانیا عرضه می‌شوند به‌صورت استاندارد به پکیج پرفورمنس Z51 هم مجهز هستند که ترمزهای برمبوی قوی‌تر، دیفرانسیل لغزش محدود، ضریب درایو نهایی کوتاه‌تر برای شتاب بهتر، سیستم اگزوز اسپرت، پکیج آئرودینامیکی سطح یک و لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S را به همراه دارد.

کوروت در بازار بریتانیا در دو تیپ 2LT و 3LT عرضه می‌شود و تیپ پایهٔ 1LT در اینجا ارائه نخواهد شد. برای این تیپ‌ها آپشن‌های متعددی هم قابل سفارش است که ازجملهٔ یکی از آن‌ها می‌توان به سیستم تعلیق تطبیقی مغناطیسی عالی شورلت با قیمت 1,920 پوند اشاره کرد. نمونهٔ آزمایشی ما از تیپ 3LT است و تقریباً همهٔ آپشن‌های مهم مثل کمک‌فنرهای تطبیقی، تریم فیبر کربنی در داخل و خارج و رنگ نارنجی ویژه به قیمت 1,780 پوند را دارد که قیمت 93 هزار پوندی آن‌هم این موضوع را نشان می‌دهد.

کوروت هنوز هم خودروی بسیار خاصی برای رانندگی است خصوصاً در نسخهٔ کانورتیبل که تقریباً هیچ لطمه‌ای به آئرودینامیک نسخهٔ کوپهٔ عالی خود نزده است. دلیل این موضوع این است که شورلت نسل هشتم کوروت را از ابتدا به‌گونه‌ای طراحی کرده که هم کوپه و هم کانورتیبل باشد و به همین دلیل نسخهٔ کانورتیبل حتی از صندوق بار کاربردی‌تری هم برخوردار است.

به‌سختی می‌توان گفت که کدام جنبه از دینامیک رانندگی کوروت کانورتیبل جدید تأثیرگذارتر است، پرفورمنس در خط مستقیم؟ فرمان پذیری؟ یا چرخش در پیچ‌ها؟ درواقع، این ماشین در هر کاری که هنگام رانندگی از آن بخواهید بسیار توانمند است آن‌هم نه‌فقط در مقایسه با نسل‌های قبلی خود بلکه حتی در قیاس با بهترین خودروهای اسپرت حال حاضر اروپا. البته کوروت چیزی شبیه به کشش و شتاب خودروهایی مثل مک‌لارن GT یا فراری F8 تریبوتو که هردو بیش از دو برابر این قیمت دارند و از آن مهم‌تر، از قدرت بسیار بیشتر و وزن کمتری هم بهره می‌برند را ارائه نمی‌کند زیرا C8 با 1775 کیلوگرم وزن، اصلاً سبک نیست اما بااین‌حال، پرفورمنس ذهنی آن چندان از سوپرکارهای مذکور فاصله ندارد آن‌هم با وجودی که از لحاظ قیمت هم‌سطح خودرویی مثل پورشه 718 باکستر GTS است.

در کوروت همیشه سمفونی آرام اما همچنان جذاب V8 را خواهید شنید که بر اکثر رقبای توربوشارژ اروپایی به‌جز موتور V10 آئودی R8 و البته موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی باکستر GTS مذکور برتری دارد. گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ C8 نیز با سرعت و کارایی مشابه گیربکس PDK پورشه دنده‌ها را تعویض می‌کند. از طریق یک کنترلر دوار روی کنسول مرکزی هم می‌توان از بین شش حالت رانندگی مختلف شامل بارانی، مسافرتی، اسپرت، پیست، شخصی و Z یکی را انتخاب کرد که هرکدام سرعت تعویض دنده را تغییر می‌دهند. حالت Z کوروت نیز شبیه دکمهٔ M در ب‌ام‌و است که امکان تنظیم پاسخگویی قسمت‌های اصلی خودرو را فراهم می‌کند.

هرچند کوروت C8 یک سوپراسپرت است اما به لطف تنظیم دقیق شاسی، سواری بسیار خوبی دارد. همچنین در نمونهٔ مورد آزمایش، سیستم تعلیق تطبیقی مغناطیسی که کنترل بدنهٔ عالی و بادی‌رول تقریباً صفر را فراهم می‌کند و درعین‌حال جاده‌های ناهموار را کاملاً صاف جلوه می‌دهد هم به این موضوع کمک می‌کند. یکی دیگر از برتری‌های بزرگ این ماشین هم کابین آن است که با طراحی به سبک جت‌های جنگنده و یک نمایشگر بزرگ 12 اینچی مرکزی، احساس بسیار خوبی دارد. تیپ 3LT نیز از تمام ویژگی‌های مطلوب مثل اپل کارپلی بهره می‌برد و ازاین‌رو، شاید کابین کوروت احساس خودرویی یک میلیون دلاری را نداشته باشد اما برای خودرویی با قیمت پایهٔ تنها 82 هزار دلار فوق‌العاده است.

به‌طورکلی، کوروت جدید خصوصاً در نسخهٔ کانورتیبل یک خودروی عالی است حتی اگر در مقایسه با پورشه باکستر GTS به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر باشد. بدون شک، صنعت خودروهای اسپرت اروپا حالا رقیب کاملاً جدیدی پیدا کرده و رقبا باید آن‌را بسیار جدی بگیرند.

کپی لینک

جمع‌بندی

در مورد کوروت کانورتیبل جدید چند نکتهٔ کلیدی را باید بدانید. یک اینکه برای اولین بار این خودرو به‌صورت فرمان راست هم ارائه می‌شود. دو اینکه موتور وسط است و با قیمت پایهٔ 79 هزار پوندی ارائه می‌شود که از اکثر رقبای موتور وسط اروپایی ارزان‌تر است. سه اینکه در مقایسه با هر رقیب اروپایی با هر قیمتی خودروی فوق‌العاده خوبی برای رانندگی است و چهار اینکه برخلاف کوروت‌های قبلی، بسیار باکیفیت‌تر ساخته شده و در داخل بسیار شیک‌تر و چشمگیرتر از قبل احساس می‌شود. نسخهٔ کانورتیبل C8 هم از سقف هاردتاپ تمام برقی و صندوق بار بزرگ‌تری نسبت به نسخهٔ کوپه بهره می‌برد؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به خرید کوروت C8 هستید خیلی سریع به نمایندگی مراجعه کنید زیرا شواهد نشان می‌دهند که شما تنها کسی نخواهید بود که برای خرید این ماشین در صف خواهید ایستاد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Chevrolet Corvette Convertible

پیشرانه

6.2 لیتری V8

قدرت

475 اسب بخار

گشتاور

613 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.5 ثانیه

حداکثر سرعت

296 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

12.1 لیتر ترکیبی

تولید آلایندگی

277 گرم/کیلومتر

قیمت پایه

79,200 پوند

قیمت تست‌شده

93,090 پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.