سواپ یا تعویض باتری به جای شارژ خودروی برقی، چقدر زمان میبرد؟
شرکت چینی نیو (NIO) در مدتزمان 4دقیقه باتری خودروی الکتریکی ES8 را عوض میکند. نیو اخیراً ویدیویی منتشر کرده که نشان میدهد فناوری سواپ یا تعویض باتری سریع آن چقدر زمان نیاز دارد.
در ویدیو، باتری خالی یک خودروی NIO ES8 در مدت زمان تنها 3 دقیقه و 50 ثانیه با باتری فول با شارژ 100 درصد جایگزین میشود.
فناوری تعویض باتری NIO راه حلی جذاب برای مشکل زمان طولانی شارژ باتریهای خودروهای EV است. با این فناوری، رانندگان میتوانند باتری خالی خود را به صورت کاملا اتوماتیک در کمتر از 5 دقیقه با یک باتری کاملاً شارژ شده دیگر تعویض کنند. این امر میتواند زمان شارژ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث شود که EVها برای رانندگانی که به طور منظم مسافتهای طولانی را طی میکنند، گزینههای عملیتری باشند. بعلاوه رانندگان و مالکان خودرو هیچ گاه نگرانی بابت افت ولتاژ و عمر باتری خودروی خود نخواهند داشت زیرا همواره در حال تعویض باتری هستند نه شارژ آن.
NIO در حال حاضر تنها تولیدکننده خودرویی است که فناوری تعویض باتری سریع را ارائه میدهد. این شرکت در حال حاضر بیش از 600 ایستگاه سواپ باتری در چین دارد. با این حال، سایر تولیدکنندگان خودرو نظیر BYD، BMW، فورد، جنرال موتورز، چانگان، جیلی، GAC، سایک و فولکس نیز در حال بررسی این فناوری هستند. اگر این فناوری به طور گستردهای پذیرفته شود، میتواند تأثیر قابل توجهی بر صنعت خودروی برقی داشته باشد.
سیستم سواپ باتری می تواند زمان شارژ باتری های EV را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و باعث شود که EV ها برای رانندگانی که به طور منظم مسافت های طولانی را طی می کنند، گزینه های عملی تری باشند.
برخی از مزایای سیستم سواپ باتری نسبت به شارژرهای متداول:
- کاهش قابل توجه زمان شارژ باتری
- برای سفرهای طولانی گزینه ای عملی تر است.
- می تواند هزینه های مالکیت خودروی برقی را کاهش دهد.
معایب سیستم سواپ باتری:
- سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد شبکه ایستگاه های سواپ باتری، قابل توجه است.
- هنوز استانداردهای یکپارچه ای برای سیستم های سواپ باتری وجود ندارد.
- این فناوری ممکن است برای همه رانندگان EV مناسب نباشد.