رانندگی با بی وای دی یانگ وانگ U8، بنتلی چینی سنگین، گران و ناکارآمد!

شنبه 26 اسفند 1402 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
DSC_4600-copy_m12ih6
خودروی 152 هزار دلاری یانگ‌وانگ U8 یک شاسی‌بلند الکتریکی با ژنراتور بنزینی است که هرچند اعداد و ارقام چشمگیری دارد اما در عمل خیلی بزرگ، سنگین و...
تبلیغات

خودروی 152 هزار دلاری یانگ‌وانگ U8 یک شاسی‌بلند الکتریکی با ژنراتور بنزینی است که هرچند اعداد و ارقام چشمگیری دارد اما در عمل خیلی بزرگ، سنگین و ناکارآمد احساس می‌شود.

یانگ‌وانگ برند لوکس جدید بی‌وای‌دی است که گران‌ترین خودروی چینی تولید انبوه تاریخ را به بازار فرستاده است. این یک شاسی‌بلند 5.3 متری بنام U8 است. این شاسی‌بلند بی‌وای‌دی یک آفرودر لوکس با قیمت 1,098,000 یوآن معادل 152 هزار دلار است. U8 از چهار موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعاً 1180 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. علاوه بر این، یک پیشرانهٔ بنزینی هم وجود دارد که البته به چرخ‌ها متصل نیست و به‌عنوان ژنراتور برای شارژ باطری‌ها عمل می‌کند.

یانگ‌وانگ که در چین به‌عنوان بنتلی ساخت بی‌وای‌دی شناخته می‌شود، علاوه بر U8، سوپرکار الکتریکی U9 را هم عرضه می‌کند. فعلاً برنامه‌ای برای عرضهٔ این خودروها در اروپا وجود ندارد اما خود بی‌وای‌دی برای حضور در این قاره بسیار جدی بوده و طی 12 ماه سه محصول مختلف را در اروپا عرضه کرده است. بااین‌حال، برای شناساندن U8 و یانگ‌وانگ به جهان، بی‌وای‌دی چهار نمونه از این شاسی‌بلند را به بریتانیا برده تا برخی رسانه‌های خودروی با آن رانندگی کنند.

یکی از دلایل عدم عرضهٔ U8 در بریتانیا، وزن است زیرا در این کشور رانندگی با خودروهایی که بیش از 3.5 تن وزن دارند به گواهینامهٔ خاص نیاز دارد. مهم‌ترین دلیل این وزن سنگین، باطری 49 کیلووات ساعتی است که برای یک خودروی هیبرید ژنراتور بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. این باطری امکان پیمودن تا 180 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند اما وقتی پیشرانهٔ 2 لیتری توربوشارژ بنزینی وارد عمل شود، این رقم به 1000 کیلومتر می‌رسد.

همان‌طور که گفته شد، این پیشرانه به چرخ‌ها متصل نیست و با شارژ باطری‌ها انرژی موردنیاز چهار موتور الکتریکی را تأمین می‌کند. هرچند U8 وقتی صرفاً با برق کار می‌کند خودروی ساکتی است اما صدای یکنواخت پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی چندان خوشایند نخواهد بود. اعداد روی کاغذ نشان می‌دهند که با شاسی‌بلندی موشک مانند طرف هستیم اما حتی با اینکه یک پیست مسابقه برای آزمایش در اختیار داشتیم، U8 هرگز سرعتی که اعداد ادعایی نشان می‌دهد (شتاب صفرتاصد 3.6 ثانیه) را نداشت. هنگامی‌که گاز را تخته می‌کنید هرچند عقب خودرو پایین می‌رود اما احساس می‌شود خودرو فقط با یک‌چهارم قدرت اعلامی خود کار می‌کند.

دلیل اصلی این مشکل وزن است. با ورود به پیچ‌ها بدون کنترل بدنه‌ای که قادر به تحمل وزن 3.6 تنی باشد و با مرکز ثقل بالا، U8 و سرنشینانش دچار تلاطم می‌شوند. البته فرمان وزن خوبی دارد اما بدون شک در پیچ‌ها مرسدس بنز G کلاس چراغ‌های عقب خود را به بی‌وای‌دی نشان خواهد داد. یکی از دلایل این موضوع احتمالاً شاسی نردبانی سنتی U8 است که قطعاً در آفرود کمک‌کننده خواهد بود.

این شاسی‌بلند حداقل 205 میلی‌متر از زمین فاصله دارد و از قابلیت شناور شدن بهره می‌برد که می‌تواند خودرو را به قایق تبدیل کند. کل این خودرو آب‌بندی شده و می‌تواند تا 30 دقیقه روی آب حرکت کند اما این ویژگی باید فقط در شرایط اضطراری استفاده شود زیرا پس‌ازآن خودرو به بازرسی کامل نیاز خواهد داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب U8 قابلیت حفظ حرکت خودرو در خط مستقیم هنگام پنچری یکی از تایرها با استفاده از تنظیمات پیچیدهٔ قوای محرکهٔ چهار موتوره است.

علاوه بر این، شاسی‌بلند یانگ‌وانگ از قابلیت چرخش تانکی هم برخوردار است که با چرخاندن چرخ‌ها در جهت مختلف امکان چرخیدن روی هر سطحی را فراهم می‌کند. به گفتهٔ بی‌وای‌دی، این ویژگی در پارکینگ‌های تنگ مفید خواهد بود. ما این تکنولوژی را آزمایش کردیم و هرچند چشمگیر است اما نمی‌توان به آسیبی که استفادهٔ مکرر از این قابلیت به سیستم تعلیق و لاستیک‌ها وارد می‌کند اشاره نکرد.

در ابتدا از عبارت بنتلی چینی برای توصیف U8 استفاده کردیم و برای مطابقت با این ادعا، بی‌وای‌دی سنگ تمام گذاشته است. در اینجا علاوه بر صفحه آمپر مقابل راننده، یک نمایشگر برای سرنشین جلو، یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یکی در پشت هرکدام از صندلی‌های جلو وجود دارد. این شاسی‌بلند چینی همچنین از سیستم صوتی دالبی با 22 بلندگو به‌علاوهٔ جدیدترین سیستم‌های کمک‌راننده با لیدار هم برخوردار است. متریالی که هر سطحی در داخل کابین را پوشانده‌اند مثل چوب و چرم ناپا نیز با استاندارد بسیار بالایی ساخته شده‌اند.

صندلی‌ها فوق‌العاده راحت هستند و تکیه‌گاه نرم و دسته‌های بزرگی دارند. به لطف نصب انتخاب‌گر دنده در ستون فرمان هم فضا برای تعبیهٔ دو پد شارژر بی‌سیم در کنسول مرکزی فراهم شده است. هرچند U8 به‌اندازهٔ یک دیفندر 130 طول دارد اما فعلاً خبری از ارائهٔ نسخهٔ هفت‌نفره نیست و کابین برای پنج نفر کاملاً جادار است. صندوق بار خودرو هم با 1030 لیتر ظرفیت بسیار بزرگ است که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 2050 لیتر می‌رسد. تنها مشکل در صندوق است به‌صورت افقی باز می‌شود و با چرخ زاپاس روی آن می‌تواند در جاهای تنگ دردسرساز شود.

کپی لینک

جمع‌بندی

یانگ‌وانگ U8 بهترین مصداق برای این است که اندازهٔ بزرگ همیشه خوب نیست. این ماشین برای موفقیت در اروپا بسیار بزرگ، بسیار سنگین و بسیار ناکارآمد است. علاوه بر این، باید برند ناشناخته و قیمت بسیار بالا را هم در نظر گرفت. خودروسازان چینی مدل‌هایی ساخته‌اند که قابل‌توجه هستند اما اروپا برای این خودروها آماده نیست.

کپی لینک

مشخصات فنی

Yangwang U8

قوای محرکه

2 لیتری I4 توربو+4 موتور الکتریکی

قدرت

1180 اسب بخار

گشتاور

1280 نیوتن متر

گیربکس

تک سرعته

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.6 ثانیه

حداکثر سرعت

195 کیلومتر/ساعت

باطری

49 کیلووات ساعت

طول

5,319 میلی‌متر

عرض

2,050 میلی‌متر

ارتفاع

1,930 میلی‌متر

برد

180 تا 1000 کیلومتر

قیمت پایه

152 هزار دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.