چری

چری تیگو کراس هیبریدی به دنبال رقابت با تویوتا کرولا کراس

چری تیگو کراس هیبریدی با قیمتی رقابتی و طراحی مدرن، آماده رقابت با تویوتا کرولا کراس، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی آفریقای جنوبی است.

تویوتا کرولا کراس از زمان معرفی در اواخر سال ۲۰۲۱ به لطف نسخه‌های هیبریدی خود، پرفروش‌ترین خودروی انرژی نو در بازار آفریقای جنوبی بوده است اما حالا، با ورود چری تیگو کراس هیبریدی، این سلطه به چالش کشیده خواهد شد. چری این کراس‌اوور را در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی کرد و قرار است طی یکی دو ماه آینده در آفریقای جنوبی عرضه شود. تیگو کراس درواقع نسخهٔ هیبریدی خودرویی است که در ایران به‌تازگی با نام ام‌وی‌ام X5 معرفی شده و اساساً فیس‌لیفتی روی X55 پرو است.

یکی از دلایل موفقیت کرولا کراس، قیمت‌گذاری جذاب آن بوده است. این کراس‌اوور هیبریدی ژاپنی در آفریقای جنوبی در نسخهٔ پایه Xs قیمت ۲۶,۹۰۰ دلاری و در تیپ Xr قیمت ۲۹,۶۵۰ دلاری دارد. کرولا کراس با موتور ۱.۸ لیتری هیبریدی (۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور به‌اضافه ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور از موتور الکتریکی) و گیربکس CVT، مصرف سوخت فوق‌العاده ۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به ارمغان می‌آورد. این مشخصات همراه با حجم صندوق بار ۴۴۰ لیتر و قابلیت یدک‌کشی تا ۷۵۰ کیلوگرم، کرولا کراس را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده است.

اما چری تیگو کراس هیبریدی آماده است تا با قیمتی رقابتی، معادلات را بر هم بزند. شایعات حاکی از قیمت پایهٔ حدود ۲۶ هزار دلاری است. برای مقایسه، مدل غیرهیبریدی تیگو کراس الیت با قیمت ۲۴,۴۵۰ دلار عرضه می‌شود. تیگو کراس با طول ۴۳۵۱ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۴۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۱۰ میلی‌متر، کمی کوچک‌تر از کرولا کراس با طول ۴۴۶۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۲۵ میلی‌متر، ارتفاع ۱۶۲۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۲۶۴۰ میلی‌متر است اما با طراحی مدرن و ویژگی‌های پیشرفته، ارزش بالایی ارائه می‌دهد.

این خودرو در نسخه غیرهیبریدی از موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت اعلامی آن ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است هرچند تست‌ها نشان داده‌اند که در حالت اسپرت ممکن است به ۱۰.۲ لیتر و در حالت اکو به ۸.۹ لیتر برسد. حجم بار تیگو کراس دقیقاً مشخص نیست، اما با توجه به ۴۴۰ لیتر X55 پرو، انتظار می‌رود مشابه باشد. نسخه هیبریدی تیگو کراس از همان موتور ۱.۵ لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی و باتری بهره می‌برد و مانند کرولا کراس، یک هیبریدی خودشارژی است که نیازی به شارژ خارجی ندارد.

اگرچه مشخصات نهایی این مدل اعلام نشده اما آزمایش رانندگی در پیست اسلالوم ووهو چین نشان داد که سیستم هیبریدی چری به‌خوبی بین حالت‌های الکتریکی و بنزینی جابه‌جا می‌شود و کالیبراسیون پدال گاز که معمولاً نقطه‌ضعف خودروهای چینی است، رضایت‌بخش است. تیگو کراس همچنین مجهز به ویژگی‌هایی مانند چراغ‌های LED خودکار، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی، دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتال، اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و اندروید اتو، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقاط کور و هشدار خروج از خط است.

از نظر گارانتی، تیگو کراس با گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری و گارانتی موتور ۱۰ ساله یا یک میلیون کیلومتری (فقط برای مالک اول) عرضه می‌شود درحالی‌که کرولا کراس دارای گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری و گارانتی ۸ ساله باتری هیبریدی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
citizen.co.za

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (579 ديدگاه)

    مصرف سوختش دو برابر کرولا کراس هست

    موافقم 10
    مخالفم 4
  2. F22RAPTOR

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2684 ديدگاه)

    الان یه جوری شده که اگه خودرو های چینی
    هم با بهای منطقی به دستمون برسه بازم خوبه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  3. Lyting

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (170 ديدگاه)

    ارزش خرید زیادی داره

    موافقم 6
    مخالفم 5
  4. SS

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (884 ديدگاه)

    هر وقت چند نسلش بدون خرابی 400-500 هزار کیلومتر کار کرد میتونه رقیب کرولا باشه
    فعلا یه چینی بی نام و نشان هست که توربو داره پس قطعا بدون خرابی تا 200 تا هم کار نمیکنه و مصرف سوختش هم بیشتر نزدیک به کرولا کراس معمولی (7.3) هست تا هیبرید (ترکیبی 5.6)
    ضمنا گیربکس محصولات هیبرید تویوتا eCVT هست نه CVT که در مقاله ذکر شده

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. Sina_carshow

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (501 ديدگاه)

      این ماشینم 10 سال تا 1 میلیون گارانتی داره که خیال همه رو راحت کنه الان برندی که بهش اعتماد نیس تویوتا هس سه سال 100 هزارتا ولی این ماشین هر سال رو 100 هزار کیلومتر حساب کرده که یعنی خیلی رو عمر ماشین حساب باز کرده
      خوشم میاد از شما تویوتا خودش گردن نمیگیره ماشیناش رو بعد سه سال باز اینجا یه عده میگن نه تویوتا عمرش مفیده فلانه
      درضمن همین چینی بی نام و نشون تو 20 سال تونست به جایی برسه که 1 میلیون خودرو صادر کنه و 1.3 میلیون خودرو تو چین بفروشه و هر ساله رشد فروشش صعودی هس
      مردم عقل دارن بلدن انتخاب کنن تشخیص بدن خوب و بد رو شما نگران نباش

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. Mostafa

        ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (21 ديدگاه)

        داداش بزار یه حقیقتی رو بهت بگم،متاسفانه مردم ما چون در شرایط خرید خودرو قرار نگرفتن و تست و بررسی نکردن ماشین هارو فقط میگن ماشین کارکرده ژاپنی یا کره ای چینی بدرد نمیخوره و این حرفا.دیگه طرف با خودش نمیگه ماشین ژاپنی ۱۰_۱۲ سال کارکرده و معلوم نیست صاحب قبلی چطور از ماشین مراقبت کرده.حتی اگر هم یه ماشین تمیززز ژاپنی مثلا با مدل ۲۰۱۶ گیرتون بیاد آپشن امکانات و طراحی بروز نداره و قدیمی شده.حالا من نیومدم طرف چینی هارو بگیرم و بگم چینی خیلی خوبه قطعا چینی ها توی ایران مشکلاتی هم دارن مثل قیمت بالای لوازم جانبی و قطعات یدکی و مشکلات مونتاژی و…ولی درکل اگر بخواییم واقع بین باشیم خرید یه ماشین کارکرده هم دیگه منطقی نیست.
        حالا توی بازار خارج از کشور کاملا با قاطعیت میگم تا بودجه ۲۵_۳۰ هزار دلار خرید خودروی چینی ارزش داره!!اول اینکه خودرو ها به قیمت واقعی خودشون فروخته میشن و چینی ها در رنج اقتصادی حرف اولو میزنن.امکانات و اپشن هایی که خودرو های چینی این رنج قیمتی میدن واقعا در حد یه خودروی ۴۰ هزار دلاریه.یه نکته ای هم که هست خارج از کشور چینی درجه یک میشه خرید مثل چانگان بی وای دی جیلی و چری هم تاحدودی…

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. Navid A J

        ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (3937 ديدگاه)

        مردم ما نه تویوتاهای جدید رو داشتن نه امریکایی های جدید رو. فکر میکنن هنوزم مثل قدیمیاشون خوبن.

    2. ashkanyp

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (127 ديدگاه)

      منظورت کرولا و کرولا کراس چینیه که با مشارکت FAW داره ساخته میشه؟

  5. گاس فرینگ

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (708 ديدگاه)

    دانه ی فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه…

  6. شایکل موماخر

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    اگر دوباره اکسل نپرونه و چرخ جلو، قالبی از زیربندی جدا نشه و گیربکسش زیر ۵۰ هزار تا کار، خورد نشه و بعد سه چهار ماه، مصرف سوختش دو سه برابر نشه و در عرض کمتر از یکسال بیشتر از نصف قیمتش رو از دست نده و بی دردسر ۴۰۰ـ۵۰۰ هزار کیلومتر راه نره و …… باز هم هرچی فکر میکنم، میبینم،نه!!!!! بازم هیچ ارزشی در برابر تویوتا نداره. دوستانی که به فروش میلیونی اسکوتر سازیهای چین استناد میکنن، لطفاً بفرمایند که کدوم بازار؟! اروپا؟! آمریکای شمالی ؟! ژاپن؟! کره؟! یا بنگلادش و نپال و زیمباوه و خود چین؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا