خودروی پرنده ماژولار ژپنگ تا پایان سال آماده فروش میشود
واحد کسبوکار هوانوردی مجموعه چینی «ژپنگ» با نام «آیرو HT» در جریان نمایشگاه فناوری CES 2024 در لاسوگاس جزئیات دو خودروی پرنده جدید را منتشر کرد. ژپنگ آیرو HT پس از ارائه توضیحاتی درباره یک سوپرخودروی پرنده اعلام کرد که «مسافربر هوازمینی» جدیدش وارد خط تولید خواهد شد.
به این ترتیب، آیرو HT نام یک eVTOL (پرنده عموپرواز برقی) از ژپنگ خواهد بود که بیشتر سهام آن در دست بنبیانگذارش، «هی ژیائوپنگ»، قرار دارد. آیرو HT از سال 2013 کار خود را در زمینه خودروهای پرنده آغاز کرده و از آن زمان، پرواز موفق متعددی هم داشته است. برادر خودروساز این شرکت با نام «ژپنگ موتورز» به تولید خودرو مشغول است و موفق شده در زمینه کاری خود فناوریهای تازهای را رونمایی کند. در رویداد سالانه فناوری داخلی مجموعه ژپنگ در سال 2022، آیرو HT از نسل هفتم خودروهای پرنده خود رونمایی کرد. هرچند شرکتهای دیگری هم در این زمینه درحال فعالیت هستند اما بهلطف همکاری با ژپنگ موتورز، آیرو HT واقعا از یک خودروی برقی توسعهیافته استفاده میکند که توانایی پرواز را هم دارد.
در سال 2023 نسل بعدی این خودروی پرنده معرفی شد که درحقیقت ترکیب شش چرخ یک خودرو با عمودپروازی در عقب آن به شمار میرفت. همه این تلاشها به معرفی آخرین تلاش ژپنگ در CES 2024 ختم شده است: مسافربر هوازمینی. به گفته سازندگان، این محصول تا سال 2025 وارد خط تولید خواهد شد.
ژپنگ آیرو HT در طول کنفرانس خبری یادشده در CES لاسوگاس اطلاعات جدیدی را درخصوص خودروی پرنده خود منتشر کرد. نخستین داده کلیدی تولید این خودروی پرنده در سال 2025 محسوب میشد. البته علاقهمندان میتوانند با آغاز چارک چهارم سال 2024 میلادی، برای پیشخرید این عمودپرواز ماژولار اقدام کنند. سخنگوی این شرکت چینی اعلام کرد که مسافربر هوازمینی آنها دیگر یک مدل مفهومی ساده نیست و هماکنون تمام آزمایشهای واحد تحقیق و توسعه را گذرانده و وارد فاز تولید انبوه شده است.
سخنگوی ژپنگ افزود که طرح نهایی خودروی پرنده آنها همچنان درحال توسعه و پیشرفت است اما هر شکلی داشته باشد، به ویژگیهای مشخصی مجهز خواهد بود؛ این خودرو-عمودپرواز همانگونه که از نامش پیدا است دو نوع کاربری دارد و برای انجام هر کدام از یک ماژول مجزا استفاده میکند.
نخست ماژول زمینی «BEV» است که توان حمل 4 تا 5 سرنشین را دارد، به سه محور، 6 چرخ محرک و سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب مجهز شده و سیستم بازیابی نیروی تازهای دارد که میتواند ماژول دیگر را نیز شارژ کند. ماژول دیگر آن ماژول هوایی «eVTOL» خواهد بود که خودروی یادشده را به یک عمودپرواز برقی با قابلیت پرواز در ارتفاع کم تبدیل کند. پیشرانه برقی آن پیشنیاز سیستم ایمنی شکست تکنقطهای را دارد و در دو حالت خودکار و دستی پرواز میکند. البته که کابین 270 درجه پانورامیک این ماژول تنها برای دو سرنشین گنجایش دارد.
ژپنگ از ارائه قیمت حدودی برای این محصول خودداری کرد اما مدیرعامل و بنیانگذار آن، آقای ژیائوپنگ، محدوده قیمت 140 هزار دلار را برای آن محتمل دانست. بنابراین نرخ نهایی در جریان رونمایی از محصول پایانی ارائه خواهد شد.
در جریان CES 2024، ژپنگ به معرفی خودرو-عمودپرواز خود و ارائه اطلاعاتی کوتاه درباره آن بسنده نکرد و عملکرد سیستم آن را با پخش زنده به تصویر کشید. محصول مفهومی آیرو HT موفق شد در برابر دوربین پخش زنده از خودرو به عمودپرواز تغییر وضعیت داده و از زمین بلند شود.
دو سال پیش، آیرو HT امید داشت محصول آینده خود را با قیمتی کمتر از 156 هزار دلار و تا سال 2024 عرضه کند که محقق نشد؛ البته اگر روند پیشرفت این شرکت چینی کند نشود، به حقیقت پیوستن برنامه آن برای ورود رسمی به بازار عمودپروازها با یک خودروی ماژولار خیلی زود میسر خواهد شد. نظر شما درباره محصول آیرو HT چیست؟ آیا خودروهای ماژولار پرنده جای خودروهای زمینرو را خواهند گرفت؟