کرمان موتور

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی، تجهیزات، قیمت و رقبا در ایران

انتخاب یک سدان اقتصادی و ارزان قیمت با گیربکس اتوماتیک در بازار ایران دشوار است. گزینه‌های کمی در این کلاس حضور دارند که یکی از آنها سدان جک J4 است.

جک جی فور در فهرست تولیدات کرمان موتور، تغییراتی برای مدل ۱۴۰۱ داشته است. این خودرو، مثل سال‌های قبل با موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی تولید می‌شود.

کرمان موتور با مونتاژ جک S5، یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی بازار ایران را عرضه می‌کند. از سویی دیگر، سدان J4 که برخلاف J5 هنوز در فهرست تولیدات کرمان موتور وجود دارد، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در خیابان‌های کشور دیده می‌شود.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح‌تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors، سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در کارنامه‌ی این برند، حدود ۱۰ سال سابقه‌ی مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دیده می‌شود و تاکنون، بر تولید کامیون‌های تجاری خصوصا مدل‌های اندازه متوسط، متمرکز بوده است. برخلاف سابقه‌ی کم، تنوع جالبی در خودروهای تولیدی جک شامل انواع سواری و شاسی‌بلند دیده می‌شود. همچنین، یک مدل وانت پیکاپ و پنج مدل ون هم با برند جک عرضه می‌شود. این خودروساز چینی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در محصولات تمام‌الکتریکی داشته است و درحال‌حاضر، یک مدل سواری و یک مدل کراس‌اور برقی تولید می‌کند. درمجموع، تیراژ تولید جک حدود هفتصد هزار دستگاه در سال است و عمده‌ی محصولاتش در بازار داخلی چین فروخته می‌شوند.

جک جی فور

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود ۵۰ درصد سهام خودروسازی جک به شرکت فولکس واگن آلمان فروخته شده است. براساس قراردادهای تجاری، برند سیات، دیگر زیرمجموعه فولکس واگن، با طرف چینی در صنعت خودروهای بنزینی و برقی همکاری خواهد کرد.

جک J4 در کلاس سدان کوچک تولید می‌شود و محصولی قدیمی در میان خودروهای جک چین است.  این خودرو در بعضی کشورها با کد مدل A30 و برند هیو (Heyue) دیده می‌شود. اولین مدل J4 سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و از حدود سال ۲۰۱۹، با توقف عرضه‌ در بسیاری نقاط مواجه بوده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی جک J4 کرمان موتور

سدان کامپکت جک، ظاهری الهام گرفته از هیوندای سوناتا نسل ششم (YF) در ابعاد کوچک‌تر دارد. این خودرو همراه چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره‌ی تزئین‌شده با خطوط براق کروم و مه‌شکن‌های قدیمی در طرفین سپر، ترکیبی ناهماهنگ از عناصر مختلف ارائه می‌دهد. شاید در اولین سال‌های واردات جک J4، ظاهر این خودرو به عنوان محصولی اقتصادی از چین، قابل قبول به نظر می‌رسید اما سال ۲۰۲۲ این طراحی اندکی از مُد افتاده ارزیابی می‌شود.

بخش بزرگی از سپر جلوی J4، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است. حجم‌دهی برای جایگاه چراغ و درپوش موتور، از سادگی خودرو کم می‌کند و حس اسپرت آن‌را بهتر نشان می‌دهد. در نمای جانبی هم، خطی چشم ‌نواز در امتداد دستگیره‌ها وجود دارد. داخل گلگیرها و رکاب ورودی به کابین، از مواد پلاستیکی تیره استفاده نشده است؛ همچین آینه بغل‌های راهنمادار و دستگیره‌های فلزی هم‌رنگ بدنه روی J4 نصب شده‌اند.

جک J4 از نمای جانبی، خوش فرم به نظر نمی‌رسد. این موضوع با ابعاد بزرگ چراغ‌های جلو که از دید کناری خودرو توی ذوق می‌زنند، تشدید می‌شود. چرخ‌های ۱۵ اینچ با تایرهای ۱۸۵ میلی‌متر، دیگر نکات منفی در ظاهر بیرونی J4 هستند. این خودرو در سال ۱۴۰۱، مجهز به رینگ اسپرت آلومینیوم شده است.

جک J4 کرمان موتور

در نمای پشت، فقدان ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ، نکته‌ی مثبت برای جک J4 محسوب می‌شود چراکه غالب سدان‌های کوچک ساخت چین، شرایط متفاوتی دارند. ابعاد چراغ‌های عقب با طرحی شبیه بیضی، هماهنگ خوبی با اندازه‌ی کلی خودرو دارد. حجم‌دهی بدنه و درپوش صندوق، طراحی مکان نصب پلاک و جای‌گذاری چراغ خطر قرمز داخل سپر عقب، برای این کلاس خودرویی، قابل قبول است.

JAC J4 2022 جک جی 4 کرمان موتور

در مجموع، می‌توان از طراحی بدنه‌ی جک J4 به عنوان یک سدان چینی با آستانه قیمت ۸ هزار دلار، رضایت داشت. هرچند که این نتیجه‌گیری به دلیل شرایط بازار ایران، رقبای فعلی و فقدان خودروهای مدرن در این کلاس (حتی ساخت چین) گرفته شده است. جک J4  با طول ۴,۴۳۵  میلی‌متر، عرض ۱,۷۲۵  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۵۰۵  میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲,۵۶۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و نمای داشبورد جک J4 کرمان موتور

مهم‌ترین تغییر J4 برای مدل ۱۴۰۴، نصب نمایشگر لمسی ۱۱ اینچ در مرکز داشبورد است. پشت فرمان هم، ساختار تخت با مانیتور TFT برای کامپیوتر سفر وجود دارد. همچنین چند قطعه‌ی پلاستیکی با رنگ نقره‌ای به فرمان خودرو اضافه شده است.

کیفیت پلاستیک استفاده شده برای داشبورد J4، سخت و ارزان‌قیمت به نظر می‌رسد. این مواد برای فرمان نیز به کار رفته است. کلیدهای گردان برای کنترل تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی، تفاوت مهمی با مدل قبلی ندارند. از تصاویر منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت، ظاهرا نسخه‌ی تولیدی کرمان موتور، همچنان با ترمز دستی سنتی و استارت معمولی (با سوئیچ) تولید خواهد شد.

صندلی‌های J4 مناسب چهار فرد بالغ و دارای چرم مصنوعی هستند اما از مواد نرم برای تودری‌ها استفاده نشده است. برخلاف تصاویر موجود از J4 در سایت‌های چینی، نسخه‌ی مونتاژ کرمان موتور دارای صندلی و داشبورد کرم‌رنگ نیست و تقریبا تمام فضای داخلی، با ادواتی به رنگ خاکستری تیره ارائه می‌شود.

راحتی سرنشینان در ردیف دوم و صندوق عقب ۵۵۰ لیتری، نکات مثبت جک J4 با ابعادی در کلاس سدان‌های اندازه کوچک هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی جک J4 کرمان موتور

مشابه سال‌های قبل، تنها موتور قابل خرید برای J4، نمونه‌ی ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر است. این خودرو برخلاف دیگر سدان‌های هم‌کلاس ساخت چین از پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی یا ۱/۵ لیتر توربو استفاده نمی‌کند.

پیشرانه جک J4 کرمان موتور

جک J4 مونتاژ کرمان موتور، ۱۴ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک CVT عرضه می‌شود و میانگین مصرف سوخت ۶/۵ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد. جک J4 با وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم تولید می‌شود.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی جک J4 کرمان موتور

از نظر آپشن‌، جک J4 یکی از ضعیف‌ترین خودروهای چینی بازار ایران است. این خودرو، همراه گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود؛ اما فعلا از امکانات مهمی مثل دوربین پارک، ناوبری ماهواره‌ای و سانروف، بهره‌مند نیست. شاید این تجهیزات در سال ۱۴۰۱ برای J4 ارائه شوند.

جک J4کرمان موتور

سیستم کنترل فشار باد تایر TPMS، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، شیشه‌ها و تنظیم آینه‌های بغل برقی، روکش‌های چرمی، کروزکنترل، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، سنسور نور، چراغ مشایعت، سامانه نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS مجهز به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD میان چرخ‌ها و مواردی از این دست بهره می‌برد.

قیمت نهایی جک J4 کرمان موتور و مقایسه با رقبا

باوجود برخی کمبودهای فنی و رفاهی، جک J4 یکی از ارزان‌ترین خودروهای سدان دنده اتوماتیک دنیا است. این خودرو با آستانه قیمت ۵۳ هزار یوان معدل ۸۳۰۰ دلار در چین فروخته می‌شود و در نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT و امکانات تکمیلی، ۱۲ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، قیمت ۴۹۵ میلیون تومانی نسخه ساده و ۵۳۰ میلیون تومانی نسخه آپشنال جک J4 کرمان موتور در بازار ایران، با احتساب قیمت روز دلار، کاملاً منصفانه به نظر می‌رسد.

جک J4 کرمان موتور

سدان‌های چینی در بازار ایران، تنوع چندانی ندارند. هم‌اکنون، آریزو ۵ توربوشارژ با موتور ۱۴۷ اسب بخار، ۷۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و از حدود سال ۱۳۹۸ همراه با موتور تنفس طبیعی، تولید نمی‌شود. هرچند که آریزو ۵ توربو، حدود ۵۰ درصد گران‌تر از جک J4 است؛ اما امکانات بیشتر و ظاهر بهتر نیز ارائه می‌کند.

مدلمشخصاتقیمت کارخانهقیمت بازار
KMC K7۱۴۰۲۱,۶۰۲,۰۰۰,۰۰۰۱,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
KMC T8پیکاپ-دنده ای۱,۶۹۷,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰

دنا پلاس معمولی و توربوشارژ اتوماتیک، مهم‌ترین رقبای جک J4 محسوب می‌شوند. تولید و پیش‌فروش این خودروها توسط ایران خودرو، به میزان مورد نیاز بازار نیست. در این محدوده قیمتی می‌‌توان پژو پارس، راین R3 و شاهین سایپا و کراس‌اورهای دست دوم و کم‌کار چینی مثل ام‌وی‌ام X22 مدیران خودرو را نیز انتخاب کرد که البته نسبت به جک امتیاز پایین‌تری دریافت می‌کنند.

در نهایت در این رده قیمتی انتهاب شما چه خودرویی خواهد بود؟ اگر تجربه مالکیت و رانندگی با جک جی فور را نیز دارید آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (28 ديدگاه)

    من همزمان 206 اتومات v9 دارم و هم یک ساله جک j4 گرفتم ، هر دو رو هم استفاده میکنم ، اینقدر که خرج 206 زیاده و قطعات باید تعویض کرد ، جک خرجی نداشت ، جز یک مورد که شامل گارانتی شد و هزینه ای پرداخت نکردم ، حتی نیاز نبود مثل تعمیرگاه های ایراخودرو التماسی باید بهت قطعه تحت عنوان گارانتی بدن

    موافقم 141
    مخالفم 19
    1. مهیار

      ۱۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (15 ديدگاه)

      206 شما اگه آخرین مدل v9 باشه پس مدلش میشه سال 91، پس حداقل 10 سال از عمر 206 گذشته، جهت مقایسه استهلاکی باید 10 سال دیگه جک رو با امروز 206 مقایسه کنید بعد نتیجه بگیریم کدوم کم استهلاک تره، قطعا مقایسه 206 با عمر 10 سال با جک صفر مقایسه اشتباهیه

      موافقم 62
      مخالفم 18
      1. آرمان

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
        سوابق: (3 ديدگاه)

        ۲۰۶ و ایران خودروجات و سایپاجات از روز اول مهمان تعمیرگاهی و یه جورایی عقد اخوت با تعمیرگاه داری و عادت میکنی بطوریکه اگه ۱ ماه نری پیششون حس شرمندگی بهت دست میده.

        موافقم 28
        مخالفم 3
  2. سیدحسین

    ۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. ازسال 99من جکj4دارم.. نسبت به ماشین های داخلی داشتم بی نهایت بهتر می باشد.. سال 99آبان ماه یک دستگاه پارس هم تحویل گرفتم بی نهایت وضیعت بدنه نامناسب بود وحتی زیر آفتاب پاییزی که شدید نبودقرار میگرفت بی نهایت بوی نامطبوعی در اتاق می پیچید وچندین بار به نمایندگی مراجعه کردم که گفتنداز جنس پلاستیک ها می باشد.. اما جک j4هرموقع سوار میشدم از تودوزی وروکش های ستون لذت می برم..سواریش هم بسیارعالی وکشش بسیارخوبی هم در سربالایی دارد..

    موافقم 134
    مخالفم 11
  3. مجتتبی

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه بسیار مغرضانه نوشتید.

    موافقم 40
    مخالفم 24
  4. Roham

    ۲۸ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (731 ديدگاه)

    چقدر همه وضعشون خوب شده جدیدا!
    من از سال هزار و سیصد و بیست تا الان یه رولزرویس فانتوم و اتفاقا یه ماه قبلش یه جک جی ۴ گرفتم
    فانتوم خیلی آشغاله
    قطعاتش هم به سختی گیر میاد
    مصرف سوختش هم به راحتی سه دهم لیتر بیشتر از جک می‌سوزونه
    اصلا درک نمی‌کنم چرا بعضی از مردم جک رو ول می‌کنن و آشغالایی مثل رولزرویس می‌خرن!!!

    موافقم 61
    مخالفم 37
    1. محمد

      ۲۹ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (33 ديدگاه)

      در همه قیاس ها قیمت هم باید لحاظ کرد. این ماشین با ESC و مستندات تست ایمنی و تجربه استفاده کم استهلاک صد ملیون از 207 اتو و دنا ارزونتره. نمی ارزه؟ اگر نمی ارزه دلیل بفرمایید.

      موافقم 52
      مخالفم 2
  5. علی

    ۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من چند ماهی میشه صفر گرفتم و خیلی راضی هستم و کشش ماشین هم در جاده واقعا خوبه و کم نمیاره ، در حد قیمتش از همه رقبا از نظر فنی و استهلاک بهتره

    موافقم 48
    مخالفم 2
  6. Shayan

    ۱۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    دناپلاس خیلی بهتر از اینه.
    حداقل ظاهر داره.

    موافقم 6
    مخالفم 98
    1. آیدین

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ظاهردنا پلاس که خیلی مزخرفه

      موافقم 52
      مخالفم 5
  7. رامین

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    جک j5نسبت بهj4هم اسپرت است وهم زیبا

    موافقم 31
    مخالفم 13
  8. راستین

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کپی افتضاح از سوناتا yf

    موافقم 6
    مخالفم 20
  9. حامد

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام دوستانی که بدگویی شرکت جک رو میکنند اول بیایند ببینند که ماشینهای جک در چند کشور عرضه میشه و ماشین های ایران خودرو در چند کشور. تنها جایی که ماشین ایران خودرو و سایپا را زیاد میخرند داخل کشور خودمونه و کشورهای عراق افغانستان از ماشینهای ایران خودرو مثل دنا یا تار و پراید یا شاهین برای تاکسی استفاده میشه اما در کشور ما این ماشینها رو با پول زیاد می‌خریم و پز میدهیم. درباره ماشین جک j4 با تحقیقاتی که کردم درسته شاید قیافه جذابی ندارد اما در مدت زمانی که استفاده میکنیم راحت هستیم و این را بدانید وقتی شرکتی که مدت گارانتی خودروی خود را زیاد می گذارد خیالش راحت است که این ماشین زود خراب نمی شود. اما شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران خودرو وقتی مدت زمان گارانتی رو کم میگذارند خوب میدانند که چه ماشینی ساخته اند که بعد از گارانتی مشتری فقط پول قطعه بده

    موافقم 36
    مخالفم 0
  10. مسعود

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و احترام
    پدر من سال 98 یه جی 4 صفر از شرکت تحویل گرفت. ما بچه هاش تو این چهارسال انواع ماشین از پراید تا 207 و شاهین گرفتیم. واقعا این جک از همشون بهتر بوده. اصلا اذیت نکرده. به نسبت قیمتش واقعا ماشین خوبیه. من پارس داشتم فروختم یه دونه نوشتم تحویل برج 2 سال آینده انشالله.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. علی اکبر جوزدانی

    ۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طبیعی هستش که دلالان گرامی دوست ندارند سودهای چند صد میلیونی خود را از دست بدهند هر دلال با خرید کارت ملی یا حواله دنا پلاس حداقل سیصد میلیون سود میکنه یا پارس حدود پونصد میلیون سود میکنه معلومه برید میگن نه جی فور نخرید قطعش گیر نمیاد و …‌
    بدی ماشین های چینی برای ما ایرانی ها اینه که بعد ۵ سال دیگه تولید نمیشن که این ماشین الان ششمین سال هست که تولید میشه و تولیدش هم ادامه دار هستش
    از لحاظ کیفیت قطعات و مونتاژ به مراتب از ماشین های ایرانی بهتره از لحاظ هندلینگ از لحاظ هماهنگی گیربکس و موتور هم همینطور .مصرف سوخت پایینی داره و با اینکه موتور ۱۵۰۰ تنفس طبیعی داره ۱۰۳ اسب بخار قدرت داره و از همه مهمتر که از برلیانس بهتره گشتاور ۱۴۶ نیوتن متری اون هستش که لااقل از برلیانس بیشتره و شتاب بهتره داره . نسخه چهار چرخ دیسک ترمز بسیار خوبی داره و ماشین کوپ میکنه
    سرتون درد نیارم از همه لحاظ عالی و بی نظیر . از همه ماشین های ایرانی مثل ۲۰۷ اتومات و دنا پلاس اتومات و تارا اتومات بهتره
    فقط و فقط دوتا ضعف داره یکی خشکی محور عقب هستش که با تعویض لاستیک و گذشت سه هزار کیلومتر بهتر میشه و دیگری صندلی اون هستش که بالای سیصد کیلومتر خسته کننده میشه که اون هم با خرید یه خوش نشین حل میشه
    فقط به نسبت دنا اتومات توربو شتاب کمتری داره و آپشن های کمی داره که اون را میتونی توی نمایندگی بهش اضافه کنی مثل آینه بغل برقی دوربین عقب و …
    در کل بسیار ماشین خوبیه نسبت به قیمت فعلیش و رقبای خودش

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا