چریچشم اندازطراحیهفته نامه

نظرسنجی؛ زشت ترین خودروهای وارداتی، از راین و لوبو تا کیا سول و موسو

طی سال‌های اخیر، علاوه‌بر تولیدات سایپا و ایران خودرو، بسیاری از خودروهای وارداتی به ایران هم طراحی ناخوشایند و ناامیدکننده داشته‌اند. در این مطلب، ضمن بررسی طراحی در بعضی مدل‌های وارد شده به ایران، نظرسنجی برای انتخاب زشت‌ترین نمونه نیز خواهیم داشت.

بحث طراحی در خودرو، ظاهرا سلیقه‌ای و فردی است اما هنگامی که توسط تعداد زیادی از مردم یک جامعه، تحسین یا تقبیه شود؛ نتایج تعیین‌کننده خواهد داشت. نگاهی به تاریخ خودروسازی جهان، شکست تجاری در بسیاری از خودروها را به دلیل طراحی ناهنجار نشان می‌دهد. این مورد، حتی عاملی مهم در ورشکستگی بعضی برندها، از جمله سانگ یانگ کره جنوبی محسوب می‌شود.

شکی نیست که سایپا و ایران خودرو نیز، تعداد پرشماری از محصولات زشت و ناخوشایند را طی سال‌های اخیر تولید کرده‌اند. فیس‌لیفت زانتیا، کادیلا P90، تیبا و سمند سورن، از جمله شاهکارهای طراحی در خودروسازی ایران هستند که بعدا در مطلبی جداگانه به بررسی آن‌ها و نظر سنجی برای انتخاب بدترین نمونه، می‌پردازیم.

در ادامه مطلب، تعدادی از خودروهای وارداتی که بیشترین نقد منفی از طراحی بدنه را داشته‌اند؛ اجمالا بررسی و معرفی شده‌اند. این موارد، ترکیب خاصی ندارند و البته کاربرن پدال نیز می‌توانند با ارسال نظرات خود، به تکمیل مطلب پیش رو را کمک کنند.

راین R3 یا چانگان CX20

چانگان هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین محسوب می‌شود و البته، مدل‌های متنوع با قیمت‌های متفاوت دارد. تولیدات زیرمجموعه‌های چانگان، مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، از گذشته با ضعف در طراحی و ظاهر ناخوشایند عرضه شدند. از سویی دیگر، امروزه به‌ندرت می‌توان خودروهایی با ظاهر فاجعه‌بار سال‌های قبل را در میان خودروسازان مطرح چینی، مثل چانگان مشاهده کرد.

چانگان CX20 که در ایران به نام راین R3 شناخته می‌شود؛ هاچبک کم‌عرض و کامپکت با سابقه‌ی طولانی حضور در بازار چین است.  این مدل، سال ۲۰۱۰ در کشور سازنده رونمایی شد و ۶ سال بعد، به پایان تولید رسید اما سال ۱۴۰۱ توسط خودروسازان راین برای بازار ایران، به حیات بازگشت. قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار برای مدل دنده اتوماتیک چانگان CX20 باعث شد، فروش رضایت‌بخش در چین و نواحی کم‌درآمد امریکای لاتین، مثل شیلی داشته باشد.

چراغ‌های بزرگ  و چند ضلعی در نمای روبرو، طراحی هماهنگ با دیگر اجزای بدنه ندارند. این مورد، مهمترین عامل نارضایتی مردم از طراحی راین R3 محسوب می‌شود.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ صندوق‌دار

از نمای روبرو، می‌توان ام‌وی‌ام ۳۱۵ یا چری A13 را در کلاس هاچبک‌های اقتصادی ساخت چین، متعادل و عامه‌‌پسند توصیف کرد اما شرایط برای نسخه‌ی صندوق‌دار، ناامیدکننده است.

وقتی از نمای جانبی و پشت به ارزان‌ترین محصول سدان مدیران خودرو نگاه کنیم، برجستگی ناخوشایند و نامتناسب صندوق، توق ذوق می‌زند. حالت چراغ‌های عقب نیز، زشتی در ترکیب پشت ۳۱۵ را افزایش داده است. حتی فیس لیفت این خودرو نیز نتوانست، نکات منفی در طراحی خودرو را بهتر کند. ظاهرا مونتاژ ۳۱۵ برای بازار ایران، سال ۱۴۰۱ به پایان رسید.

هافی لوبو

خودروسازی بم که سال‌ها قبل با تولید دوو سیلو، عرضه‌کننده‌ی یکی از جذاب‌ترین مدل‌های بازار ایران بود، اواخر دهه‌ی ۸۰ خورشیدی تصمیم به مونتاژ هافی لوبو گرفت تا شاید بتواند این خودروی چینی را جای‌گزین دوو ماتیز کند. این پروژه درحال شروع شد که مدیران خودرو، ام‌وی‌ام ۱۱۰ را با طراحی و پلتفرم مشابه ماتیز در ایران عرضه می‌کرد.

مخاطب هافی لوبو در چین، افراد نیازمند به خودروی ارزان‌قیمت بودند و سال ۲۰۰۲ طبیعتا انتظار طراحی خاص نداشتند. احتمالا به همین دلیل، بی‌توجهی باورنکردنی به ظاهر عقب خودرو توسط هافی موتور چین (Hafei Motor) انجام شد. چراغ مثلثی، نه‌تنها حس بسیار ناخوشایندی به لوبو داد؛ بلکه بخش بزرگی از درپوش صندوق را خالی گذاشت و دید شیشه‌ی عقب را کم کرد.

سانگ یانگ موسو

حدود ۳۰ تا ۳۵ سال پیش، سرمایه‌گذاری در سانگ یانگ افزایش یافت تا شاید، رشد و توسعه‌ی این برند کره‌ای، مشابه کیا و هیوندای به اهداف بزرگ برسد. پیش‌تر نیز اشاره کردیم که تصمیم مدیران سانگ یانگ برای ساخت مدل‌های خاص با طراحی متفاوت از دیگر خودروهای دنیا، عاملی بسیار مهم در شکست تجاری این برند شد.

موسو در سال ۱۹۹۳ برای بازار کره جنوبی معرفی شد. این شاسی‌بلند از نظر فنی، توانایی‌های قابل قبول زمان خود را ارائه کرد؛ اما با طراحی خاص چراغ‌های جلو و عقب، شدیدا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت. نکته‌ی جالب‌تر اینکه، تولید موسو در کره جنوبی، سال ۲۰۰۵ به پایان رسید اما برای بازار ایران، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ مونتاژ می‌شد.

سانگ یانگ اکتیون نسل اول

اکتیون در سال ۲۰۰۵ توسط سانگ یانگ کره رونمایی شد تا جای‌گزین موسو شود؛ اما این محصول فراتر از موسو، ابتکارات ناخوشایند در نمای روبرو را ادامه داد. از سویی دیگر، تغییر چهره‌ی اکتیون در سال ۲۰۱۲، ظاهر بیرونی این خودرو را دگرگون کرد و برای بازار ایران هم، مورد استقبال قرار گرفت.

سانگ یانگ اکتیون

اکتیون نسل اول، با الهام از سبک طراحی دیده شده در چند خودروی کلاسیک امریکایی مثل کرایسلر PT  شکل گرفت. جلوپنجره‌ی دماغ‌دار اکتیون، ‌شباهت‌هایی به سبک کامیون‌های ساخت امریکا نیز داشت؛ درحالی‌که چراغ‌های عجیب با ترکیب مثلث و نیم‌دایره نیز ارائه می‌کرد.

کیا سول

دیگر خودروی وارداتی که توسط مردم ایران مورد تمسخر و انتقاد قرا گرفت، کیا سول بود. البته باید توجه داشت که سبک بدنه‌ی این خودرو در نمونه‌ی وارداتی، برای بازار کشورمان ناشناخته محسوب می‌شد و تازگی داشت. کیا سول، در کره جنوبی و شرق آسیا که خودروهای کوچک با سقف بلند را می‎پسندند، موفقیت تجاری را تجربه کرد.  امروزه کیا سول باوفاداری به طرح اولیه و سبک بدنه‌ی کراس‌اور بسیار کوچک (subcompact SUV) درحال تولید نسل سوم است.

 

باید قبول کرد کیا سول نسل اول، با چراغ‌های برجسته و قورباغه‌ای شکل، زیبایی چندانی نداشت. همچنین ترکیب ناخوشایند از چراغ‌های عمودی و بدنه‌ی صاف روی درپوش صندوق،  نمای عقب این خودرو را شکل داد.

جک S3

جک S3 در ایران، همچنان مونتاژ می‌شود. این خودرو حالا از نظر طراحی بدنه در میان نمونه‌های صفر کیلومتر، جایگاهی ناامیدکننده دارد.

طرح جلوپنجره و ابعاد آن، هماهنگی لازم با دیگر اجزای جک S3 را نشان نمی‌دهد. ابعاد بدنه با عرض کم و سقف بلند هم، عجیب به نظر می‌رسد. بخش بزرگی از نمای پشت این خودرو نیز، دارای پلاستیک سیاه ارزان قیمت است.

وانت پادرا / لیون

زامیاد پادرا سال ۱۳۹۵ رونمایی شد و قرار بود جایگزین نیسان آبی (جونیور) شود. طراحی این خودرو از وانت چینی فودی لیون گرفته شد و شباهتی ناخوشایند با تویوتا پرادو داشت.

وانت پادرا / لیون

پادرا به تعداد محدود فروخته شد و به دلیل طراحی خاص خود، مورد توجه بازار ایران قرار نگرفت. به باور بسیاری از کارشناسان، اولین نمونه‌ی مونتاژ زامیاد از پادرا، زشت‌ترین وانت تولیدی در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

ام‌وی‌ام ۵۳۰

چری A5 سال ۲۰۰۶ در چین رونمایی شد. این خودرو توسط مدیران خودرو به بازار ایران رسید و ام‌وی‌ام ۵۳۰ نام گرفت.

حالت ساده در بدنه و چراغ‌های بزرگ، در نمای روبروی ام‌وی‌ام ۵۳۰ را بسیار کم‌هیجان و بی‌تفاوت نشان داد. چراغ‌های عقب و ساختار مکعبی صندوق نیز، دیگر نکات منفی برای این خودرو بودند. تغییر چهره (فیس‌لیفت) چری A5 در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت و طراحی این محصول را بهبود داد.

ام‌وی‌ام ایکس ۳۳

مشابه ام‌وی‌ام ۵۵۰، اولین مدل X33 نیز ایرادات مهمی در طراحی بدنه داشت. این خودرو به عنوان یکی از نخستین کراس‌اورهای چینی وارد شده به ایران، ناهماهنگی عجیبی در طراحی ادوات مرتبط با نمای روبرو ارائه کرد؛ اما در کمال تعجب با تغییر چهره‌ی استادانه در نسل های بعد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

چراغ‌های بزرگ در نمای اصلی X33 مدل ۲۰۰۵، حس یک خودروی چینی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کرد. نمای پشت این کراس‌اور نیز با تقلیدی ناخوشایند از تویوتا راو۴، شکل گرفته بود…

زشت‌ترین خودروی وارداتی کدام است؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای

مطالب مشابه

‫۹۹ دیدگاه‌ها

  1. امیر صدرا

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اما بقیش نه زشتن و نه عالین.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  2. امیر صدرا

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اخه چرا تیبا_کوییک و لکسوس ال اف ا رو نگذاشتین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. محمد

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم هیچکدوم به زشتی پراید نیست قیافه اینا بهتر از پرایده

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. مرتضی علی وحیدی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    امیر صدرا اینا مونتاژن لکسوس تو ایران نیست تیبا و کوییک مال خود ایرانن

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. امیر صدرا

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (19 ديدگاه)

      مرتضی پس چرا ام وی ساخت ایرانه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر صدرا

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (19 ديدگاه)

        ببخشید مرتضی. به نظرم اشتباه بود. دیدی درست میگم؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. مانی . Off road tanoori

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موسو زمانی که واردایران شد مردم همه سلیقه پاترول و خودرو های توی همین استایل روداشتند و زاهر موسو رو نمی پسندیدند اما حالا اگر درست نگاهکنید می بینیدکه خیلی هم زیبا هست و علاوه بر آن اگر به سالم ۳۲۰۰ سی سی گیر بیارید آبشنهای فنی متور و سیستم AWD _ tcs _ebd و 4WD_ و دفلاک الکترونیکی کمک فنر های هوشمند.که دارد را هنوز خیلی از خودرو ها ندارند. و متور بسیار قوی و پر شتاب مرسدس با کد m104 amg که یکی از بهترین متور های مرسدس هست. همینتورگیربکس دستی و اتومات عالی و گیربکس Awd که توان 4wd شدن را به نصبت نیاز راننده دارد..
    رانندگی با این خودرو حس بسیار خوبی داره. و میتونم بگم همون مرسدس بنز هست.

    اما زمانی که واردایران شد هنوز مکانیک ها و الکترونیک کارها توان فنی شون در حد این خودرو نبود و ضعف تعمیر داشتیم.
    اما اکنون خوی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا