تکنولوژیگک موتور

گک آیون GAC Aion V؛ اولین خودروی چینی با فناوری خودران سطح 4

آیون V خودروی جدیدی نیست اما برای اولین‌بار به فناوری‌های پیشرفته برای رانندگی خودران سطح چهار مجهز شده است. این مدل، حاصل همکاری گک با شرکت تجهیزات دیجیتال دی‌دی / DiDi خواهد بود.

دومین نسل گک آیون V بهار ۱۴۰۳ معرفی شد. این خودرو نسبت به نسل اول که در سال ۲۰۲۰ به بازار چین رسید، بزرگ‌تر شده و طول ۴۶۰۵ میلی‌متر با فاصله بین محوری‌ ۲۷۷۵ میلی‌متر دارد. آیون V جدید از پلتفرم AEP گک سود می‌برد تا کابین جادار و ساختار سه ردیف صندلی ارایه دهد.  گک مدعی است راندمان موتور برقی آیون V به ۹۰.۵ درصد می‌رسد. این خودرو، تک موتور محرک جلو با دو مدل ۱۸۰ و ۲۲۰ اسب بخار است. توان پیمایش آیون V نیز در نسخه‌های مختلف باتوجه به نوع باتری، ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتر اعلام شده.

شرکت خودروسازی گک آیون (GAC Aion) با همکاری استارت‌آپ فناوری خودران (DiDi Autonomous Driving)، از نخستین نمونه عملیاتی خودران سطح ۴ (L4 Autonomous Vehicle) در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. این نمونه از آیون V پیشرفته‌ترین فناوری‌های چین در حوزه خودروهای خودران را ارایه می‌دهد.

گک آیون V به مجموعه‌ای بی‌نظیر از ۳۳ حسگر مختلف مجهز شده است. این تعداد، ۶۵ درصد بیشتر از میانگین ارایه شده در صنعت خودروسازی (معمولاً ۲۰ حسگر) محسوب می‌شود. جالب‌ترین بخش این فناوری، وجود ۱۰ سنسور لیدار با قابلیت‌های مختلف است:

  • ۴ سنسور لیدار بردبلند با توانایی تشخیص اجسام تا فاصله ۲۰۰ متری

  • ۶ سنسور لیدار کوربینی با پوشش ۳۶۰ درجه و دقت تشخیص تا ۱۰ سانتیمتر

  • مجموعه‌ای از رادارها و دوربین‌های پیشرفته با زوایای دید مختلف

واحد پردازش مرکزی این خودرو از قدرت محاسباتی ۲۰۰۰ TOPS (معادل دو تریلیون عملیات در ثانیه) برخوردار است. برای درک بهتر این قدرت پردازشی، معادل قدرت پردازش بیش از ۶۰ دستگاه گوشی هوشمند پرچمدار یا برابر با توان محاسباتی ۱۰ کارت گرافیک رده بالای کامپیوترهای شخصی است. این سطح از پردازش، امکان تحلیل داده‌های حسگرها را در کسری از ثانیه فراهم می‌کند و ایمنی و دقت سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تجهیزات ایمنی در گک آیون V جدید:

  • سیستم پشتیبان‌گیری کامل (رداندانسی) برای ۸ جزء خودرو شامل سنسورها، ترمزها و  پیشرانه

  • استاندارد ایمنی 1FIT به معنی حداکثر یک خطا در هر میلیارد ساعت کارکرد

  • افزایش ۸۸ درصدی فضای قابل استفاده صندوق عقب نسبت به خودروهای خودران اصلاح‌شده

  • کاهش ۷۴ درصدی هزینه‌های تولید

  • بهبود ۷ برابری بازدهی خط مونتاژ

  • آغاز فاز آزمایشی: سال ۲۰۲۶ در برخی مناطق منتخب شهرهای گوانگژو و پکن

  • فروش به مصرف‌کننده شخصی: سال ۲۰۲۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. کوروش

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    دهه ۱۹۸۰: ژاپنی نخرید آشغاله
    دهه ۲۰۰۰: کره‌ای نخرید آشغاله
    دهه ۲۰۲۰: چینی نخرید آشغاله
    و این داستان سالها ادامه دارد…

    موافقم 39
    مخالفم 7
    1. آرین

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (530 ديدگاه)

      یعنی میتونه بعدی یا بعدی ها ایران باشه
      خیال پوچ
      یا واقعیت
      (جمله خوراک تیتر زرد)

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. MehdiTurbo

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2499 ديدگاه)

      تا زمانیکه طراحی داخلی غیر از این موجود باشه هیچ وقت سمت همچین سبک طراحی نمیرم مال هر کشوری بخواد باشه
      اگه شد اسب میگیرم 😂🤣 ولی از این ترند طراحی داخلی نمیگیرم

      موافقم 4
      مخالفم 5
  2. Mahdi

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    سرعت معرفی ماشین های چینی از سرعت اومدن مقاله هاشون بیشتره

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (5944 ديدگاه)

      چینی ها از معرفی خودروی جدید خسته میشن برای استراحت رو به خودروی جدید دیگه برای 10 دقیقه دیگه کار میکنن.

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. Mohammad

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (166 ديدگاه)

        دوست عزیز بنده فکر میکردم شما به عنوان آمریکایی فن فقط به خودرو های آلمانی و ژاپنی هیت میدید ، الان متوجه شدم با خودرو های چینی و کره ای هم مشکل دارید ، به نظر میرسه شما کلا با هر کشوری که صنعت خودرو ملی داشته باشه و از محصولات آمریکایی استفاده نکنه مشکل دارید ، این تعصب شما از تعصب افراد قدرتمند آمریکا هم بیشتره

        موافقم 15
        مخالفم 3
        1. Taha Ayoobi

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (5944 ديدگاه)

          جااان؟

          من کلا اگر هیت بدم فقط به ماشنیای اروپایی اونم چون قبلش یه اروپایی فن داره هیت میده.

          فقط به من نشون بده من کجا به ژاپن هیت دادم، از سایت میرم کلا.

  3. ashkanyp

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (84 ديدگاه)

    کسی میدونه چه پردازنده ای داره؟ کاش بچه های زومیت قدرت هوش مصنوعیشو بررسی میکردن

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. J

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (62 ديدگاه)

      حالا فرض کنیم که بررسی شد و یه نتیجه ای بدست اومد. که چی

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. ashkanyp

        ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (84 ديدگاه)

        میشه متوجه شد در رنج قیمتی از چه سخت افزاری استفاده کرده در رقابت با تسلا و چه سطحی از سخت افزار لازمه برای فناوری خودران سطح های بالاتر

        عجیبه متوجه ارزش این موضوع نیستین

        1. Lyting

          ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
          سوابق: (149 ديدگاه)

          خودران تسلا در سطح ۲ و نیاز به راننده داره
          به هیچ وجه قابل مقایسه با این نیست

  4. یک ایرانی

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    آی دل شیر میخواد که جونت رو بسپاری دست ساخته ی چین !!!!!! امیدوارم با ۱۸۰ کیلومتر سرعت یهو دچار اختلال در مدیریت حافظه نشه مثل گوشیهای شیایومی ،چون اینجا دیگه فقط یه خاموش روشن کردن نیست.طرف به کائنات وصل میشه!!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 7
  5. محمود

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (135 ديدگاه)

    اصلا فناوری خودران در سرعت ۱۸۰ کیلومتر فعال میشه که بخوای بسپاری بهش و دچار اختلال هم بشه؟

  6. باشو

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (65 ديدگاه)

    تنوع محصولات و روند تولید مدل های دید در چین شبیه کسی که مشکل روحی یا سندروم بی قراری داره میشه، هر روز چندین مدل و با بیش از چندین زیر برند مشکل شکلات دارن ماشین میدم بیرون چقدر واحد فناوری و توسعه دارن که این همه خودرو با طراح های متفاوت روزانه میاد بیرون، نه به شوری چینی ها نه ب بینمکی سایپا و ایران خودرو آریا شد یک دهه هنوز نیومده بیرون یا کادیلا فقط ی فیس لیفت افتضاح از آل نود، یا ری را، واقعا تب بالایی دارن چینی ها تولید و فراخی خودرو ساز داخلی برا تولید

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. پارسا

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (38 ديدگاه)

    اگر راست گفته باشن خیلی پردازنده‌ی قوی‌ای داره🤯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا