مقایسه تیگو 7 پرو، لاماری، جک S5 و هایما 8S

دوشنبه 7 فروردین 1402 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
Cars-16
در این مطلب پنج کراس‌اوور کامپکت بازار کشورمان را باهم مقایسه کرده و مشخصات، آپشن‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.
تبلیغات

چند وقت پیش در پدال برگردان فارسی مقایسه بزرگی بین کراس‌اوورهای کامپکت بازار آمریکا از وب‌سایت موتورترند را منتشر کردیم. پس از انتشار مطلب مذکور، به این فکر افتادیم که چنین مقایسه‌ای را برای بازار کشورمان هم داشته باشیم؛ بنابراین، تمام کراس‌اوورهای کامپکتی که هم‌اکنون در بازار ایران به فروش می‌رسند را گرد هم جمع کرده‌ایم تا مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم. ملاک اصلی برای مقایسهٔ این خودروها قرارگیری آن‌ها در سگمنت کامپکت است و بنابراین ممکن است از لحاظ قیمت اختلاف زیادی باهم داشته باشند. همچنین در این مقایسه مدل‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از کامپکت هم حضور ندارند.

کپی لینک

جک S5

نقاط قوت: پیشرانهٔ جدید با راندمان بالا، اضافه شدن آپشن‌های جدید، بازار دست‌دوم مناسب

نقاط ضعف: طراحی بیرونی قدیمی، کابین کاملاً کهنه، آپشن‌های کمتر نسبت به رقبا

قدیمی‌ترین کراس‌اوور در حال تولید بازار کشورمان جک S5 است. این خودرو برای اولین بار در سال 2012 معرفی شد و در سال 2019 تولید آن در چین خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان در حال تولید است و البته هنوز هم طرفدار دارد. در پاییز سال 1400 نیز کرمان خودرو نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور را با تغییراتی در قسمت سپر و جلوپنجره معرفی کرد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ جدید با تزریق مستقیم سوخت است که جایگزین نمونهٔ 2 لیتری توربوشارژ قبلی شده است. این موتور 161 اسب بخار قدرت و 251 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه متصل می‌شود. این موتور جدید علیرغم نیم لیتر حجم کمتر نسبت به نمونهٔ قبلی، به لطف سیستم تزریق مستقیم سوخت، خروجی آن تقریباً هم‌سطح موتور 2 لیتری است. همین پیشرانهٔ جدید به همراه اضافه شدن دو آپشن کروز کنترل و دی‌لایت، از نقاط قوت S5 هستند ولی بااین‌حال خودرو چه در طراحی بیرونی و چه در داخل کاملاً سن بالای خود را نشان می‌دهد و در برابر رقبای مدرن‌تر حرفی برای گفتن ندارد.

کپی لینک

فونیکس تیگو 7 پرو

نقاط قوت: طراحی بیرونی بروز، کابین زیبا، آپشن‌های فراوان

نقاط ضعف: پیشرانهٔ ضعیف‌تر نسبت به رقبا که با نسل قبلی یکسان است

قطعاً در بین کراس‌اوورهای کامپکت بازار کشورمان، تیگو 7 پرو به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های قابل‌قبول، خوش‌نامی نسبی در بازار ایران و سابقهٔ زیاد مدیران خودرو، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. این خودرو نسل دوم تیگو 7 است که برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2019 رونمایی شد. البته نسل قبلی تیگو 7 هم به ایران آمد و همچنان عرضه می‌شود اما تیگو 7 پرو با برند جدید فونیکس راهی بازار شده است. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 9 سرعته CVT انتقال می‌دهد. هرچند تیگو 7 پرو از لحاظ قوای محرکه حرف چندانی برای گفتن ندارد اما از آپشن‌های فراوانی مثل دوربین 360 درجه، گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم گوشی، نورپردازی داخلی 7 رنگ، درب صندوق خودکار با حسگر سوئیچ و... برخوردار است.

کپی لینک

لاماری ایما

نقاط قوت: طراحی بیرونی جذاب، کابین لوکس، پیشرانهٔ قدرتمند تحت لیسانس میتسوبیشی

نقاط ضعف: سواری نسبتاً خشک، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ محدود نسبت به رقبا

این خودرو که توسط شرکت آرین پارس موتور در ایران تولید و عرضه می‌شود، در اصل محصول برند فورتینگ دانگ‌فنگ است و T5 Evo نام دارد. این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو 2020 معرفی شد. لاماری یکی از کراس‌اوورهای جذاب بازار کشورمان محسوب می‌شود زیرا فرم کوپه مانند آن حال و هوایی جوان‌پسند دارد. در داخل نیز نمایشگرهای متصل به هم و الگوبرداری طراحی دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی از محصولات مرسدس بنز، فضای لوکسی را ایجاد کرده است. زیر کاپوت لاماری یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی قرار دارد که با 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور، این ماشین را به یکی از قوی‌ترین کراس‌اوورهای کامپکت بازار تبدیل می‌کند. لاماری در بخش تجهیزات رفاهی چیزی کم و کسر ندارد اما از لحاظ سیستم‌های کمک‌راننده در برابر رقبایی مثل هایما 8S نمی‌تواند عرض‌اندام کند زیرا تجهیزات ایمنی آن صرفاً به مواردی جزئی مثل سیستم پایش باد تایرها و سیستم کنترل حرکت در سرپایینی محدود می‌شود.

کپی لینک

هایما 8S

نقاط قوت: پیشرانهٔ قدرتمند با شتاب خوب، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرن، بهره‌مندی از شبکهٔ نمایندگی‌های ایران‌خودرو

نقاط ضعف: قیمت بسیار گران در بازار، حساسیت موتور GDI به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری

هایما 8S جدیدترین کراس‌اوور ایران‌خودرو و سومین محصول هایما در کشورمان پس از مدل‌های S7 و S5 محسوب می‌شود. این خودرو در اواسط سال 2019 راهی بازار چین شد. هرچند در طراحی قسمت جلوی 8S با چراغ‌های دوقسمتی الگوبرداری‌هایی از هیوندای سانتافه دیده می‌شود اما به‌طورکلی، این کراس‌اوور چینی ظاهر جذاب و بروزی دارد که نمی‌توان آن را به کپی‌برداری محکوم کرد. در داخل خودرو نیز با داشبورد و کنسولی که به سمت راننده زاویه دارد، شاهد فضای قابل‌قبولی هستیم هرچند که شاید جذابیت کابین لاماری را نداشته باشد. هایما 8S به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم سوخت مجهز است که 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور دارد و در کنار لاماری قوی‌ترین خودروی این مقایسه محسوب می‌شود. این کراس‌اوور چینی همچنین در بخش تجهیزات هم کاملاً دست‌پر بوده و از سیستم‌های کمک‌رانندهٔ مدرنی مثل هشدار برخورد جلو، دستیار حرکت بین خطوط و سیستم پایش نقاط کور بهره می‌برد. بااین‌حال، قیمت 8S در بازار به نزدیک دو میلیارد و 200 میلیون تومان رسیده که آن را به گران‌ترین خودروی لیست تبدبل می‌کند.

کپی لینک

فردا T5

نقاط قوت: آپشن‌های ایمنی مناسب، تجهیزات قابل‌توجه، قیمت بازار کمتر نسبت به رقبا

نقاط ضعف: طراحی بیرونی نسبتاً ساده در مقایسه با رقبا، کیفیت پایین دوربین دید عقب

T5 هم محصولی از برند فورتینگ دانگ‌فنگ است و جالب اینکه پلت‌فرم مشترکی با لاماری دارد. درواقع لاماری نسخهٔ اسپرت T5 محسوب می‌شود هرچند که این دو خودرو نه در داخل و نه در بیرون هیچ شباهتی به هم ندارند و در ایران هم توسط دو شرکت مختلف عرضه می‌شوند. T5 اولین بار در سال 2018 معرفی و در سه‌ماههٔ سوم همان سال راهی بازار چین شد. این خودرو در بیرون نسبت به رقبایی مثل تیگو 7 پرو ظاهر ساده‌تری دارد که کمی قدیمی جلوه می‌کند اما همچنان قابل‌قبول است. در داخل نیز به لطف نمایشگر عمودی بزرگ 12 اینچی، فضای نسبتاً مدرنی ایجاد شده است. T5 در ایران با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربوشارژ تحت لیسانس میتسوبیشی عرضه می‌شود که 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و بنابراین از لحاظ قدرت دقیقاً هم‌سطح تیگو 7 پرو قرار می‌گیرد. بااین‌حال، قیمت این خودرو در بازار حدود 400 میلیون تومان از چری کمتر است درحالیکه در بخش تجهیزات هم با برخورداری از گرم‌کن صندلی‌های جلو، درب صندوق برقی، هشدار رانندگی بین خطوط، هشدار برخورد جلو، نورپردازی داخلی و... چیزی کم و کسر ندارد.

کپی لینک

مشخصات فنی

جک S5

تیگو 7 پرو

لاماری ایما

هایما 8S

فردا T5

پیشرانه

1.5 لیتری I4 توربو

1.5 لیتری I4 توربو

1.5 لیتری I4 توربو

1.6 لیتری I4 توربو

1.5 لیتری I4 توربو

قدرت

161 اسب بخار

156 اسب بخار

195 اسب بخار

192 اسب بخار

156 اسب بخار

گشتاور

251 نیوتن متر

230 نیوتن متر

285 نیوتن متر

293 نیوتن متر

230 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دوکلاچه

CVT

7 سرعته دوکلاچه

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

جلو

جلو

جلو

طول

4,475 میلی‌متر

4,500 میلی‌متر

4,565 میلی‌متر

4,565 میلی‌متر

4,460 میلی‌متر

عرض

1,840 میلی‌متر

1,842 میلی‌متر

1,860 میلی‌متر

1,850 میلی‌متر

1,820 میلی‌متر

ارتفاع

1,680 میلی‌متر

1,746 میلی‌متر

1,690 میلی‌متر

1,682 میلی‌متر

1,720 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,645 میلی‌متر

2,670 میلی‌متر

2,715 میلی‌متر

2,700 میلی‌متر

2,720 میلی‌متر

وزن

1505 کیلوگرم

1540 کیلوگرم

1550 کیلوگرم

1560 کیلوگرم

1575 کیلوگرم

حجم صندوق بار

650 لیتر

475 لیتر

480 لیتر

340 لیتر

515 لیتر

قیمت کارخانه

1.095 میلیارد

1.420 میلیارد

1.094 میلیارد

1.047 میلیارد

1.306 میلیارد

قیمت بازار

1.650 میلیارد

1.910 میلیارد

2.085 میلیارد

2.180 میلیارد

1.530 میلیارد

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.