معرفی هایپرکار برقی گک آیون SSR با 1200 اسب بخار و قیمت 176 هزار دلار!
چین صرفاً قصد مغلوب کردن خودروسازان غربی در بخش خودروهای خانوادگی را ندارد و از بازار سوپراسپرتها هم سهم میخواهند. بدین منظور، برند آیون متعلق به شرکت گک، خودرویی بنام هایپر SSR را به بازار فرستاده است. این هایپرکاری الکتریکی با قدرت چشمگیر است که قیمت آن از تنها 1,286,000 یوآن معادل 176,400 دلار آغاز میشود یعنی کمتر از یکدهم قیمت ریمک نورا یا لوتوس اوایا که بیش از 2 میلیون دلار قیمت دارند.
داستان این خودرو با معرفی کانسپتی بنام Enpulse در سال 2020 شروع شد و سپس در سپتامبر سال قبل، گک نسخهٔ تولیدی آن را با ادعاهای پرفورمنس جسورانهای مثل شتاب صفرتاصد 1.9 ثانیه معرفی کرد. حال سیزده ماه بعد، SSR که مخفف سوپر، اسپرت، ریس است، برای جاده آماده شده و ادعای شتاب زیر دو ثانیهٔ آن هنوز هم به قوت خود باقی است. البته هایپرکار گک در سه نسخه ارائه میشود که هر سه به قوای محرکهٔ چهارچرخ محرک با 1224 اسب بخار قدرت و 1230 نیوتن متر گشتاور مجهز هستند اما شتاب نسخهٔ پایه با قیمت 176 هزار دلار، 2.3 ثانیه است.
دو نسخهٔ بعدی بنامهای اسپید با قیمت 1,386,000 یوآن معادل 190 هزار دلار و ترک با قیمت 1,686,000 یوآن معادل 231 هزار دلار، هردو ظرف 1.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند. بااینحال، درحالیکه نسخهٔ اسپید روی سرعت در خط مستقیم تمرکز دارد، نسخهٔ ترک به لطف تنظیم خاص شاسی، در پیستها سریعتر خواهد بود. حداکثر سرعت این هایپرکار چینی 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و با هر بار شارژ کامل باطریهای 75 کیلووات ساعتی هم میتواند تا 500 کیلومتر را طی کند. بااینحال، مشخص نیست که این اعداد متعلق به کدام نسخه هستند.
هایپر SSR که خصوصاً در رنگ قرمز تصاویر تبلیغاتی شباهتی اجمالی به فراری 458 دارد، سوپرکار خوشچهرهای است. درهای این ماشین که در پایین خود بریدگی عجیبی دارند، مثل مکلارن به سمت بالا باز میشوند و در عقب هم یک اسپویلر فعال جلبتوجه میکند که به همراه دیگر ویژگیهای آیرودینامیکی، 100 کیلوگرم داونفورس تولید میکند. هرچند در تصاویر مشخص نیست اما طبق گزارشات، بسیاری از عناصر بیرونی SSR از فیبر کربن ساخته شده که به گفتهٔ گک، این باعث کاهش وزن خواهد شد اما هنوز عددی در این رابطه اعلام نشده است.
هایپرکار گک در داخل با نمایشگر لمسی تبلتی 14.6 اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی 8.9 اینچی جمعوجور در بالای غربیلک فرمان مستطیل شکل، گرمکن و تهویهٔ صندلیها، کنترل تهویهٔ دو منطقهای و سیستم صوتی با هشت بلندگو از سرنشینان استقبال میکند. چینیها برای متوقف کردن این هایپرکار قدرتمند هم ترمزهای فیبر کربنی را در نظر گرفتهاند.