آریزو ۸، اولین تلاش چری برای حضور در کلاس سدانهای لوکس چینی است. این مدل با طول بدنهی ۴/۸ متر، ابعادی مشابه تویوتا کمری و هوندا آکورد دارد؛ اما از پیشرانههای توربوشارژ کم حجم استفاده میکند.
چری یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در چین است. این شرکت، انوع سدان، شاسیبلند، هاچبک شهری و مدلهای متنوع الکتریکی تولید میکند. محصولات چری علاوهبر چین، در ایران، اندونزی، مصر، برزیل، ونزوئلا و تایلند، مونتاژ میشوند.
خودروسازی چری با ساخت سدانهای کوچک و ارزانقیمت در سال ۲۰۰۳ شروع به فعالیت کرد. این مجموعه در سالهای اخیر، توجه ویژهای بر انواع کراساورها داشت و توسعهی سدانهای اندازه متوسط و بزرگ را ادامه نداد. بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، آریزو ۷ با ابعادی نزدیک به تویوتا کمری توسط چری تولید شد و بعد از آن، آریزو ۵ پلاس که در ایران با نام آریزو ۶ وجود دارد؛ بزرگترین سدان شرکت سازنده باقی ماند. به همین دلیل، رونمایی از آریزو ۸ در کلاس سدان فول سایز، رویدادی مهم برای چری است.
هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد و تواناییهای فنی آریزو ۸ منتشر نشده است اما بنابر گمانهزنی رسانههای چینی، پیشرانههای ۱/۶ لیتر و ۲ لیتر توربوشارژ روی این خودرو نصب خواهد شد. در میان تولیدات چری، موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر عرضه میشود. پیشرانهی توربوشارژ جدید چری با حجم ۲ لیتر، هنوز روی خودروهای تجاری نصب نشده اما طبق اطلاعات رسمی، ۲۶۱ اسب بخار قدرت خواهد داشت.
آریزو ۸، از زبان طراحی معمول در سدانهای چری پیروی میکند. این مدل، همراه چراغهای باریک اسپرت مشابه آریزو ۵ تولید میشود و دارای پیوستگی با خط میان جلوپنجره است. ورودی هوا در سپر و فضای بین چراغها، ابعاد بزرگی دارد و الهام گرفته از خودروهای مدرن لکسوس به نظر میرسد. در نمای جانبی، حالت کوپه برای بندنه حفظ شده و ساختار اجزای مختلف، مثل رینگها، آینه بغل و فریم شیشههای پنجره، هماهنگ با سدانهای مشهور بازار جهانی است.
در نمای عقب، پیوستگی بین چراغهای LED، شباهت زیادی به رنو تالیسمان دارد اما همراه با خطوط تیز و حالت مثلثی در گوشهها، جذاب به نظر میرسد. چهار اگزوز در طرفین سپر، حس اسپرت آریزو ۸ را تقویت میکند؛ درحالیکه حجمدهی بدنه برای کاپوت عقب و حفرههای نزدیک به چرخ نیز، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر ادوات بدنه دارند.
طراحی داخلی برای آریزو ۸، تحت تاثیر سدانهای مدرن مثل بیامو i4 و جنسیس G90 است. دو نمایشگر بزرگ ۱۲/۳ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل دیجیتال پشت فرمان وجود دارد. فرمان D شکل، کلیدهای کروم برای تنظیم برقی صندلی، جوی استیک بهجای دستهدنده در کنسول میانی و چرم نصب شده داخل تودریها، آریزو ۸ را نزدیک به کلاس جهانی و برتر از سدانهای معمول در خودروسازی چین جلوه میدهد.
قیمت نهایی لوکسترین محصول چری هنوز اعلام نشده است. این مدل، احتمالا با قیمتی حدود ۲۵ هزار دلار در چین عرضه خواهد شد.
بهروز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با قیمت ۲ میلیارد میاد مملکت :/
ehsan.fa
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با اینکه همیشه حامی اونایی هستم که دارند پیشرفت میکنند و برای پیشرفت تلاش میکنند و همزمان از چینی ها متنفرم. ولی خوندن اینکه یه سدان نیمه لوکس چینی تو بازار هدف ۲۵ هزار دلار قیمت بخوره به معنی واقعی کلمه تنم رو میلرزونه.
اینا کی اینقدر پیشرفت کردند؟؟؟ ۱۴ خودروی تازه ۲۵ هزار دلاری رو ببینید تو آمریکا تا بدونید این سدان هم قیمت چه خودروهای باسابقه ی هست
۲۰۲۲ Buick Encore GX: $24,400
۲۰۲۲ Chevrolet Camaro: $25,000
۲۰۲۲ Kia K5: $23,790
۲۰۲۲ Kia Seltos: $22,590
۲۰۲۲ Hyundai Sonata: $24,150
۲۰۲۲ Kia Sportage: $24,090
۲۰۲۲ Mazda CX-30: $22,200
۲۰۲۲ Hyundai Kona: $21,300
۲۰۲۲ Kia Soul: $19,290
۲۰۲۲ Kia Forte: $19,090
۲۰۲۲ Hyundai Elantra Hybrid: $23,850
۲۰۲۲ Mazda Mazda3: $20,800
۲۰۲۲ Honda Civic: $22,350
۲۰۲۲ Hyundai Tucson: $24,950
حسین
۲۲ فروردین ۱۴۰۱حرف شما درست ولی شما همه ی این ماشین ها به قیمت پایه هست حتی بعضی هاشون رینگ هم ندارند و صندلی ها دستی تنظیم میشه و غیره شما سطح امکانات رو این ماشین ها بذارید قیمت همشون از ۳۲ هزار تا میگذره و این ماشین رانندگی سطح ۲ ونیم هم داره . کیفیت چینی ها رتبه ۱ نباشه ولی دیگه کمپانی های بزرگش پرچمداراشونو با سطح کیفیت ۲ ارائه میکنند و گارانتی های ۷ ساله
پارسا
۲۲ فروردین ۱۴۰۱تنفر از هیچ مردمی خوب نیست
سید
۲۳ فروردین ۱۴۰۱یادمه سال ۹۲ یا ۹۳ که داشتند خودروهای چینی یکی پس از دیگری وارد ایران میشدن و هیچکس به ین خودرو ها اعتقادی نداشت و همه بد میگفتن. من گفتن ۱۰ سال دیگه چین یکی از ابر قدرت های تولید خودروی جهان میشه.
الان میگم که چین تا کمتر از ده سال دیگه(۲۰۳۰) بزرگترین خودرو ساز جهان از همه نظر میشه.
این حرفو از من یادگاری داشته باشید.
امیرشایان فرازی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ما هنوز تو شیشش گیر کردیم
کوروش
۲۱ فروردین ۱۴۰۱سلام
آریزو ۵ پررو ؛ همون بعنوان آریزو ۶ در ایران معرفی شد .
پویان
۲۱ فروردین ۱۴۰۱واقعا چری سرعت پیشرفت خیلی خوبی داره. در روسیه و اوکراین هم رشد فروش بالایی داشت. چری داره بهتر از کره ای ها و اروپاییها میشه.
فقط باید سریعتر وارد حوزه برقی ها ها یا هیدروژنی ها بشه.
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱الان یعنی در حد بی ام و هس؟
در حد بنزه؟؟؟؟؟
در حد ائودیه؟
در حد پورشه هس؟؟
تو زمینه تکنولوژی،مهندسی، ساخت موتور، تایم پیست و ….به گرد پای المانیا هم نمیرسه ، چه برسه بخواد بهتر از اونا باشه
پویان
۲۱ فروردین ۱۴۰۱Jdmبله داره از اونها بهتر میشه.خواستن توانستن است.
خود ما هم اگر صادرات نفت و واردات به جای اون نبود. میتونستیم خودمون تولید کنندخگه بهتر از اونا باشیم
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱بهترین تایم پیست چینی ها تو پیست های معتبر چنده؟؟؟
قویترین موتور بنزینی شون چند اسب بخار قدرت داره؟؟
بهترین شتاب بین بنزینی ها تو چینی ها چنده؟؟
GMA
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پویان مدرک ارائه بدی بهت ایمان میارم تو فقط اثبات کن چری از بنز و BMW و پورشه بهتره🙂
Bàhram
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ولش باوا برا خندوندنمون گفت
جناب ایکس
۲۱ فروردین ۱۴۰۱حتی ارزش جواب دادن هم نداره، اعصاب خودتو خورد نکن
پویان
۲۲ فروردین ۱۴۰۱جناب ایکس اونی که ارزش ندارا تعصب الکیه. چری تا
۲۰۲۵ از تمام اروپاییها و کره ای ها بهتر میشه و رقیب تسلا میشه
Avan
۲۲ فروردین ۱۴۰۱البته محصولات چینی بیشتر دارند با کره ای ها رقابت می کنند و حتی طراحی چینی ها هم شبیه کره ای ها شده و بعید می دونم خودشون هم ادعای رقابت با آلمانی ها یا آمریکایی ها را داشته باشند.
new RAMIN
۲۱ فروردین ۱۴۰۱@پویان.
به عنوان کسی که اخبار خودروی چین رو زیاد دنبال میکنه میگم چری در برابر رقبای داخل چین مالی نیست! از خودمم در نمیارم…آمار فروش گویاس! البته آمارهای دیگه هم هست
خود من تیگو ۸ پرو رو دیدم و نشستم و آریزو۶ هم نشستم و خوشم میاد ازش خیلی. ولی دست بالای دست بسیار است. چری نه آمار فروش عجیبی تو چین داره نه کشورهای عربی میخرنش نه رکوردهای گینسی میزنه نه jd power چیزی دربارش گفته اختراعات و نوآوری های زیادی هم نکرده. درحال حاضر ۴۵درصد فروش چری تو چین رو تیگو۸ داره. اگه چری مدل تیگو۸ رو رونمایی نمیکرد الان اصلا اوضاع خیلی بدی میداشت.
چری همونطور که بارها گفتم برند خوب چینی هست اما متاسفانه وقتی با byd چانگان یا اللخصوص جیلی مقایسه میکنیم به اوضاع نچندان خوب چری پی میبریم/چری تو خوابش هم به پای ماشین های کره ای و اروپایی و…نمیرسه.البته تو برقی ها میتونه برسه ولی فعلا کار خاصی انجام نداده. ببینیم چه ها میکنه. در پایان زیادی مبالغه کردی اقای پویان.
چندین بار گفته بودم چری برند درجه ۲هست و لب مرز هست و میتونه درجه ۱شه.اما نمیشه.یه سری اکانت دیدگاه ۴۰الی۵۰تا پرسیده بودن چرا میگی درجه۲ هست فلانه بهمانه. داستان درجه بندی خودروسازان چین رو بزودی خواهم گفت و همچنین با توجه به قیمت گذاری مدیران خودرو به تازگی حتما به اونم یه اشاره ای میکنم. البته امیدوارم پدال منتشر کنه!
Bàhram
۲۱ فروردین ۱۴۰۱*چری داره بهتر از کره ای ها و اروپاییها میشه
سم سال
Clean energy (صیانت!)
۲۱ فروردین ۱۴۰۱جاذبع چی میگهههههه
امیرعلی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پویان بعضی اوقات واقعا از کامنت هات فکر میکنم سنت زیر ۱۲ سال ه
ماشین دوست
۲۱ فروردین ۱۴۰۱آفرین به چین
آفرین به چین
آفرین به چین
مهردادکمال
۲۲ فروردین ۱۴۰۱نبایست گول زرق و برق اینا رو خورد یا فلان اپشن که مطمئنا دوام زیادی هم نخواهد داشت نشون به اون نشون که هنوز چین نتونسته یه ماشین با موتور درست و حسابی بسازه همش موتور های ۱/۵لیتر توربو که مطمینا ضریب اطمینان خیلی کمی رو داره
ممد ژانگولر
۲۱ فروردین ۱۴۰۱این همه راه امروز رفتن شوروم مدیران خودرو که ببینم محصول جدیدی چیزی معرفی نکردن که قیمت بگیرم ،متاسفانه دیدم بساط چایی لیپتون و شکلات جمع کردن
بدجور رکب خوردم
دیگه به این نتیجه رسیدم در ماه مبارک رمضان ماشین نخرم
Amard
۲۱ فروردین ۱۴۰۱اگه ادم طرفدار خودرو اقتصادی باش بازار چین ماشین چینی بهشت واسش البته میدونید که ایران به لطف مدیریت بعضی افراد همین ماشین ها دوبل سوبل قیمت فروش میرن بعد طرف پشت این ماشین حس ماشین المانی بهش دست میده
Jdm باز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱انگار موتور ۸ سیلندر یا ۶ داره ،اومده چهارتا خروجی اگزوز گذاشته😂
طراحی داخلی هم که مشخصه از جنسیس کپی کرده
mohamadreza83
۲۱ فروردین ۱۴۰۱قطر سر اگزوز از قطر سیلندر ماشین بیشتره😂😂
F
۲۱ فروردین ۱۴۰۱تعداد خروجی های اگزوز پشت ماشین رابطه خاصی با تعداد سیلندر نداره.
مرسدس A45 s هم با ۲ لیتر موتور چهار سر اگزوز داره بی ام و m850i هم با ۸ سیلندر دو سر اگزوز داره.
ربطی به هم ندارن.
meysam
۲۱ فروردین ۱۴۰۱پیشرفتش واقعا خوبه با ۱۹ سال سن
امیررضا
۲۱ فروردین ۱۴۰۱عه چقدر آئودیه!!!!
جناب ایکس
۲۱ فروردین ۱۴۰۱غیر از آئودی خیلی هم شبیه فولکسواگن شده
HORCH AUTO UNION AUDI
۲۲ فروردین ۱۴۰۱اینو با برترین خودروساز جهان، آئودی مقایسه میکنی؟ واقعا که ما ایرانیا….
Mercedes- Benz
۲۱ فروردین ۱۴۰۱قیافش آشناست ولی نشناختم
Erfan
۲۱ فروردین ۱۴۰۱با سلام.
با قیمت حدود ۲۵هزار دلار به نظرم میشه انتخاب های بهتری داشت همچون:(هوندا سیویک_مزدا۳_هیوندای الانترا).
که البته این انتخاب ها هیچکدام برای ما نیست😕
AMIN (M.A.S)
۲۱ فروردین ۱۴۰۱طراحیای جدید چری خیلی شبیه محصولات آئودی شدن
اما خوبیش اینه که همه شون باهم دارن شبیه ائودی میشن :))
مشخصات خوبی داره موتورشم خیلی پربازده هست حالا دوامش رو نمدونم
این موتور۱۶۰۰ توی اکسید TX که از نسخه های پریمیوم پلتفرم T1X هست حداکثر ۲۱۷HP قدرت و ۳۲۰NM گشتاور میده
ولی تو چری ها همین مشخصات تیگو۸ رو داره
نسخه ۲۰۰۰ حداکثر ۲۵۴HP و ۳۹۰NM داره
نه در حد المانیا ولی درحدقیمت و رقبای چینیش میشه گفت خیلی خوبه
علیرضا
۲۲ فروردین ۱۴۰۱طراحی داخلی خیلی شیک و تر و تمیز و جدیده
Mehran
۲۲ فروردین ۱۴۰۱لطفا این حرف نزن چین چیزای که به ایران داده کاری کرده نصف مردم مردن ماشینش تو سربالای با ۲۰۰کیلو برگشت میزنه ههههههح اسم بنز اینا رو حروم نکن