چری مدعی راه اندازی اولین کارخانه تولید باتری حالتجامد با ظرفیت 1 گیگاواتساعت!
این فناوری اگر روی خودروهای برقی اجرا شود، 2 تا 3 هزار کیلومتر رانندگی با یک شارژ را ممکن خواهد کرد. شرکت چری چین مدعی است اولین شرکت دنیا با خط تولید باتری حالتجامد 1 گیگاواتساعت تبدیل شده.
برند چینی میگوید اولین خط تولید باتری حالتجامد 1 گیگاواتساعت جهان را در ووهو چین تأسیس کرده است. رسانههای چینی گزارش دادهاند کانتینرهای حاوی تجهیزات این کارخانه چندی پیش تحویل کارخانهای در منطقه توسعه اقتصادی و تکنولوژی ووهو شده است. اولین فاز این پروژه شامل افتتاح تأسیسات 100 هزار مترمربعی بوده و فرایند تولید باتریهای حالتجامد آن با همکاری شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا و منطقه توسعه اقتصادی و تکنولوژی ووهو صورت میگیرد.
شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا در سال 2020 تأسیس و توسط هلدینگ چری کنترل میشود هرچند سهامداران دیگری از کشورهای چین و ژاپن را نیز دارد. سایت تولید باتریهای موردبحث دارای مرکز تحقیق و توسعه و خط تولید یکپارچه و کاملاً اتوماتیک است و چینیها مدعی شدهاند اولین خط تولید آن با ظرفیت 1.25 گیگاواتساعت طراحی شده و اولین خط تولید باتری حالتجامد دنیا با ظرفیت تولید بالاتر از 1 گیگاواتساعت است. جائو لیشین، مدیر شرکت انرژی جدید آنهوی آنوا میگوید:
باتریهای حالتجامد در مقایسه با نمونههای سنتی ایمنتر و پاکتر هستند و تراکم انرژی آن بسیار ارتقا یافته است
انتظار میرود خط تولید این باتریها ظرف چند ماه آینده افتتاح شود. چری میگوید تراکم انرژی نسل اول باتری حالتجامدش فراتر از 280 واتساعت به ازای هر کیلوگرم خواهد بود اما نسل دوم باتریها که قرار است سال 2025 عرضه شوند تراکم انرژی فراتر از 400 واتساعت در هر کیلوگرم خواهند داشت. همچنین رسانهها گفتهاند سومین نسل باتریهای موردبحث نیز در سال 2027 و با تراکم انرژی 500 واتساعت در هر کیلوگرم تولید خواهند شد.
بنا به گفته آنوا، این شرکت میتواند فرایند تولید باتری را از 11 به 5 مرحله کاهش دهد و در خلال تولید آنها از فرایند ساخت الکترودهای مثبت و منفی خشک نیز استفاده کند. نتیجه این نوآوریها کاهش 30 درصدی سرمایهگذاری ثابت و کاهش 20 درصدی مصرف انرژی در زمان ساخت باتریهاست. اگر چری اولین شرکت در دنیا با خط تولید باتری حالتجامد 1 گیگاواتساعتی باشد قطعاً قدم بسیار بزرگی را بر داشته است. شرکتهای مشهوری در دنیا از جمله تویوتا، هیوندای، فولکسواگن و مرسدس بنز به دنبال توسعه و استفاده از باتریهای حالتجامد هستند و سرمایهگذاری زیادی را روی آنها انجام دادهاند. شرکتهایی همچون CATL نیز در این زمینه بسیار فعال هستند. در خاتمه باید گفت چری قبلاً تولید باتریهای حالتجامد خود را اعلام کرده و آنها را روی کانسپت استیشن خود نصب نموده است.