تولید شیائومی XU7 اولترا با 1500 اسب بخار و قیمت 114 هزار دلار
چند ماه پیش، شیائومی نسخهای قدرتمند و پرفورمنس از سدان الکتریکی SU7 را به شکل پروتوتایپ با پسوند اولترا معرفی کرد و حالا فروش نسخهٔ تولیدی این سوپرسدان چینی آغاز شده است.
SU7 اولترا هرچند طراحی مشابه نسخهٔ معمولی دارد ولی با ویژگیهایی مثل اسپویلر بزرگ عقب و بدنهٔ پهنتر، متمایز شده است. اسپویلر عقب این ماشین 1560 میلیمتر عرض دارد و در کنار دیفیوزر فعال عقب، مجموعاً 285 کیلوگرم داونفورس را برای خودرو فراهم میکنند. سوپرسدان شیائومی که روی رینگهای 21 اینچی با لاستیکهای پیرلی P زیرو 5 قرار گرفته است، 5,115 میلیمتر طول، 1,970 میلیمتر عرض و 1,465 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 3,000 میلیمتر است.
این ماشین در داخل از صندلیهای اسپرت، کمربندهای ایمنی زردرنگ و غربیلک فرمان آلکانترا بهره میبرد. علاوه بر این، آلکانترا روی صندلیها، رو دریها و دیگر عناصر داخلی هم دیده میشود درحالیکه در قسمتهایی مثل کنسول مرکزی و آینهٔ دید عقب هم از تریم فیبر کربنی استفاده شده است. SU7 اولترا از سه موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً 1548 اسب بخار قدرت و 1770 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. به لطف این نیرو، سوپرسدان شیائومی ظرف 1.98 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و 5.86 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو 400 متر را در 9.23 ثانیه طی میکند و میتواند به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
انرژی موردنیاز این موتورها توسط یک پکیج باطری 93.7 کیلووات ساعتی از سری Qilin 2.0 ساخت CATL تأمین میشود. این باطریها که از سیستم خنککنندهٔ دوسطحی بهره میبرند، قابلیت شارژ سریع تا 490 کیلوواتی دارند که میتواند ظرف 11 دقیقه از 10 تا 80 درصد را شارژ کند. SU7 اولترا به بزرگترین دیسکهای ترمزی مجهز شده که تاکنون در یک خودروی اسپرت دیدهایم. این دیسکهای سرامیکی در جلو 430 میلیمتری و در عقب 41 میلیمتری هستند قابلیت تحمل دمایی بیش از 1300 درجه سانتیگراد را دارند. به لطف این دیسکها و کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب، SU7 اولترا در 30.8 متر از سرعت صد کیلومتر بر ساعت متوقف میشود.
چندی پیش، پروتوتایپ این ماشین با ثبت تایم 6 دقیقه و 46.8 ثانیه، رک. رکورد سریعترین خودروی چهاردر پیست نوربرگرینگ را شکست ولی نسخهٔ تولیدی نخواهد توانست این رکورد را تکرار کند زیرا بسیار سنگینتر است درحالیکه SU7 اولترا پروتوتایپ به لطف بدنهٔ فیبر کربنی، 1900 کیلوگرم وزن دارد. SU7 اولترا در چین 814,900 یوآن معادل 114,200 دلار قیمت دارد. فروش رسمی این خودرو در مارس 2025 آغاز میشود اما هماکنون پیشفروش آن شروع شده است. به گفتهٔ مدیرعامل شیائومی، درحالیکه پورشه تایکان توربو GT در چین با قیمت 280 هزار دلار به فروش میرسد، قدرت کمتری از SU7 اولترا دارد.
پیشبینی شده که فروش این خودرو در سال 2025 به 4 هزار دستگاه برسد. این در حالی است که 10 دقیقه پس از آغاز پذیرش سفارشات خرید، برای SU7 اولترا 3,680 سفارش دریافت شده است. شیائومی همچنین در اکتبر امسال بیش از 20 هزار دستگاه از نسخهٔ معمولی این خودرو را تحویل داده است و این شرکت قصد دارد تا پایان امسال به هدف فروش سالانهٔ 100 هزار دستگاهی خود برسد.