نخستین باتری 150 کیلووات ساعتی نیمه جامد جهان با موفقیت آزمایش شد

سه‌شنبه 5 دی 1402 - 04:50
مطالعه 3 دقیقه
nio-et-7-150-kwh-solid-state-battery-test-12
شرکت نیو موفق شد با استفاده سدان ET7 و باتری نیمه جامد جدیدش، مسافتی 1044 کیلومتری را بپیماید.
تبلیغات

بررسی این باتری به‌صورت زنده توسط شرکت نیو به‌همراه مدیرعامل آن پخش شد که حدودا 14 ساعت به درازا کشید. در طی این تست، نیو ET7 توانست مسافت آزمایشی 1044 کیلومتر (652.5) مایل را بپیماید. نهایتا بسته باتری در 3 درصد SoC متوقف شد و تست به پایان رسید.

«ویلیام لی»، مدیرعامل نیو، طبق قانون خودروی خود را برای هشت ساعت مداوم راند. سدان ET7 در شرایط جوی و دمای متغیر از منفی 2 تا 9 درجه سانتی‌گراد برای 12.5 ساعت در حال حرکت باقی ماند. در حین انجام آزمایش، بار خودرو شامل سرنشینانش برابر 190 کیلو بود و دمای کابین هم در 20 درجه سانتی‌گراد حفظ شد. لی درباره این سفر 1044 کیلومتری می‌گوید:

پایان و موفقیت در این چالش بررسی گستره مسافت قابل‌پیمایش نشان‌دهنده قدرت بالای باتری 150 کیلووات ساعتی و بسته آن است. این بسته باتری در حال حاضر بیشترین چگالی انرژی را در میان تمام باتری‌های تولید انبوه جهان دارد و اتفاقا ایمنی بسیار بالایی هم دارد. از همه مهم‌تر، تمام مدل‌های نیو که درحال حاضر در بازار به فروش می‌رسند می‌توانند از طریق مراکز تعویض باتری ما، باتری نیوی خود را با این نمونه تعویض کنند... .

ویلیام لی برای نشان‌دادن توان باتری 150 کیلووات ساعتی نیمه جامد شرکت خود، یک نیو مجهز به آن را از شهر شانگهای و تا زمانی که عمر آن به شارژ باتری به پایان رسید، حرکت داد؛ او برای حفظ جذابیت کار خود و البته اثبات ادعای مهندسانش، تمام این مسافت را روی آنتن پخش زنده رفت.

در آزمایش یادشده سدان عملکرد بالای ET7 میزبان این بسته باتری جدید بود که نیو آن را به‌صورت مستقیم برای رقابت با تسلا مدل S روانه بازار کرده بود. در تستی دیگر در اروپا، ET7 موفق شد مسافتی 6 هزار کیلومتری را در 72 ساعت و 51 دقیقه طی کند. این تست برای نمایش مزیت سیستم و ایستگاه‌های تعویض باتری نیو انجام شده بود.

البته که اگر نیو ET7 به باتری نیمه جامد جدید این شرکت مجهز باشد دیگر نیازی به تعویض باتری‌های زیادی نخواهد داشت. هدف اصلی تعویض باتری آن است که به‌جای شارژ مجدد باتری خودرو، راننده در عرض 3 دقیقه باتری خالی خود را با نمونه پر از شارژ تعویض کند و دوباره راه بیافتد؛ حال با درنظر گرفتن توانایی‌های باتری نیمه جامد مشخصا نیاز به استفاده از این سیستم هم کاهش می‌یابد. بر اساس گزارش‌ها، نیو برای ساخت باتری نیمه جامد به سراغ بزرگ‌ترین فروشنده باتری جهان، CATL، رفت که مدت‌ها است روی باتری‌های حالت جامد کار می‌کند. درصورت تمایل برای آشنایی بیشتر با باتری‌های حالت جامد مقاله «آنچه درباره باتری حالت جامد می‌دانیم» را مطالعه کنید.

کانتمپروری آمپرکس در پاسخ نیو اذعان کرد که مراحل توسعه و ورود یک باتری با شیمی تازه به خط تولید زمان زیادی خواهد بود و هزینه لازم برای آن بیشتر از تصور می‌شود که البته قیمت محصول نیو را غیررقابتی خواهد کرد. بنابراین نیو به یک رقیب چابک و کوچک‌تر از CATL یعنی «وی‌لیون نیو انرژی تکنولوژی» رو کرد تا نخستین باتری نیمه جامد خود را توسعه دهد.

قرار بود نخستین مدل‌های باتری‌های نیمه جامد نیو در سال 202 روانه خط تولید شوند و تا سال 2023 در دسترس کاربران قرار گیرند اما افزایش هزینه‌های این پروژه، تولید را به چالش کشید و باعث تاخیری طولانی شد. خوشبختانه باتری با توان پیمایش حدودا هزار کیلومتر هم‌اکنون آماده تجاری‌سازی و استفاده در بازار است. نظر شما درباره باتری‌های نیمه جامد چیست؟ آیا نیو با این پیشرفت می‌تواند گوی رقابت را از تسلا بدزدد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.